KL-varaosat  Race.fi

Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?

  • 99 Vastauksia
  • 136679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Eräässä projektitopikissa tätä jo hieman puitiin, mutta mikä siis on vuosimalliraja dieseleissä, että saa vaihtaa moottorin? Raja lienee jossain 91-93 paikkeilla, mutta onko tarkaa rajaa tai onko tietoa, mitä rekisteriotteessa ei saa lukea?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminenhan on aina soosoo, ei siinä erotella käyttövoimaa, vai olenko nyt näin pahasti missannut jotakin?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Näinhän se on, mutta eikös dieseleihin ja bensoihin tullut vähäpäästöisyysjutut eri aikaan?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
-91 940 dieseliä on ainakin ollut vähäpäästöisenä, en tiedä onko ne kaikki vähäpäästöisiä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Periaatteessahan kait kaikki -92 ja sen jälkeen käyttöön otetut ovat aina vähäpäästöisiä. Mutta kyllä noissa dieseleissä joku oma juttunsa oli, jatkan googlettelua...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
mulle katsastus mies sanoi että volvo on saanu erikois luvan d24 moottorin käyttöön johonki vuoteen asti. en muista mihin.
ainaki omassa -91 740 vollessa ei ole mitään mainintaa katista eikä vähäpäästöisyydestä.(lue. eikä ole eikä tule olemaan)
en sitte tiedä jos käyttövoima muutetetaan bensasta dieseliin tai toisin päin.
mut ainaki alkuperäiseen dieseliin saa vaihtaa eri moottori valmistajan koneen.

jostaki luin että euro1 päästö rajat on tullut voimaan kesäkuussa -91. (oliko 26 päivä en muista)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Periaatteessahan kait kaikki -92 ja sen jälkeen käyttöön otetut ovat aina vähäpäästöisiä. Mutta kyllä noissa dieseleissä joku oma juttunsa oli, jatkan googlettelua...

mutu mutu tarkistan ko löydän tieliikennelaki 2010 raamattuni. Olisikohan ollut 1.1.1992 jälkeen dieselit piti olla vähäpäästöisiä


(tai hyvin tarkkoja ollaan niin myös 1.12.1988 eteenpäin on vähäpäästöisiä mutta niiden muuttaminen hyväksytään esim bensa-auton suhteen asentamalla katti putkeen tai käyttämällä VTT:n palveluja. 1.1.1992 eteenpäin )



Edittiä:

Lainaus
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Lainaus
Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää kuitenkin käytönaikainen savutusmittaus.


ja huom:
Lainaus
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 20:57:00 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Lainaus
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.


Eli jos esim. laittaa isomman ahtimen -91 ei-vähäpäästöiseen autoon, niin pitää samalla asentaa esim. 92-mallisesta vähäpäästöisestä samalaisesta autosta katti..tähh ja lisäksi tietenkin tehomittaus...

Omassa -95 mallissa ei missään lue otteessa että ois vähäpäästöinen mutta katsastuslapussa lukee aina HUOM! ahdettu ja vähäpäästöinen tjsp..itse otteessa sitä ei siis lue.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 21:03:01 kirjoittanut Icharus »

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin

Eli jos esim. laittaa isomman ahtimen -91 ei-vähäpäästöiseen autoon, niin pitää samalla asentaa esim. 92-mallisesta vähäpäästöisestä samalaisesta autosta katti..tähh ja lisäksi tietenkin tehomittaus...

Omassa -95 mallissa ei missään lue otteessa että ois vähäpäästöinen mutta katsastuslapussa lukee aina HUOM! ahdettu ja vähäpäästöinen tjsp..itse otteessa sitä ei siis lue.

kuten ylhäällä lukee esim ostat vuosimallin 90 ei vähäpäästöiseksi merkatun 240:sen asennat siihen R-sportin turbosarjan niin joudut asentamaan lisäksi katin (tarvike, mallisarjan orginaali) ==> Katsotaan että päästöarvot täyttyvät ilman VTT:n mittausta.

ja kyllä kaikki 1.1.1992 ==> jälkeen ovat vähäpäästöisiä niin sitä ei lue otteessa. Ja sitä aikaisemmissa vähäpäästöisissä lukee joko vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Kiitoksia infosta VT86:lle. Onko nyt siis tehtävissä johtopäätös, että dieselautoon saa tehdä muutoksia, vaikka se olisikin vähäpäästöinen, kunhan se on rekisteröity ennen 31.12.1991?

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
minkälainen rojekti sulla on nyt mielessä?  ::)
volvo 240 tdi :)

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Kiitoksia infosta VT86:lle. Onko nyt siis tehtävissä johtopäätös, että dieselautoon saa tehdä muutoksia, vaikka se olisikin vähäpäästöinen, kunhan se on rekisteröity ennen 31.12.1991?

Joskin konsultoisin vielä katsurin/trafin kanssa ko. kombinaatiosta. Koska dieselin suhteen nuo menee hieman erikoisesti. Vähäpäästöisen tulee pysyä vähäpäästöisenä mutta niiden osoittamisessa on omat koiruutensa. Kuten esim ei vähäpäästöisen (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) kanssa riittää pelkkä savutusmittaus toisin kuin Bensakoneisesissa vaaditaan joko Katalysaattorin asennus jolloin katsotaan päästönormien täyttyvän tai VTT:n päästömittaus.


Tekniikan ennen '92 rekistetöityyn vähäpäästöiseen voipi vaihtaa siis uudemmasta joka katsotaan olevan vähäpäästöisempi, mutta näissä tilanteissa kyllä kannattaa hakea ohjeet/siunaus muutoskatsastuksen suorittavalta taholta.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa HP

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

" 2. Päästöt/ Tiedonsaanti 
M1-luokan ottomoottorilla varustettuun ajoneuvoon sovelletaan 1.1.1992 alkaen Yhdysvaltojen liittovaltion vuonna 1985 tai myöhemmin käyttöön otetuille henkilöautoille asettamia vaatimuksia (Code of Federal Regulations, § 86.087-8) tai niitä vastaavia Sveitsin, Itävallan, Ruotsin,Norjan tai Saksan asettamia vaatimuksia.
M1-luokan dieselmoottorilla varustettuun henkilöautoon ja ensi kertaa käyttöön otettuun pakettiautoon vaatimusta sovelletaan 1.1.1993 alkaen vaihtoehtona direktiivin 91/441/ETY mukaisille vaatimuksille."

Tuo teksti on tuolla hiukan huonosti asemoitu, mutta lakikirjassa noi on selkeämmin merkitty. Tuolla linkin takana teksti näyttää siltä että osa tekstistä menisi 1. kohdan ( Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä) alle.

Sitä ihmettelen että miksei noissa aiemmissa, TraFin sivuillakin olevissa lainauksissa ole mainittu tuota dieselien myöhäisempää vaatimusten voimaantuloa.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

" 2. Päästöt/ Tiedonsaanti 
M1-luokan ottomoottorilla varustettuun ajoneuvoon sovelletaan 1.1.1992 alkaen Yhdysvaltojen liittovaltion vuonna 1985 tai myöhemmin käyttöön otetuille henkilöautoille asettamia vaatimuksia (Code of Federal Regulations, § 86.087-8) tai niitä vastaavia Sveitsin, Itävallan, Ruotsin,Norjan tai Saksan asettamia vaatimuksia.
M1-luokan dieselmoottorilla varustettuun henkilöautoon ja ensi kertaa käyttöön otettuun pakettiautoon vaatimusta sovelletaan 1.1.1993 alkaen vaihtoehtona direktiivin 91/441/ETY mukaisille vaatimuksille."

Tuo teksti on tuolla hiukan huonosti asemoitu, mutta lakikirjassa noi on selkeämmin merkitty. Tuolla linkin takana teksti näyttää siltä että osa tekstistä menisi 1. kohdan ( Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä) alle.

Sitä ihmettelen että miksei noissa aiemmissa, TraFin sivuillakin olevissa lainauksissa ole mainittu tuota dieselien myöhäisempää vaatimusten voimaantuloa.

Tuosta tekstistä aikasempi 1993 mutuiluni varmasti juonti juurensa. Trafin ohjeistuksesta tosin selviää myös tuo 1.1.1993 mutta koskee vain pakettiautoja / tietyn kantavuuden ylittäviä M1 luokan autoja
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tänään kävin konttorilla jaarittelemassa ja siinä oli parhaimmillaan neljä katsuria pohtimassa :) Tai ei niiden edes tarvinnut oikein pohtia, kun sanoivat, että jos vaihtaa kaikki päästöihin vaikuttavat osat moottorin mukana (imusarja, pakosarja, ahdin cooleri, , moottoriohjausjärjestelmä, katti ym.) niin moottorin saa vaihtaa auton vuosimallista riippumatta, kunhan se on vähintään saman ikäisestä tai uudemmasta autosta peräisin. Vähäpäästöisyydellä ei ole väliä, jos uusikin moottori on vähäpäästöinen ja kuulema koria ja voimansiirtoa ei lasketa päästöihin vaikuttaviksi, vaikka jossain on joskus niin väitettykin. Eli suunnitelmat meni uusiks...


Tässä vielä mielestäni kysymyksiä herättävä lakitekstin pätkä.

"8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
"

Eli mikä on "asianmukainen viranomainen" tässä tapauksessa? (lue punainen teksti)

Kuitenkin sanotaan, että (lue vihreä teksti)

Mikä on joku muu ajoneuvo? (lue sininen teksti)

Mulle kuitenkin annettiin lupa vaihtaa moottori myös uudempaan, kuin -92 malliseen. Otin esimerkiksi täällä varmaan kaikkien tietävän Bertti/Peetu 960:n, jota ei saatu katsastettua. Konttorin insinöörit ihmettelivät kovin ja sanoivat, että siinä on pitänyt sitten olla moottorissa jotain muutoksia tai että ei ole pystytty todistamaan moottorin alkuperää. Auton valmistaja ei kuulema voi evätä tällaisia hommia, jos asiakas pystyy todistamaan autojen päästövaatimukset ja moottorin alkuperän/päästöt. Perin outoa?? Onko täällä kohta jokaisella tinavitonen 700- tai 900-sarjassa?

 

KL-varaosat  Race.fi