Elekma  Autoracing

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196572 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #90 : 22.01.2014, 21:40:18 »
En nyt saa kirveelläkään mieleen merkkiä, mutta Tarviketorilla kävin Oulussa kysäsemässä hinnan V70 sopivalle akulle niin taisi olla 95€. ja kokoakin taisi olla 95AH. Joku teks, tek... tai joku lyhyt niminen se oli. Ei mielestäni paha hinta, mutta en tuosta merkistä ennen ollut kuullt... Omassakin lepojännite vrk seisonnan jälkeen 11,8V- siis autossa.

E: Taisi olla Trane merkkisiä, mutta hintaa kun vertaa niin aika paljon halvempi kuin muualla. Olisiko halvan lyijyn aikaan ostettu?
« Viimeksi muokattu: 23.01.2014, 10:20:18 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #91 : 22.01.2014, 23:21:50 »
Tuosta näkee hyvin mitä latausjännitteen pitäisi olla ja mitä jännite kertoo akun varaustilasta. Lämpötilan laskiessa akun jännite laskee 0.022V/°C ja myös ne ulostulevat ampeerit ja ampeeritunnit hiipuvat.

http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

Akun elämää voi jatkaa kun pitää sen aina täynnä ja huolehtii, että se ei pääse koskaan purkautumaan kuin vähän - ei koskaan yli 50%. Vanhaa peruuttamattomasti sulfatoitunutta akkua ei voi korjata mutta jos akku on vielä toimintakuntoinen, normaalilatauksen jälkeen pitkäaikainen lataus (luokkaa 1 vrk) pienellä virralla takaa, että kaikki kennot tulevat 100 % täyteen (jäljellä olevasta kapasiteetista) ja samalla kennojen pinnalle kiteytynyttä sulfaattiakin saattaa liueta pois. "Digitaalilaturit" ovat tässä hyvä apu, sillä ne eivät lataa liian kovalla jännitteellä. Lataus liian korkealla jännitteellä johtaa kaasujen muodostumiseen ja kehittää kaasuja, mistä sitten taas puolestaan seuraa akun kuivuminen.

Ennen autoissa ei ollut mitään, mikä olisi akkua tyhjentänyt pysäköitynä. Nykyisin elektroniikka ja polttoainetoimiset lämmittimet purkavat akkua jo mojovasti ennen kuin autoa edes yritetään käynnistää. Jos akku jää lyhyiden ajomatkojen vuoksi jatkuvasti vajaaksi, se on nopeasti entinen, sillä sulfaatti jota kennojen pinnalle muodostuu akkua purettaessa kiteytyy ja myrkyttää kennot pysyvästi pilalle.

Takuun antaminen akulle on kuin antaisi takuun auton tankkaukselle. Joskus se tankillinen menee päivässä ja toisella se voi kestää kuukauden tai kaksikin.

s73

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #92 : 23.01.2014, 13:42:36 »
Saako tuosta volvon omasta akusta tuota kantta auki?
Ajattelin tarjota laturia ennen paikalleen laittoa. ???

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #93 : 23.01.2014, 13:57:00 »
Kävin hakemassa Volvolta tuon 95€ akun.
90Ah ja 800A ja Made In Germany näkyi akussa olevan :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

donnari

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #94 : 24.01.2014, 15:35:13 »
Saako tuosta volvon omasta akusta tuota kantta auki?
Ajattelin tarjota laturia ennen paikalleen laittoa. ???
Täh?tarkennatko

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #95 : 24.01.2014, 16:19:13 »
meinaakohan toi sitä muovilaatikkoa joka on munkin V70:n takakontissa akkua peittämässä muttei kaikissa nähnyt. Mutteri/pultti tms. sitä tais pidellä.

Mutta minä olen aina tarjonnut virtaa konetilan latauspistokkeista jotka ohjekirjassakin neuvotaan 8)

EDIT: aijoo, eihän se ole edes PAIKALLAAN, kai akussa navat silti on?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

s73

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #96 : 24.01.2014, 16:30:00 »
Täh?tarkennatko
akun keskellä oleva osa, peittää kennot. 
Enpä yritä avata, näyttää olevan aika tiukasti kiinni. ???

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #97 : 24.01.2014, 16:59:59 »
Eli akku on ns. holtovapaa - jossain on pieni reikä / nippa, joka liitetään akkukotelossa olevaan huohotinletkuun. Akku "hengittää" sitä kautta.

Oliko agm-akut paremmin turvassa sulfatoitumiselta vai onko se vain urbaani legenda?

(Ja tarkoitin nimen omaan agm-akkuja, en hyytelöakkuja)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #98 : 24.01.2014, 20:24:34 »
Oliko agm-akut paremmin turvassa sulfatoitumiselta vai onko se vain urbaani legenda?
(Ja tarkoitin nimen omaan agm-akkuja, en hyytelöakkuja)

Sanoisin että paremminkin markkinamiesten luoma legenda ....

AGM:n mainostetaan ottavan nopeammin virtaa vastaa mikä tietty auttaa pitämään sen täynnä => akku ei sulfatoidu niin helposti, jos se ehtii latautua täyteen. Mutta ei se AGM akkukaan tyhjänä tai vajaana tykkää olla. Samat hapot ja lyijyt siellä on AGM:ssäkin, mutta happo vain lasikuituun imeytettynä. Kapasiteettiin nähden AGM akkuun saadaan rakennettua enemmän pinta-alaa ja kennot lähemmäksi toisiaan, mikä auttaa juuri nopeassa latautumisessa ja toisaalta antamaan suuria käynnistysvirtoja. Erot käynnistysvirran voimakkuudessa eivät kuitenkaan ole järisyttävän suuria eli ei lähimainkaan lisähinnan suhteessa. AGM:t taitavat maksaa aika tarkkaan tuplaten perusakun verran.

Akku kestää vähintään tuhansia auton käynnistyksiä eli se ei juuri kulu siitä että sitä puretaan pari sekuntia auton käynnistystä varten, jos se saa latautua tämän jälkeen täyteen ja myös jää täydeksi. Mökillä tyhjäksi imetty käynnistysakku ja sitten kuukaudeksi tyhjilleen unohdettu on taas laakista vainaa. Jos lyijyakkua puretaan, se pitäisi ladata mahdollisimman pian täyteen. Autossahan tämä normaalisti toteutuu hyvin ja jopa tyypilliset varavoima-akut saavat latauksen heti verkkovirran palattua.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #99 : 26.01.2014, 02:47:16 »
Omat kokemukseni kahden Volvon akuista rajoittuvat siihen, että puolitoista vuotta sitten syksyllä ei enää (äitin) vapari 2,3l 940 lähteny käyntiin. Oli Hankookin akku silloin, 60-70Ah.  Laturiin vaihdoin hiilet ja säätimen, sekä latasin akun älylaturilla n. 12h, mutta niin laiskasti se starttasi, että viimeisillä rahoilla (opiskelija) n. kuukauden päästä ostin 66Ah  Optima Yellow Topin. Enkä ole katunut!

Nykyäänkin omassani tuo paikoillaan, ja starttaa yhtä ripeästi kylmänä, kuin kesällä! Tähän ilmastoituun FT koneiseen 940 volvoon tuo ei aivan tiputtamalla mennyt paikalleen kylläkään, piti käyttää joku boksi kuskinpuolen lokasuojasta irti(kenties suuttimien esivastukset?), ja painaa ahtoputkea läjään paikalleen laitettaessa. Paikallaan istuu nätisti kyllä eikä vastaa mihinkään. Mutta kerran olen akun ladannut kun auto seissyt tallissa, aina pyörittäny vinokonetta aivan mahtavasti. Nyt kun oma Volvo kansirempan alla, ja äitin Volvo käytössä, jossa omassani ostettaessa ollut 2v vanha Exiden akku, niin johan starttaa laiskasti, vaikka työpaikalla ollut 8h roikassa (-20c pakkasta)... Akku ladattu viimeksi n. 3vk sitten.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #100 : 26.01.2014, 13:01:46 »
Omat vehkeet ovat olleet ylimääräisen lataukseen suhteen heitteillä aina. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on vain yksi lataustapahtuma, kun 6-7 v  pa-lämmitintä ja diesel autoa palvellut akku ei jaksanut käynnistää melkein 30 asteen pakkasessa. Kaikista pahimmilla pakkasilla on joskus pätkäajon lisäksi ajanut ylimääräisen keikan kauemmaksi kauppaan, varmuuden vuoksi. Yllättävän kovaa rääkkiä noi kestää.

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #101 : 29.01.2014, 15:46:34 »
Hellurei ja hellät tunteet.

Ostin työtoverilta Defa 1203 ylläpitolaturin, kun pääsi edellinen akku kuolemaan ardicin käytöstä.

Asennusohjetta en tiedä, enkä löytänyt, mutta omaan ajatusmaailmaan menisi jotakuinkin näin:

Volvon konehuoneessahan on plus pistoke, ja akku takana. Kytken laturin plussan tuohon konehuoneen pistokkeeseen ja väliin 5A sulakerasia ja maajohto siihen konehuoneen sivuun maadoituspaikkaan. Menikö ihan vikaan vai olenko yhtään haisulla?

Sulakeboxiksi ajattelin http://motonet.fi/fi/tuote/481799/GM-sulakerasia-LED-merkkivalolla-vesitiivis ja liittimet ja johdot tarpeen mukaan.
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #102 : 29.01.2014, 15:50:24 »
Noin se menee.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #103 : 29.01.2014, 18:56:44 »
Tarkennan vielä. Voinko laittaa ulkopistokkeen maadoitusjohdon samaan paikkaan defa 1203 laturin miinuksen kanssa? Siinä kun näin ollen on yksi plus ja kaksi maata.

Onko tässä erikseen oma paikka mihin laittaa miinukset.? Tuossa on kuskin puoleisella lokasuojan sivussa kolme eri johtoa kiinnitetty runkoon. Muistaakseni yksi niistä ainakin oli musta.
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Paikalla Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #104 : 30.01.2014, 09:46:11 »
Vartan Black Dynamiac 56Ah akku hyytyi  mun kasipätkän (T5 '96) konepellin alle - vaikka vasta on kaksi vuotta vanha (ostettu 02/2012).

Ei jaksa näillä parinkympin pakkasilla kuin pikkaisen wouwata. Lähtee käyntiin apuvirralla (toinen akku + halpiskaapelit) ihan ok. Ajaessa käy ja kukkuu, pitkät loimottaa sillä kirkkaudella kuin pitääkin, eli laturi ilmeisesti lataa niinkuin pitääkin. Eilen reilun tunnin ajomatkan jälkeen sammutin ja koitin saman tien startata: ihan viimeisillään akku sai pyöräytettyä lämpimän koneen käyntiin - ei liene siis mysteerisiä vuotovirtoja tms. Akku siis kaputt?

Tossa just otin akun sisään ja pistin laturiin kiinni. Laturin viisari heilui kuin hullun mulkk... niin no sen se ja sellaisen siellä. Kennot paskana, oikosulkua vai muuten vaan akku sökö? Ei luulis 2v akun kyykkäävän normaalissa käytössä... Ulkokylmän akun löin siis laturiin sisällä kiinni, jos sillä on mitään merkitystä.

Niin ja onko tietoa, että paljonko Vartan akuilla on takuu-aika? Jos on kaksi vuotta, niin olisi vielä tämä kuukausi aikaa viedä takuisiin. Että kannattaako alkaa etsimään ostoskuittia tosta jumalattomasta kuittiläjästäni?
Vähän kun kiristeli akun kaapeliliitoksia niin vika tuntuu hävinneen. Menen nurkkaan häpeämään omaa tyhmyyttäni.

 

Ateho  Elekma