"Itse kuljen vähän vastavirtaan ja olen kokeilemassa miten pitkään tavallinen lyijyakku pärjää S&S toiminnolla varustetussa autossa ahkeralla webaston käytöllä. Vahingossa siis laitoin väärän akun... Testi on vielä kesken, mutta 1,5 vuotta on mennyt hyvin."
Taksikäytössä oleviin SjaS järjestelmällä varustettuihin Volvo S80 ja V70 aika moneen vaihdettu akku noin 12-18kk välein, muttei toki kaikkiin joillakin on kestänyt jo 2-vuotta mutta ovatkin skipanneet napista aina käynnistyksen jälkeen start&stop homman pois, polttonestelämmittimiä käyttävät melkoisen paljon ja useimmilla on myös kiinteä laturi autossaan mitä käyttävät kun auto on kotipihassa.
Itse otan 99% start & stopin pois heti autoni (Volvo V70 A D4 2016) käynnistymisen jälkeen, sitten jos olen unohtanut sen ottaa pois teen sen heti kun joudun pysähtymään ja huomaan sen olevan aktivoituna, em tavalla koetan saada akkuni kestämään hieman kauemmin eli Suomeksi noin 4-5 vuotta? Minullakin on muuten uutena asennettu kiinteä laturi mitä käytän kotona ahkerasti ja siihen siis olen jo sijoittanut noin 2 uuden akun hinnan eli ei ehkä edes ole kannattava ostos? No aika näyttää senkin asian. 2 autossa (bensakone) on myös Webasto muttei s&s järjestelmää ja uutena siihenkin laitatin kiinteän akkulaturin, eka akku oli uusimisen tarpeessa noin 5.5 vuotiaana. Meillä kun pidetään autot yleensä hieman pidempään jos toimivat asiallisest ja yleensä toimivat kun hankimme vain uusia autoja, nykyisen Volvo V70 D4 2016 edeltäjä(pikkuauto) lähti meiltä pois 19-vuotiaana ja melko hyvässä kunnossa vielä palvelee uudella omistajalla käyttöautona, mutta emme sillä enää itse halunneet ajaa kun oli niin turvaton "himmeli". Siihen uusittiin 19 vuoden aikana 2 akkua eli halvalla päästiin.