Kulkukoira  Proturbo

Nelivedon edut ja haitat

  • 60 Vastauksia
  • 11933 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #15 : 27.06.2020, 19:21:45 »
Toiset viitsivät myös kokeilla uusia eikä jäädä vanhoihin jumiin  ::)

Avaahan hieman, että millä tavalla huomion tekeminen kertoo vanhoissa jumittamisesta? En tietääkseni ole kertaakaan sanonut Volvojen loppuvan vuoteen 1998.

On jutut ja käsitykset muuttuneet kun on päässyt kokeilemaan uudempia Volvoja. Takavetoisten huoltaminen ja ylläpitäminen on paljon edullisempaa ja helpompaa kuin näiden etuvetopohjaisten Volvojen. Mutta kyllä ajo-ominaisuudet on sitten jotain ihan muuta. Ei ole käyttöautossa ikävä takavetoisen rattiin.

Aivan.
a car you can believe in

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #16 : 28.06.2020, 20:29:49 »
Tarkempia tietoja vuosittain menevistä ylimääräisistä kuluista etuvetoon verrattuna ei taida kellään olla.

Joku taisi hyvin sanoa, että kaipaan juuri etuja ja haittoja sekä tietysti kulueroja. Luulen jo tämän perusteella, että pelkkä etuveto riittää meidän kaksihenkiselle perheelle - nyt kun jälkikasvu on pysyvästi maailmalla.

Tällaista hieman aattelin ees katella:  https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11424891

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #17 : 28.06.2020, 21:23:10 »
Kalleinta touhua yleensä on koko ajan vaihdella autoja, pl. jos on jobbari. Mut tulihan tossa oliko se 360e huoltokuluja per 60tkm, litra lisää kulutukseen näissä vanhoissa ja sit on mahdollista että hajoaa booriholkki, pumppu, DEM, takavetarit ehkä 300tkm välein.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 21:24:49 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #18 : 28.06.2020, 22:35:18 »
Kalleinta touhua yleensä on koko ajan vaihdella autoja, pl. jos on jobbari. Mut tulihan tossa oliko se 360e huoltokuluja per 60tkm, litra lisää kulutukseen näissä vanhoissa ja sit on mahdollista että hajoaa booriholkki, pumppu, DEM, takavetarit ehkä 300tkm välein.

Autojen vaihtelu on kallista. Se on huomattu jo vuosikymmeniä sitten. Jobbariksi en aio enkä kykene.  ;D ;D

Nyt on yritettävä pyristellä nykyisellä kalustolla, joka on erittäin OK. Siis vm. 2006 V70 ajettu tänään 220110 km. Ehta peli. Välillä viiraa autonvaihto, mutta ei ehkä onneksi aivan pysyvästi.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #19 : 29.06.2020, 08:00:39 »
Tämä on vähän sama kuin kysyisi ilmastoinnin edut ja haitat. Ilmastointi lisää kulutusta about saman kuin neliveto. Yhtä usein pitää huoltaa kuin nelivetoa ja jos ilmastoinnin kompura menee niin about samoissa hinnoissa on Volvolla korjauttaa kuin nelivedon haldex kytkin. Ja nelivedon kanssa on vähän sama kuin ilmastoinnin kanssa. Kerran kun siihen tottuu, ei halua olla ilman.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Vacheron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #20 : 29.06.2020, 09:29:00 »
Tämä on vähän sama kuin kysyisi ilmastoinnin edut ja haitat. Ilmastointi lisää kulutusta about saman kuin neliveto. Yhtä usein pitää huoltaa kuin nelivetoa ja jos ilmastoinnin kompura menee niin about samoissa hinnoissa on Volvolla korjauttaa kuin nelivedon haldex kytkin. Ja nelivedon kanssa on vähän sama kuin ilmastoinnin kanssa. Kerran kun siihen tottuu, ei halua olla ilman.
Ehkä taloudellisesti ajateltuna noin, mutta ilmastointi on sellainen mistä en luopuisi koskaan, mutta nelivetoa en ole tarvinnut oikeasti koskaan, mutta ei siitäkään haittaa olisi.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #21 : 29.06.2020, 09:32:49 »
Ehkä taloudellisesti ajateltuna noin, mutta ilmastointi on sellainen mistä en luopuisi koskaan, mutta nelivetoa en ole tarvinnut oikeasti koskaan, mutta ei siitäkään haittaa olisi.

Osittain samoilla linjoilla. Ilmastointi on hemmetin hyvä, samoin webasto ja akun ylläpitolaturi. Peruutustutkaa kaipailen, koska edellisessä autossa siihen totuin.

Nelivetoa ei ole koskaan ollut, mutta kavereiden autoilla olen ajanut ja ihan OK ovat olleet. Mutta en missään nimessä sitä kaipaa. Siksi kyselen, koska upeimmat ja varustelluimmat (?!) vaihtoautot ovat yllättäen lähes aina nelivetoja.

Ehkä parasta on pitää tietokone kiinni ja siirtyä takaisin lukemaan nobelisteja!  8) 8)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #22 : 29.06.2020, 09:48:34 »
Ehkä taloudellisesti ajateltuna noin, mutta ilmastointi on sellainen mistä en luopuisi koskaan, mutta nelivetoa en ole tarvinnut oikeasti koskaan, mutta ei siitäkään haittaa olisi.
Vähän oli kärjistetty esimerkki, mutta itsellä ollut nyt kaksi nelivetoa enkä kovin helpolla käyttöautossa enää 2 vetoiseen siirry. Oulun korkeudellakin vielä riittää jonkin verran kelejä jolloin lisäpidosta on hyötyä.

Osittain samoilla linjoilla. Ilmastointi on hemmetin hyvä, samoin webasto ja akun ylläpitolaturi. Peruutustutkaa kaipailen, koska edellisessä autossa siihen totuin.

Nelivetoa ei ole koskaan ollut, mutta kavereiden autoilla olen ajanut ja ihan OK ovat olleet. Mutta en missään nimessä sitä kaipaa. Siksi kyselen, koska upeimmat ja varustelluimmat (?!) vaihtoautot ovat yllättäen lähes aina nelivetoja.
Moni varuste on semmoinen että kun tottuu niin vaikea olla ilman. Itsellä kuukauden oli pois toiminnasta avaimeton oven avaus. Eka auto missä se on ja siihen niin tottunut jo. Samoin adaptiivinen cruise.

Neliveto ollut Volvolla aika halpa lisävaruste, se selittää että niitä on paljon myynnissä käytettyinä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #23 : 29.06.2020, 20:01:44 »
Näinhän se on, kaikkiin varusteisiin tottuu niin että hetken päästä alkaa puhumaan ettei ilman sitä enää autoa osta.

Itsellä yhdessä autossa on nuo "avaimettomat" systeemit ja kieltämättä niinin tottuu helposti, mutta kun ajelee noilla jossa pitää käyttää avainta niin ei sitä enää ensimmäisen autoon menemisen jälkee edes ajattele.

Jos nyt jokin varuste pitää sanoa mitä en kaipaa, niin se on automaattiset lasinpyyhkimet.
Sellaiset on nyttenkin parissa autossa ja vuosien varrella ollut monessa ja monen merkkisessä mutta yhdessäkään ei minun ja koneen ajatukset ole käynyt edes lähelle yhteen.
Niinpä ne on pois käytöstä kaikissa autoissa muutaman kokeilun jälkeen.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #24 : 29.06.2020, 20:38:31 »
Näinhän se on, kaikkiin varusteisiin tottuu niin että hetken päästä alkaa puhumaan ettei ilman sitä enää autoa osta.

Itsellä yhdessä autossa on nuo "avaimettomat" systeemit ja kieltämättä niinin tottuu helposti, mutta kun ajelee noilla jossa pitää käyttää avainta niin ei sitä enää ensimmäisen autoon menemisen jälkee edes ajattele.

Jos nyt jokin varuste pitää sanoa mitä en kaipaa, niin se on automaattiset lasinpyyhkimet.
Sellaiset on nyttenkin parissa autossa ja vuosien varrella ollut monessa ja monen merkkisessä mutta yhdessäkään ei minun ja koneen ajatukset ole käynyt edes lähelle yhteen.
Niinpä ne on pois käytöstä kaikissa autoissa muutaman kokeilun jälkeen.

Jotkut varusteet ovat tärkeitä, jotkut eivät. Jotkut on pakko olla autossa ja joitakin ei edes halua, osaan sitten "ihan sama" fiilis...  :) Joitakin varusteita ei enää edes rahalla saa ja joidenkin olemassaoloa ihmettelee. Monen tekijän summa ja mitä painottaa. Mikä auto, käyttötarkoitus jne. Isompi moottori menee jonkun härpäkkeen edelle ainakin, samoin mukavat penkit/mukavuus yleensä. Ilmastointi must, varsinkin käyttöautossa. Tottakai kaikki kiva extra on noh, kivaa. Mutta ensin pitää olla perusasiat kunnossa.
a car you can believe in

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #25 : 30.06.2020, 00:08:26 »
Uuden ostaisin nelikkona, onhan tuo V60 D6 semmonen (joskin ei parhaasta päästä). Vanhojen kanssa miettisin pari kertaa.
Kokemusta on Volvon nelikoista ja en pidä erityisen halpana Haldex-pumpun vaihtoa parin tonnin autossa.

Voisin elää myös ilman nelivetoa, ainakin nykyisin. Tilanne voisi olla eri jos harrastaisi metsästystä tai asuisi jossain hieman hankala kulkuisemmassa paikassa. Itelle neliveto on kiva lisä, ei pakollinen varuste. Ajonvakautusta arvostan enemmän.

Ilman ilmastointia jäisi ajot näillä keleillä tekemättä, ei terveys kestä. Sekin tuli koettua kun Volvon laadukas kompura hajosi toisen kerran.
V60 T8 -19

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #26 : 30.06.2020, 08:49:50 »
Ilmastointia ja nelivetoa ei voi edes verrata. Ilmastointi lisää turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Nelivedon läsnäoloa ei sensijaan edes huomaa ennenkuin tauluun läsähtää nelivedon häiriöilmoitus ;D Minulla on neliveto ja se on täys turhake
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #27 : 30.06.2020, 10:20:58 »
Joitakin varusteita ei enää edes rahalla saa

 ???  Kuten esim. mitä? Äkkiseltään ei tule mieleen kuin imuilman esilämmitys, sitä ei enää tarvita kun ei ajeta kaasarikoneilla. Tai no kasettisoitin toisena.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #28 : 30.06.2020, 10:33:23 »
Jotain lisäahtautta toki tuo vetävä takapää alustaan sit kun jotain korjataan, esim. Taavin vetarin vaihto.

S*

Toki tässäkin oli syyllisenä pitkälti ihan oma "prkl minähän teen tämän itse vaikka mikä olisi" -asenne. :D Fiksumpi olisi heti ensimmäisen ongelman tultua pistänyt auton takaisin läjään ja ajanut korjaamolle.

Tuossahan ei ole mitään ongelmaa kun on kunnon pilarinosturi ja tiputtaa koko perän/apurungon lattialle. Ilman sitä vetarin vaihto pukkien varassa autokatoksessa on yhtä tuskaa :D :D

Mutta AWD on kyllä mahtava, talvella tietysti etenkin ja myös esim. märältä nurmikolta pientäkin vaunua kiskoessa. Dieselistä taidan luopua kohtapuoleen, mutta nelivedosta en mielelläni. Mutta saa nyt nähdä mikä on seuraava siirto.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2020, 10:35:28 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivedon edut ja haitat
« Vastaus #29 : 30.06.2020, 10:33:49 »
???  Kuten esim. mitä? Äkkiseltään ei tule mieleen kuin imuilman esilämmitys, sitä ei enää tarvita kun ei ajeta kaasarikoneilla. Tai no kasettisoitin toisena.
Rearseat entertainment systeemejä ei saa enää.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi