Kun tämä ketju on niin pahasti värittynyt että pakko maadoittaa. Maailma on tasan tarkkaan mustavalkoinen siinä mielessä että ei ole mitään ”taianomaista” osaamista joka antaisi yhdelle valmistajalle etumatkaa kolariturvallisuudessa. Ainut mikä merkkaa on raaka insinöörityö eli raha jota Volvolla ei ikävä kyllä ole. Esimerkiksi VAG konsernilla sitä on kuten niin monilla muillakin. Vaikka tuon VW tuotekehityksen pilkkoisi moneen osaan niin silti riittää rahaa moninverroin Volvoa enemmän kolariturvallisuuteen. Eikai ruotsalainen insinööri nyt sentään mikään yli-ihminen ole..? Taitaa olla pikemminkin toisinpäin kun työn jälkeä katsoo.
Jos tosiaan kattoo noita death rate tilastoja niin Volvoa ei näy. Ei auta vaikka kuinka käy se tutkimusosasto kolaripaikoilla munkkikaffeella (..sehän on vain osa markkinointi operaatioita). Jos haluaa väen väkisin uskoa markkinointiviestintää niin ei minua haittaa. Mutta pidetään faktat faktoina.
Samoin esim BMW:llä on moninverroin enempi valuuttaa käytettävänään, mutta niinvain Volvo "vei" mm. IIHS: 20% overlap testin, BMW:n (mallia en muista) saaneen pyyhkeitä.
Samaten taisi audi saada pyyhkeitä. Volvossa "pelasti" viisto sivupalkki, joka suuntaa törmäysenergian sivulle. Se palkki esiteltiin volvo 850-mallissa...
Totta on toki tuo, että mikään ei ole ilnaista, mutta myös se, että usein (ihan alasta riippumatta tohveleista lentokoneisiin) voi touhu olla leväperäistä ja epätaloudellista.
Volvo on "aina" panostanut turvallisuuteen, mikä kyllä mielestäni näkyy monessa asiassa. Se näkyy positiivisena kolaritilastoissa ja tutkintalautakunnan raporteissa, mutta myös laadussa. Minusta volvolla on ollut jo kymmeniä vuosia esim. sisustassa yms. "korista riippumattomassa" asiassa notkahduksia.
Tosin, on niitä muillakin. Jos nyt vaikka se VAG, niin pumpatkoon vaikka miljaaaaardeja golfin suunnitteluun, on laatu paikoin veristä ripulipaskaa.
Mutta positiivinen yllätys, sekä mielikuvien rikkoja, on ollut huomata japanilaisten kirineen todella mahtavasti turvallisuudessa testien perusteella. Esimerkiksi uudet Toyotan mallit paukuttaa hienoja tuloksia testeissä. Niin tekee korealaisetkin, KIA ja Hyundai.
Voidaan varmaan ihan merkkiin katsomatta olla kuitenkin samaa mieltä siitä, että niin turvasuunnittelu (se koritekniikan insinöörityö), kuin turvatekniikka (bägit ymsjne) ovat menneet hienosti eteenpäin ihan ympäri maailman. Tämähän on vain hyvä asia.
Ja ei, mulleio ollu volvolaseja koskaan. Italiassa tehdään autot, mutta 4-vuotiaasta asti tullut katseltua kaikki tm/tuulilasi törmäystestit ja 7-vuotiaasta luettua tutkintaraportteja. Nyt viimevuosina vähemmän ja pääasiassa ulkomailta.
Jos haluat, voin mielelläni jatkaa yksityisviestein, mielekiintoinen aihe. Ei sotketa koko topicia väännöllä.