Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 tuplaturbo tinakutosella.

  • 124 Vastauksia
  • 71588 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Tämähän on siis ollut ajossa jonkun aikaa vaikka alkuvaikeuksia riittikin.
Kilometrejä on takana tällä hetkellä reilu 5000 ja tekniikka on toiminut hienosti ja moottorin luonne on aika pitkälti sitä mitä odotinkin.
Kesällä käytiin penkissä, missä oli outoja tapahtumia. Liikenteessä ahdot oli n.0,9bar mutta ekassa penkkivedossa ahdot nousi vain 0,3bar:in. Siinä tehot oli muistaakseni 298hp.
Yritettiin selvittää mistä matalat ahdot johtuu, mutta ei saatu selvyyttä.
Toisesssa vedossa ahdot nousi 0,9bar:in vaikka mitään ei muutettu, tulos oli 384hp 550nm.
Tästä korkeammalle ei ahtoja saatu nousemaan.
Kone aivasteli imusarjaan välillä käynnistäessä ja penkistä pois ajaessa penkittäjä käynnisti auton, imusarjassa paukahti ja 1 pytyn kohdalta pöllähti savupilvi. Kun kone käynnistyi, näin kuinka imusarja heilahti n. sentin koneeseen päin.
Eli imusarja oli pullahtanut pois paikoiltaan ja tästä syystä paineet nousi miten sattui.
Kotona laitoin imusarjan kunnolla kiinni ja pienensin hieman starttiennakoita.
Vieläkään paineet ei nousseet yli 1 bar, epäilys kohdistui vakioihin hukkaporttien kelloihin.
Vaihdoin kellot jäykempiin ja johan rupesi ahdot nousemaan.
Syyskuussa käytiin serkkupojan kanssa testaamassa autoja Lappeenrannan lentokentällä.
Olin käyttänyt edellisenä päivänä imusarjan irti huohotuspurkin vaihtamisen takia ja olin unohtanut hukkaportin säätöventtiilin johdon irti ja taas oli ahdot hukassa ekassa vedossa.
Paineita oli 0,6bar ja varttiin kului aikaa 14,4 sek. ja mailin loppunopeus oli 222kmh.
Toiseen vetoon nostin ahdot 1,2 bar:in ja holtittoman sutimisen jälkeen aika oli 14,3 sek ja mailin nopeus 247kmh.
Serkkupoika ajoi 850 T-5R:llä 14,7s ja 242kmh.
Tänään mennään molemmilla autoilla penkitykseen ja katsotaan paljonko löytyy tehoja, minulla tarkoitus nostaa ahdot 1,5bar:in.
Tänne voi esittää arvailuja teho/vääntölukemista jos vaan laitteet pysyy ehjänä.

Tuosta tekstistä voisi päätellä, että kone on jossain autossa kiinni mutta missä?
citikka

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Tuosta tekstistä voisi päätellä, että kone on jossain autossa kiinni mutta missä?

960II/V90:lle vaikuttaa fb-ryhmän videon perusteella.

edit: paino sanalla vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2014, 13:14:36 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
960II/V90:lle vaikuttaa fb-ryhmän videon perusteella.

edit: paino sanalla vaikuttaa.
Sanoisin että näyttää. Tuohan voi olla vaikka 740....

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #48 : 15.10.2014, 14:04:15 »
Tän viestiketjun toisella sivulla on jo kuva tosta kiinni etupalkissa, niin ei se nyt kovin kummosta päättelyä ole vaatinut.  :D

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #49 : 15.10.2014, 15:19:34 »
Volvossa se kone on, eikö se ole tärkeintä ;D
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa TTracing

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • Volvoilua Vuodesta 1997
« Viimeksi muokattu: 15.10.2014, 20:12:48 kirjoittanut TTracing »
240 GLi ehkä joskus Turbo?

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #52 : 20.10.2014, 06:03:24 »
Lainaus
Toiseen vetoon nostin ahdot 1,2 bar:in ja holtittoman sutimisen jälkeen aika oli 14,3 sek ja mailin nopeus 247kmh.

Tosta loppunopeudesta näkee kyllä että sutii , mulla oli samoja aikoja silloin joskus mutta nopeus jotain 160 . Pitoja ku löydät niin kovaa mennään ... tai ohan 247 kova tietysti  8)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #53 : 20.10.2014, 07:08:07 »
Tosta loppunopeudesta näkee kyllä että sutii , mulla oli samoja aikoja silloin joskus mutta nopeus jotain 160 . Pitoja ku löydät niin kovaa mennään ... tai ohan 247 kova tietysti  8)
MAILIN loppunopeus, ei neljännesmailin.
Jäitä housuun!

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #54 : 20.10.2014, 11:50:45 »
 :facepalm: pitäis herätä aamulla ennen kuin kirjoittaa

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #55 : 20.10.2014, 15:15:15 »
No eihän vartin loppuja 247 ja 1600kg painava auto tarvii kuin 1000-1100hv ;D
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #56 : 20.10.2014, 16:54:08 »
Joo, ei tää nyt niin nopea ole. Painoa on muuten 1640kg ilman kuskia.
Tänään tilasin BC-racingin alustasarjan 850 etutolpilla ja takavetoiseen sopivilla yläpäillä.
Ja jarrupuolelle tulee myös päivitystä Mersun nelimäntäiset brembon satulat ja levyiksi joko XC90 336mm levyt tai S60R 330levyt.
Vannekoko kesällä 18" ja talvikumit Boostin vanhat 17" pellit.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #57 : 25.10.2014, 20:42:06 »
Saisko jonkinlaista penkkilappua näkyviin ::). Kiinnostas vaan nähä miten menee käppyrät. ku itekki siirryn noihin tinamyllyihin ja turboa/turboja suunnittelemas.

Ps.asiallista toimintaa ku nyt suomeski pikkuhiljaa ruvetaan laittaa 5/6 mosia takapotkuihin ;)

740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #58 : 09.11.2014, 10:05:00 »
Jos laittaa tina vitosen taikka kutosen niin ois suotavaa käyttää hieno moottori kokonaan hyväksi eli riittävä ahdin ja reilusti tehoa. Tuollanen 500hv tulee nelimukisesta tinastakin ihan vahinkossa. :)
Mut joo jos haluaa alavääntöä kuten tässäkin projektissa niin käyhän sekin.  :)

Ei se sullakaan tainnut eka "evosta" tulla viittäsataa heppaa, vai??  ;) Jotenkin muistelen hämärästi, että vuonna miekka ja kivi alkoi homma lastutetusta s40 volvosta ja vuosien varrella on tekniikkaan panostettu vähän kerrassaan lisää ja lisää..??
Onhan tässä varmasti potentiaalia ja kun vehkeet on saanut toimimaan niin ainahan on mahdollista jatkojalostaa..  :hello:

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: B6284TT+GS6-53DZ eli tuplaturbo tinakutonen 483hp 675nm
« Vastaus #59 : 09.11.2014, 14:39:17 »
Tästä ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus repiä viimeisiä tehoja irti vaan tehdä toimiva ja ennenkaikkea ajettava moottori ympärivuotiseen käyttöön. Tavoitteesta jäätiin 17 heppaa mutta käytännössä tehoa on jo enemmän kuin tarpeeksi, kun takatuennoissa ei edes uretaanipuslat kestäneet.
Ja ennenkaikkea tämä ei ole trailerikuningatar vaan ennemminkin trailerikuningas joka on siellä trailerin edessä eikä päällä...
Kunhan saan hommattua kunnolliset hukkaporttien kellot, niin uskoisin tuon 500hp rajan menevän rikki. Mutta tämän talven yli mennään noilla nykyisillä ja paineetkin on laskettu jo nastarengasystävällisiin eli 0,6 bar.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

 

KL-varaosat  Race.fi