Elekma  Autoracing

Webasto Ardicin tilalle

  • 20 Vastauksia
  • 8922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Webasto Ardicin tilalle
« : 17.11.2016, 20:12:23 »
Kohteena olis Volvo XC90 2003 josta on joku jostakin syystä repinyt joskus ardicin irti. Lienee ollut 912D malli.
Webaston thermo top c ostettu tilalle ja kaikki kikottimet löytyy polttoainepumpusta johtosarjaan.
Ajattelin, että tekisin tuon kytkennän ilman volvon gatewayta tai ipcu relettä. Onko jollakin kokemusta asiasta?
Kysymys tässä on, että mihin kytken piuhan, mikä ohjaa sisätilan puhallinta kun webaston lämmittämän jäähdytinnesteen lämpötila ylittää 30'c eli toisin sanoen mikä/minkä värinen piuha ardicille tulevasta johtosarjasta ohjaa sisätilan puhallinta?

Tai onko jollakin ardicin 912D-mallin kytkentäkaaviota/sähkökuvaa?
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #1 : 17.11.2016, 22:54:39 »
En ole aivan tuttu tuon Ardicin kanssa, mutta jos se on väyläohjattu, niin tämä asennus ei taida olla aivan yksinkertainen juttu. Ajattelit kaiketi käyttää webaston omaa kelloa tai jotain kauko-ohjainta webaston käyttämiseen?

Helpointa olisi ohjata sähkö vaihtoreleellä ilmastointipaneelille, jolloin auton oma säädin ohjaa puhallinta sillä nopeudella, mikä on asetettuna. En tiedä paljonko vie ylimääräistä sähköä pitää tuo paneeli hereillä, mutta tuskin aivan tuhottomasti.

Toinen vaihtoehto on vetää omat piuhat puhaltimen moottorin rinnalle ja ohjata puhaltimen sähköjä suoraan. Tämä vaatii kaveriksi jonkun halvan etuvastuksen, jotta puhallin ei pyöri täysillä. Sähköä kuluu kuitenkin paljon.

Erillinen IPCU olisi varmaankin paras vaihtoehto, jotta sähkönkulutus ei karkaa käsistä.

Jos Ardic on väyläohjattu, johtosarjassa ei ole sellaista johtoa, jolla tämä asia hoituu suoraan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #2 : 19.11.2016, 22:04:04 »
Joo webaston omaa kelloa käyttäisin webaston ohjauksessa.
Pitääpä selvitellä onko tuo ardic väyläohjattu.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #3 : 20.11.2016, 00:40:32 »
On se.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #4 : 20.11.2016, 11:09:10 »
Perkele. Pitääpä sitten alkaa selvitellä noita muita vaihtoehtoja.
Kertokaa ihmeessä jos joku on laittanut webaston ardicin tilalle että miten olette sen tehneet.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5105
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #5 : 20.11.2016, 12:16:25 »
Kertokaa ihmeessä jos joku on laittanut webaston ardicin tilalle että miten olette sen tehneet.

Omaan tuli aikoinaan vaihdettua webasto ardicin tilalle ja muistaakseni se rele piti laittaa sinne väliin, jotta ohjaa sisäpuhallusta..

Tuossa muutama topic aiheesta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=74268.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26112.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2919.0
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #6 : 20.11.2016, 12:49:04 »
Kiitos Anssi linkeistä!
Mietin vielä tuota ardicin väyläohjausta, että lähteekö ardicilta johtosarjaa pitkin 12v herätevirta tuonne lisävarusteboksille (aem?) tai johonkin silloin kun puhaltimen pitää käydä ja sitten boksi taas ohjaa sisätilan puhallinta väylän kautta vai toimiiko tuo puhaltimen ohjaus ardicin käskyttämänä jotenkin muuten?
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #7 : 20.11.2016, 13:59:14 »
Mun autossa(V70 -01) ei ole ikinä ollut Ardiccia, mutta on jälkiasennettu Eberi. Toiminta Eberin kellolla ja puhaltimen yksi johto valjastettu releen kera sen käyttöön. Mulla on vaan vanhan mallin rele, eli manuaalisesti saa säätää puhaltimen nopeuden.
Kannattaa sitten katsoa että akku on kunnossa koska tämä systeemi ei tunnista virran vähyyttä, eikä myöskään polttoaineen vähyyttä.
Kytkennöistä ei ole hajuakaan mutta netin ihmeellisestä maailmasta löytyy jotakin. Tuossa omani osalta keskustelu missä kerrotaan että sininen johto. Voi olla että ei ole saman värinen XC90:ssä. Tutkikaa. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69668.msg1060989793#msg1060989793
Samoin sieltä löytyy elektronisen releen arvoja joilla voi saada puhallusnopeuden oikeaksi.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #8 : 20.11.2016, 20:36:53 »
Kytkentä on aika simppeli, jos on manuaalinen lämpötilan säätö eli esim. puhaltimen nopeudet 1,2,3,4. Nykyvehkeissä on portaaton puhaltimen nopeussäätö, joka on toteutettu PWM-generaattorilla. IPCU-rele tarvitaan tuottamaan kanttiaaltoa, jonka taajuus on n. 400 Hz ja amplitudi n. 10 volttia. Varsinainen puhallusnopeus säätyy pulssisuhteella. Lämmityslaitteen paneeli muuttaa tätä pulssisuhdetta ja se pitää korvata IPCU:lla, jos haluaa elegantin ratkaisun. Ohessa teoreettinen kytkentä asiasta.

Toinen aika helppo ratkaisu on palata analogiaikaan ja käyttää esivastusta. Tästä esimerkkiratkaisu toisessa kuvassa. Joku vanhan corollan esivastus maksaa muutaman euron ja siinä on vara valita parista eri nopeudesta puhaltimelle. En ole sähköinsinööri enkä ota mitään vastuuta piirien oikeellisuudesta. Periaatetasolla siis liikutaan.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #9 : 20.11.2016, 23:33:14 »
Mulla on ysisatkussa jälkiasennettu Eberi, joka seuraa akun jännitettä ja laittaa pelin poikki jännitteen laskettua liian alas. Lähteekö auto enään silloin käymään, en osaa sanoa. Tarkkaan en muista, mutta sanoisin että nykyakuilla meni semmonen 5-6 vuotta jonka jälkeen rupesi starttaaminen olemaan hieman vaikean kuuloista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #10 : 21.11.2016, 18:21:11 »
Kiitos hessu kuvista!
Luulen, että kallistun tuon ipcu releen puolelle tässä hommassa.
Ellei sitten jostakin selviä että tuota puhallinta pystyisi käskyttämään ardicin johtosarjan ja AEM boksin tjsp kautta. Jotakin huhua olen tästäkin kuullut, että joku olisi joskus sen noinkin tehnyt.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2016, 18:24:43 kirjoittanut moby »
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #11 : 21.11.2016, 20:22:07 »
Kiitos hessu kuvista!
Luulen, että kallistun tuon ipcu releen puolelle tässä hommassa.
Ellei sitten jostakin selviä että tuota puhallinta pystyisi käskyttämään ardicin johtosarjan ja AEM boksin tjsp kautta. Jotakin huhua olen tästäkin kuullut, että joku olisi joskus sen noinkin tehnyt.
IPCU säästää muutaman ampeerin sähköä ja akku kestää paremmin.
Aikas guru saa olla väylähommissa, ken pystyy muuttamaan webastolta tulevan 12 volttia väyläsignaaliksi, jota auton moduulit ymmärtävät. Sellainen kalikka täytyy erikseen koodata. Ei toki mahdotonta, mutta todennäköisesti paljon kalliimpi ratkaisu kuin vajaan satkun IPCU. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #12 : 24.11.2016, 19:15:59 »
Webasto asennettu Ardicin tilalle ja toimii tällä hetkellä vielä ilman sisätilan puhaltimen kytkentää.
Polttoainepumppu ja putkisto piti uusia ku vanha oli tukos ja täynnä valkosta möniää.
IPCU-rele ja relekanta hommattu ja viikonloppuna olis tarkotus tehdä asennus ja ohjelmointi. Vielä pitäis löytää sopivat arvot ohjelmointiin. Kerro ihmeessä jos on tiedossa.

Tuossa on aika yksityikohtanen XC90 webaston asennusohje
http://doc.webasto-russia.ru/Car/USA/Volvo/Volvo%20XC90_2003_2.5_2.9_E.pdf

Ja tuossa on toinen suomen kielellä:
https://www.scribd.com/document/324063938/XC90T6

Itse en tehnyt kummallakaan tavalla vaan asensin webaston suurinpiirtein ao. kuvan mukaan.
Kuvassa ei vielä täysin paikallaan. Vääntelin ardicin kiinnikkeen siivet suoraksi ja porasin siihen reijät webastoa varten.
Polttoaineputken vedin vanhan putken kylkeen nippusiteillä kiinni ja pumpun laitoin luonnollisesti ardicin pumpun tilalle.
Eristin pakoputket vielä bilteman lasikuitueristenauhalla ja laitoin kaistaleen 25mm paksua tulen kestävää kattilavillaa äänenvaimentimen ja vesiletkujen väliin.

« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 19:18:32 kirjoittanut moby »
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #13 : 24.11.2016, 21:40:24 »
IPCU-rele ja relekanta hommattu ja viikonloppuna olis tarkotus tehdä asennus ja ohjelmointi. Vielä pitäis löytää sopivat arvot ohjelmointiin. Kerro ihmeessä jos on tiedossa.
Ei ole tiedossa, mutta kokeilisin ensin ilman ohjelmointia sellaisenaan. Taitaa olla oletuksena 400Hz/8V/30%. Sitten hienosäätöä pulssisuhteelle, jos pyörii liian lujaa tai hiljaa.

Ajoin taannoin v70 mk3 puhallinta tietokoneen avulla eikä se ainakaan ollut kovinkaan ronkeli taajuuden tai jännitteen suhteen.Toimi jopa 50 Hz taajuudella. Yli 68 % pulssisuhteella ei pyörinyt enää. Maksiminopeus oli jossain 65% kohdalla ja pienentämällä vauhti hiljeni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto Ardicin tilalle
« Vastaus #14 : 26.11.2016, 16:19:44 »
OK. Kiitos. Täytyy huomenna testailla tuota pulssisuhdetta.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

 

Kulkukoira  Proturbo