Futurez  Kulkukoira

Lämmitinongelma V70

  • 13 Vastauksia
  • 2654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Lämmitinongelma V70
« : 04.01.2020, 12:51:43 »
Volvo V70/2015/D4 man. ja alkuperäinen lämmitin pelittänyt tähän asti moitteettomasti.
Asennettu jälkikäteen akkulaturi Volvolla pari vuotta sitten, jota käytetty aina silloin tällöin, joskus aktiivisemminkin, kun auto on pihassa.
Lämmitintä tullut käytettyä aika usein huolimatta varsin leudoista ilmoista, kun hiukan lämpöisellä autolla mukavampi lähteä liikenteeseen lasit sulina.
Taannoin tuli tuli testatuksi myös systeemin toiminta, kun ei ollut laturissa useampaan päivään ja auto lämpenemässä ennen lähtöä, lämmitin oli stopannut
ja taulussa joku ilmoitus, muistaakseni akkujännitteestä tms. -> starttaus & käyntiin OK. Ajattelin, että fiksu peli -> toimii

Tänä aamuna taas kaukosäätimellä lämpenemään, kuten lähes aina ennenkin...
Lämmitin kuului pöhisevän normaalisti -> sisään kabiiniin -> starttaus -> eipä pyöräyttänyt kuin hiukan vaivaisesti eikä lähtenyt...
Minulla avaimet koko ajan taskussa (keyless) ja starttausyritysten jälkeen ilmoitti taulussa "virta päällä" (vaikka painelin starttipainikkeesta useasti)
Astuin autosta ulos ja lukitsin oven kahvan painikkeesta, jolloin mittaristo pimeni normaalisti
Laitoin laturiin (n. 10-15min), ei mitään ilmoituksia taulussa -> starttasi normaalisti käyntiin -> tauluun ilmoitus "akun varaustila matala"

Mitäs sanoo tietäjät aiheeseen, kun näitä samoja heebeleitä lienee lähes jokaisessa Volvossa ja käyttäjäkunta siis erittäin laaja ?
Onkohan vika vai ominaisuus, pitääkö olla huolissaan ja jos pitää, niin mistä osakokonaisuudesta tai komponentista ?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5101
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #1 : 04.01.2020, 14:23:53 »
Kannattaa mitata akun latausjännite lepotilassa ja auton käydessä..
Khyyl tuo viittaa akun kyykkämiseen jos antaa ilmoitusta akun puolelta.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2020, 14:26:00 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #2 : 04.01.2020, 15:06:29 »
Ja nykyautot/akut on niin "älykkäitä" että jos jännite laskee riittävästi niin ei edes yritä käynnistää. Lisäksi vielä älykäs lataus aiheuttaa sen ettei akkua välttämättä koskaan ladata täyteen jos se on heikentynyt. Luulee olevansa täynnä.

Vanhassa autossa se akku voi toimia ihan täysin mutta uusissa pitää hakea uusi ja kertoa autolle tietokoneella että se on vaihdettu.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #3 : 04.01.2020, 19:23:07 »
4-5 vuotta vanha akku on jo siinä rajoilla, että onko se lopussa. Kun sulla on se ylläpitolaturi olemassa, niin  tietysi kannattaa ensin ladata akku täyteen ja tutkailla vähän tilannetta. Kyllä akun saa tyhjättyä lisälämmittimellä melko helposti näillä leudoillakin keleillä, kovista pakkasista puhumattakaan. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #4 : 04.01.2020, 21:24:40 »
Vähän vastaavanlaisia murheita oli -10 mallisessa V70:ssä, kun akun maakaapelin korin puoleinen liitos oli hapettunut.

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #5 : 05.01.2020, 14:33:43 »
Joo, heitinpä sitten vajaan parinkympin lähiökeikan, ei mitään ongelmaa eikä ilmoituksia ja laitoin sen jälkeen taas laturin toimintaan.
Runsaan 2h:n latauksen jälkeen ajattelin kokeilla tuota systeemiä uudelleen, kun oli asiaa kylille -> lämmitin kaukkarilla päälle.

Lähtiessä oli ollut laturissa runsaan 3h ja astuessani kabiiniin oli auto kylmä ja tauluun taisi tulla teksti jotakuinkin
"lämmitin sammutettu, akun jännite matala" (tms. ihan tarkkaa tekstimuotoa en nyt juuri muista).
Käynnistyi normaalisti eikä mitään ilmoituksia edelleenkään.
Vaikuttaisi siis, että ainakin nyt tuo akun vajaa varaustila estäisi lämmittimen toiminnan, kuten kuuluukin.
Eihän tuo ylläpitolaturi tokikaan tuossa ajassa 2-3h ihmeitä sinne akkuun saa ladatuksi eritoten, jos tuo lämmitin on
ollut edes hetkenkin päällä, taitaa ottaa systeemi tehoja kai luokkaa 5kW, jostain muistelen tuon tiedon saaneeni..

Ollut nyt eilisestä illasta lähtien tuon ylläpitolaturin perässä, pitänee hiukan tutkia tuota lataustilaa, josko laittaisikin ihan "oikean laturin" töihin..

ps.
Nuo kommentit maakaapelista ja akun iästä sekä käyttäytymisestä ovat varmaan ihan juurikin noin, kuten tuossa edellä arveltiin.
Mites, jos tuon maakaapelin irroittaa ja sitä alkaisi tohtoroimaan, sekoaako koko auto ja vaatiiko jotain isompaa ymmärrystä sen jälkeen ?
Ei vaan viittis tässä pyhinä hankkia yhtään enempää ongelmaa, kun huomenna vajaan 200km pikitieretki edessä...

Huippuakkujen kestoista niukalti omakohtaisia kokemuksia viimevuoisilta, mutta nuo keskikastin tuotteet näyttävät kestävän sen 3-5 vuotta.
Aikoinaan 945/-97 orkkis akku kesti 9 vuotta, tuskinpa nykyiset enää läheskään sitä.


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #6 : 05.01.2020, 14:39:17 »
Voit irroittaa akun liittimen huoletta.

Minä alkaisin silti katselemaan uutta AGM akkua.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5101
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #7 : 05.01.2020, 14:55:40 »
Voit irroittaa akun liittimen huoletta.

Minä alkaisin silti katselemaan uutta AGM akkua.

Juu, AGM-akkua vanhan tilalle, poistuu ainakin yksi mahdollisista vikakohteista..
« Viimeksi muokattu: 05.01.2020, 15:11:17 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #8 : 06.01.2020, 11:19:04 »
Ok, akunvaihtoon pitänee varautua lähitulevaisuudessa.

Volvon orkkisakut lienevät varmaan noita mainittuja AGM-akkuja ?
Mitenhän noiden lataamisen kanssa sitten oikeesti on, kun tuolla seiteillä on tarinaa, että tavallisella laturilla saattaa aiheuttaa kenties jotain tuhoja
akulle tai ainakin vaikuttaa negatiivisesti sen elinkaareen, faktaa vai fiktiota ?
Onko näkemyksiä muista vaihtoehdoista, kuin nuo alkuperäisetasenteiset akut ja vaatiiko jotain erikoistoimenpiteitä vaihdon tiimoilta ?
Mahtaako olla jotain muita asioita, jotka hyvä osata huomioida, kun lähtee "akkukaupoille" ko. autoon (V70) ?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #9 : 06.01.2020, 15:46:31 »
Ei kannata edes harkita muuta kuin AGM akkua. Sellaisen saa vaikka biltemasta.

Ei sitä voi mitenkään väärin ladata ainakaan ylläpitolaturilla. AGM vaatii vähän korkeamman latausjännitteen, joten ei sitä helposti pysty rikkomaan vanhallakaan laturilla. Ylläpitolaturin miinus pitää olla auton rungossa kiinni (ei akun miinus navassa), jotta akkuvahti pysyy tapahtumista kärryillä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #10 : 06.01.2020, 18:12:05 »
No nnin.
Auto oli ylläpitolaturissa koko yön aamuun asti ja ennen aamuista lähtöä lämmittimessä n. 0,5h.
Nuoriso heitti n. 200km matka-ajoa ja kuului pelittävän kaikinpuolin normaalisti ilman mitään ilmoituksia.
Auto seisoi sitten retken jälkeen tuossa pihassa parisen tuntia ja mittasin napajännitteen levossa, lukema 12,66 V.
Jostain vanhasta taulukosta tallinseinältä lunttasin täyden akun arvoksi 12,72 V eli ei se nyt kovin vajaana tuon ajosetin jälkeen ole,
joskaan ei ihan kyllä täynnäkään, mahtoiko ehtiä ladatakaan aivan täyteen ?
Olisiko järkevää tai tarpeen ns. oikealla normilaturilla koittaa ladata akkua vielä lisää ?
Mahtaako kenelläkään olla omakohtaista/varmaa tietoa, saavutetaanko tuota n. 12,7 V lepojännitettä varmasti muutoin kun ladatessa varsinaisella akkulaturilla ?
Noita muiden laitteiden (mp, vene yms.) akkuja ladatessahan jännite nousee usein sinne jonkin verrankin yli 13 V ja sieltä sitten lasehtii jollekin tasolle akun
kunnon mukaan...

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #11 : 06.01.2020, 18:43:59 »
No nnin.
Auto oli ylläpitolaturissa koko yön aamuun asti ja ennen aamuista lähtöä lämmittimessä n. 0,5h.
Nuoriso heitti n. 200km matka-ajoa ja kuului pelittävän kaikinpuolin normaalisti ilman mitään ilmoituksia.
Auto seisoi sitten retken jälkeen tuossa pihassa parisen tuntia ja mittasin napajännitteen levossa, lukema 12,66 V.
Jostain vanhasta taulukosta tallinseinältä lunttasin täyden akun arvoksi 12,72 V eli ei se nyt kovin vajaana tuon ajosetin jälkeen ole,
joskaan ei ihan kyllä täynnäkään, mahtoiko ehtiä ladatakaan aivan täyteen ?
Olisiko järkevää tai tarpeen ns. oikealla normilaturilla koittaa ladata akkua vielä lisää ?
Mahtaako kenelläkään olla omakohtaista/varmaa tietoa, saavutetaanko tuota n. 12,7 V lepojännitettä varmasti muutoin kun ladatessa varsinaisella akkulaturilla ?
Noita muiden laitteiden (mp, vene yms.) akkuja ladatessahan jännite nousee usein sinne jonkin verrankin yli 13 V ja sieltä sitten lasehtii jollekin tasolle akun
kunnon mukaan...
Minusta tuo 12,6-12,7 V on ihan hyvä lukema. Uudella akulla pääsee lähemmäs 13 V, mutta ei tuota 4-5 vuotta vanhaa akkua tuon täydemmäksi enää saa, vaikka miten latailee.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #12 : 06.01.2020, 19:33:21 »
Pistäppä webasto käyntiin ja mittaa jännite 20minuutin käyttämisen jälkeen. Pitäisi olla vieläkin reilusti yli 12v.

Mulla yksi akku kuoli siten että ei voinut musiikkia kuunnella kuin puoli tuntia ja tarvittiin apuvirtaa käynnistämiseen. Muuten toimi hyvin kunnes tuli -20c eikä jaksanut käynnistyä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmitinongelma V70
« Vastaus #13 : 12.01.2020, 22:36:13 »
Joo, homma meni siihen suuntaan, että yöllisen lataamisenkin jälkeen lämmitintä käytettäessä ilmoitti, että akun varaus matala, vaikka ylläpitolaturikin vielä kiinni autossa.
Kokeilin vielä kertaalleen, että vetäisin yöllisen latauksen jälkeen laturin irti ja lämmittimen päälle puoleksi tunniksi, tuli tietysti ilmoitus matalasta jännitteestä.
Koko ajan lähti kyllä käyntiin ihan normisti eikä mitään muutakaan ongelmaa missään.
Menin Volvo-pajalle, kerroin murheeni ja nyt uusi akku keulalla, kaikki ok.
Akun elinkaari oli siis sen n. 5,5 vuotta.

 

Samppasport  Futurez