Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 27.06.2020, 10:23:10
-
Käytettyjä V70 ja V60 Volvoja katsellessa usein tulee vastaan nelivetomalleja.
Onko mitään järkeä tavalliseen ajoon, 15-20 tkm/vuosi, hommata nelivetoa?
Mitkä muut kuin järkyttävän hyvä pito talvella ja jämäkät ajo-ominaisuudet puoltavat nelivetoa?
Aiheutuuko haldexista ynnä muista lisäosista paljonkin lisäkuluja pelkkään etuvetoon verrattuna?
Usein nämä nelivedot ovat muuten värikkäitä ja hyvännäköisiä. Tavallisemmat Volvot kun tuppaavat olemaan vain harmaita. 8) 8)
-
Haittana voisi sanoa että joutuu vähän väliä vänkäämään foorumilla onko se neliveto vai ei.
-
Nelivedon mukanaan tuoma varmuus etenemisessä, myös kesällä esim sivuteillä ja vaikkapa ihan vaan märällä nurmikolla. Normiajossa ei jää kiinni "havunneulaseen". Liukkaalla tietysti kivaa kun ei tarvi niin katsoa mistä ajelee.
Muistettavaa vaan että ulosmitattaessa etenemiskyky, tarkoittaa se pahempaa jumia tai pidemmälle pellolle menoa.
Joku miettii kulutuseroa, yhtä tyhjän kanssa, toki nykypäivän hössötyksissä tuo CO arvo pitää muistaa laskea mukaan kun ajoneuvovero nousee hieman. Kait?
Huolto-, korjauskustannukset toki lisääntyvät mutta onko se normielämässä mitenkään järkyttävää jos mitään ei riku. Alustan osissa taitaa olla eroavaisuuksi myös jarruissa yms neliveto vs vajaaveto.
Nelivetoisuus toki tuo useimmiten hieman lisää maavaraakin josta ei ole haittaa. Ei tarvi niin varoa jokaista muhkuraa ja kanttikiveä.
-
Topicin aloittaja on kyllä aiemmissa topiceissa miettinyt käyttökuluja niin tarkkaan että haldex-nelivedon litra lisää etuvedon kulutukseen ja nelivedon huolto- ja korjauskulut voi olla liikaa.
Ulosmittauksesta sen verran että nelivedolla petollista on kun ei huomaa liukkautta liikkeelle lähdössä, voi mennä seuraavassa risteyksessä jarrutus pitkäksi.
That said, ottaisin nelivedon milloin vaan jos persus kestäisi kulut.
-
Nelivetoisuus toki tuo useimmiten hieman lisää maavaraakin josta ei ole haittaa. Ei tarvi niin varoa jokaista muhkuraa ja kanttikiveä.
Tämä on ollu hyvä plussa omassa v70, muuten ei niin tuu sitä ite nelivetoa tarvittua, talvella toki mukava ja mökille on jyrkkä mäki minkä alussa on melko tiukka mutka niin mukavampi tuolla päästellä se ylös vrt. ex v40 (ei kyllä voi fwd v40 ja fwd v70 verrata)
Suurin hyöty on ollu se pieni maavaralisä verrattuna etuvetoon. Muutaman kerran asfaltin reuna on ollu sen verran korkea, että etuvedossa olis saattanu joku tavottaa ja kotona kärrin kanssa peruutellessa olis varmasti etuveto tarrannu pohjasta kantoon kiinni, kun ei tuossakaan paljoa tyhjää jääny, kun en muistanu sitä
-
Nelivetoisuus toki tuo useimmiten hieman lisää maavaraakin josta ei ole haittaa. Ei tarvi niin varoa jokaista muhkuraa ja kanttikiveä.
Tämä on se parhain pointti, vaikkei jäljellä olisikaan kuin yksi vetävä pyörä. O0
Aivan kaameita lölleröitähän nämä xc:t muuten on maantiellä. (maavara, korkeat, lölleröt pyörät, pehmeähkö alusta)
Perus V70 awdnä voi olla katu-uskottavampi.
Huolto ja korjauskuluja nyt on tullut vain öljynvaihdoista.
Sitten jos kulmavaihde poikii, niin toki n. 2k lisää.
Kulutus, no joo, 6.8, diesel ja automaatilla.
Käyttövoimaveroa toki pukkaa.
-
Ulosmittauksesta sen verran että nelivedolla petollista on kun ei huomaa liukkautta liikkeelle lähdössä, voi mennä seuraavassa risteyksessä jarrutus pitkäksi.
Tuo nyt on sellaista höpöhöpö-juttua. Kaikenlaisia kuvitelmia nelivetoisuudesta ihmisillä on kun ei olla koskaan liukkaalla ajettu nelivetoisella autolla.
That said, ottaisin nelivedon milloin vaan jos persus kestäisi kulut.
Autosta voi hajota mitä vaan koska vaan, mutta jos pysytään ihan perus huoltokuluissa, niin itse olen vaihdattanut Haldexin öljyt ja suodattimen 60tkm välein. Se ei ihan mahdottomia maksa.
Kyllähän tuo AWD lisää ajomukavuutta ja varmuutta niin kesällä kuin talvella. Neljä vuotta on kilometrejä kerätty ja heti ensimmäisenä kesänä AWD pelasti mutaiselta nurmikolta asuntovaunun kiskomisen pois. Edeltävä 940 olisi istunut kuin tossu p*skassa samassa tilanteessa etuvetoisesta puhumattakaan.
-
Tuo nyt on sellaista höpöhöpö-juttua. Kaikenlaisia kuvitelmia nelivetoisuudesta ihmisillä on kun ei olla koskaan liukkaalla ajettu nelivetoisella autolla.
Autosta voi hajota mitä vaan koska vaan, mutta jos pysytään ihan perus huoltokuluissa, niin itse olen vaihdattanut Haldexin öljyt ja suodattimen 60tkm välein. Se ei ihan mahdottomia maksa.
Kyllähän tuo AWD lisää ajomukavuutta ja varmuutta niin kesällä kuin talvella. Neljä vuotta on kilometrejä kerätty ja heti ensimmäisenä kesänä AWD pelasti mutaiselta nurmikolta asuntovaunun kiskomisen pois. Edeltävä 940 olisi istunut kuin tossu p*skassa samassa tilanteessa etuvetoisesta puhumattakaan.
Sinulla on jutut muuttuneet mitä joskus täällä muistaa. Ennen "takaveto on ainoa vaihtoehto", ellen nyt aivan väärin muista... Mutta niinhän se menee, että asiat usein muuttuvat.
Mutta aiheeseen. Joku XC 70 tms. voisi ollakin kiva mutta pakosti siinä miettii Haldexin kestävyyttä ja sen tuomia lisäkuluja. Toisaalta niitä on paljon liikenteessä ja luulisi talvella auttahan, tai olevan jopa kiva lisä. En ole ikinä ajanut nelivetoista Volvoa, ehkä joskus voisi testata. Nimenomaan talvella.
-
Tuo nyt on sellaista höpöhöpö-juttua. Kaikenlaisia kuvitelmia nelivetoisuudesta ihmisillä on kun ei olla koskaan liukkaalla ajettu nelivetoisella autolla.
Autosta voi hajota mitä vaan koska vaan, mutta jos pysytään ihan perus huoltokuluissa, niin itse olen vaihdattanut Haldexin öljyt ja suodattimen 60tkm välein. Se ei ihan mahdottomia maksa.
:nohnoh Höpöhöpöjuttuni on kyllä ihan omasta kokemuksesta, painava neliveto (A6) alla piti sitten kääntää auto kaasulla
kun vaan puski. Paskaa ajamista toki mutta kyllä se tilastoissa realisoituu.
Jos olis mökki pahassa paikkaa talvella jossa käydä niin neliveto ilman muuta, nyt on pärjännyt hyvin ilman.
Laittakaas ne "ei mahdottomia maksa" vielä aloittajalle numeroina. Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.
-
Ei se kallista ole. Ja uskoisin pitäväni huolta omastani.
-
Sinulla on jutut muuttuneet mitä joskus täällä muistaa. Ennen "takaveto on ainoa vaihtoehto", ellen nyt aivan väärin muista... Mutta niinhän se menee, että asiat usein muuttuvat.
Toiset viitsivät myös kokeilla uusia eikä jäädä vanhoihin jumiin ::)
:nohnoh Höpöhöpöjuttuni on kyllä ihan omasta kokemuksesta, painava neliveto (A6) alla piti sitten kääntää auto kaasulla
kun vaan puski. Paskaa ajamista toki mutta kyllä se tilastoissa realisoituu.
Jos olis mökki pahassa paikkaa talvella jossa käydä niin neliveto ilman muuta, nyt on pärjännyt hyvin ilman.
Laittakaas ne "ei mahdottomia maksa" vielä aloittajalle numeroina. Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.
Aivan varmasti puskee jos ei viitsi edes miettiä ajotapaa, vielä painavemmalla V70 kummasti ei puske kun pitää normaalin valppauden liukkailla, saa senkin puskemaan jos vetää ihan liian kovaa joka paikkaan.
Verrattavissa jo näihin luistonesto/abs tuo liikaa turvallisuuden tunnetta juttuihin.
Mitä huoltoihin tulee riippuu ihan auton iästä, kilometreistä ja millasessa kunnossa pidetty.
Itse kerännyt jo osia valmiiksi ns pahan päivän varalle, booriholkki,
toinen kulmavaihde ja öljyt yms löytyy. Joutuihan niistäkin maksamaan yhteensä jopa alle 250€ 3 vuoden aikana. Äkkiä tollanen summa uppoaa johonkin täysin turhaan.
Osien saanti vaihtelee, jotain vaikeampi saada
-
Sinulla on jutut muuttuneet mitä joskus täällä muistaa. Ennen "takaveto on ainoa vaihtoehto", ellen nyt aivan väärin muista... Mutta niinhän se menee, että asiat usein muuttuvat.
Mutta aiheeseen. Joku XC 70 tms. voisi ollakin kiva mutta pakosti siinä miettii Haldexin kestävyyttä ja sen tuomia lisäkuluja. Toisaalta niitä on paljon liikenteessä ja luulisi talvella auttahan, tai olevan jopa kiva lisä. En ole ikinä ajanut nelivetoista Volvoa, ehkä joskus voisi testata. Nimenomaan talvella.
On jutut ja käsitykset muuttuneet kun on päässyt kokeilemaan uudempia Volvoja. Takavetoisten huoltaminen ja ylläpitäminen on paljon edullisempaa ja helpompaa kuin näiden etuvetopohjaisten Volvojen. Mutta kyllä ajo-ominaisuudet on sitten jotain ihan muuta. Ei ole käyttöautossa ikävä takavetoisen rattiin.
:nohnoh Höpöhöpöjuttuni on kyllä ihan omasta kokemuksesta, painava neliveto (A6) alla piti sitten kääntää auto kaasulla
kun vaan puski. Paskaa ajamista toki mutta kyllä se tilastoissa realisoituu.
Jos olis mökki pahassa paikkaa talvella jossa käydä niin neliveto ilman muuta, nyt on pärjännyt hyvin ilman.
Laittakaas ne "ei mahdottomia maksa" vielä aloittajalle numeroina. Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.
Haldexin suodattimen ja öljyn vaihto marmorilla osineen ja töineen ~250€.
-
Ja sitten jos uudemmista puhutaan niin neliveto ei vaikuta kulutukseeen mitään eikä tule huollettavia osia voimansiirtoon. Kardaaniton ftw.
-
Ja sitten jos uudemmista puhutaan niin neliveto ei vaikuta kulutukseeen mitään eikä tule huollettavia osia voimansiirtoon. Kardaaniton ftw.
Samaa mieltä, jos ne sähkömoottoritkin kestää! Jos ne on silloin vielä hyviä niin T8 kun se tulee 10-vuotiaaksi.
-
Aivan varmasti puskee jos ei viitsi edes miettiä ajotapaa, vielä painavemmalla V70 kummasti ei puske kun pitää normaalin valppauden liukkailla, saa senkin puskemaan jos vetää ihan liian kovaa joka paikkaan.
Verrattavissa jo näihin luistonesto/abs tuo liikaa turvallisuuden tunnetta juttuihin.
Sehän se, toi A6 vähän painavampi kuin oma v70, mut v70:lla etuvetona kyllä huomaa kaasuttaessa heti jos ei ole kitkaa. Toi tilanne mistä puhuin oli vasemmalle käännös risteyksestä, niin liukasta että 10 olis ollut hyvä vauhti mut vauhtia oli 20. Jos sanoin puskee, niin en oikeastaan tarkoittanut sitä vaan jarrutus olis mennyt pitkäksi.
-
Toiset viitsivät myös kokeilla uusia eikä jäädä vanhoihin jumiin ::)
Avaahan hieman, että millä tavalla huomion tekeminen kertoo vanhoissa jumittamisesta? En tietääkseni ole kertaakaan sanonut Volvojen loppuvan vuoteen 1998.
On jutut ja käsitykset muuttuneet kun on päässyt kokeilemaan uudempia Volvoja. Takavetoisten huoltaminen ja ylläpitäminen on paljon edullisempaa ja helpompaa kuin näiden etuvetopohjaisten Volvojen. Mutta kyllä ajo-ominaisuudet on sitten jotain ihan muuta. Ei ole käyttöautossa ikävä takavetoisen rattiin.
Aivan.
-
Tarkempia tietoja vuosittain menevistä ylimääräisistä kuluista etuvetoon verrattuna ei taida kellään olla.
Joku taisi hyvin sanoa, että kaipaan juuri etuja ja haittoja sekä tietysti kulueroja. Luulen jo tämän perusteella, että pelkkä etuveto riittää meidän kaksihenkiselle perheelle - nyt kun jälkikasvu on pysyvästi maailmalla.
Tällaista hieman aattelin ees katella: https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11424891
-
Kalleinta touhua yleensä on koko ajan vaihdella autoja, pl. jos on jobbari. Mut tulihan tossa oliko se 360e huoltokuluja per 60tkm, litra lisää kulutukseen näissä vanhoissa ja sit on mahdollista että hajoaa booriholkki, pumppu, DEM, takavetarit ehkä 300tkm välein.
-
Kalleinta touhua yleensä on koko ajan vaihdella autoja, pl. jos on jobbari. Mut tulihan tossa oliko se 360e huoltokuluja per 60tkm, litra lisää kulutukseen näissä vanhoissa ja sit on mahdollista että hajoaa booriholkki, pumppu, DEM, takavetarit ehkä 300tkm välein.
Autojen vaihtelu on kallista. Se on huomattu jo vuosikymmeniä sitten. Jobbariksi en aio enkä kykene. ;D ;D
Nyt on yritettävä pyristellä nykyisellä kalustolla, joka on erittäin OK. Siis vm. 2006 V70 ajettu tänään 220110 km. Ehta peli. Välillä viiraa autonvaihto, mutta ei ehkä onneksi aivan pysyvästi.
-
Tämä on vähän sama kuin kysyisi ilmastoinnin edut ja haitat. Ilmastointi lisää kulutusta about saman kuin neliveto. Yhtä usein pitää huoltaa kuin nelivetoa ja jos ilmastoinnin kompura menee niin about samoissa hinnoissa on Volvolla korjauttaa kuin nelivedon haldex kytkin. Ja nelivedon kanssa on vähän sama kuin ilmastoinnin kanssa. Kerran kun siihen tottuu, ei halua olla ilman.
-
Tämä on vähän sama kuin kysyisi ilmastoinnin edut ja haitat. Ilmastointi lisää kulutusta about saman kuin neliveto. Yhtä usein pitää huoltaa kuin nelivetoa ja jos ilmastoinnin kompura menee niin about samoissa hinnoissa on Volvolla korjauttaa kuin nelivedon haldex kytkin. Ja nelivedon kanssa on vähän sama kuin ilmastoinnin kanssa. Kerran kun siihen tottuu, ei halua olla ilman.
Ehkä taloudellisesti ajateltuna noin, mutta ilmastointi on sellainen mistä en luopuisi koskaan, mutta nelivetoa en ole tarvinnut oikeasti koskaan, mutta ei siitäkään haittaa olisi.
-
Ehkä taloudellisesti ajateltuna noin, mutta ilmastointi on sellainen mistä en luopuisi koskaan, mutta nelivetoa en ole tarvinnut oikeasti koskaan, mutta ei siitäkään haittaa olisi.
Osittain samoilla linjoilla. Ilmastointi on hemmetin hyvä, samoin webasto ja akun ylläpitolaturi. Peruutustutkaa kaipailen, koska edellisessä autossa siihen totuin.
Nelivetoa ei ole koskaan ollut, mutta kavereiden autoilla olen ajanut ja ihan OK ovat olleet. Mutta en missään nimessä sitä kaipaa. Siksi kyselen, koska upeimmat ja varustelluimmat (?!) vaihtoautot ovat yllättäen lähes aina nelivetoja.
Ehkä parasta on pitää tietokone kiinni ja siirtyä takaisin lukemaan nobelisteja! 8) 8)
-
Ehkä taloudellisesti ajateltuna noin, mutta ilmastointi on sellainen mistä en luopuisi koskaan, mutta nelivetoa en ole tarvinnut oikeasti koskaan, mutta ei siitäkään haittaa olisi.
Vähän oli kärjistetty esimerkki, mutta itsellä ollut nyt kaksi nelivetoa enkä kovin helpolla käyttöautossa enää 2 vetoiseen siirry. Oulun korkeudellakin vielä riittää jonkin verran kelejä jolloin lisäpidosta on hyötyä.
Osittain samoilla linjoilla. Ilmastointi on hemmetin hyvä, samoin webasto ja akun ylläpitolaturi. Peruutustutkaa kaipailen, koska edellisessä autossa siihen totuin.
Nelivetoa ei ole koskaan ollut, mutta kavereiden autoilla olen ajanut ja ihan OK ovat olleet. Mutta en missään nimessä sitä kaipaa. Siksi kyselen, koska upeimmat ja varustelluimmat (?!) vaihtoautot ovat yllättäen lähes aina nelivetoja.
Moni varuste on semmoinen että kun tottuu niin vaikea olla ilman. Itsellä kuukauden oli pois toiminnasta avaimeton oven avaus. Eka auto missä se on ja siihen niin tottunut jo. Samoin adaptiivinen cruise.
Neliveto ollut Volvolla aika halpa lisävaruste, se selittää että niitä on paljon myynnissä käytettyinä.
-
Näinhän se on, kaikkiin varusteisiin tottuu niin että hetken päästä alkaa puhumaan ettei ilman sitä enää autoa osta.
Itsellä yhdessä autossa on nuo "avaimettomat" systeemit ja kieltämättä niinin tottuu helposti, mutta kun ajelee noilla jossa pitää käyttää avainta niin ei sitä enää ensimmäisen autoon menemisen jälkee edes ajattele.
Jos nyt jokin varuste pitää sanoa mitä en kaipaa, niin se on automaattiset lasinpyyhkimet.
Sellaiset on nyttenkin parissa autossa ja vuosien varrella ollut monessa ja monen merkkisessä mutta yhdessäkään ei minun ja koneen ajatukset ole käynyt edes lähelle yhteen.
Niinpä ne on pois käytöstä kaikissa autoissa muutaman kokeilun jälkeen.
-
Näinhän se on, kaikkiin varusteisiin tottuu niin että hetken päästä alkaa puhumaan ettei ilman sitä enää autoa osta.
Itsellä yhdessä autossa on nuo "avaimettomat" systeemit ja kieltämättä niinin tottuu helposti, mutta kun ajelee noilla jossa pitää käyttää avainta niin ei sitä enää ensimmäisen autoon menemisen jälkee edes ajattele.
Jos nyt jokin varuste pitää sanoa mitä en kaipaa, niin se on automaattiset lasinpyyhkimet.
Sellaiset on nyttenkin parissa autossa ja vuosien varrella ollut monessa ja monen merkkisessä mutta yhdessäkään ei minun ja koneen ajatukset ole käynyt edes lähelle yhteen.
Niinpä ne on pois käytöstä kaikissa autoissa muutaman kokeilun jälkeen.
Jotkut varusteet ovat tärkeitä, jotkut eivät. Jotkut on pakko olla autossa ja joitakin ei edes halua, osaan sitten "ihan sama" fiilis... :) Joitakin varusteita ei enää edes rahalla saa ja joidenkin olemassaoloa ihmettelee. Monen tekijän summa ja mitä painottaa. Mikä auto, käyttötarkoitus jne. Isompi moottori menee jonkun härpäkkeen edelle ainakin, samoin mukavat penkit/mukavuus yleensä. Ilmastointi must, varsinkin käyttöautossa. Tottakai kaikki kiva extra on noh, kivaa. Mutta ensin pitää olla perusasiat kunnossa.
-
Uuden ostaisin nelikkona, onhan tuo V60 D6 semmonen (joskin ei parhaasta päästä). Vanhojen kanssa miettisin pari kertaa.
Kokemusta on Volvon nelikoista ja en pidä erityisen halpana Haldex-pumpun vaihtoa parin tonnin autossa.
Voisin elää myös ilman nelivetoa, ainakin nykyisin. Tilanne voisi olla eri jos harrastaisi metsästystä tai asuisi jossain hieman hankala kulkuisemmassa paikassa. Itelle neliveto on kiva lisä, ei pakollinen varuste. Ajonvakautusta arvostan enemmän.
Ilman ilmastointia jäisi ajot näillä keleillä tekemättä, ei terveys kestä. Sekin tuli koettua kun Volvon laadukas kompura hajosi toisen kerran.
-
Ilmastointia ja nelivetoa ei voi edes verrata. Ilmastointi lisää turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Nelivedon läsnäoloa ei sensijaan edes huomaa ennenkuin tauluun läsähtää nelivedon häiriöilmoitus ;D Minulla on neliveto ja se on täys turhake
-
Joitakin varusteita ei enää edes rahalla saa
??? Kuten esim. mitä? Äkkiseltään ei tule mieleen kuin imuilman esilämmitys, sitä ei enää tarvita kun ei ajeta kaasarikoneilla. Tai no kasettisoitin toisena.
-
Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.
S*
Toki tässäkin oli syyllisenä pitkälti ihan oma "prkl minähän teen tämän itse vaikka mikä olisi" -asenne. :D Fiksumpi olisi heti ensimmäisen ongelman tultua pistänyt auton takaisin läjään ja ajanut korjaamolle.
Tuossahan ei ole mitään ongelmaa kun on kunnon pilarinosturi ja tiputtaa koko perän/apurungon lattialle. Ilman sitä vetarin vaihto pukkien varassa autokatoksessa on yhtä tuskaa :D :D
Mutta AWD on kyllä mahtava, talvella tietysti etenkin ja myös esim. märältä nurmikolta pientäkin vaunua kiskoessa. Dieselistä taidan luopua kohtapuoleen, mutta nelivedosta en mielelläni. Mutta saa nyt nähdä mikä on seuraava siirto.
-
??? Kuten esim. mitä? Äkkiseltään ei tule mieleen kuin imuilman esilämmitys, sitä ei enää tarvita kun ei ajeta kaasarikoneilla. Tai no kasettisoitin toisena.
Rearseat entertainment systeemejä ei saa enää.
-
Paljon on varusteita mitä ei enää uusiin Volvoihin saa.
TV-viritin, pyyhin pesureita, kasettisoitinta, CD-soitinta (osaan malleista), 15" vanteita, manuaalivaihteistoa, manuaali-ilmastointia.... jne.
-
Paljon on varusteita mitä ei enää uusiin Volvoihin saa.
TV-viritin, pyyhin pesureita, kasettisoitinta, CD-soitinta (osaan malleista), 15" vanteita, manuaalivaihteistoa, manuaali-ilmastointia.... jne.
Vaihteistoa en tosin laskisi *varusteeksi* vaan kyllä se on välttämätön osa auton voimansiirtoa.
Tietysti voidaan keskustella varusteen ja lisävarusteen eroista! :D
-
Ja tietysti menee vähän pilkunviilaukseksi, mutta vaikkei tv-viritintä tai kasettisoitinta saakaan, niin kattavan viihdejärjestelmän kyllä saa. Voisi siis sanoa, että tv-viritin ja kasettisoitin on vaan korvattu uudemmalla versiolla. :) Sama logiikka pätee toki pieniin vanteisiin, manuaali-ilmastointiin jne.
-
Johtuuko modernimmasta käyttäjäkunnasta vai mistä, mutta V60-mallit ja jopa S40 ja S60-mallit ovat värikkäitä ja hyvännäköisiä.
Sen sijaan V70:n "tavallisemmat" mallit ovat kummallisen haljuja ja harmaansävyisiä - siis vielä suht uudetkin mallit. Itse kaipaisin kirkkaita, metallinhohto punaisia ja sinisiä malleja Volvollekin! 8) 8)
-
Vaihteistoa en tosin laskisi *varusteeksi* vaan kyllä se on välttämätön osa auton voimansiirtoa.
No, ei... Se voi olla tarpeellinen jos moottorin vääntöalue on rajallinen. Ja jäädä tarpeettomaksi kun moottoritekniikka vaihtuu laajavääntöisempään. Vähän kuin kampiakseli siis.
Johtuuko modernimmasta käyttäjäkunnasta vai mistä, mutta V60-mallit ja jopa S40 ja S60-mallit ovat värikkäitä ja hyvännäköisiä.
Sen sijaan V70:n "tavallisemmat" mallit ovat kummallisen haljuja ja harmaansävyisiä - siis vielä suht uudetkin mallit. Itse kaipaisin kirkkaita, metallinhohto punaisia ja sinisiä malleja Volvollekin! 8) 8)
Kattelin kans autokaupassa että nykyään ei Volvo tarjoa muuta kuin kolmea mustaa, kahta valkoista ja neljää harmaata. Ainoat värit mitä sai oli yks punainen ja yks sininen, nekin vain erikoismalliin.
Saman monimerkkiliikkeen käytävän toisella puolella näky olevan Fordin paletti, seitsemän erilaista punaista ja ylipäätään satakunta väriä.
-
Kattelin kans autokaupassa että nykyään ei Volvo tarjoa muuta kuin kolmea mustaa, kahta valkoista ja neljää harmaata. Ainoat värit mitä sai oli yks punainen ja yks sininen, nekin vain erikoismalliin.
Saman monimerkkiliikkeen käytävän toisella puolella näky olevan Fordin paletti, seitsemän erilaista punaista ja ylipäätään satakunta väriä.
Piti käydä katsomassa. 90-sarjaan ei ole kuin valkoinen, musta ja harmaan sävyjä pari. Pikku-Volvoihin saisi yhden punaisen ja sinisen värin.
-
Piti käydä katsomassa. 90-sarjaan ei ole kuin valkoinen, musta ja harmaan sävyjä pari. Pikku-Volvoihin saisi yhden punaisen ja sinisen värin.
Sulla Ribbe on komeanvärinen auto!
Mistä noita löytää? Liekö suht perus-V70:sta ollenkaan noin komeana?
-
Sulla Ribbe on komeanvärinen auto!
Mistä noita löytää? Liekö suht perus-V70:sta ollenkaan noin komeana?
Kiitti. Tuo väri tuli 2014 mallivuoden faceliftin yhteydessä 60-sarjaan. Volvo käytti maailmanlaajuisesti mainoskuvissa niin maahantuojakin tilannut esittelyauton samalla värillä. Muistaakseni S80/V70 mallia ei ole saanut samalla värillä. Taitaa olla vielä helmiäisväri. Omassa on vielä muutenkin hyvät varusteet suomiautoksi. Ei ole kattoluukku ollut kovin yleinen varuste
-
Ilmastointia ja nelivetoa ei voi edes verrata. Ilmastointi lisää turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Nelivedon läsnäoloa ei sensijaan edes huomaa ennenkuin tauluun läsähtää nelivedon häiriöilmoitus ;D Minulla on neliveto ja se on täys turhake
Tämä on niin siitä kiinni missä ja milloin autoa tarvitsee ja käyttää. Alueella, jossa rotvallit koristavat kadun reunaa näkyvästi ympäri vuoden, neliveto on yks turhake ja ilmastointi on kiva pari-kolme kuukautta vuodesta.
Kun maasto vähän huononee ja kelit muuttuvat keskimäärin liukkaammaksi = talvi, niin jo alkaa olla nelivedosta enemmän hyötyä kuin ilmastoinnista - niin turvallisuuden kuin viihtyisyyden näkökulmasta. Puhumattakaan, jos on tarve kiskoa venettä ylös järvestä tai asuntovaunua pois upottavalta nurmikolta.
Neliveto lisää kulutusta, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Runsaammin ajetuissa aiheutuu myös enemmän korjaustarvetta.
-
Paljon on varusteita mitä ei enää uusiin Volvoihin saa.
TV-viritin, pyyhin pesureita, kasettisoitinta, CD-soitinta (osaan malleista), 15" vanteita, manuaalivaihteistoa, manuaali-ilmastointia.... jne.
Automaatti-ilmastoinnista saa manuaalisen ku kytkee automaattiasetuksen pois. Itse olen tehnyt näin :)
Ja on aina manuaaliasennossa. Ei tarvitse joka kerta edes säätää. Itse en voi sietää sitä automaattiasennossa. Huutaa ihan hullun lailla jos menee lämpimään autoon. Viilentää varmaan ehkä minuutin-kaks nopeemmin sisätilat ku omilla säädöillä eli hyöty minimaalinen mutta puhallus järjenvastainen.
Eli turhimmat vehkeet joita ilman pärjää hienosti, mutta jotka nykyään tulee väkisin mukana on mun mielestä toi automaatti-ilmastointi ja se he$@&tin start&stop -turhake ;D
-
??? Kuten esim. mitä? Äkkiseltään ei tule mieleen kuin imuilman esilämmitys, sitä ei enää tarvita kun ei ajeta kaasarikoneilla. Tai no kasettisoitin toisena.
CD-soitin, perinteinen käsijarru, moottorin lämpömittari ja vararengas tulevat ensimmäisinä mieleen. Eivät ole vielä kokonaan kadonneet. Osalle keppivaihteet voi olla pakollinen, itselle autokohtainen.
-
CD-soitin, perinteinen käsijarru, moottorin lämpömittari ja vararengas tulevat ensimmäisinä mieleen. Eivät ole vielä kokonaan kadonneet. Osalle keppivaihteet voi olla pakollinen, itselle autokohtainen.
CD-soittimen saa rahalla uusiin volvoihin vielä, paitsi lataushybridit. Jos ei harrasta käsijarrukäännöksiä niin sähköinen parempi ja luotettavampi. Vararenkaan myös saat uusiin volvoihin jos haluaa, samoin löytyy tuo lämpömittari(itse en ole kaivannut).
-
CD-soittimen saa rahalla uusiin volvoihin vielä, paitsi lataushybridit. Jos ei harrasta käsijarrukäännöksiä niin sähköinen parempi ja luotettavampi. Vararenkaan myös saat uusiin volvoihin jos haluaa, samoin löytyy tuo lämpömittari(itse en ole kaivannut).
Niin, ei ole kokonaan kadonnut... Miksi muutenkaan harrastaisi käsijarrua rikkovaa toimintaa? Okei, tuohon sorruin itsekin teininä mutta eihän nyt enää. Enemmän luottaisin kuitenkin perinteiseen. Saa mutta sen pitäisi tulla mukana automaattisesti. Alussa EUCD-malleissa lämpömittaria ei ollut. Sitä kritisoitiin joissakin arvosteluissa ja myös omat kaverit, kellä noita autoja on. En ole yllättynyt, ettet kaipaa. Minä taas arvostan.
-
Enemmän luottaisin kuitenkin perinteiseen.
Nojaa. Vaikea keksiä epäluotettavampaa käsijarrua kun vaikkapa P2-alustaisten Volvojen muinaisjäänne kenkineen jossa ei edes ole sitä säätöpalikkaa välissä ellet itse sinne sellaista laita.
-
Nojaa. Vaikea keksiä epäluotettavampaa käsijarrua kun vaikkapa P2-alustaisten Volvojen muinaisjäänne kenkineen jossa ei edes ole sitä säätöpalikkaa välissä ellet itse sinne sellaista laita.
Tämä. Sähköinen käyttää, jos oikein ymmärtänyt, samoja jarrupaloja kuin käyttöjarrukin. P2 alustaisten käsijarru on tunnettu siitä että pinnat irtoaa. Landia aikana yhdellä oli vauhdista irronneet pinnat kiilannut takarenkaat jumiin.
-
Ainahan Volvon käsijarru on ollut vaikeampi. Mutta yleisesti perinteinen.
-
Tämä. Sähköinen käyttää, jos oikein ymmärtänyt, samoja jarrupaloja kuin käyttöjarrukin. P2 alustaisten käsijarru on tunnettu siitä että pinnat irtoaa. Landia aikana yhdellä oli vauhdista irronneet pinnat kiilannut takarenkaat jumiin.
Hyvä jos käyttää sitä levyjarrua, tulee takajarrut herkisteltyä. Ei sitä p2-jarruakaan kyllä saanut 5 vuodessa hajalle kun ei tehnyt käkkärikäännöksiä, pelkkiä veneen nostoja ja pysäköintejä kesti avaamatta, kunnes uusin samalla kun jarrulevynkin.
-
Hyvä jos käyttää sitä levyjarrua, tulee takajarrut herkisteltyä. Ei sitä p2-jarruakaan kyllä saanut 5 vuodessa hajalle kun ei tehnyt käkkärikäännöksiä, pelkkiä veneen nostoja ja pysäköintejä kesti avaamatta, kunnes uusin samalla kun jarrulevynkin.
Mulla oli S60 vajaa 7v. 160tkm ajettuna piti käsijarrupalat vaihtaa. Oli pakko kun vaihdettiin levyt niin tippui pinnat käsijarrupaloista. Tuuria oli ettei kiilautuneet ja jumittuneet. Yhtään käkkäri käännöstä en tehnyt koska ajonvakautus.
-
Hyvä jos käyttää sitä levyjarrua, tulee takajarrut herkisteltyä. Ei sitä p2-jarruakaan kyllä saanut 5 vuodessa hajalle kun ei tehnyt käkkärikäännöksiä, pelkkiä veneen nostoja ja pysäköintejä kesti avaamatta, kunnes uusin samalla kun jarrulevynkin.
P2 Volvolla ei voi tehdä käkkärikäännöksiä. Se näet vaatisi toimivan käsijarrun ;D
-
Usein nämä nelivedot ovat muuten värikkäitä ja hyvännäköisiä. Tavallisemmat Volvot kun tuppaavat olemaan vain harmaita. 8) 8)
Tämähän on se suurin syy miksi näitä nelikkoja porukat haalii :2funny:
Oma V70 D5-AWD -versio on vuodelta -06, ajettu yli puoli miljoonaa... huoltokirjasta näkyy Haldexin pumpun vaihto ja, onneksi, paljon öljynvaihtoja sekä koneeseen, vaihteistoon ja muuhun voimansiirtoon... Alussa esim. laatikkoon n. satasen välein ja lopuksi 60tkm välein...
Reilun vuoden ollu käytössäni tuo erikoisväri (metallihohto-lila) -nelikko, edellisen omistajan teinituunauksien kanssa, ja itse vaihtanut kuskin puoleisen (vasen) etupyörän laakerin... oli originelli (huono laatu, mittarissa oli tuolloin 497tkm).
Ja on se mukava ajella. Ei siis mitään suurempaa lisäkulua ole aiheuttanut vs. "vajaavetoiset" (vielä - koputtelee honkametsän puita).
Mikäli haluaa "Järkyttävää" pitoa talvella niin kannattaa kokeilla aitoa ralliautoa piikkipyörillä. Olen kasarina testannut mm. "äffäläistä" piikeillä Jyskälän talvimaisemissa ja vaikka oli vajaavetoinen niin pito _oli_ "järkyttävä"... Näillä tavan kulkimilla, ns. nelikoilla, on pito tosin myös hyvä verrattuna etu- tai takavetoisiin.
Kulutus on ATK:n mukaan hieno (5,5 OMG!) mutta todellisesti sekalaisessa ajossa tankkauksesta mitattuna n. 8 litraa satkulla... kesällä kulutusta nostaa ilmastointi ja talvella Ardic - ja nelikko tietty aiheuttaa myös jotain ... tämmöinen kulutus siis 47km/h keskituntinopeudella eli ei mitään matka eikä pihipihi -ajoa...
[edit1]
ekat, löydetyt typot pois...
[/edit1]
-
Edut :
+ AWD talvikäytössä aika verraton (jos on myös hyvät talvirenkaat!) -> parempi pito ja hallittavuus
(AWD:lla pääsee aika pahoistakin paikoista jos/kun on maavaraa ja vetoautona varmaan myös parempi)
+ kaarreajossa parempi?
+ turvallisempi, jos ajaa maltillisesti... -> esim. perinteinen Haldex vs. hybridivoimalinja voi olla etua perinteisen hyväksi...?
+ nykyisissä hybrideissä melkein pakollinen/vakiona paitsi XC40 kait ainoa missä ei "sähkö-AWD" joten ei paljon valinnanvaraa
+ nelivetoautomaatti loistava vaihdokki, menee varmasti hyvin kaupaksi tai vaihdossa isommillakin kilometreillä
Haitat :
- kuluttaa vähän enemmän
- renkaat kuluvat myös ehkä vähän nopeammin "veto päällä" kaarteet ja rampit jne sekä talvella risteyksistä rivakammat lähdöt?
- parempi pito ja hallittavuus ainakin talvella saattaa aiheuttaa "illuusion"/vaaratilanteita, koska jarrutusmatkat silti samat onko AWD vai ei...
- Haldex/BW vaatii myös huoltoa aika-ajoin, öljynvaihto ainakin
- ostohinta AWD-malleissa (sekä uutena ja käytettynä) vähän kalliimpi, mutta säilyttää vähän paremmin arvonsa
Tähän + - 0 tilanteeseen (5 kpl molempia...) on hyvä lopetella. Oma kokemus vaan nyt 2 edellistä autoa tämä nykyinen ja edellinen diesel/automaatti/neliveto on kyllä erinomainen yhdistelmä ja siinä pysytään vaikka seuraava olisikin hybridi. Jotain vain lueskellut noista uudemmista hybridiAWD-malleista, että se takapää voi tulla vähän viiveellä mukaan, mutta käytännössä siitä ei varmaan ole mitään suurempaa hyötyä tai haittaakaan. Ja tulevaisuudessa nekin vain paranevat. Olisko nyt hybridiAWD menossa virtuaalihaldex 1.0 tai 2.0...
-
Ei se mitään mutka-ajossa auta se AWD. Ei ainakaan kesällä. Mutta se on todettava että renkaat kuluu hämmästyttävän tasaisesti AWD autossa. Sitä kautta lisää turvallisuutta :hg: Väittäisin että renkaat muutenkin kuluvat hitaammin vai onko sitten vain renkaan "syytä" kun kehääkin on reilusti enemmän verrattuna aiempaan autoon. Kolmas kesä puolessa välissä ja pintaa 5mm (uutena 7mm). Amazing.
-
Kaikki pitää tietysti huoltaa, mutta mitä sitten ? Vaihdattaa/vaihtaa öljyt aika ajoin, just tilasin huoltosarjan Skandix:lta, 45 eur + vähän öljyä.
Ei tulisi mieleenkään mikään etuvetoinen Volvo. Jo toinen AWD menossa takavetojen jälkeen (240, 740, 960), eikä paluuta ole. Tuo pitää paikkansa että renkaat kuluvat näissä todella tasan, rengaskulut ovat käytännössä pienet. Etuvedossa menee helposti kahdet etuset ja yhdet takaset ellei niitä sinksaa tuon tuosta. Se myös mukavaa ettei vetele kiihdytyksissä kuten etuvetoiset tapaavat tehdä, varsinkin tehokkaammat. Talvella ihan verraton kunhan varoo ettei vauhti nouse liikaa, saa sen metsään helpostikin.
En näe kyllä AWD:ssa huonoja puolia, päin vastoin...polttoaineen kulutus ? No ei minusta paha, eikä merkkaa mitään jos V70 T6 3.0 AWD menee matka-ajossa 8.7L/100km...nurkissa 10 - 11L koko vuoden keskikulutus.
Ps. Koskaan omistanut autoa joka menisi alle 10L/100km.
-
Kaikki pitää tietysti huoltaa, mutta mitä sitten ? Vaihdattaa/vaihtaa öljyt aika ajoin, just tilasin huoltosarjan Skandix:lta, 45 eur + vähän öljyä.
Ei tulisi mieleenkään mikään etuvetoinen Volvo. Jo toinen AWD menossa takavetojen jälkeen (240, 740, 960), eikä paluuta ole. Tuo pitää paikkansa että renkaat kuluvat näissä todella tasan, rengaskulut ovat käytännössä pienet. Etuvedossa menee helposti kahdet etuset ja yhdet takaset ellei niitä sinksaa tuon tuosta. Se myös mukavaa ettei vetele kiihdytyksissä kuten etuvetoiset tapaavat tehdä, varsinkin tehokkaammat. Talvella ihan verraton kunhan varoo ettei vauhti nouse liikaa, saa sen metsään helpostikin.
En näe kyllä AWD:ssa huonoja puolia, päin vastoin...polttoaineen kulutus ? No ei minusta paha, eikä merkkaa mitään jos V70 T6 3.0 AWD menee matka-ajossa 8.7L/100km...nurkissa 10 - 11L koko vuoden keskikulutus.
Ps. Koskaan omistanut autoa joka menisi alle 10L/100km.
Aika yllättävää näköjään tuo, että AWD kuluttaa renkaita tasaisemmin/vähemmän kuin etuveto tai takaveto! Sehän on sitten vain positiivinen juttu! :D Aiemmassa 520 bemarissa oli jännä, kun eturenkaat olivat sisäreunaltakin kuluneet enemmän kuin takarenkaat (vaikka toisaalta taisin niitä ristiin vaihdellakin...). Ei vie kyllä V90 D4 AWD paljoa 1860 kg painavaksi autoksi keskikulutus nelivetona ja automaattina alle 6,9L sekä tuo kulutuskäyrä on talvellakin todella tasainen mitä viime talven jo seurailin. Suoritusarvot nyt samat kuin D5:ssa ja vähemmällä menee eli optimointi on kannattanut! Hämmästyttävää oli eka talvena se kuinka vähän webasto nostaa kulutusta! Kyllä nelivetoa voi aina suositella oli automerkki ja malli mikä vaan. Tuo turvallisuutta ja ajomukavuuttakin, kun oppii tekniikkaa vähän ajaessa enemmän tuntemaan.
-
Eilen ja tänään kyläili vanha ystäväni jo vuosikymmenten takaa.
Miehellä on neliveto XC 70 Volvo D5-koneella - tainnut olla jo kohta vuosikymmenen. Ei pahaa sanaa nelivedosta! Eikä tietysti Volvostakaan.
Täytyypä katsella uusin silmin ja vakavammin aikein noita nelivetojakin. :) :)
-
Eilen ja tänään kyläili vanha ystäväni jo vuosikymmenten takaa.
Miehellä on neliveto XC 70 Volvo D5-koneella - tainnut olla jo kohta vuosikymmenen. Ei pahaa sanaa nelivedosta! Eikä tietysti Volvostakaan.
Täytyypä katsella uusin silmin ja vakavammin aikein noita nelivetojakin. :) :)
Nelivedon kaveriksi on tarjottu aika pitkään sitä old school 5sylinteristä. Oliko peräti 2017 saakka XC60 autoihin, kenties muihinkin (elinkaaren päässä olleisiin) isoihin Volvoihin. Etuvetoisiin tuon moottorin tarjoaminen loppui paljon aiemmin ja niihin tuli se VEA ja start&stop..
Että tällaisiakin "etuja" nelivetoisessa. Minä päädyin nelivetoon kun XC60 ei 5sylinterisenä ollut muulla vetotavalla saatavana. Siis 2014 vuosimallisena.
-
Nelivedon kaveriksi on tarjottu aika pitkään sitä old school 5sylinteristä. Oliko peräti 2017 saakka XC60 autoihin, kenties muihinkin (elinkaaren päässä olleisiin) isoihin Volvoihin. Etuvetoisiin tuon moottorin tarjoaminen loppui paljon aiemmin ja niihin tuli se VEA ja start&stop..
Että tällaisiakin "etuja" nelivetoisessa. Minä päädyin nelivetoon kun XC60 ei 5sylinterisenä ollut muulla vetotavalla saatavana. Siis 2014 vuosimallisena.
Hyvä tietää. Olen saman huomannut noista isommista koneista ja D5-moottoreista eritoten.
Mutta onko tämä auto ns. tuontiauto, vaikka onkin ikään kuin suomalainen huoltokirja:
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11482391
Nelivedolla lasketteleva kaverini selitti, että tuota autoa ei ole huollettu ennen kuin se on ollut Suomessa ja täällä itäisillä mailla. Rekisteritietojen mukaan sen käyttöönoton ja Suomeen rekisteröinnin välillä on melkein vuosi.
Autoliike ei väitäkään autoa ns. Suomi-autoksi. Tuli vain mieleen. 8) 8)
-
Hyvä tietää. Olen saman huomannut noista isommista koneista ja D5-moottoreista eritoten.
Mutta onko tämä auto ns. tuontiauto, vaikka onkin ikään kuin suomalainen huoltokirja:
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11482391
Nelivedolla lasketteleva kaverini selitti, että tuota autoa ei ole huollettu ennen kuin se on ollut Suomessa ja täällä itäisillä mailla. Rekisteritietojen mukaan sen käyttöönoton ja Suomeen rekisteröinnin välillä on melkein vuosi.
Autoliike ei väitäkään autoa ns. Suomi-autoksi. Tuli vain mieleen. 8) 8)
Käypä tsekkaamassa digimittaristolla varustettu. Voi olla ettet noita vanhempia sen jälkeen enää kattele ::) On meinaan sen sortin laitos tuo vanhempi mittaristo että :uglystupid2:
-
Käypä tsekkaamassa digimittaristolla varustettu. Voi olla ettet noita vanhempia sen jälkeen enää kattele ::) On meinaan sen sortin laitos tuo vanhempi mittaristo että :uglystupid2:
Ahaa. Täytyypä tsekata.
Ainoa harmi (=hirvittävä pelko?) on se, että Volvojen mittaristovaivoista omakohtaisia kokemuksia saaneena epäilen uudempaakin tekniikkaa. Ainakin aluksi.
Onko muuten isommilla koneilla olevat autot muutenkin jämäkämpiä? :) :)
-
Ahaa. Täytyypä tsekata.
Ainoa harmi (=hirvittävä pelko?) on se, että Volvojen mittaristovaivoista omakohtaisia kokemuksia saaneena epäilen uudempaakin tekniikkaa. Ainakin aluksi.
Onko muuten isommilla koneilla olevat autot muutenkin jämäkämpiä? :) :)
taitaa noi volvon dikitaulut olla parhaimpia mitä on. rungot on kaikissa samat oli niissä mikä kone tahaan, alusta geometriakin on aika pitkälle sama erot tulee varustetasoista.
-
Ainoa harmi (=hirvittävä pelko?) on se, että Volvojen mittaristovaivoista omakohtaisia kokemuksia saaneena epäilen uudempaakin tekniikkaa.
Integrointiaste korkeampi eli vähemmän komponentteja, vähemmän liitoksia. Kyllä nykyään jo näyttöjä osataan tehdä. Kokemuksesi mittaristovaivoista liittynevät siirtymävaiheen mittaristoihin jotka oli elektroniikan ja mekaanisten mittarien sekasikiöitä. Kauheita laitoksia. Omakohtaista kokemusta on minullakin mutta auto oli volkkari. Parin tonnin mittaristo meni uusiksi että saatii vakkari toimimaan :facepalm: