Autodiagnoosi  Carcom Oy

740 Turbon korkea tyhjäkäynti?

  • 1 Vastauksia
  • 803 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarihoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
740 Turbon korkea tyhjäkäynti?
« : 09.11.2019, 19:41:49 »
Tervehdys Volvoväki,

Potilaana tuollainen -89 turbo farkku (b230ft / autom).

Ongelmana tosiaan tyhjäkäynti. Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy noin 1000rpm, mutta lämmettyään tyhjäkäynti nousee pysähtymisen jälkeen hiljalleen tuonne 1300rpm tuntumaan.

Huohotinletkulle menevän ohuen alipaineletkun jos puristaa kiinni, niin tyhjäkäynti asettuu normaaliksi, 800rpm paikkeille. Muita letkuja puristamalla ei samaa tapahdu, enkä muitakaan imuvuotoja starttipilotilla ole löytänyt.

Mikähän tuon huohottimelle menevän pikkuletkun tarkoitus on ja miten sen kuuluisi toimia? Eikö tuo aiheuta tavallaan jatkuvan imuvuodon? Tai muuta ajatusta mistä tässä olisi kyse?

Auto on itselle tuore hankinta, niin tässä perehtymässä turbovolvon sielunelämään pitkästä aikaa. Sen verran on vanhaa kokemusta pohjalla, että varttivuosisata sitten tuli aloiteltua autoilua 244 turbolla, josta erittäin plusmerkkiset muistikuvat takaraivossa :). Tämä 740 on 238tkm ajettu säilymä, josta on tarkoitus hieroskella museoautoa talven mittaan..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 Turbon korkea tyhjäkäynti?
« Vastaus #1 : 11.11.2019, 23:09:03 »
Se pikkuletku huohottimelle on tarkoitettu tekemään pieni alipaine huohotusjärjestelmään normi ajossa alipainealueilla. Eli se vetää kaikkien huohotuskaasujen lisäksi hiukan ilmaa ohi kaasuläpän sitä letkua myöten, kun ajetaan rauhallisesti. Tuo sun oire kuulostais hitusen tyhjäkäyntimoottorin jumittamiselta/kytkemättömyydeltä. Mitäs tapahtuu jos painat tyhjäkäyntimoottorin letkun luttuun? Entäs mitä käy jos laitat vaihteen päälle käsijarrua vasten ja kurottelet nyppäämään startin herätejohdon irti solenoidilta? Ja sama testi vapaalla/parkilla?

Tyhjismoottorin letku luttuun pitäisi saada kone sammumaan, jos ei niin kaasuläpän perussäätö on liian isolla tai kaasuvivusto kantaa jostain. Ja solkun piuhan irrotus pitäisi selkeästi heilauttaa käyntiä korkeammalle vapaalla/parkilla, mutta ei vaihde päällä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport