Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: volvo_asiakas - 22.05.2011, 22:42:14
-
Tarkoitus vaihtaa vuotava jäähdytin ehjään autossa Volvo 360 vm- 90 Kat. Onko toimenpiteeseen mitään hyviä erityisiä ohjeita?
Korjausoppaan mukaan vain etupuskuri ja etusäleikkö irti. Sitten letkut vain irti ja vanhat nesteen pois. Sitten vain
vanha jäähdyin veks ja uusi tilalle+ letkut kireälle ja uudet nesteet.
Kuulema pitäisi ilmautua automaattisesti korjausoppaan mukaan. Kuulin, että letjuen puristelu voisi auttaa..? 8)
-
Jep, leppoisa hommeli se on.
Katso että saat 360:n jäähdyttimen, eli 340:ssä ylävesiletku on hiukan alempana.(sen vararenkaan takia)
-
Omasta 87-vuoden 360:stä irrotin eilen jäähdyttimen ja muistaakseni meni suunnilleen näin:
- Letkut irti ja nesteet astiaan
- Maski irti
- Jäähdyttimen "tuulitunnelin" pultit auki
- Viskon pultit auki
- Visko ja tuulitunneli takapuolelta pois
- Jäähdyttimen kiinnitysruuvit edestä auki
Etupuskurin irroitukseen ei kyllä ole mitään syytä tuossa huommassa. Oletko mahtanut lukea oppaasta oikein vai kukahan sen on keksinyt?
Letkuja voi puristella hieman, mutta eipä se omissa autoissa ole juuri mihinkään vaikuttanut :)
Tarkoitus vaihtaa vuotava jäähdytin ehjään autossa Volvo 360 vm- 90 Kat. Onko toimenpiteeseen mitään hyviä erityisiä ohjeita?
Korjausoppaan mukaan vain etupuskuri ja etusäleikkö irti. Sitten letkut vain irti ja vanhat nesteen pois. Sitten vain
vanha jäähdyin veks ja uusi tilalle+ letkut kireälle ja uudet nesteet.
Kuulema pitäisi ilmautua automaattisesti korjausoppaan mukaan. Kuulin, että letjuen puristelu voisi auttaa..? 8)
-
- Nesteet järjestelmään, jätä paisuntasäiliön korkki auki
- Lämmityslaite täydelle lämmölle (puhaltimen ei tarvitse pyöriä)
- Kone käyntiin, kierroksia kohtuullisesti
- Nestettä lisää sitä mukaa, kun ilmaa poistuu
- Termostaatin auettua muutama sekunti korkeilla kierroksilla
- Kaiken ilman poistuttua nesteen pinta merkkiin
- Paisuntasäiliön korkki kiinni
-
Hei,
Sain tosiaan jäähdyttimen vaihdettua, mutta ulkoistin työn. Oli sen verran kiirettä, että ei itse ehtinyt sitä tekemään. Tosiaan etupuskuria ei tarvinut irrottaa.. Kiitokset vinkeistä. :)
-
Hei,
Sain tosiaan jäähdyttimen vaihdettua, mutta ulkoistin työn. Oli sen verran kiirettä, että ei itse ehtinyt sitä tekemään. Tosiaan etupuskuria ei tarvinut irrottaa.. Kiitokset vinkeistä. :)
Olepa hyvä. Ei tuo kummoinen homma ole ja toisella kerralla menee jo nopeammin kuin ensimmäisellä :)
Hyvä että tuli kuntoon.
-
Jäähdytin toiminut muuten ok, mutta jostakin syystä olen huomannut, että moottorin lämpötila on alhaisempi kuin normaalisti, nyt kun kelit kylmenevät.
Asentaja puhui, jotain, että tässä rikkimennessä oli sähköinen viskotuuletin. Taitaa nyt olla, niin, että se pyörii kesät ja talvet koko ajan. Saisikohan tuota jotenkin toimimaan taas oikein lämpötilan mukaan? :)
-
Jäähdytin toiminut muuten ok, mutta jostakin syystä olen huomannut, että moottorin lämpötila on alhaisempi kuin normaalisti, nyt kun kelit kylmenevät.
Asentaja puhui, jotain, että tässä rikkimennessä oli sähköinen viskotuuletin. Taitaa nyt olla, niin, että se pyörii kesät ja talvet koko ajan. Saisikohan tuota jotenkin toimimaan taas oikein lämpötilan mukaan? :)
On sähkötuulettimia ja viskotuulettimia. Sähköisestä viskotuulettimesta en ole kuullut. Sähkötuuletinta pyörittää sähkömoottori, viskotuuletinta auton ajomoottori tahmeasti kytkevän termostaattiohjatun kytkimen kautta. Sähkötuuletinta ohjaa jäähdyttimen alakammion, eli kylmemmän kammion kyljessä oleva termostaatti. Viskotuulettimen kytkin luistaa kylmänä enemmän, jäähdyttimen läpi tulleen ilman lämpötilan perusteella.
Moottorin jäähdytysveden termostaatti on rakennettu niin, että se hajotessaan jää auki, tai ainakin raolleen. Olisiko käynyt niin, että termostaatti on ottanut veden vähettyä lämmöstä nokkiinsa. Ei ole kallis osa. Katso, että uudessa lukee Volvo tai Wahler. Muun merkkiset ovat yleensä erittäin lyhytikäisiä.
-
Hei,
Missähän tuo termostaattiohjattu kytkin sijaitsee? Tuli vain mieleen, että menikö se vanhan jäähdyttimen mukana? Autossa on siis viskotuuletin :)
Kokeilen ensin termostaatin vaihtoa
Onko tuo termostaatin vaihto iso homma? Jos oikein ymmärsin niin se on kotelossa moottorin kyljessä, johon ylävesiletku menee. Eli nestettä vain pois jonkin verran, yläletku irti , kotelo auki ja uusi termostaatti paikalleen?
Kiitoksia vinkeistä.
-
Termostaattiohjattu viskokytkin on tuulettimen navassa. Öljy johdetaan bimetalliohjatun venttiilin kautta viskokytkimen levyjen väliin, ja viskokytkin on lämpimänä jäykempi. Kylmänä levyjen välissä on ilmaa, joka on liukkaampaa kuin öljy. Viskokytkimen sisällä ei ole moottorin öljy, vaan omat öljyt.
-
Ok.
Eli nyt viskotuulettimen toiminta selkisi. Eli toiminta perustuu nesteen viskositeetin muutokseen lämpötilan mukana? Siinä ei ole siis mitään sen kummoisempaa lämpötila-anturia?
Miten tuo termostaatin vaihto? Osaakohan kukaan sanoa, että olenkohan oikeilla jäljillä?
-
Ei perustu viskositeetin muutokseen, vaan siihen, että kytkimen levyjen tai siipipyörien valiin päästetään öljyä tai ilmaa. Ilma on liukkaampaa kuin öljy, ja kytkin luistaa. Öljyn kulkua ohjaava bimetallitermostaatti on tuulettimen navassa, eikä siihen taida maallikko päästä käsiksi. Viskon luisto pumppaa öljyä levyjen väliin, ja termostaatti päästää öljyn navan ulkokehälle (keskipakovoima), pois levyjen välistä, jos tuulettimen napa on kylmä.
Kansanomaisesti sanottuna propellin napa luistaa kylmänä, ja on jäykkä lämpimänä, ja navan lämpötila seuraa jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpötilaa. Navan etupinnassa on rivoitus, jotta se reagoisi nimenomaan edestäpäin tulevaan ilmaan.
Jos tuuletin luistaa liikaa esim. öljyn karattua, voi ensiavuksi lukita tuulettimen navan jäykäksi niin, että propelli ja hihnapyörä ovat "yhtä puuta". Kaksi peltiruuvia symmetrisesti, että tasapaino säilyy. Sitten hakemaan uutta tuuletinta. Varsinkin talvella menee jäykkä viskotuuletin vahvasti liioittelun puolelle, ja moottorille menevä vesi on liian kylmää. Kovin suuret lämpötilaerot voivat aiheuttaa lohkoon vääntymiä ja hiushalkeamia. Eikä jäähdytinkään tykkää hyvää, jos tulee 90-asteista vettä ja lähtee -5-asteista. Eräänlainen kauhun tasapaino.
-
Lyhyesti:
Moottorin vesikierrossa oleva termostaatti pitää huolen siitä, että moottorilta tuleva vesi on noin 90±5°C.
Jäähdyttäjän ilmavirtaa ohjaava termostaatti pitää huolen siitä, että moottorille menevä vesi on noin 65±5°C.
-
Tämäpä tuli selväksi. Aika mielenkiintoinen toimintaperiaate, kun en ole asiaan itse perehtynyt, enkä alan ammattilainen.
Onko tuo termostaatin vaihtoon mitään Alfamerin huoltokirjaa täydentäviä ohjeita?
-
Tämäpä tuli selväksi. Aika mielenkiintoinen toimintaperiaate, kun en ole asiaan itse perehtynyt, enkä alan ammattilainen.
Onko tuo termostaatin vaihtoon mitään Alfamerin huoltokirjaa täydentäviä ohjeita?
Ilmeisesti tarkoitit vesikierrossa olevaa termostaattia. Se taitaa 360:ssa olla vesipumpun termostaattikotelossa. Nestettä pois, ruuvit auki, kotelon kansi irti, termostaatti irti. Tiivistepinnat puhtaaksi, termostaatti paikalleen oikein päin, uusi tiiviste, tai silikoni, tai molemmat, kansi paikalleen. Letku saa olla kotelossa kiinni koko ajan.
Jäähdytysnestettä voi vähän päästä maahan, kunhan se ei tapahdu lähellä kaivoa, asutusta, viljelystä, tai kalavettä, ja huolehditaan riittävästä laimenemisesta. Sen voi myös polttaa runsaaseen turpeeseen tai hakkeeseen imeytettynä, niin että nesteen sisältämä vesi ei riitä haittaamaan palamistapahtumaa. Puhtaana talteen saatu neste tietenkin kaadetaan takaisin jäähdytysjärjestelmään.
-
Pitäis vaihtaa täälläki jäähdytin ja katsoin motonetistä niin olis ihan oikea B19 moottoriseen tarkotettu ilman anturinreikää ja sitten B172/B200 anturinreiällinen. Ja kysymys kuuluu että onko noissa letkulähdöt samanlain eli oikein, entä voiko tuota anturinreikää porata itse ja näin säästää kympin? Kun kumminkin olis tarkotus samalla heittää sillä jumittuneella viskoflektillä vesilintua ja laittaa sähköinen tilalle.
-
Pitäis vaihtaa täälläki jäähdytin ja katsoin motonetistä niin olis ihan oikea B19 moottoriseen tarkotettu ilman anturinreikää ja sitten B172/B200 anturinreiällinen. Ja kysymys kuuluu että onko noissa letkulähdöt samanlain eli oikein, entä voiko tuota anturinreikää porata itse ja näin säästää kympin? Kun kumminkin olis tarkotus samalla heittää sillä jumittuneella viskoflektillä vesilintua ja laittaa sähköinen tilalle.
En menisi poraamaan jäähdyttimeen reikää anturille, vaan korvaisin pätkän ns. alaletkua, eli jäähtyneen veden letkua, metalliputken pätkällä, jonka kylkeen tehdään kierre anturia varten. Anturin ei tarvitse olla kosketuksessa veteen, koska suurin osa lämmöstä kuitenkin johtuu metallia pitkin. Putkenpätkän kylkeen hitsattu mutteri riittää anturin kiinnittämiseen, eikä anturin kierrettä tarvitse tiivistää. Sopiva adapteri saattaa löytyä Bilteman luettelon sivulta 31. Yläletkuun käskevät laittaa lämpömittaria varten. Tuulettimen ohjausta varten se pitää ehdottomasti laittaa ns. alaletkuun. Voi olla, että anturin kierre ei sovi. Periaate kuitenkin näkyy kuvasta, eikä pätevän metallimiehen nokka tuommoista tehdessä kauan tuhise.
Täytyisi nähdä jäähdyttimet vierekkäin. Jos ne ovat anturinreikää lukuunottamatta samanlaiset, niin siitä vaan. Jos letkuyhteet sojottavat eri suuntiin, et löydä sopivia letkuja mistään, eikä letku ehkä ole edes fyysisesti mahdollinen. Volvo/Renault ristisiitos ei välttämättä aina onnistu.
Tärkeintä on, että tuuletin käynnistetään jäähdyttimeltä ns. alaletkua pitkin moottorille virtaavan, siis jäähtyneen veden, lämpötilan mukaan. Jäähdyttimeen tuleva (ns. yläletkun) vesi on "aina" termostaatin aukeamislämpötilassa. Sitä tulee vähän tai paljon, mutta aina saman lämpöisenä. Koska yläveden lämpötila on vakio, ei sen perusteella voi käynnistää/pysäyttää tuuletinta. Tai voi, mutta silloin tuuletin käy joko jatkuvasti, tai vain ääritilanteissa.
-
Juu, tilailin tosiaan tuon ihan B19 tarkotetun syylärin. Eikä tuo vanhan irrottaminenkaan ollut kummonen homma, enkä kyllä havainnut tarvetta irroittaa tuulitunnelia ja flektiä. Mutta sitten kun aloin tarkastelemaan tuota flektiä huomasin ettei se ole mikään visko vaan ihan kiinteä kokoajan pyörivä. Kuuluuko se sellainen olla?
-
Kuuluuko se sellainen olla?
Ehkä