Elekma  Autoracing

Nelivedon edut ja haitat

  • 60 Vastauksia
  • 11913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #45 : 01.07.2020, 12:47:41 »
Ainahan Volvon käsijarru on ollut vaikeampi. Mutta yleisesti perinteinen.
a car you can believe in

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #46 : 01.07.2020, 12:50:09 »
Tämä. Sähköinen käyttää, jos oikein ymmärtänyt, samoja jarrupaloja kuin käyttöjarrukin. P2 alustaisten käsijarru on tunnettu siitä että pinnat irtoaa. Landia aikana yhdellä oli vauhdista irronneet pinnat kiilannut takarenkaat jumiin.

Hyvä jos käyttää sitä levyjarrua, tulee takajarrut herkisteltyä. Ei sitä p2-jarruakaan kyllä saanut 5 vuodessa hajalle kun ei tehnyt käkkärikäännöksiä, pelkkiä veneen nostoja ja pysäköintejä kesti avaamatta, kunnes uusin samalla kun jarrulevynkin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #47 : 01.07.2020, 12:58:52 »
Hyvä jos käyttää sitä levyjarrua, tulee takajarrut herkisteltyä. Ei sitä p2-jarruakaan kyllä saanut 5 vuodessa hajalle kun ei tehnyt käkkärikäännöksiä, pelkkiä veneen nostoja ja pysäköintejä kesti avaamatta, kunnes uusin samalla kun jarrulevynkin.
Mulla oli S60 vajaa 7v. 160tkm ajettuna piti käsijarrupalat vaihtaa. Oli pakko kun vaihdettiin levyt niin tippui pinnat käsijarrupaloista. Tuuria oli ettei kiilautuneet ja jumittuneet. Yhtään käkkäri käännöstä en tehnyt koska ajonvakautus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #48 : 01.07.2020, 14:15:58 »
Hyvä jos käyttää sitä levyjarrua, tulee takajarrut herkisteltyä. Ei sitä p2-jarruakaan kyllä saanut 5 vuodessa hajalle kun ei tehnyt käkkärikäännöksiä, pelkkiä veneen nostoja ja pysäköintejä kesti avaamatta, kunnes uusin samalla kun jarrulevynkin.

P2 Volvolla ei voi tehdä käkkärikäännöksiä. Se näet vaatisi toimivan käsijarrun ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #49 : 02.07.2020, 20:19:42 »
Usein nämä nelivedot ovat muuten värikkäitä ja hyvännäköisiä. Tavallisemmat Volvot kun tuppaavat olemaan vain harmaita.  8) 8)

Tämähän on se suurin syy miksi näitä nelikkoja porukat haalii  :2funny:

Oma V70 D5-AWD -versio on vuodelta -06, ajettu yli puoli miljoonaa... huoltokirjasta näkyy Haldexin pumpun vaihto ja, onneksi, paljon öljynvaihtoja sekä koneeseen, vaihteistoon ja muuhun voimansiirtoon... Alussa esim. laatikkoon n. satasen välein ja lopuksi 60tkm välein...

Reilun vuoden ollu käytössäni tuo erikoisväri (metallihohto-lila) -nelikko, edellisen omistajan teinituunauksien kanssa, ja itse vaihtanut kuskin puoleisen (vasen) etupyörän laakerin... oli originelli (huono laatu, mittarissa oli tuolloin 497tkm).

Ja on se mukava ajella. Ei siis mitään suurempaa lisäkulua ole aiheuttanut vs. "vajaavetoiset" (vielä - koputtelee honkametsän puita).

Mikäli haluaa "Järkyttävää" pitoa talvella niin kannattaa kokeilla aitoa ralliautoa piikkipyörillä. Olen kasarina testannut mm. "äffäläistä" piikeillä Jyskälän talvimaisemissa ja vaikka oli vajaavetoinen niin pito _oli_ "järkyttävä"... Näillä tavan kulkimilla, ns. nelikoilla, on pito tosin myös hyvä verrattuna etu- tai takavetoisiin.

Kulutus on ATK:n mukaan hieno (5,5 OMG!) mutta todellisesti sekalaisessa ajossa tankkauksesta mitattuna n. 8 litraa satkulla... kesällä kulutusta nostaa ilmastointi ja talvella Ardic - ja nelikko tietty aiheuttaa myös jotain ... tämmöinen kulutus siis 47km/h keskituntinopeudella eli ei mitään matka eikä pihipihi -ajoa...

[edit1]
ekat, löydetyt typot pois...
[/edit1]
« Viimeksi muokattu: 02.07.2020, 20:25:25 kirjoittanut vemppu »
"If I die... I die..." <- joku

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #50 : 23.07.2020, 12:18:11 »
Edut :
+ AWD talvikäytössä aika verraton (jos on myös hyvät talvirenkaat!) -> parempi pito ja hallittavuus
(AWD:lla pääsee aika pahoistakin paikoista jos/kun on maavaraa ja vetoautona varmaan myös parempi)
+ kaarreajossa parempi?
+ turvallisempi, jos ajaa maltillisesti... -> esim. perinteinen Haldex vs. hybridivoimalinja voi olla etua perinteisen hyväksi...?
+ nykyisissä hybrideissä melkein pakollinen/vakiona paitsi XC40 kait ainoa missä ei "sähkö-AWD" joten ei paljon valinnanvaraa
+ nelivetoautomaatti loistava vaihdokki, menee varmasti hyvin kaupaksi tai vaihdossa isommillakin kilometreillä

Haitat :
- kuluttaa vähän enemmän
- renkaat kuluvat myös ehkä vähän nopeammin "veto päällä" kaarteet ja rampit jne sekä talvella risteyksistä rivakammat lähdöt?
- parempi pito ja hallittavuus ainakin talvella saattaa aiheuttaa "illuusion"/vaaratilanteita, koska jarrutusmatkat silti samat onko AWD vai ei...
- Haldex/BW vaatii myös huoltoa aika-ajoin, öljynvaihto ainakin
- ostohinta AWD-malleissa (sekä uutena ja käytettynä) vähän kalliimpi, mutta säilyttää vähän paremmin arvonsa

Tähän + - 0 tilanteeseen (5 kpl molempia...) on hyvä lopetella. Oma kokemus vaan nyt 2 edellistä autoa tämä nykyinen ja edellinen diesel/automaatti/neliveto on kyllä erinomainen yhdistelmä ja siinä pysytään vaikka seuraava olisikin hybridi. Jotain vain lueskellut noista uudemmista hybridiAWD-malleista, että se takapää voi tulla vähän viiveellä mukaan, mutta käytännössä siitä ei varmaan ole mitään suurempaa hyötyä tai haittaakaan. Ja tulevaisuudessa nekin vain paranevat. Olisko nyt hybridiAWD menossa virtuaalihaldex 1.0 tai 2.0...
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #51 : 23.07.2020, 15:11:34 »
Ei se mitään mutka-ajossa auta se AWD. Ei ainakaan kesällä. Mutta se on todettava että renkaat kuluu hämmästyttävän tasaisesti AWD autossa. Sitä kautta lisää turvallisuutta :hg: Väittäisin että renkaat muutenkin kuluvat hitaammin vai onko sitten vain renkaan "syytä" kun kehääkin on reilusti enemmän verrattuna aiempaan autoon. Kolmas kesä puolessa välissä ja pintaa 5mm (uutena 7mm). Amazing.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2020, 15:14:35 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #52 : 23.07.2020, 15:44:15 »
Kaikki pitää tietysti huoltaa, mutta mitä sitten ? Vaihdattaa/vaihtaa öljyt aika ajoin, just tilasin huoltosarjan Skandix:lta, 45 eur + vähän öljyä.

Ei tulisi mieleenkään mikään etuvetoinen Volvo. Jo toinen AWD menossa takavetojen jälkeen (240, 740, 960), eikä paluuta ole. Tuo pitää paikkansa että renkaat kuluvat näissä todella tasan, rengaskulut ovat käytännössä pienet. Etuvedossa menee helposti kahdet etuset ja yhdet takaset ellei niitä sinksaa tuon tuosta. Se myös mukavaa ettei vetele kiihdytyksissä kuten etuvetoiset tapaavat tehdä, varsinkin tehokkaammat. Talvella ihan verraton kunhan varoo ettei vauhti nouse liikaa, saa sen metsään helpostikin.

En näe kyllä AWD:ssa huonoja puolia, päin vastoin...polttoaineen kulutus ? No ei minusta paha, eikä merkkaa mitään jos V70 T6 3.0 AWD menee matka-ajossa 8.7L/100km...nurkissa 10 - 11L koko vuoden keskikulutus.
Ps. Koskaan omistanut autoa joka menisi alle 10L/100km.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #53 : 23.07.2020, 16:33:44 »
Kaikki pitää tietysti huoltaa, mutta mitä sitten ? Vaihdattaa/vaihtaa öljyt aika ajoin, just tilasin huoltosarjan Skandix:lta, 45 eur + vähän öljyä.

Ei tulisi mieleenkään mikään etuvetoinen Volvo. Jo toinen AWD menossa takavetojen jälkeen (240, 740, 960), eikä paluuta ole. Tuo pitää paikkansa että renkaat kuluvat näissä todella tasan, rengaskulut ovat käytännössä pienet. Etuvedossa menee helposti kahdet etuset ja yhdet takaset ellei niitä sinksaa tuon tuosta. Se myös mukavaa ettei vetele kiihdytyksissä kuten etuvetoiset tapaavat tehdä, varsinkin tehokkaammat. Talvella ihan verraton kunhan varoo ettei vauhti nouse liikaa, saa sen metsään helpostikin.

En näe kyllä AWD:ssa huonoja puolia, päin vastoin...polttoaineen kulutus ? No ei minusta paha, eikä merkkaa mitään jos V70 T6 3.0 AWD menee matka-ajossa 8.7L/100km...nurkissa 10 - 11L koko vuoden keskikulutus.
Ps. Koskaan omistanut autoa joka menisi alle 10L/100km.

Aika yllättävää näköjään tuo, että AWD kuluttaa renkaita tasaisemmin/vähemmän kuin etuveto tai takaveto! Sehän on sitten vain positiivinen juttu!  :D Aiemmassa 520 bemarissa oli jännä, kun eturenkaat olivat sisäreunaltakin kuluneet enemmän kuin takarenkaat (vaikka toisaalta taisin niitä ristiin vaihdellakin...). Ei vie kyllä V90 D4 AWD paljoa 1860 kg painavaksi autoksi keskikulutus nelivetona ja automaattina alle 6,9L sekä tuo kulutuskäyrä on talvellakin todella tasainen mitä viime talven jo seurailin. Suoritusarvot nyt samat kuin D5:ssa ja vähemmällä menee eli optimointi on kannattanut! Hämmästyttävää oli eka talvena se kuinka vähän webasto nostaa kulutusta! Kyllä nelivetoa voi aina suositella oli automerkki ja malli mikä vaan. Tuo turvallisuutta ja ajomukavuuttakin, kun oppii tekniikkaa vähän ajaessa enemmän tuntemaan.
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #54 : 23.07.2020, 16:50:37 »
Eilen ja tänään kyläili vanha ystäväni jo vuosikymmenten takaa.

Miehellä on neliveto XC 70 Volvo D5-koneella - tainnut olla jo kohta vuosikymmenen. Ei pahaa sanaa nelivedosta! Eikä tietysti Volvostakaan.

Täytyypä katsella uusin silmin ja vakavammin aikein noita nelivetojakin.  :) :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #55 : 23.07.2020, 19:15:05 »
Eilen ja tänään kyläili vanha ystäväni jo vuosikymmenten takaa.

Miehellä on neliveto XC 70 Volvo D5-koneella - tainnut olla jo kohta vuosikymmenen. Ei pahaa sanaa nelivedosta! Eikä tietysti Volvostakaan.

Täytyypä katsella uusin silmin ja vakavammin aikein noita nelivetojakin.  :) :)

Nelivedon kaveriksi on tarjottu aika pitkään sitä old school 5sylinteristä. Oliko peräti 2017 saakka XC60 autoihin, kenties muihinkin (elinkaaren päässä olleisiin) isoihin Volvoihin. Etuvetoisiin tuon moottorin tarjoaminen loppui paljon aiemmin ja niihin tuli se VEA ja start&stop..

Että tällaisiakin "etuja" nelivetoisessa. Minä päädyin nelivetoon kun XC60 ei 5sylinterisenä ollut muulla vetotavalla saatavana. Siis 2014 vuosimallisena.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #56 : 23.07.2020, 19:35:49 »
Nelivedon kaveriksi on tarjottu aika pitkään sitä old school 5sylinteristä. Oliko peräti 2017 saakka XC60 autoihin, kenties muihinkin (elinkaaren päässä olleisiin) isoihin Volvoihin. Etuvetoisiin tuon moottorin tarjoaminen loppui paljon aiemmin ja niihin tuli se VEA ja start&stop..

Että tällaisiakin "etuja" nelivetoisessa. Minä päädyin nelivetoon kun XC60 ei 5sylinterisenä ollut muulla vetotavalla saatavana. Siis 2014 vuosimallisena.

Hyvä tietää. Olen saman huomannut noista isommista koneista ja D5-moottoreista eritoten.

Mutta onko tämä auto ns. tuontiauto, vaikka onkin ikään kuin suomalainen huoltokirja:   

https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11482391

Nelivedolla lasketteleva kaverini selitti, että tuota autoa ei ole huollettu ennen kuin se on ollut Suomessa ja täällä itäisillä mailla. Rekisteritietojen mukaan sen käyttöönoton ja Suomeen rekisteröinnin välillä on melkein vuosi.

Autoliike ei väitäkään autoa ns. Suomi-autoksi. Tuli vain mieleen.  8) 8)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #57 : 23.07.2020, 20:08:36 »
Hyvä tietää. Olen saman huomannut noista isommista koneista ja D5-moottoreista eritoten.

Mutta onko tämä auto ns. tuontiauto, vaikka onkin ikään kuin suomalainen huoltokirja:   

https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11482391

Nelivedolla lasketteleva kaverini selitti, että tuota autoa ei ole huollettu ennen kuin se on ollut Suomessa ja täällä itäisillä mailla. Rekisteritietojen mukaan sen käyttöönoton ja Suomeen rekisteröinnin välillä on melkein vuosi.

Autoliike ei väitäkään autoa ns. Suomi-autoksi. Tuli vain mieleen.  8) 8)

Käypä tsekkaamassa digimittaristolla varustettu. Voi olla ettet noita vanhempia sen jälkeen enää kattele ::) On meinaan sen sortin laitos tuo vanhempi mittaristo että :uglystupid2:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #58 : 24.07.2020, 11:07:51 »
Käypä tsekkaamassa digimittaristolla varustettu. Voi olla ettet noita vanhempia sen jälkeen enää kattele ::) On meinaan sen sortin laitos tuo vanhempi mittaristo että :uglystupid2:

Ahaa. Täytyypä tsekata.

Ainoa harmi (=hirvittävä pelko?) on se, että Volvojen mittaristovaivoista omakohtaisia kokemuksia saaneena epäilen uudempaakin tekniikkaa. Ainakin aluksi.

Onko muuten isommilla koneilla olevat autot muutenkin jämäkämpiä? :) :)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13475
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #59 : 24.07.2020, 11:31:40 »
Ahaa. Täytyypä tsekata.

Ainoa harmi (=hirvittävä pelko?) on se, että Volvojen mittaristovaivoista omakohtaisia kokemuksia saaneena epäilen uudempaakin tekniikkaa. Ainakin aluksi.

Onko muuten isommilla koneilla olevat autot muutenkin jämäkämpiä? :) :)
taitaa noi volvon dikitaulut olla parhaimpia mitä on. rungot on kaikissa samat oli niissä mikä kone tahaan, alusta geometriakin on aika pitkälle sama erot tulee varustetasoista.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Elekma  Autoracing