Futurez  Kulkukoira

V50 eberi ei syty

  • 6 Vastauksia
  • 2382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
V50 eberi ei syty
« : 20.01.2020, 01:53:38 »
Ostin kyseisen 2007 2.0D mallin paripäivää sitten. Suto oli lämmin, kun koeajoin se, en sit tajunnut edes kysyä eberistä. No eihän se syty, pientä hurinaa hetken, sit ääni lakkaa. Suorakäytöllä ollessa. Teksti,( ruottiks), piti opetella ensin, mut teksti kertoo edelleen olevan päällä, mut ei tapahdu mitään. Ajon aikana toiminnasta en tiedä, lämpiää kohtuu nopeasti, mut ei ole havaintoa, kun auto on muutenkin niin hiljanen. Nyt kokeilen vielä aamuksi on ajastus. Sit alkaa ihmettely. Olen vastaavan webaston purkanu Ducatosta, mut oli helpommassa paikassa, sylettää tuo ahtaus, mut katselen nyt ainakin liittimet ja muut ensin ja mittaan akun jännitteen. En tiedä ottaisko liike edes osin kantaa, vanhahan autonon, mut periaatteessa kaiken piti pelata.
Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 eberi ei syty
« Vastaus #1 : 24.01.2020, 01:06:57 »
Kaapeliin kiinni ennen muita toimenpiteitä. Delphillä, vidalla ja osalla muitakin diagnostiikka testereitä pääsee lukemaan eberin vikakoodit ja testaamaan mm. puhaltimen ja pumppujen toiminnan. Eberin pääsulake lienee paikallaan jos yrittää käynnistellä, jotkut ottaa kesäksi pois ettei automaattikäynnistys pelaa.

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
Vs: V50 eberi ei syty
« Vastaus #2 : 28.01.2020, 00:37:45 »
Kiitos, hyviä huomioita. Löysin paikan, missä pääsen luetuttamaan nuo koodit parilla kympillä. Oivalsin saman, että ei kannata lähteä suinpäin purkamaan.
Mutta toi sulake täytyy kattoo kyllä ensin, kun se nyt ei välttis edes yritä lähteä päälle, voi olla, että kuulin ihan muita hurinoita. Vai herjaisiko ajotietokone jotain, jos sulake on pois?
Joissakin laitteissa on mahdollista jopa kuitata joku vikatila sillä, että sulake käytetään hetken pois? Tietääkö kukaan, toimiiko näissä ebereissä?
Onkomuiden osien kanssa tarkkaa, kun jossain sanottiin, että ohjainyksikkö pitää olla samalla varaosanuerolla, muuten ei toimi viiksestä?
Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
Vs: V50 eberi ei syty
« Vastaus #3 : 30.01.2020, 00:54:50 »
Hitto että hävettää! Etten kattonu aiemmin, että sulake oli pois. Ei se tosin lopputulokseen mitään auttanut. Nyt eberi tosin edes yrittää lähteä. Naksuttaa kiihtyvään tahtiin ja puhallin humisee,mutta sitten sammuttaa hetken päästä itsensä. Oliskohan niin, että pumppu ei kierrätä nestettä ja siksi katkaisee, se olisi yksi skenaario. Toinen on, että syttymistä ei tapahdu nokisuuden tms takia ja sammuttaa siksi.  Ajattelin vaan, että jos tuo naksuminen on lämmittimen polttoainepumpun naksumista, niin tuo naksumisen tiheneminen viittaisi, että syttyis ja polttoainetta menee enemmän. Jos on näin, niin ykkösvaihtoehto olisi ilmeisempi.

Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

Poissa Larson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 eberi ei syty
« Vastaus #4 : 31.01.2020, 19:54:17 »
Kiihtyvä naksunta tulee polttoainepumpusta. Eberin (D5WS) käynnistyssekvenssisä liekkitieto varmennetaan 145 s kuluttua käynnistyksestä (90 s kuluttua, kun pumppu on aloittanut nakuttamisen) ja tässä kohtaa pumppu on jo kerennyt täydelle pumppaukselle, eli naksumisen tihenemisestä ei voi päätellä syttymisestä mitään. Vikakoodien luvulla kannattaa aloittaa, tätä kautta pääsee helpoiten eteenpäin.

Jos eberi menee takalukkoon 3 epäonnistuneen käynnistyskerran vuoksi, sulakkeen poisotto ei auta. Vikakoodi jää talteen eberin ohjauslaitteen muistiin ja sen saa vain vikakoodien kuittauksella Delphillä/Vidalla pois. Ohjauslaite tulee olla samalla varaosanumerolla, kun kytkeytyy auton CAN-väylään, eli niitä saa uutena vain Volvolta - vaatii myös laitteen ohjelmoinnin merkkiliikkeessä, jos uuden vaihtaa. Kannattaa kuitenkin ensin selvittää muut mahdolliset viat pois ja tutustua mm. ohjainlaitteen tyyppivikoihin, jos selvitystyö päätyy siihen että ohjainlaite rikki.

Oheinen D5WS:n manuaali kannattaa lueskella läpi, tästä selviää monta asiaa laitoksen sielunelämästä, mm. eberin vikakoodit avattuna:
https://www.butlertechnik.com/downloads/Eberspacher_Heater_D5WS_Workshop_manual.pdf

Toisessa viestiketjussa käyty laitteen irroittamista 1.6D koneesta, vikakoodien kuittaamista eri laitteilla ja monenmuotoisia syttymisongelmia läpi:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90760.0

Ohjainlaitteen korjauksesta mm. viestiketjussa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112562.msg1061464669#msg1061464669


Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2702
Vs: V50 eberi ei syty
« Vastaus #5 : 31.01.2020, 20:42:36 »
Hitto että hävettää! Etten kattonu aiemmin, että sulake oli pois. Ei se tosin lopputulokseen mitään auttanut. Nyt eberi tosin edes yrittää lähteä. Naksuttaa kiihtyvään tahtiin ja puhallin humisee,mutta sitten sammuttaa hetken päästä itsensä. Oliskohan niin, että pumppu ei kierrätä nestettä ja siksi katkaisee, se olisi yksi skenaario. Toinen on, että syttymistä ei tapahdu nokisuuden tms takia ja sammuttaa siksi.  Ajattelin vaan, että jos tuo naksuminen on lämmittimen polttoainepumpun naksumista, niin tuo naksumisen tiheneminen viittaisi, että syttyis ja polttoainetta menee enemmän. Jos on näin, niin ykkösvaihtoehto olisi ilmeisempi.
Ei siinä oikein sähköistä komponentivikaa voi olla, jos se kerran yrittää käynnistyä. Ehkä palopesä on vain niin tukossa, että ei syty sen takia. Tai pitkän käyttämättömyyden takia se ei saa heti polttoainetta. Tästä yleensä on seurauksena valkoiset savumerkit.

Vesikierron ongelman voi poissulkea kokeilemalla käynnistää eberi auton käydessä. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Isä-poika projekti s40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • V50 2.0D 2007, S40 1.8 2004
Vs: V50 eberi ei syty
« Vastaus #6 : 08.02.2020, 02:00:33 »
En olekerennyt aiemmin vastaamaan, mutta Eberin kanssa kävi varmaankinniin, kuten viimeinen kommentoija epäili. Joko ei ollut saanut  heti polttoainetta tms. Seuraavana pakkaspäivänä lämmitin lähti ajossa käyntiin ja on sen jälkeen toiminut moitteettomasti myös ajastettuna ja suorakäytöllä. En tiedä onko muut käyttäneet siten, että jos on kovin lyhyt ajo, tai välistoppi tiedossa, niin laittaa lämmittimen mielummin käsikäyttöisesti pöhiseen, näin esim. kaupassa käynnin ajaksi ei suotta sammu,vaan lämpiää paremmin, eikä näin ollen nokeennu laite. Koska automaattikäytöllä nuo lyhyet käytökerrat käsittääkseni on aika myrkkyä laitteelle. Kiitos kaikille ideoista.
Kaikki mikä pärisee, on kivaa.

 

Samppasport  Futurez