Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut

  • 92 Vastauksia
  • 24458 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Laitoin 142:n kopan myyntiin, auto on nyt seisonut 5 vuotta hallin nurkassa toimettomana. :(

Kevyen kansirempan siihen aikanaan tein ja peltisarjakin on valmiiksi hommattuna. Mutta tuota hitsattavaa on ihan riittävästi, ruoste näkyy pääasiassa pesiytyneet takapyörien kaariin ja helmakoteloiden ympäristöön. Alusta itsessään on yllättävän ruosteeton.

Otan nyt ainakin tekniikan ja sisustan pois - näkee sitten paremmin onko järkevällä työmäärällä hitsattavissa vai kutsuuko kierrätyskasa.

 





Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Kävin pikaisesti hallilla repäisemässä 142:n takapenkin ja penkin viereiset sivuverhoilut pois sekä tyhjentämässä takakontin. Näyttää siltä, että kertalleen paikatut takakaaret on käytävä uudelleen lävitse. Samoin poistettujen varapyöränkoteloiden hitsaukset tarkistettava. Vasemman takavalon ympäristö haperoa. Vasemman takapyörän puolella korin sisäkaaren etuosassa kämmenenkokoinen paikko, joka on irti toisesta reunastaan. Oikealla puolella takasivulasin alla olevan koripellin ja kotelon välinen sauma mätä.

Sokerina pohjalla takaiskareiden yläpuolien paikoit (molemmilla puolilla), jossa ulkopuolelta reiän päälle lyöty lappu tähän malliin:
     


Tämä puolessa tunnissa - toki kurkkasin jo matonkin alle, mutta täytyy ensi ottaa etupenkit pois, jotta saan maton kokonaisuudessan ulos autosta.
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
No niin 142:n elämä jatkuu eri tavoin. Kori on jo varattu innokkaalle hitsaajalle ja tekniikkakin on alustavasti sovittu meneväksi Amazon-projektiin.  :)

Moottorin speksit olivat aikanaan tämmöiset:
- B20-lohko ensimmäisessä ylikoossa
- 8-pulttinen kampiakseli, kiillotettu ja tasapainotettu
- 6,5kg vauhtipyörä
- kansi: 44/38-venat, isot kanavat ja palotila muotoiltu (42cc)
- plaanattu 4mm (puristus 10,98:1)
- R-nokka ja nostajat
- Dellorto 40mm tuplakaasarit (sis. 32mm)

Tuossa sitten vielä kärjetön sytkä ja vähän isommat kaasarin kurkut. Ja hillitön kulku, alavääntöäkin mukavasti ;)

Tämän hetkiseen parannusta saa kun putsailee kaasarit ja vaihtaa kaikki kumiosat välillä kaasarit-kansi.

Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #63 : 13.11.2020, 19:10:04 »
No niin, 142:n tekniikka meni Lappeenrantaan Amazonin keulille ja kori puolestaan muualle Itä-Suomeen turboprojektiin. Eli mitään ei mennyt (vielä) hylkyyn  ;)


« Viimeksi muokattu: 13.11.2020, 19:13:52 kirjoittanut Pikku-Matti »
Dont mess with grey bearded men!

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #64 : 16.11.2020, 21:49:38 »
No niin, 142:n tekniikka meni Lappeenrantaan Amazonin keulille ja kori puolestaan muualle Itä-Suomeen turboprojektiin. Eli mitään ei mennyt (vielä) hylkyyn  ;)


Jes. :) -H-
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #65 : 09.03.2021, 19:42:19 »
Tervehdys Lappeenrannasta!

Konetta käyty läpi tässä talven mittaa. Alkaa olla piakoin kasaamista vaille valmis. Vielä on tilattava muutamia osia mutta voisikohan jo sanoa että voiton puolella. Vähän sai työstää mutta ilon kautta. Keväämmällä kun saa Aman talvisäilöstä kaivettua niin alkaa koneen vaihto. Sitä tässä odotellaan jo sormet syyhyten.

Kiitoksia vielä tätä kautta!  :)
Saahaan vähän pirteyttä vanhukseen ja paikalliset saksalaisvalmisteiset autot kuriin  8)

- Jonttu
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #66 : 09.03.2021, 20:07:07 »
Mulla 144:n lohko tyhjänä ja putsattuna. Osia tilauksessa ...



Vihdoinkin aloitettu 960:n takakaaren paikkaaminen. Ja heti persiilleen, Skandixin korjauspalassa kummalliset pokkaukset, ei käy yhteen ainakaan tän facelift 960:n kanssa. No, otan korjauspalasta sopivat siivut käyttöön ja sävellän sitten loput puuttuvat siihen väliin.  ::)

Viime syksynä hommattu 1000 euron V70 toimii muuten hienosti, mutta on aika perso öljylle - hyvin tuntuu maistuvan  :D
 
Dont mess with grey bearded men!

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #67 : 10.03.2021, 11:50:14 »
Tervehdys Lappeenrannasta!

Konetta käyty läpi tässä talven mittaa. Alkaa olla piakoin kasaamista vaille valmis. Vielä on tilattava muutamia osia mutta voisikohan jo sanoa että voiton puolella. Vähän sai työstää mutta ilon kautta. Keväämmällä kun saa Aman talvisäilöstä kaivettua niin alkaa koneen vaihto. Sitä tässä odotellaan jo sormet syyhyten.

Kiitoksia vielä tätä kautta!  :)
Saahaan vähän pirteyttä vanhukseen ja paikalliset saksalaisvalmisteiset autot kuriin  8)

- Jonttu
Laitahan joku showroomi tai projektikirja amazonista? Olis kiva seurata koneen vaiheita?  :)
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #68 : 10.03.2021, 21:13:43 »
Laitahan joku showroomi tai projektikirja amazonista? Olis kiva seurata koneen vaiheita?  :)


Aloitin projektipäiväkirjan nimellä "Volvo Amazon vm. 1962 rojekti" sinne koitan päivitellä parhaani mukaan
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962, Projektipäiväkirja
Käyttöautona       Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #69 : 11.03.2021, 09:39:38 »

Aloitin projektipäiväkirjan nimellä "Volvo Amazon vm. 1962 rojekti" sinne koitan päivitellä parhaani mukaan
Jes! Sorry Pikku-Matti topicin väärinkäytöstä.  ???
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #70 : 11.05.2021, 11:17:02 »
No niin, jälleen kevätpuuhia eli 940 tallista ulos ja kitkat alta pois. Tuossa olisi myös Momot tallessa, joissa ET 30 eli pienellä väliläpykällä menisi takavetoisen alle. Mutta ajetaan nyt vielä edelliset kumit loppuun. Classicin mittarissa 259 tkm ja tämä siis kertynyt elokuusta 1997 alkaen.



Punainen V70, joka oli 1000 euron viritys ja melkoisen läpihuuhtelevalla koneella, sai sinisen seuraajan. Punainen oli automaatilla, tämä puolestaan manuaalilla, joka minusta sopii paremmin vanhempaan 170-heppaiseen koneeseen. Automaatilla tahtoi mennä huudattamisen puolelle ja sitä kautta myös melkoiselle polttoaineen kulutukselle.


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #71 : 01.06.2021, 16:17:26 »
144:n B20 kotona, porattu 1. ylikokoon, tasohiottu ja nokalle uudet laakerit paikallaan. Samalla reissulla uudet kiertokankien helat asennettu+sovitettu.


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #72 : 26.07.2021, 12:36:41 »



Veljekset pihassa Juhannuksen alla.

940 on vuosia ollut pelkässä kesäajossa eli on jo jonkinlainen puoliharrastekulkine. Paljon on vielä alkuperäistä osaa kiinni joten uuden osan tarvetta tulee väkisin kuluneiden tilalle - mm. alusta on täysin alkuperäinen. Ensin taitaa kuitenkin listalla olla tuulilasin ja ohjaustehostimenpumpun vaihdot (jollei katsuri ole eri mieltä). Lasin ympärille on vuosia sitten hommattu uudet listat ja nyt alkukesästä sain tehdaskorjatun tehostimenpumpun. Lampunpesimille en tee mitään korjausliikkeitä kun ei ole enää talviajoa (paitsi raksin sulat ja varret pois). Varastossa myös odottaa kaksoismassavauhtipyörän korvaava kiinteä vauhtipyörä tarvikkeineen.

V70 on taas normaali 1000 euron kottero ongelmineen. Suurin rasite taitaa olla se, että auto on ollut lähes koko käyttöajan pääkaupunkiseudun suolakylvyssä ja nykivässä ajossa. Mm. vasemman puolen vetoakseli on lähes sulanut pyöränlaakeriin kiinni. Ei lähtenyt kotikonstein irti, joten revin koko homman irti olka-akseleineen. Purettavana olevasta vastaavasta (paitsi automaattilootalla) V70stä lähti vetari nätisti irti joten napsin siitä olka-akselin ja se siirtyi käyttöautoon + uusi vetari ja pyöränlaakeri. Samanlaisesta olka-akselista huolimatta vaati pyörän kulmien säädön ja nyt toimii hyvin.

Tämmöstä punnertamista tällä kertaa.
 
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #73 : 30.07.2021, 14:32:25 »
No niin, suotta tuli hätäiltyä. Kun tämä köntti oli lattialla niin viikon verran myrkkyjä tuonne laakerin ja vetarin liitokseen. Sitten pikkutoholla lämpimäksi ja moskalla perään - irti on. Tähän meni 15 minuuttia  ::)


Dont mess with grey bearded men!

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 (69), 960 (95), 940 (98), V70 (98) + oheisromut
« Vastaus #74 : 23.10.2021, 15:20:23 »
Joopa joo, syksyn aikana on käyttöautoa V70 vain ylläpidetty ja kaikki muut Volvot ovat olleet paitsiossa. Tänään tuli hallilla siivottua ja järjestelyä josko vaikka alkaisi mielenkiinto palautua. Noita varaosa-autoja on edelleen hieman purettu ja itselle tarpeettomia toimivia osia on yritetty myydä eteenpäin (ja kokonaista varaosa-autoakin). Tuli sitten ensimmäisen kerran nostettua etuvetoisesta kone pois ja on myönnettävä, että hieman meni aikaa ihmetellessä ennen kuin moottori oli auton ulkopuolella.  Tämä on B5244S-kone manuaalivaihteistolla (jonka mallista en ole varma .... olisko M59).



940n ohjaustehostin on rääkynyt enemmän ja vähemmän kelien viilentyessä. Ostin jo varalle tehdaskorjatun tehostimen ja sen laitan paikoilleen ennen ensi vuoden ajokautta.



960 myös lojuu hallilla, joten ei auta kuin aloittaa takakaaren paikkaus. Korjauspeltejä on jo hahmoteltu ja leikelty. Fyysisesti suurin työ taitaa olla hitsauskoneen ja pullon raahaaminen hallille ja takaisin  :D   


Dont mess with grey bearded men!

 

Kulkukoira  Proturbo