Ei perustu viskositeetin muutokseen, vaan siihen, että kytkimen levyjen tai siipipyörien valiin päästetään öljyä tai ilmaa. Ilma on liukkaampaa kuin öljy, ja kytkin luistaa. Öljyn kulkua ohjaava bimetallitermostaatti on tuulettimen navassa, eikä siihen taida maallikko päästä käsiksi. Viskon luisto pumppaa öljyä levyjen väliin, ja termostaatti päästää öljyn navan ulkokehälle (keskipakovoima), pois levyjen välistä, jos tuulettimen napa on kylmä.
Kansanomaisesti sanottuna propellin napa luistaa kylmänä, ja on jäykkä lämpimänä, ja navan lämpötila seuraa jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpötilaa. Navan etupinnassa on rivoitus, jotta se reagoisi nimenomaan edestäpäin tulevaan ilmaan.
Jos tuuletin luistaa liikaa esim. öljyn karattua, voi ensiavuksi lukita tuulettimen navan jäykäksi niin, että propelli ja hihnapyörä ovat "yhtä puuta". Kaksi peltiruuvia symmetrisesti, että tasapaino säilyy. Sitten hakemaan uutta tuuletinta. Varsinkin talvella menee jäykkä viskotuuletin vahvasti liioittelun puolelle, ja moottorille menevä vesi on liian kylmää. Kovin suuret lämpötilaerot voivat aiheuttaa lohkoon vääntymiä ja hiushalkeamia. Eikä jäähdytinkään tykkää hyvää, jos tulee 90-asteista vettä ja lähtee -5-asteista. Eräänlainen kauhun tasapaino.