Autodiagnoosi  Carcom Oy

740 b230f + turbo ja vaparin männät

  • 14 Vastauksia
  • 9264 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
740 b230f + turbo ja vaparin männät
« : 10.02.2014, 11:07:25 »
joo elikkäs tuossa tuli hommattua b230fk:n ahdin ja suuttimet yms hilppeet ja ajattelin hukkaportin kellon vaihtamista ft:n kelloon. kysymys kuuluu että mitä sanoo männät 0,6 barin ahdoista kun puristussuhde on tuo vaparin 9.8:1? ja kone on vuosimallia -90 eli eikös tässä pitäisi olla 13mm veivit? vai laitanko koneen palasiksi ja kasaan ft:n männillä? ja riittääkö bensapumppu?
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 12:49:28 kirjoittanut lakeshead »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #1 : 11.02.2014, 07:54:19 »
Riippunee miten saat pidettyä rapinan kurissa, mikä moottorinohjaus? Tuollainen kombo on ihan toimiva, tupla ahdoillakin, mutta ohjaus täytyy olla jossain määrin kunnolla säädettävissä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #2 : 11.02.2014, 09:59:39 »
b230ft:n lh2,4 vakio lastuilla ::) täytyy varmaa tonilta tilata lastu että saa kunnolla bensaa, kun lähtee ahtoja nostamaan? sytkäboksissa kuulemma tytärkortti että saa lastutettua senkin.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2014, 10:03:44 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #3 : 25.02.2014, 23:57:19 »
tästä saattakin tulla vielä projektipäiväkirja  ;) eli näillä näkymin perjantaina tai maanantaina katsastamaan volvoa ja sit moottoria ulos ja turbon asennukseen. harmillista vaan kun pitää kouluakin käydä niin ei kerkeä kun viikonloppuna rassailemaan :-\  eli siis tuo kyllä kuulostaa kovin nakutusherkältä tuon puristus-suhteen takia jokatapauksessa ja ajattelin kikkailla ezk:lla ja Pinni 19 maihin = 6 astetta myöhäistystä, ihan vaan varmuuden vuoksi. taitaapa olla jokatapauksessa viking/tonin lastu hommattava, kun ahtoja nostaa. tankissa pysyy 98 eikä viitsi etanoliin vaihtaa asemien puutteen takia.
kävi vielä vähän onni onnettomuudessa kun vanha bensapumppu reistaili niin vaihdoin turbon pumpun sitten tilalle että riittää soppa  ;D suunnitelmat muuttuivat että kelloa en vielä vaihda vaan rajapaineventtiilillä kokeillaan että paljon pitää ahtaa että nakuttaa, ja siitä tiputetaan sitten pikkasen  :D tänään ihmettelin että mitä ihmeen letkuja imusarjaan tulee ja mitä ihmettä niille tehdään? fk:n ahtoputkessa on letkuliitin joka varmaankin menee tyhjäkäyntiventtiilille? bypassiinhan otetaan se alipaine sieltä imusarjalta, ja samoihin letkuihin tulee kiinni ahtopainemittari (biltema,15e,vaikuttaa lelulta, onko kokemuksia?). täytyisi vielä tutkia mikä perä tuossa on paikallaan ja ostaa sinne vaihtosisuskalut perään johon sitten kemppiä  :) kertokaa ja opastakaa, vielä olen aloittelija mutta oppimassahan täällä ollaan!
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 23:59:17 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #4 : 26.02.2014, 00:14:26 »
niin ja heti perään pari kysymystä
1. nakutus.miten sitä kuunnellaan?
2. joku joskus sanoi että vakio kansipahvi toimii "sulakkeena" eli pamahtaa ennen kun kone hajoaa nakutuksesta. kuulostaa järkevältä koska konehan puristaisi palavaa seosta jos nakuttaisi?
3. mitä kaikkea pitää huomioida etten riko konettani heti ensi kilometreillä?
4.ahtimena td04h-13c vedenkierrolla. kuullut tarinoita että ei ole aivan pakko tehdä vedenkiertoa. voiko pitää paikkansa?

niin ja kiertokankiin tulee uudet laakerit ihan vaan koska ei ole liikaa luottoa noihin vanhoihin joilla kuitenkin ajettu aivan tarpeeksi
« Viimeksi muokattu: 26.02.2014, 00:17:24 kirjoittanut lakeshead »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #5 : 26.02.2014, 10:55:24 »
4.ahtimena td04h-13c vedenkierrolla. kuullut tarinoita että ei ole aivan pakko tehdä vedenkiertoa. voiko pitää paikkansa?

Normaalikäytössä kestää ainakin ja race käyttöä tuolla ei kannata miettiäkään, eliei pitäisi tulla ongelmia.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #6 : 26.02.2014, 11:38:46 »
hyvä tietää!  :)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #7 : 27.04.2014, 13:00:13 »
Herättelen täällä vanhaa topiccia, jos vaikka joku on miettinyt samaa :)
joo eli tällä setupilla ajettu ihan 98:lla nyt vajaa 2kk ja ihan toimiva kokoonpano ollut :) tonilta tilasin lastut sytty ja bensapuolelle ja toimii ihan nätisti. ajettu vähän kaikilla paineilla, tällähetkellä vajaa kilo, ja meno on mukavaa  8) vesikiertoa ei ole joten olen aina jälkikäyttänyt hetken. niin ja noilla pinneillä kikkailu ei oo mikään paras idea, kyllä se eteenpäin liikkuu mutta ei sillon voimaa ole  :D

Poissa Miksaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Tsajajajaja!
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #8 : 13.05.2014, 12:37:32 »
Mitkäs suuttimet tommosee kannattas hommata? FT:n vakiot?? Kesälomaks kehittelen vähä askartelua. ;D

Talviauto:740GL -86
Kesäkäyttis:740 Turbo B200ET+M47 -86
Projekti:144 -70 2900cc vaparivinokone.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #9 : 13.05.2014, 13:12:30 »
Mitkäs suuttimet tommosee kannattas hommata? FT:n vakiot?? Kesälomaks kehittelen vähä askartelua. ;D
No ne on ihan minimit, jos on satavarma ettei halua viritellä enempää.
Seuraava vaihtoehto vois olla 492cc ruiskut, mitkä nyt piisaa sinne n.300hv tehoihin.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Miksaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Tsajajajaja!
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #10 : 13.05.2014, 14:51:28 »
No ne on ihan minimit, jos on satavarma ettei halua viritellä enempää.
Seuraava vaihtoehto vois olla 492cc ruiskut, mitkä nyt piisaa sinne n.300hv tehoihin.
Kyl aattelin tyytyä ihan vakio garrettiin,orkkis cooleri ja 3"dp ja 3"putki ku ne on valmiina.Ja kilon jos sais painetta lykätä ni riittäis kyllä. Kai Ft:n suuttimet tohon viä piisaa :D  Ja on mulla kyl LH 2.4 lastut millä penkitetty 400hv ja 3" IMM ja 16v kellari H-profiili kangilla ja liekkirenkailla mutta niitä en kyl viitti käyttöautoon sotkee,vaikka nälkä kasvaakin syödessä. :D
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 14:55:57 kirjoittanut Miksaa »
Talviauto:740GL -86
Kesäkäyttis:740 Turbo B200ET+M47 -86
Projekti:144 -70 2900cc vaparivinokone.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #11 : 13.05.2014, 15:30:53 »
Ja kilon jos sais painetta lykätä ni riittäis kyllä. Kai Ft:n suuttimet tohon viä piisaa
FT ja FK:ssa samat suuttimet, ja niillä ajettu huoletta 1bar paineilla :) vakio coolerista repeää kuulemma päädyt irti jos mennään yli 1 bar paineille, mutta ainakin pikkumitsu alkaa olemaan kilossa jo aika lailla viimesillään, ja tuolla 3" röörillähän 1bar paineella mennäänkin jo hyvällä tuurilla 220hv lukemiin  :)
Niin tosiaan ilman syttypuolen lastua ei päästä lähellekkään kiloa vaparin männillä ilman nakutusta.
 itellä meni kyllä kytkin samantien vaihtoon kun annettin kunnolla painetta  :D vaparin kytkin kesti kun painetta oli 0,6, mutta luisti samantien kun yli mentiin.
 onnea projektiin, mutta tämä on sitten koukuttavaa, ja lähtee helposti lapasesta tää rakentelu  :hello:
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 15:42:08 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Miksaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Tsajajajaja!
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #12 : 13.05.2014, 18:28:27 »
FT ja FK:ssa samat suuttimet, ja niillä ajettu huoletta 1bar paineilla :) vakio coolerista repeää kuulemma päädyt irti jos mennään yli 1 bar paineille, mutta ainakin pikkumitsu alkaa olemaan kilossa jo aika lailla viimesillään, ja tuolla 3" röörillähän 1bar paineella mennäänkin jo hyvällä tuurilla 220hv lukemiin  :)
Niin tosiaan ilman syttypuolen lastua ei päästä lähellekkään kiloa vaparin männillä ilman nakutusta.
 itellä meni kyllä kytkin samantien vaihtoon kun annettin kunnolla painetta  :D vaparin kytkin kesti kun painetta oli 0,6, mutta luisti samantien kun yli mentiin.
 onnea projektiin, mutta tämä on sitten koukuttavaa, ja lähtee helposti lapasesta tää rakentelu  :hello:
Eli hommaan siis Ft/fk suuttimet. Kyl toi cooleri viä on läjässä pysyny vaiks välil ahdot pomppinu siä 1.3bar ja vähä yliki,muut paikat sitten kyl hajoiliki :D Kytkimeks heitän sit kun saa auton eka ajoon noilla niin tallissa makaavasta alkuperäsestä 740 turbosta turbon asetelman ja nelilapasen sintterin. Siitä noi muutkin kilkkeet otan kun se auto ei ikinä enää liiku sillä koneella mikä nokalla on. Jos liikkuu muutenkaan,mut kyl sitä ny yks orkkis turboki pitää jemmassa olla xD

E: Onkos noi FT:n suuttimet matala ohmiset? Meinaa että tarvii vissii etuvastuspaketin kun eiks noi F:n suuttimet oo korkee ohmiset?
« Viimeksi muokattu: 14.05.2014, 15:05:20 kirjoittanut Miksaa »
Talviauto:740GL -86
Kesäkäyttis:740 Turbo B200ET+M47 -86
Projekti:144 -70 2900cc vaparivinokone.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #13 : 01.06.2014, 16:55:47 »
Onkos noi FT:n suuttimet matala ohmiset? Meinaa että tarvii vissii etuvastuspaketin kun eiks noi F:n suuttimet oo korkee ohmiset?
kyllä. tarvitsee etuvastuspaketin. suuttimien johdot yhdistyy imusarjan alla ;)

Poissa Miksaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Tsajajajaja!
Vs: 740 b230f + turbo ja vaparin männät
« Vastaus #14 : 09.06.2014, 22:48:56 »
Jos hommais sittenkin jotkut 400cc suuttimet? Kai sen saa nillä pelittään ihan ok  kun teettää lastut niitten mukaan?  Käykö motronicillisestä 740 turbosta toi vastuspaketti ihan "johdot/liittimet kii" periaatteella?
Talviauto:740GL -86
Kesäkäyttis:740 Turbo B200ET+M47 -86
Projekti:144 -70 2900cc vaparivinokone.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy