Ateho  Elekma

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #210 : 06.11.2014, 18:02:45 »
Moottori nousi pois ilman suurempaa draamaa, kiitos siitä Göraneille! Seuraavaksi onkin haettava pultti mopo niin saan vauhtiksen irti.

Mitäs tolle kampuran takapälle on tehtävissä, kun stefa ei enää jaksa pitää öljyä moottorin puolella? Kauhistelin viimeksi jo uraa, mutta arvelin sen pitävän  :(
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #211 : 06.11.2014, 18:15:39 »
Jos tosi syvä ura on, eikä stefaa voi asentaa syvemmälle/pinnemmalle, niin hionta + holkki.

En ole tosin moista itse toteuttanut.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #212 : 06.11.2014, 18:20:54 »
Jos tosi syvä ura on, eikä stefaa voi asentaa syvemmälle/pinnemmalle, niin hionta + holkki.

En ole tosin moista itse toteuttanut.

Pitää varmaan ostaa vielä uusi stefa ja asentaa enemmän pintaan, viimeksi laitoin niin pohjaan kuin meni.

Siinä vielä kuva suoraan tallista.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #213 : 07.11.2014, 00:11:45 »
Ei mulla oo ollu mtn pulttimopoo vp:n irrotuksessa. Moskalla koputellu t-avainta
No kun halvalla sai.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #214 : 09.11.2014, 16:44:44 »
Avasin öljypohjan ja ilokseni huomasin porsineen o-renkaan. Noh, pumppu pöydälle, purkuun ja pesuun ja kovaa ajoa? Vai alkaisko tässä vielä laakeripisteitä ja koko koneen aukomaan vai uskaltaisinkohan laittaa jo puretut läjään ja tyytyä nokan vaihtoon, siinä onkin miettimistä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #215 : 09.11.2014, 18:39:15 »
Tsekkaa nyt ainakin kk ja runkolaakerit, jos niissä ei oo sanomista niin läjään vaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #216 : 09.11.2014, 19:06:28 »
Tsekkaa nyt ainakin kk ja runkolaakerit, jos niissä ei oo sanomista niin läjään vaan.

Näin vähän itekkin aattelin. Olin eilen ostavinani sopivan hylsyn kiertokankia varten, mutta ajatuksissani nappasin väärän. Korjailin vielä ahtimen paluuputkea joka otti suodattimeen kiinni ja öljyjäähdyttäjän putkia, jotka olivat aika ikävästi tukikumia vasten.

Ennen kun kuitenkaan nostan koneen keulille, taidan tilata sen turbon kytkimen jostain. Samaan syssyyn ahto- ja öljynpainemittarit, sekä öljynpaineanturin, joka on mukavampi nyt viritellä paikoilleen.

1020 Lumia tykkää katella ennenmmin pultin kantoja, kuin tiivisteitä:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #217 : 12.11.2014, 17:09:31 »
Alakerran laakerit kunnossa.  :) Nyt on pari kertaa tullut porakonella pyöritettyä moottoria vaihtelevilla kierroksilla ja ainakin anturi paineistuu heti kun vähänkään pyöräyttää (öljy tosin kylmää). Muuta ajatusta mulla ei tossa oo kun se, että jos sieltä lähtis kanavista mahdollinen paska liikenteeseen  :o

Sitten ois vielä nokan etsintä, ja VX3:sta ajatellut heittää, ellei jollain ole T:tä tarjota oikeen halavalla?

E: Mihis asti vakio Turbon kytkin kestää? Seuraava parempi joka käy M47 perään? (ihan pihalla koko kytkin asiasta)
« Viimeksi muokattu: 12.11.2014, 17:12:43 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #218 : 12.11.2014, 18:11:43 »
Hegellä tais olla joku 260hp ja +400nm turbon vakiokytkimellä ja sintterilevyllä jos oikein muistan :idiot2: Massalevylläkin luulis yli 200hp pitävän. Laita sinne SRE -763 asetelma, kestää vähintään sen verran tehoa mitä tolla koneella voi vakio sisuskaluilla ottaa, ja selviää sitten vaan kytkinlevyn vaihdolla jos joskus alkaa tuntua siltä että m47 ei kestä ja pitää saada parempi :)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #219 : 21.11.2014, 17:44:55 »
Hegellä tais olla joku 260hp ja +400nm turbon vakiokytkimellä ja sintterilevyllä jos oikein muistan :idiot2: Massalevylläkin luulis yli 200hp pitävän. Laita sinne SRE -763 asetelma, kestää vähintään sen verran tehoa mitä tolla koneella voi vakio sisuskaluilla ottaa, ja selviää sitten vaan kytkinlevyn vaihdolla jos joskus alkaa tuntua siltä että m47 ei kestä ja pitää saada parempi :)

Hyvä tietää  ;)

Huomenna tulee ahto- ja öljynpaine mittarit + öp anturi. Nokka kauppaa käyty foorumilaisten kanssa, kiinni heitän sen, kumpiko ensin sattuu postiin tulemaan  :D (A tai T). Kytkimeksi vähän houkuttaisi kumminkin ostaa vaan Motonetin sarja, kun tuolla -763 paineasetelmalla tuota hintaa tuntuu olevan. Tosin köyhällä ei kyllä ole varaa halpaan(kaan) ;D

E: Tulihan sitä tosiaan purettua purkuautosta puretut etutolpat irti tukivarsista, sekä irrotin jouset. Noihin on jo kerran vaihdettu alajousilautaset, joten aikeissa siis (joskus) tehdä niistä coilover tolpat. Tämä sitten joskus  V:>
« Viimeksi muokattu: 21.11.2014, 17:50:35 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #220 : 22.11.2014, 13:53:25 »
Mittarit haettu, anturi oli yllätys yllätys väärä, jotenkin tuntuu että kaikki pitää ottaa kahteen kertaan ;D
Turbobricksin mukaan B230FT:n öljynpaineanturin kierre on m14x1.5, sen tilasin ja kierre näytti oikealta, anturista vaan sattui puuttumaan johdon paikka valolle. Tilattiin oikea. Omasta varastosta löytyis Volvo OEM taloudellisuus mittari, kunnosta saati toiminnasta turbokäytössä ei tietoa, mutta onhan se hauska lisä tälläsessä vehkeessä, josta kulutusta lasketaan ämpärein ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #221 : 22.11.2014, 13:54:43 »
Taloudellisuusmittari ei vaan taida kestää painetta kun on noihin imumoottoreihin suunniteltu.  :(

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #222 : 22.11.2014, 13:55:40 »
Eli jollakin vasta venttilillä toimisi :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #223 : 26.11.2014, 18:49:27 »
Kokeilin tuossa piruuttani pyörittää porakoneella painetta öljyjärjestelmään, ja samalla testata anturia/mittaria. Mittariin en saanut pientäkään värähdystä aikaiseksi, vaikka kuinka pora huusi  :-\ voi olla että maadoitus ei riittänyt. Valo pistoke pelasi, sekä mittarin pistoke muutti kyllä hienosti vastus arvoa, mutta mittarissa ei siis eloa.

A-nokka tuli haettua postista, kiitokset kaupoista Injectorille! Huomenna jos virittelisi nokan ja jakopään kasaan, ellei sieltä nyt mitään ihmeellistä löydy :buck2:

Kyllähän sitä vähän himottais päästä testaamaan :nohnoh
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #224 : 11.12.2014, 18:02:38 »
Sain puotettua moottorit takaisin, keulille ja täräytin käyntiin. Auto oli lohko lämppärissä ~30min, myös vesi-j.neste seos oli lämmintä kaadettaessa. Öljyiksi tuli Castrol GTX 10W40 ja suodatin taattua laatua Volvolta. Pyörittelin konetta ensin startilla n. puoli minuuttia, jonka jälkeen laitoin tulpan johdot kiinni. Kone käynnistyi heti, ja kävi niinkuin viimeksikin. Joku siellä sytkä puolella vähän pätkii kun kierrokset ovat siinä 700 tuntumassa. Raotin kaasuläppää ja käynti tasoittui hieman. Tarkoitus kumminkin vielä vaihtaa MSDn puola ja päivittää johdot jahka saan sellaiset hommattua. Niin, ja se öljynpaine, 4.5- kylmänä @700rpm ja 4.2bar avattuani kaasuläppää ~800rpm. Pakoputkee oli metri tai vähän toista ja takapää putkistosta roikkuu maassa, joten en ajatellut lähteä koeajolle. Seuraavaksi siis pakoputki ver. 1.3 ja talvikumit alle.

Mitä tästä jäi? Se pelas. Perskuta! Ainaki tyhjäkäynnillä ja vastasi kaasuunkin kun härnäsin.

 
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron