Carcom Oy  Ateho

Volvo 440 -96 lämpöongelma

  • 7 Vastauksia
  • 2745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viijari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Volvo 440 -96 lämpöongelma
« : 29.06.2013, 22:58:33 »
Eli kyseesä volvo 440 1,8 -96 koneella (renault). Kojelaudan lämpömittarin lämmöt eivät nouse ja flekti ei pyöri.
Seuraavat asiat tehty:
- koneen lämpötilaanturi vaihdettu (4€)
- termostaatti vaihdettu (22€)
- tänään vaihdoin syylarissä olevan flektin lämpötila-anturin (tää mittaa lämpötilaa ja antaa flektin pyöriä joku pienenellä tai suurella nopeudella) (23,90€)

Missä mahtaa olla vikaa? Kävin vetämässä lenkin pikatiellä ja lämmöt ei noussut yhtään.
Äkkiä takas pihaan ja vikaa miettimään.

Syylärin flektin anturiin tulee sähkö. Syyläri ei ole tukossa. Voisko vesipumpussa olla häikkää?
Mistä vesipuolen ilmat poistetaan, eli onko jokin ilmanpoistin yläpäässä?

T;jari

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #1 : 30.06.2013, 01:34:56 »
Ilmausruuvi on lämmittimen kennolle menevässä mustassa rautaputkessa, joka lähtee kannesta, termostaattikotelon yläpuolelta. Joissakin se on 10mm kannalla oleva kuparimutteri ja toisissa taas muovia ja punaisen värinen.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2013, 01:36:55 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #2 : 03.07.2013, 11:07:52 »
Ettei vika olisi kuitenkin mittaristossa? Minulla aikanaan lämpömittari alkoi alkoi pätkiä satunnaisesti. Huomasin, että anturille ei tällöin tule edes jännitettä. Näissä uusimmissa on bensa- ja lämpömittaria hoitamassa sellainen pintaliitoskomponentteja sisältävä piirikortti. Epäilyttävien paikkojen tinaaminen ei auttanut, joten päädyin korjaamaan vian siten, että ostin romuttamolta koko mittariston, josta sitten vaihdoin pelkästään tämän viallisen piirikortin. Sen jälkeen lämpömittari on toiminut ja kilometrilukemakin pysyi nyt samana.

Eli volttimittari kiinni siihen lämpöanturille tulevalle piuhalle. Jos ei näytä mitään, niin silloin on katkos jossain. Jos jännite tulee, niin johdon voi koittaa maadoittaa -> lämpömittarin pitäisi tällöin nousta punaiselle.

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #3 : 19.07.2013, 10:05:11 »
Itsellä ainakin lähtee moottorin lämpötilamittari nousemaan ylöspäin kun kääntää sytytysvirrat päälle. Siitä pitäisi myös nähdä, että toimiiko mittari. Korjatkaa jos olen väärässä.
Volvo 440 '94 B18U

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #4 : 26.07.2013, 15:39:19 »
Itsellä sellainen lämpöongelma (varmaan kaikilla muillakin), että flekti lähtee pyörimään vasta kun viisari on punaisella.

Eihän ole mitään hyvää syytä päästää lämpöjä niin korkealle kun ei konehuoneen apulaitteista mitkään pidä kuumuudesta, kuten ei johdot, hinhat, eikä muutkaan roippeet.
Itselläni vielä sekin ongelma että laitoin tuliseinään ja konepellin alapinnalle lämpö- sekä äänieristeeksi foliopäällysteistä mitälie superlonilevyä a la Motonet ja niiden liimaukset antaa periksi, kunhan päästään sinne mittarin punaiselle alueelle.
Siispä ruuhkissa voin vain sammutella autoa ja pitkän mökkitien viimeisissä mäissä vedän konepellin avausvivusta että saisi edes vähän apua ongelmaan.

Vuokrapakulla ajaessani huomasin flektin pyörivän jo puolen minuutin punaisissa valoissa seisoskelun jälkeen vaikka lämmöt eivät nousseet sinä aikana nimeksikään. Mietin siinä tietysti että mulle kans!

Miten ratkaista ongelma?

Jokin ihan eri (mutta sopiva) termari? Flektin johtojen virittely ja katkaisimen asentaminen ohjaamoon, ilman että automatiikka kuitenkaan häviää kokonaan?
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #5 : 26.07.2013, 17:30:12 »
Muistaakseni omassa 460 turbossa näyttää ajotietokone jotain vähän päälle 90co lämpöjä kun flekti käynnistyy...niin ja onhan näissä osassa se sähköinen lisävesipumppukin avittamassa vedenkiertoa...

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #6 : 27.07.2013, 21:37:58 »
Jees, jopa omassa 1.6-litraisessakin on se lisävesipumppu. Jostain syystä 400-sarjan motit kuumenevat kait enemmän kuin muut vastaavat, en osaa vertailla kun tarvittava yleistietämys puuttuu. Talvella ihan kätsyä.

Mutta itse olen enemmän - ehkä turhaan - huolissani itse moottorin lämpötilan sijaan sen ympärillä olevan tilan kuumuudesta. Sen vähän mitä olen lukenut, niin sähköjohtimienkin johtamiskyky huononee kuumassa.

Täälläkin tullut ilmi että vaikka moottori, kytkin ja vaihteisto ovatkin perusvarmoja kamoja tässä kamassa, niin muu moottorihuoneessa oleva kama oireilee keskimääräistä helpommin. Ehkä se kuumuus voisi selittää osin sitä ongelmaa...
460 SE -92 B16F

Poissa Daywalker

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • Laahustaja
Vs: Volvo 440 -96 lämpöongelma
« Vastaus #7 : 28.07.2013, 23:57:18 »
Mulla tuossa urbossa flekti herää 92asteessa...
V50 2.4 -04"Toppinen" + Toyota Corolla T-Sport -06 "Unto"

 

RallyBaron  Samppasport