Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vaihtoehto - 27.01.2011, 12:55:13

Otsikko: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 27.01.2011, 12:55:13
onko mite kettumainen tuo remmin vaihto? kammen stefa näyttää vähän vuotavan ni o remmiki öljyssä, samalla vaihtuu stefakin. vai voisko olla joku muu mikä vuotaa? kovasti tuo näyttää että se oli tuo stefa

vespumppaki vaihtuu vai onko sillä tiettyä kilometri määrää millo vaihtaa vai sitten kun se on tullu tiensä päähän
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: Topi - 27.01.2011, 13:21:22
Alahihna pyörä on yleesä pir..siis lujaa kiinni..
Muuten kun pitää huolen,että lukitus"tapit" on paikoillaan,nii ei se
eroo bensakoneen remminvaihosta..mun mielestä..  :juhau:
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 27.01.2011, 16:33:06
Helppo homma tuo tosiaan on... sen alahihnapyörän saa kyllä auki kun laittaa avaimen lattiaa vasten ja pyöräyttää startilla auki. Kiristys onkin sitten hankalampi homma ilman erikoistyökaluja. Vesipumppu kannattaa vaihtaa myös samalla kun ei se paljoa maksa. Mitään ei tarvi lukita kun tekee vaan tussilla merkin nokka-akselin hihnapyörään ja kampiakselin saa katottua oikeaan kohtaan vauhtipyörästä :)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: tarmo - 28.01.2011, 22:43:16
omani kun huolsin tein "erikoistyökalut" ja homma helppo nyt ja tulevaisuudessa ;)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 31.01.2011, 10:22:23
onkos muuten kannattavata vaihtaa kun jakoremmin vaihtaa niin, no kiristin rulla ainakin entäs sitte nuo ohjain rulla?
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: antti - 31.01.2011, 10:44:13
Vaiha kaikki samalla kertaa niin ei tarvi aukoa monesti ja ei ne niin kalliitakaan ole.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 31.01.2011, 10:57:28
Se on vähän niin ja näin mitä sinne kannattaa vaihtaa...

Jos haluu nuukailla niin pelkän remmin n.13-28e mallista riippuen.

Stage2 jos meinaa ajaa vielä kymmeniä tuhansia vesipumppu 27e-37e+yllä mainittu jakoremmi

Stage3 jos aikoo ajella vuosia/satojatuhansia km hihna, vesipumppu ja tarvittavat rullat(40-50e/kpl?) niin sitten ei tarvi jatkossa vaihdella kuin remmiä.

Itse en oo noita rullia/rullaa vaihtanut kun ne/se on ollu aina hyvässä kunnossa mutta jos huomaa että laakereissa häikkää tai muuten kulunu niin sitten tietysti kannattaa vaihtaa :)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 31.01.2011, 18:32:20
kaiken muun ostin paitsi vespumpun, sen vaihan sitte ku alkaa vuotamaan. ni ja lisäks tuo kammen stefanki ostin.

jakoremi
ohjurit
kiristin
stefa
= 115e

ei tuo nyt paha oo ku olis vielä se ves pumpumkin mutta kiire on tuo stefa saaha vaihettua ennenku ruppee remmi pykäliä hyppimään
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: estate - 31.01.2011, 19:00:44
Vaihda nyt samalla se pumppu, sylettää aukaista se jakopää jos se vesipumppu päättää leipoa kiinni vaikka 20 tkm kuluttua >:(. Omasta lankusta hirtti pumppu kiinni vaikka remmin vaihtoon oli vielä 40 tkm. Ei ollut edellinen omistaja vaihtanut ja minulla sitten leipoi kiinni ilman ennakkovaroitteluja, ei vuotanut nestettä tai nostanut lämpöjä. Kaupungilla vaan yhtä-äkkiä rupesi lämmöt nousemaan ja ihme kitinä kuulumaan, koneen käydessä tyhjäkäynnillä rupesi sitten keittämään. Onneksi säilyi hihnan ulkoreunassa sen verran hampaan juuria ettei jako seonnut, oli kyllä jakopäänkoppa aika täynnä hihnan mujua. Pumpun laakeri oli leiponut totaalisesti jumiin.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 31.01.2011, 19:23:32
Vaihda nyt samalla se pumppu, sylettää aukaista se jakopää jos se vesipumppu päättää leipoa kiinni vaikka 20 tkm kuluttua >:(

Juu pumppu kannattaa ilman muuta laittaa jos kerran kaikki muutkin on uutta. Ennemmin niitä vanhoja rullia olisin jättänyt...

Eräällä tutulla tiedän myöskin vesipumpun leikanneen ja jaon seonneen. Kone sammui mutta ihme kyllä mitään ei hajonnut. Uudella remmillä ja vesipumpulla käynnistäessä piti kuulemma hetken hirveää roksotusta mutta sitten alkoi käymään normaalisti. Auto vaihtoi tosin silti omistajaa hyvin pian...
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: AtAi - 31.01.2011, 20:00:30
Vesipumpun vaihtotarve riippuu vähän siitä että onko vanhempi d24 eli kiristys pumpulla, silloin AINA remmin vaihdon yhteydessä puNppu, jos uudempi eli erilliskiristimellä, niin sitten ei välttämättä tarvii vaihtaa joka jakopään aukasu kerta.

jakoremi
ohjurit
kiristin
stefa
= 115e
Ompa ollu kallista  :o

60e jakohihnasarja
27e vesipuNppu.
= 87euroa.
Parempi olla ilmeisesti vanhan mallin d24xxx ;D
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 31.01.2011, 20:27:14
Ompa ollu kallista  :o

60e jakohihnasarja
27e vesipuNppu.
= 87euroa.
Parempi olla ilmeisesti vanhan mallin d24xxx ;D

28 euroa :o

Huomaa taas että ollaan volvoilijoiden parissa. Ihme pennin venyttäjiä koko sakki... ELK
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 15.02.2011, 10:35:36
joo hilut vaihdettu. ja oli vanhempaa mallia tuo kone että hihnan kiristys oli vesipumpussa niin piti rulla vaihtaa pumppuun. stefakin vaihdettiin ja se uus stefa oli ulkokehältään isompi kun tämä entinen stefa, entistä steffaa ol jollakin jankilla laitettu että pyssyy paikallaan ja nyt kun oon jonku verran ajanu niin tuntuu että se paska vuotas vieläkin  :-[
noh tuossa jo aikasemmin kateltiin että kammen piä vähän heittää pyöriessä vaan sitte katottiin että koko kone heiluu ja nyttenku kahtoo niin näyttää että heittää ihan vatusti. miten voi olla mahollista että kamppenpiä on vääntyny?
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 15.02.2011, 21:04:01
onko mitenkä porukalla kokemusta näillä pakkasilla nuissa cityrattorin konneissa niin 10w30 öljyt? meinasin jos olis laittanu tuommoset nii saes ihan raahassa vuotoo ku löytyy 200l pönttö tuota
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 15.02.2011, 21:15:14
onko mitenkä porukalla kokemusta näillä pakkasilla nuissa cityrattorin konneissa niin 10w30 öljyt? meinasin jos olis laittanu tuommoset nii saes ihan raahassa vuotoo ku löytyy 200l pönttö tuota
En vaihda ikinä öljyjä tai suodatinta vaan ainoastaan lisään sitä mukaa kun menee halvinta 10w30 Teboilia eikä ole lohkolämmitintä ja aina vaan eteenpäin pääsee... ei oo tosin tarkoitus ajaa satoja tuhansia kun on 20 vuotta uudempiakin autoja siihen hommaan. Mut noin lähtee -20 ja tosiaan toimii 8)

http://www.youtube.com/watch?v=TrRTU1o8A2c
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 15.02.2011, 21:21:11
huippu homma. huomenna onki cityrattoriin öljyn vaihto päivä  ;D

onko Vajuh teboilin öljy niin MONIASTE SAE 10W-30 vae MONITRA PLUS SAE 10W-30
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 15.02.2011, 21:33:27
onko Vajuh teboilin öljy niin MONIASTE SAE 10W-30 vae MONITRA PLUS SAE 10W-30

Moniaste 10w-30 ~2,5e/litra... tarvis kyllä ostaa 200 litran monitra tai vastaava. Tulis pidemmän päälle halvemmaks ;)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 15.02.2011, 21:41:53
taispa muute olla moniasti plussa mitä löytyy tallista. eiköhän tuo käy ja kuku vaekka sitä laittas

€458,00 (sis. 23 % alv
Moniaste 10W-30 ASTIA 180 KG TOIMITUS RAHTIVAPAASTI
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 15.02.2011, 21:46:36
taispa muute olla moniasti plussa mitä löytyy tallista. eiköhän tuo käy ja kuku vaekka sitä laittas

Se on tollaisiin jätemoottoreihin kuten d24x, b19x ja b20xx ihan sama mitä sinne kaataa :) Pää-asia että siellä on öljyä...
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: WEBERMAN - 16.02.2011, 02:36:12
Tämä remmin, rullien ja vesipumpun vaihto ei riitä jos haluaa kunnon lopputuloksen. Rivipumpun ajoitus on myös säädettävä uudelleen ja siinä kehoittaisin kokematonta seuraamaan ohjeita tarkasti,muuten voi tulla lisätöitä. Siinä tarvitaan lisäksi mittakello ja välyksen poistaja, joten minä teettäisin homman dieselpajalla. Ei maksa hirveästi ja toimii senjälkeen taas sen 120tkmvähintäin. Näissä kun on nähty että kun huollot loppuu, niin jos vaihdetaan,niin remmi korkeintaan ja sitten se käynti ajanoloon huononee kunnes... :o

Parisen tuntia tuossa on mennyt 2sarjalaisessa, siinä kun pitää irroittaa jäähdytin. 7ja 9 selviää vähemmällä. 8)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: AtAi - 16.02.2011, 10:28:51
onko mitenkä porukalla kokemusta näillä pakkasilla nuissa cityrattorin konneissa niin 10w30 öljyt? meinasin jos olis laittanu tuommoset nii saes ihan raahassa vuotoo ku löytyy 200l pönttö tuota
älä sellasta tunge.
15w-40stä....

Rivipumpun ajoitus on myös säädettävä uudelleen ja siinä kehoittaisin kokematonta seuraamaan ohjeita tarkasti,muuten voi tulla lisätöitä.
MITÄ KETTUA SÄÄ SEKOILET? D24sessa ei oo mitään rivipumppua, ihan pasha jakajapumppu noissa on.

Parisen tuntia tuossa on mennyt 2sarjalaisessa, siinä kun pitää irroittaa jäähdytin. 7ja 9 selviää vähemmällä. 8)
Eipä tarvii irrotella jäähytintä 2satasessakaan, 1,5h menee remmin vaihtoon. 2h saa menemään jos vaihtaa puNpun remmin samalla.

Siinä tarvitaan lisäksi mittakello ja välyksen poistaja, joten minä teettäisin homman dieselpajalla.
Mittakellohan on niin "vaikea" käyttää, ajotuksen tarkistukseen/säätöön menee vaikka peukalo keskellä kämmentä max vartti jo pumppu ei oo ryytyny kiinni.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 16.02.2011, 11:13:40
ettei tuo 15w40 menis vähän liian jäykäks näillä pikku pakkasilla
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: WEBERMAN - 16.02.2011, 19:17:41
älä sellasta tunge.
15w-40stä....
MITÄ KETTUA SÄÄ SEKOILET? D24sessa ei oo mitään rivipumppua, ihan pasha jakajapumppu noissa
on.


Niin on jakajapumppu vakiona. Hyvä huomio,taisin olla AtAin Volvon konehuoneessa ;) Silti samanlaisesti ne on säädettävä kuitenkin :)


Eipä tarvii irrotella jäähytintä 2satasessakaan, 1,5h menee remmin vaihtoon. 2h saa menemään jos vaihtaa puNpun remmin samalla.
Mittakellohan on niin "vaikea" käyttää, ajotuksen tarkistukseen/säätöön menee vaikka peukalo keskellä kämmentä max vartti jo pumppu ei oo ryytyny kiinni.


No ei jos on käärmekädet. Kuitenkin nopeammin selviää kun on tilaa.;) Säätää voi vaikka viidessä minuutissa, se on sitten eri asia oliko siitä hyötyä vai haittaa. 8) Niin tottakai tähän kuuluu kaikki mitä huolto-ohjelmassa on. Että siitä vain jos 1,5 h tekee sen, mitä vihreässä sanotaan. 8) Eihän ne juutu kun säädetty on säännöllisesti. ;) Heittokello on helpompi käyttää, sanoi jo aikoinaan opettajakin. :2funny:
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 16.02.2011, 20:28:16
flekti ja imutunneli irti nii hyvin mahtoo työskentelemmään
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: antti - 16.02.2011, 21:44:17
D24 pumpun säätö korvakuulolla kun käy pehmeästi eikä ole teräviä ääniä. Kävin sitten vielä pumppuhuolossa että säätävät ja totesivat että ei ole mitään järkeä alkaa säätämään kun ei ole mitään ylimääräisiä ääniä ja käynistyy nuin hyvin. Näin täällä pohjoanmaalla toedettiin pumppun säädöistä liikkeessä ja hyvin on toiminut jo 50000.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: estate - 16.02.2011, 22:18:06
Se jakajapumpun ajoituksen tarkistus ja säätö tuossa remmien vaihdossa on mun mielestä helpoin homma. Heittokello pumppuun kiinni (digimauserikin käy) ja vähän pyörittelee konetta ees sun taas ja tarvittaessa säätää ajoitusta. Itellä meni varmaan parin nortin verran aikaa ensimmäisellä kerralla kun pari kertaa muutin ajoitusta kun ei ollut ihan kohdallaan ja vielä tarkistinkin pariin kertaan. Itse en löysännyt pumppua kun ei pultit halunneet aueta ja ei vesisateessa huvittanut temuta vaan löysäsin nokan takapään hihnapyörän ja käänsin sitä.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: TVS - 17.02.2011, 00:18:36
D24 pumpun säätö korvakuulolla kun käy pehmeästi eikä ole teräviä ääniä. Kävin sitten vielä pumppuhuolossa että säätävät ja totesivat että ei ole mitään järkeä alkaa säätämään kun ei ole mitään ylimääräisiä ääniä ja käynistyy nuin hyvin. Näin täällä pohjoanmaalla toedettiin pumppun säädöistä liikkeessä ja hyvin on toiminut jo 50000.
Tällöin ennakko on virheellinen, sen kuuluu kuulostaa vähän ilkeeltä muttei tosi pahalta, sitten on virallinen hiihtoliiton hyväksymä ennakkoasetus käytössä ;D.


Se jakajapumpun ajoituksen tarkistus ja säätö tuossa remmien vaihdossa on mun mielestä helpoin homma. Heittokello pumppuun kiinni (digimauserikin käy) ja vähän pyörittelee konetta ees sun taas ja tarvittaessa säätää ajoitusta. Itellä meni varmaan parin nortin verran aikaa ensimmäisellä kerralla kun pari kertaa muutin ajoitusta kun ei ollut ihan kohdallaan ja vielä tarkistinkin pariin kertaan. Itse en löysännyt pumppua kun ei pultit halunneet aueta ja ei vesisateessa huvittanut temuta vaan löysäsin nokan takapään hihnapyörän ja käänsin sitä.
Noin se on myös helpointa säätää kokeilemalla, joskus kun ei ollut mitään mittainstrumenttia käytössä ja piti saada pyörähtäneen hihnapyörän jäljiltä laitteet tulille niin eka nafta osumaan oikeaan pyttyyn ja ajotusta pikkuhiljaa lisää kunnes käynti kuulosti terävältä ryskytykseltä ja siitä ihan hitunen takas.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: WEBERMAN - 17.02.2011, 02:03:31
Tällöin ennakko on virheellinen, sen kuuluu kuulostaa vähän ilkeeltä muttei tosi pahalta, sitten on virallinen hiihtoliiton hyväksymä ennakkoasetus käytössä ;D.

Noin se on myös helpointa säätää kokeilemalla, joskus kun ei ollut mitään mittainstrumenttia käytössä ja piti saada pyörähtäneen hihnapyörän jäljiltä laitteet tulille niin eka nafta osumaan oikeaan pyttyyn ja ajotusta pikkuhiljaa lisää kunnes käynti kuulosti terävältä ryskytykseltä ja siitä ihan hitunen takas.

Niinpä. sanoit tärkeimmät. ja sitten ei kun keliä 8)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 20.02.2011, 12:32:42
tuosta punpum ajotuksesta tul mieleen ku itellä ei nyt taho kylmiltään hyvin lähtee pyörimään ja konneesta ei kuulu terävää raksutusta kuin ennen, niin onko ajotus myöhäsellä? ja sinistä antaa putkesta iha mukavasti kylmänä
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: VahuJ - 20.02.2011, 13:30:00
tuosta punpum ajotuksesta tul mieleen ku itellä ei nyt taho kylmiltään hyvin lähtee pyörimään ja konneesta ei kuulu terävää raksutusta kuin ennen, niin onko ajotus myöhäsellä? ja sinistä antaa putkesta iha mukavasti kylmänä

Myöhäsellä on...
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 01.03.2011, 13:56:48
nytte o paremmaks ajotus siäjetty mutta sittempä tul mieleen taaas yks kyssäri. Mikä on paljon huohotusta? itellä ku korkin aukassee niin pikkusen tullee mutta ku öljytikun ottaa niin sykäyksittäin tullee ihan kiitettävästi, pittä ottaa joku päivä kuvvaa siitä
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: TDIC - 07.03.2011, 16:59:49
nytte o paremmaks ajotus siäjetty mutta sittempä tul mieleen taaas yks kyssäri. Mikä on paljon huohotusta? itellä ku korkin aukassee niin pikkusen tullee mutta ku öljytikun ottaa niin sykäyksittäin tullee ihan kiitettävästi, pittä ottaa joku päivä kuvvaa siitä

D24:ssa alipainepumppu puhaltaa ilmansa öljytilaan joten jos on alipaineletkuissa vuotoja, niin saattaa "huohotus" olla suurempaa ja syklimäistä.
Eli jos haluaa nähdä todellisen huohotuksen lämpimillä öljyillä, niin täytyy ottaa alipainepumpusta letku irti ja tukkia sormella pumpun imuputki.

Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: TDIC - 07.03.2011, 17:13:45
Ite en kyllä saa jakoremppaa tehtyä pariin tuntiin D24TIC-koneeseen.
Jos sen homman tekee huolellisesti ja tekee pumpun sekä moottorin perusajoituksen "oikea oppisesti", niin kyllä itsellä muutama tunti aikaa tuhraantuu.

Omassa täytyisi piakkoin vaihtaa nostajat (n. 100tkm ajetut ja yksi on hajalla) ja teen samalla jakorempäähän (ajettu 60tkm) "puolirempan" eli vaihdan vesipumpun ja remmin.
Kiristimen ja ohjainrullanhan pystyy helposti vaihtamaan jälkeenpäin.

Lisäksi aattelin vaihtaa nokka-akselinhihnapyörän ja kampiakselinhihnapyörän (ei kiilahihnapyörää).
Onko porukka vaihdellut noita hihnapyöriä?
Joskus jostain kuullut että olisi hyvä nuokin joskus vaihtaa...
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: vaihtoehto - 07.03.2011, 18:46:05
D24:ssa alipainepumppu puhaltaa ilmansa öljytilaan joten jos on alipaineletkuissa vuotoja, niin saattaa "huohotus" olla suurempaa ja syklimäistä.
Eli jos haluaa nähdä todellisen huohotuksen lämpimillä öljyillä, niin täytyy ottaa alipainepumpusta letku irti ja tukkia sormella pumpun imuputki.

joo täytynee katella jos sattus olemaan joku pikkunen vuoto. pittää samalla tuossa hehkut tarkistella kun tahtoo kylmiltää vähän vaijjaalla pyöriä ja sinistä utua antaa

*illan päivitys*
ei ainakaan näyttäny että olis letku hajalla. minnekkäs kaikkialle tuossa mennee alipaine juttuja?tai pitäs mennä. egr:ää tuossa ei oo
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.06.2011, 15:25:40
Lainataas tätä kun ei uuttakaan viitsi aloittaa...

Niin ongelma on sellainen että vaihdoin tuohon autoon jakopäänremmin, jonka jälkeen tuo alkoi tekemään niin että vedot loppuvat kovemmissa nopeuksissa alta 3000, eikä tuo kulje kunnolla muutenkaan enää 100 jälkeen vaan alkaa puutumaan vaikka kaasun lyö pohjaan... >:(

Itse epäilen että pumpun ennakot olisi pielessä ???

Käyntiin se kyllä lähtee ihan hyvin mutta käy vähän epätasaisesti sen pari sekuntia..
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: tarmo - 18.06.2011, 18:52:18
arvaus..pumpunhihna pompannut hampaan verran, jakopään rattaita irroittaessa/kiristäessä
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: TVS - 18.06.2011, 20:19:26
arvaus..pumpunhihna pompannut hampaan verran, jakopään rattaita irroittaessa/kiristäessä
Ei käy kyllä käytännössä ollenkaan jos se on hampaalla sivussa. Mutta kun kyse noin tuoreesta, on pumpun ajotus tehtävä uusiks kun näissä uudemmissa jakopäissä on nuita onnenpyöriä sekä vesipumpun että kiristimen muodossa, niin todennäköisyys saada kampura ja nokka toisiinsa nähden samaan asentoon hipoo nollaa, jotenka myöskin pumpun ajotus menee aina poskelleen. Vesipumpussa kun on tuota rossivälystä pultinrei-issä ehkä se mitä vesipumppukiristeisessäkin, eli se osuu ihan just sille kohtaa kun sattuu osumaan.
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: tarmo - 18.06.2011, 21:03:49
aina mulla menee arvaukset pieleen  :P  no saatiinpa oikea vastaus esille  ;)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.06.2011, 21:49:46
Tänään vähän korvakuulolla säädetty noita ennakoita ja kun käänsi aikaisemmalle niin: vähän kääntämällä jumalaton savutus tyhjäkäynnillä sekä epätasainen käynti, sitten kun aikaisti enemmän niin ei lähtenyt edes käymään. Säätämällä ennakoa noin puoli hammasta myöhäiselle alkoi taas toimimaan jotenkin ???

ettei nyt sitten olis nokka-akselin ajoitus pielessä ?

niin ja vedoissa ei yläkierroksilla kauheita muutoksia tapahtunut noilla säädöillä ::)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: TVS - 18.06.2011, 22:06:27
aina mulla menee arvaukset pieleen  :P  no saatiinpa oikea vastaus esille  ;)
No ajotuksessa se vika on, mutta näissä uudella jakopäällä olevissa kun ei riitä että hammas on oikea, se nokan etupyörä kun tarttee uudelleenajottaa remminvaihdossa käytännössä aina, kun siinä on "säätö" molemmilla puolin hihnaa, kun vanhassahan on löysällä puolella vain kiinteä ohjainrulla.

ettei nyt sitten olis nokka-akselin ajoitus pielessä ?

niin todennäköisyys saada kampura ja nokka toisiinsa nähden samaan asentoon hipoo nollaa
::)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.06.2011, 22:14:37
eli otettava pumpun hammaspyörä nokka-akselista ja katsottava se nokan ajoitus oikeaan kohtaan...
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.06.2011, 23:19:02
no niin nokan ajoituksessahan se ongelma sitten taisi olla kun oli himpun verran aikaisemmalla mutta nyt pitäisi olla kohdillaan :P

vedot parantuivat yläkierroksilla selvästi vaikka pumppua ei ole edes säädetty vielä kunnolla 8)
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: Diudi - 17.03.2012, 11:56:22
Mistä sen näkee, että kampura on nollassa? Mulla ei oo vauhtipyörää paikallaan..eli pitäs nähä siitä kampiakselin päästä tai hihnapyörän niistä rei´istä. Otin nokkapyörän irti, mut se mun merkkaama mitta ei oo kovin tarkka joten..ois kiva tietää varman päälle. :) pumpun puoleinen pyörä on kiinni ja se hihna on merkattu tarkasti.

Tiedän, että tuo pumpun puoleinen hahlo nokka-akselissa tulee olla tiivistepintaa vastaan kohtisuorassa ja silloin 1. syl nokat ylhäällä..ja ilmeisesti 6:senki? Sillä 1 ja 6 mäntä tulee olla silloin ylhäällä, mutta mistä nään milloin kampura on nollassa ilman vauhtipyörää?
Otsikko: Vs: D24tdic jakopään remmin vaihto
Kirjoitti: J-P Heimonen - 18.03.2012, 14:19:53
6:sen nokat alhaalla "kippaamassa" eli pakotahti vaihtumassa imutahdiksi ja silloin 1:sen nokat ylhäällä ja siellä alkamassa työtahti. 1 ja 6 sylinterissä männät liikkuvat yktäaikaa ylös ja alas mutta niissä on aina eri tahdit menossa. Konehan kävisi kuin kolmemukinen jos niissä ois yhtäaikaa työtahdit menossa.