Carcom Oy  Elekma

940 tuplaturbo tinakutosella.

  • 124 Vastauksia
  • 71710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7614
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #75 : 24.12.2014, 14:50:25 »
Lisää ainetta vaan starttiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #76 : 25.12.2014, 10:34:34 »
Tämän hetkisen re-85  suhteessa 95e hinta ero on niin pieni että itse ajan 960:lla bensalla, ei tarvii leikkii ja tehoa tuee talvi ajoon aivan tarpeeksi.

Ei tarvitse tyhjennellä huohotin pönttöjä, eikä tarvitse vaihtaa öljyjä niin usein.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #77 : 25.12.2014, 12:07:39 »
Näin totesin itsekin. Helpommalla pääsee.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7614
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #78 : 25.12.2014, 16:33:40 »
Niihän se on tosiaan tällä hetkellä, E85 hinta kun ei samalla tavalla muutu. Sen takia en vielä laita 745:ttäkää kulkemaan sillä.

Ens vuonna uudestaan Lappeenrantaa koettamaa huippuja?
« Viimeksi muokattu: 25.12.2014, 16:35:45 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #79 : 25.12.2014, 21:41:43 »
Voisihan sitä lähteä jos laitteet toimii.

Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #80 : 27.04.2015, 16:55:55 »
Pientä päivitystä tännekin.
Tekniikka on pelannut hienosti talven yli, ainoa ongelma on ollut kytkimen kanssa.
n.kuukausi sitten liikennevaloissa kytkin ei irroittanut kunnolla enkä saanut vaihdetta päälle.
Sammutin auton, laitoin vaihteen sisään ja sitten startilla auto liikkeelle ja käyntiin. Varovasti ajelin kotiin vaikka vaihteita ei saanut nätisti menemään sisään.
Kotipihaan kääntyessä kytkin alkoi irroittamaan normaalisti. Ajattelin että sintteristä irtosi jotain murusia ja ne pyöri siellä välissä aiheuttaen tuon ongelman.
Sen jälkeen kytkin on irroittanut mutta ajoittain on kuulunut rutinaa kun kytkinpoljin on painettu pohjaan, varsinkin kun on ajanut auton lämpimäksi, kylmänä ei ole meteliä kuulunut.
Tuo sintteri on alusta asti ollut aivan p##seestä ajaa, liikkeellelähtö ja 1-2 vaihto on ollut melkoista tökkimistä/nykimistä.
Outoa asiassa on verrattuna esim. Lankun 245:en, että Lankulla pelaa hienosti ja mulla ei vaikka kummallakin on samat hilut kytkimessä, -765 asetelma, jousittamaton 4-lapainen sintteri ja sama laatikko.
Lopulta meni hermot tuon kytkimen kanssa ja otin auton talliin uudelle nosturille ja tiputin laatikon alas.

Sintteri oli kaikin puolin ehjä, ei puuttunut paloja eikä muutakaan vikaa näkynyt.
Samoin asetelma ja vauhtipyörä oli ok.
Painelaakeri saattaa olla se ongelma, vaikka se uusittiin vuosi sitten.
Tilasin kytkinpaketin tänään paikallisesta tarvikeliikkeestä, tästä käyttöön tulee massalevy ja painelaakeri, osat tulee huomenna.
Epäilen tosin onko levy jousitettu malli, vaikka maahantuojan edustaja näin vakuutti puhuessaan myyjäliikkeen edustajan kanssa. Oli katsonut mallikuvaa jossa näkyy jousitettu levy.
Se sama kuva on netissä jokaisessa kytkinpakettia esittävässä kuvassa, joten uskon vahvasti että sieltä tulee kaksoismassavauhtipyörälle tarkoitettu jousittamaton levy, no huomenna näkee mitä tulee.
Onneksi sitä ei ole pakko ottaa jos se ei ole oikea.
Sitten täytynee tilata KL-racingiltä Sachs:n jousitettu levy, siinä vaan kestää helposti yli viikko ennenkuin se on täällä.
Yritin kysellä Lankulta ja Boostilta mikä olisi sopiva massalevy tuohon mun kombinaatioon, mutta sieltäkään ei apuja löytynyt. Pojat on ajellu vaan sinttereillä.

Samalla ostin uuden kardaanin tukilaakerin ja ristikot. Tukilaakerin kumin ostin jo viime syksynä jemmaan kun joku myi uuden alkuperäisosan joka on vielä volvon paketissa.
Tuohon ei uskalla tarviketta laittaa kun tuntuu ettei kukaan ole saanut toimimaan ilman tärinöitä.

Jos jollain on varmaa tietoa mikä olisi oikea ja varmasti sopiva jousitettu massalevy tuohon mun pakettiin niin ilmoitelkaa.
Boori on 26  hampainen, ulkohalk. on 35mm ja levyn koko on 240mm.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2015, 16:58:48 kirjoittanut siipiveikko »
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #81 : 27.04.2015, 18:11:36 »
Mikä laatikko?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #82 : 27.04.2015, 18:41:32 »
Tuossahan se otsikossa lukee, eli bemarin 6v zf manuaali . Gs6-53dz muistaakseni e46 330d jatkeesta.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #83 : 27.04.2015, 19:15:23 »
Onko voinut painua kytkin yli? Et varmasti on stoppari oikeassa kohdassa ettei paineasetelmalle tuu liika iso liike. Siitä kyllä yleensä jää jäljet asetelman jousiin takapuolelle, joskus jopa levyn niitteihinkin.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #84 : 27.04.2015, 19:22:38 »
Voihan tuo olla mahdollista. Mitä tarkoitat stopparilla?
Voisiko se olla että kun levy on kulunut 8.7mm-->8mm, niin tuo liike voi mennä ns. yli?
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #85 : 27.04.2015, 22:39:54 »
Levyn kuluessa siirtyy asetelman jousen käpälät kohti painelaakeria. Silloin periaatteessa mahdollisuus asetelman pohjata levyyn pitäis pienentyä. Että todennäköisimmin tästä ei ole ollut kyse. Kannattanee kuitenkin tarkastaa ettei jälkiä asetelmassa tai vanhassa levyssä ole. Yhdellä tuttavalla aikoinaan jäi kytkin jumiin kun oli iskua liikaa ja asetelma pohjasi levyyn. Samalla painelaakeri pääsi tippumaan askin sliderista ja jäi jumiin siihen väliin.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #86 : 27.04.2015, 22:59:53 »
Monesti nuo pito ongelmat johtuu vauhtipyörän ja asetelman sovituksen puutteesta. Kyllä ne kannattaa tarkistella ja shimmaamalla sovitella. Muutama millin 1/10 osa on sopiva tarkkuus. Harvemmin ne suoraan paketista ovat sinne päinkään ::)

Ainahan ne pitäs mitata, kaiken osalta :)
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015, 00:26:15 kirjoittanut Orlov »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #87 : 28.04.2015, 08:45:30 »
Jostain tarvike liikkeestä saa näihin kovalle v-pyörälle tarkoitettua kytkinpakettia.

Hitsasin yhteen rodiin lodjun niin omistaja oli jostain hommannut 330d jousitetun kytkinlevyn ja asetelman, samaiseen laatikkoon.
Jos sun paketti on väärä mikä tulee niin voin yrittää selvittää mistä se on.

Oletko varma ettei sulla koneessa ole kiihdytysrikastukset liian laihalla ja sen takia aiheuttaa ongelmia liikkeelle lähdössä?
Vaikuttaa kytkimen käyttäytymiseen ja liikkeelle lähtöön aivan helvetisti. 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #88 : 28.04.2015, 22:08:47 »
Kyllä se ongelma on selkeästi kytkimessä.
Kävin tänään hakemassa kytkinpaketin ja se oli yllätykseksi jousitetulla levyllä, oli joku -862 loppuinen.
mukana tuli uusi painelaakeri ja nyt selvisi mikä siellä oli pettänyt.
Painelaakerin kosketuspinta asetelmaa vasten on sellainen muovi?rengas ja se on vanhasta kadonnut, eli se oli se mikä petti ja palaset jäi pyörimään levyn ja asetelman väliin kun kytkin ei irroittanut.
Nyt siellä oli metalli metallia vasten ja painelaakeri jumitteli lämpöisenä jolloin asetelman käpälien päät hankasivat metallia vasten.

Tuli mieleen että jos sorvaisi asetelman käpälien päälle sopivan holkin joka vastaisi painelaakerin muovirenkaaseen, saattaisi kestää se painelaakerin muovirengas paremmin.
Nyt siihen kohdistuu jokaisen kytkinasetelman käpälän pään pistemäinen kuormitus.
Jos holkista tekisi noin 10mm paksun, niin voisi poistaa kytkinkäpälän korotuspalan laatikon puolelta ja lyhentää työsylinterin varren alkuperäiseen mittaan. Silloin painelaakeri jäisi lähemmäs laatikkoa (alkuperäiseen kohtaan) ja se olisi koko pituudeltaan sen liukuputken päällä.
Nyt vanha painelaakeri on selvästi tullut liian ulos ja sen sisällä oleva muoviholkki on muovautunut soikeaksi eli painelaakeri on päässyt "keikkumaan" tullessaan liian kauas laatikosta.
Vaikea selittää asiaa mutta laitan kuvia kun saan osat tehtyä.

Muistatko Boost, paljonko se sintterin alkuperäinen paksuus oli?
Nyt sintteri oli 8mm paksu ja uusi levy on 9,2mm, täytyy shimmata asetelmaa ulospäin tai sorvata vauhtipyörän pitopintaa hieman.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015, 22:13:30 kirjoittanut siipiveikko »
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #89 : 28.04.2015, 22:18:18 »
Joo, tuo on ymmärrettävää. Muista asetelmaan sopiva pyöristys siihen kappaleeseen ja muutenkin kattoa geometria niin että siinä irroittamisen hetkellä on käpälä 90 asteen kulmassa. Silloin saa parhaan tuntuman kun ei geometria pistä vastaan. Ja massalevyllä ehdottomasti min 6mm asetelman käpälien ja painelaakerin väli painelaakeri täysin taka-asennossa jotta sietää levyn kulua ilman että jää kantamaan.

 

Elekma  Autoracing