Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Divi - 25.08.2019, 23:10:32
-
Morientes!
Kertokaahan hyvä herrasväki mistä pitäisi vikaa lähteä tutkimaan kun ei tappikone tahdo oikein lähteä käyntiin lämpöisenä. Vika on pahimmillaan prisman reissulla eli kun kone ehtii lämpenemään kunnolla, ja sitten sammutettuna seisoo sen puolisen tuntia kun kauppaa kiertää. Tämän jälkeen joutuu sahaamaan hyvän tovin ja aikalailla yskien lähtee käymään pytty kerrallaan. Bensa haisee, tuntuu että parhaiten alkaa lupailemaan kun kaasupoljinta pitää pohjassa. ::) Heti lämpösenä sammutettua kun kääntää niin hörähtää käyntiin ilman ongelmia, samoin jos seisottaa useamman tunnin että kerkeää kunnolla jäähtyä niin hyvin pienellä työllä lähtee käyntiin.
Kaasari on siis römppä 175, hengitystiet on auki suodattimen puolella kaikki eli luistin kalvon alle, temperature compensatorille, kohokammioon jne. Vekotinta on purettu, putsattu, kaikki liikkuvat osat on hengissä ja temperature compensatorin toiminta on testattu, huoneenlämmössä pysyy kiinni mutta jo pienellä lämmityksellä aukeaa niinkuin pitääkin. Ajossa ei mitään ongelmia, seokset tuntuu olevan ok, kone vetää ihan kohtuullisesti eikä yski tms. Tyhjää käy hyvin eikä sammuile itestään. Bakeliitti ja lämpökilpi paikallaan, bensaletku tulee kannen etupuolella yli, on sidottu nipparilla löyhästi ylävesiletkuun ja polttoainesuodatin killuu letkun välissä siinä ylhäällä vesiletkun vieressä. (näkyy viimeisessä kuvassa)
(http://imgur.com/mrW8Tta.jpg)
(http://imgur.com/wiyNgFG.jpg)
(http://imgur.com/0p3SYKx.jpg)
(http://imgur.com/ASCIrjY.jpg)
(http://imgur.com/HGs09PQ.jpg)
(http://imgur.com/LJa3yfp.jpg)
-
Tässä ei nyt käy ilmi mitä kaikkea on jo kokeiltu jos on? Mutta venttiilin välykset on hyvä tsekata näissä vehkeissä. Ja samoin katkojan kärjet ja välys mikäli kärjellinen sytkä löytyy vielä.
-
Sytkä ja välykset on kyllä tarkistettu. Olettaisin että ne oireilisi myös ajossa, esim isolla vaihteella pintakaasulta kaasu pohjaan niin ei yski tai muuta semmoista, toimii hienosti.
Kaasari on purettu, putsailtu jne.
-
Oireet selvästi viittaa siihen, että bensa höyrystyy kohokammiossa ja siten vaikeuttaa kuumana käynnistymistä.
Outoa sinänsä, koska bakeliitti ja suojapelti ovat paikoillaan.
Onko varma, ettei bensapumppu tyhjene seistyään tai sitten joku pieni ilmavuoto pa-linjan imupuolella.
-
Oon vähä olettanu että bensaa se kyllä saa kun tosiaan haisee siltä aikalailla kovasti sillon kun sitä koittaa kuumana polkea käymään. Täytyy kuitenkin tarkistaa. Tankki vuotaa kyllä yläpuolelta kun takaluukussa haisee bensa, mutta alle ei tiputa mitään. Oon olettanut että se perinteinen tankkausputki vuotaa liitoksestaan. Uus tankki on kyllä jo hommattu, pitäs vaan putsata ja maalata.
-
Koitapa seuraavalla prismareissulla käynnistää auto konepelti avattuna. Huono käynnistyvyys voi nimittäin johtua siitä, että moottoritilan ilma on niin kuumaa, että käynnistettäessä seokset ovat liian rikkaalla. Kuumassa ilmassa on vähemmän happea eikä kaasari osaa kompensoida sitä tarpeeksi
Itsellä oli täsmälleen samanlainen riesa, jota vielä luultavasti pahensi konepellin ääni/lämpöristematto. Ongelma poistui puolen metrin pätkällä alumiinihaitariputkea, jolla ohjasin ilmanputsarin ottamaan tuloilman syylärin alapuolelta.
-
Pitäsköhän tuo temperature compensator tukkia sillon kokonaan jos ilman ottaa muualta kuin kaasarin vierestä?
-
Kuis lämpimän imuilman venttiili ilmanputsarille? Onko paikoillaan/toimiiko?
-
Kuis lämpimän imuilman venttiili ilmanputsarille? Onko paikoillaan/toimiiko?
Ei tuossa oo ku suora tötterö eteenpäin, ilman mitään venttiileitä tai pakosarjalle meneviä haitariputkia
-
Pitäsköhän tuo temperature compensator tukkia sillon kokonaan jos ilman ottaa muualta kuin kaasarin vierestä?
Volvon koulutusmateriaalin mukaan se kompensoi polttoaineen lämpötilasta johtuvan viskositeetin muutoksen. Ei pitäisi liittyä imuilman lämpötilaan, joten en kajoaisi siihen.
https://www.youtube.com/watch?v=kbBB0ZHZgYc&t=15m0s
-
Kaasarin uimurin neulaventtiili vuotaa. Bensapinta nousee ja käy paksulla. Bensapumppuhan jättää sammuttaessa bensaletkuun paineen, mikä sitten hiljalleen vuotaa kohokammioon.
-
Nonii, taas reissusta kotona käymässä niin ehtii vähän ihmetellä.
Auto seissy viikon katoksessa, avasin pellin semmosenaan ja tutkin tuota bensapuolta. En sieltä kyllä mitään vuotoja löydä, seisotuksen jälkeenkin filtteri täynnä ja hörähti käyntiin ilman pienintä ongelmaa.
(http://imgur.com/9rqkZ36.jpg)
Prismaan ei nyt ollu asiaa niin lähdin sitten illalla käymään absilla kahvilla. On se nyt sentään kuitenkin samaa S-ryhmää. :idiot2: Kummempia ropleemia ei kuitenkaan ollut, kahvien jälkeen pyörähti käyntiin ilman sen kummempaa kiusaamista. Keli on nyt toki vähän viileämpi, alkanut tuntumaan että tuota ongelmaa on esiintyny juuri varmaan aina kuumimpina päivinä pahiten. Jos kohokammio tulvisi niin eikö ongelma pitäisi tulla helposti sitten esiin jo viileämmälläkin kelillä, ja varmaan tuo bensafiltterikin siitä tyhjenisi aina seisottaessa.
Pitää ens viikolla haalia jostain puruletkua tai muuta vastaavaa ja vetää putsarille viileämpää ilmaa. Josko sillä oisi ongelma sitten selätetty. Toki ei taida kunnolla päästä enää tuota testaamaan kun vasta ensi kesänä.
-
Bensaletkun sijainti kiinnittää huomion, siirtäisin letkun huomattavasti viileämpään paikkaan.
Millä bensalla ajelet?
-
Mistähän tuo menee vakiona? Ei tuossa hirveesti viileämpää oo tarjolla jos ei kierrätä koko konehuoneen ympäri. ??? Oon laittanut 98 + lisäaine
-
Benslaletku nousee pumpulta ylös, yleensä suodatin on pystyssä lohkon vieressä, ja venttiilikopan ja ylävesiletkun välistä kaasarille. Jossain niillämain pultinkannan alla on alunperin ollut sellainen pellinkäikäle, jossa lenkki päässä, mikä kannattelee letkua ettei osu kanteen eikä letkuun. Tosiaan varmasti lämpiää bensat kun letku on kiinni ylävesiletkussa.
-
Pitänee käyttää tuo kohon neula vielä kädessä ja siirtää samalla tuo suodatin ja letku, ompa jotain suljettu sitten taas pois. O0
-
Vanha museokilpinen Volvo Amazon -65 tai 66 alkanut kanssa kiusoitteleen B18 koneella.
Ostin foorumilta toisen kaasarin ei auttanut ongelmaan.
Tulpat vaihdoin uusiin, hetken aikaa ehkä rokkas, vapaalla otti jenkaa melko normisti, vanhat tulpat pikimustat. Ilmanputsari on uusi. Bensapumpun uusin. Jakajan kansi, pyörijä ja tulpanjohdot alle 1000km ajetut. Ei tahdo kestää kaasua. Kaasun lyö pohjaan alkaa booaan ja pamauttaa putkeen. Pari kertaa toimi normisti ja otti kierroksia niinkuin pitääkin.
Tuntuu kuin joku katkaisisi sytkän kesken leikin. Onko Hämeenlinnassa tai lähellä jotain vanhojen Volvojen experttiä ja tulisi vilkaisemaan?
-
(http://imgur.com/NH6sJtF.jpg)
Vaikuttais siltä että cold air intake, ja bensafiltterin sekä letkun uudelleen sijoitus auttoi ongelmiin. :)
-
Vanha museokilpinen Volvo Amazon -65 tai 66 alkanut kanssa kiusoitteleen B18 koneella.
Ostin foorumilta toisen kaasarin ei auttanut ongelmaan.
Tulpat vaihdoin uusiin, hetken aikaa ehkä rokkas, vapaalla otti jenkaa melko normisti, vanhat tulpat pikimustat. Ilmanputsari on uusi. Bensapumpun uusin. Jakajan kansi, pyörijä ja tulpanjohdot alle 1000km ajetut. Ei tahdo kestää kaasua. Kaasun lyö pohjaan alkaa booaan ja pamauttaa putkeen. Pari kertaa toimi normisti ja otti kierroksia niinkuin pitääkin.
Tuntuu kuin joku katkaisisi sytkän kesken leikin. Onko Hämeenlinnassa tai lähellä jotain vanhojen Volvojen experttiä ja tulisi vilkaisemaan?
Oletko koskaan vaihtanut konkkaa?
-
Oletko koskaan vaihtanut konkkaa?
Vaihda toi öljykorkista lähtevä letku ilmanputsariin . imusarjan nysä tukkoon tai jarrutehostajaan jos semmonen on.