Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: awd5 - 04.09.2023, 23:07:45
-
Paljastakaa nyt joku, millä välineellä se pultti on otettavissa? Vida sanoo, että ota pultti pois :2funny:
Minä jo erehdyin luulemaan, että mun talli ei olisikaan jonkun tuntemattoman taivaankappaleen helvetti, kun vain kolme alinta pulttia nuljaantui hitsattavaksi :idiot2: Mutta siellä on vielä se yksi, jota ei edes pääse pilaamaan.
Tässä on 7 pulttinen kiinnitys, M66:n kyljessä, jos sillä jotain väliä on.
-
Kokemus bensamottori ja 5-vaihteinen manuaalilaatikko.
Räikkään hylsy kiinni ja kääntää ylimmän pultin pois. Räikkä ja nyrkki mahtuu kulmavaihteen päälle juuri ja juuri. Voi kokeilla ½" ja pienempää räikkää, molemmat sinne mahtuu.
Toinen vaihtoehto on pötkö jatkovarsia, ehkä nivelkin ja kaveri ja pyöräkotelon kautta. Tässä versiossa hylsyä ei saa suoraan.
Miten ne alemmat pultit sai muljattua? ??? Kuusikulmainen hylsy ei pitäisi päästä pyörähtämään, ei ne niin lujaa kai kiinni ole?
-
Samat ohjeet pätee myös automaattiin eli ei mitään ihmeellistä, itse otin sen ylimmän pultin just sillei pitällä jatko pötköllä ja siellähän kaiken kivan lisäksi on myös sen moottorin tuen jalan pultit tarjolla jotka ei vaikuta kulmavaihteeseen... sen opikean kannan löytäminen ei ole ihan yks oikoista pelkällä käsikopelolla.
-
Jopas homma etenee. Sain yläpultin pois, tämä ei ollut tiukassa, mutta asiaa auttoi ennen tätä murrettu korvakko :o Tuli nitkuteltua sorkkaraudalla ennenkuin varmistui, että siellä on se pultti. Luultavasti siitä kaulan kohdalta tungetulla räikällä alkoi liikkua. Yli tungetulla jatkolla tais hylsy kiilautua jonnekin väliin.
Mutta eihän se murikka mahdu tulemaan pois millään. Jossain juutuubin videossa nysväsi sen pohjamuovin kiinnikkeen kanssa, mutta en ollut edes lähellä sitä. Kardaanin laippako pois? Hammastanko irti? Öljyn jäähdytin on jo irti, tuskin sinnekään asti olisin osunut vielä. Varmaan muutaman vuoden roikkuu ennenkuin painovoima pudottaa tallin lattialle ja kuoret halkeaa :idiot2:
-
Vetoakseli on varmaankin ensimmäisten osien joukossa otettu pois? Kun aikoinaan irrotin omasta kulmavaihdetta, käänsin kardaanin nivelen vasemmalle puolelle pois tieltä.
Kun vetoakseli on irti, kardaanin laippa käännetty sivuun, pitäisi kulmavaihde lähteä irti. Omassa booriholkki ei pistänyt yhtään vastaan, paitsi pöydällä kulmavaihteessa kun oli pyörättänyt boorit sileäksi.
-
Jos on uudemman mallin kulmavaihde(n. -06 ja uudemmat XC90I sekä loppupään kakkoskoriset) ja diesel, pitää kardaaninlaippa irrottaa kulmavaihteesta jollei irrota pakoputkea turbosta. Muuten ei mahdu pois. Pakoputken laipan pultit leikkaa joskus kiinni kierteilleen, niin on ollut helpompi irrottaa laippa kulmavaihteesta.
-
Jos on uudemman mallin kulmavaihde(n. -06 ja uudemmat XC90I sekä loppupään kakkoskoriset) ja diesel, pitää kardaaninlaippa irrottaa kulmavaihteesta jollei irrota pakoputkea turbosta. Muuten ei mahdu pois. Pakoputken laipan pultit leikkaa joskus kiinni kierteilleen, niin on ollut helpompi irrottaa laippa kulmavaihteesta.
Hyvää tietoa, kun näköjään käytännöt vaihtelee Volvon tapaan jopa saman mallisarjan sisällä. :facepalm:
-
En tiedä onko vanhan vuoden puolella Serbiaan lähetetty 06 V70 riittävästi loppupäätä. Mutta kovasti vaikuttaa oireet edellämainituilta. Yksi poistettu vaihdelaatikon kiinnityspultti auttoi hiukan ja nyt on kardaanin laippa pakoputkessa ja kulmavaihde luullakseni turbon paluuöljyputkessa. Sorkkarauta taktiikalla tuo ehkä luiskahtaisi holkista alas :nohnoh Holkki on siis laatikon booreissa kiinni. Ja todellakin ensin yritän kardaaninlaippaa, nyt siihen näyttäisi vielä olevan mahdollista päästä pulttipyssyllä ja vasta viimehädässä pakoputken alkupäätä (tätä menoa joskus loppuvuodesta) :(
Vetoakselista vielä. Tässä on ulkopään nivelessä muutaman asteen klappi pyörityssuuntaan. En ole avannut vielä. Joko romua heti? Jostakin kuului asiatonta lutkutusta varsinkin vasemmalle lähtiessä.
-
Kardaanin mutteri irtosi, vaikka kerkesi jo epäilyttää ja laippa luiskahti pois pienellä kopistelulla. Sen jälkeen kulmavaihde solahti alas tosi helposti. Vaihdelaatikon puolella holkki sentään on kiinni. Kulmavaihteen puoli näyttää amatöörin kriteerellä hyvältä :) Akselin arviointi on kesken.
-
Kannattaa kulmavaihteen puolta tarkastellessa ottaa huomioon se, että aivan boorin ulkoreuna voi jäädä uudenveroiseen kuntoon koska booriholkki menee sen verran syvälle.
-
Joo, tuo selvitetään, kun päästään asian kimppuun. Booria on syvemmälläkin, mutta onko jo vinossa?
Eiköhän myö nyt porukalla piätetä, että holkki on romua, kun kulmavaihteen puolella boorin ura on muuttanut muotoa ja pieni klappi tuntuu. Kun laittaa holkin väärinpäin kulmavaihteeseen liitos on välyksetön. Holkki oli kyllä liimattu vaihteiston puolelle, mutta ei kovin tarttuvasti, urissa kuitenkin oli semmoista kovaa ryönää, joka ei mitään vaseliini jämää ole. Kulmavaihteeseen kokeilin puhdistettuna, joten akseli saattaa uuden holkin kanssa olla riittävän hyvä?
-
Kummalle puolelle minä sen Loctite tuubin tyhjennän? Vai jätänkö rasvan varaan :) Vida antaa ymmärtää, että vaihdelaatikon puolelle on vedetty liimaa ja siellä on liimarantti entisestään. Ei siihen vanhaan mikään tartu, mutta ei sitä ihan pienellä vaivalla pois saa survomatta roskia laatikkoon päin. Oletettavasti mutkan puoli on hiukan kulunut, kun vanhan holkin hampaissa näkyy kulumaa. Olisiko järkeä liimata kulmavaihteen akseliin?
-
Remontti etenee kuin akuAnkalla. Onnistuin tilaamaan väärän holkkisarjan >:( No on tuossa muutakin määräaikaishuollettavaa.