Kulkukoira  Proturbo

Volvo CR-402X radion kunnostus (240/700)

  • 0 Vastauksia
  • 640 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Volvo CR-402X radion kunnostus (240/700)
« : 30.09.2023, 17:51:09 »
Volvo alkuperäisradiossa alkoi olemaan niin paljon kaikenlaista vikaa että oli pakko ottaa se työpöydälle.
Tätä mallia on käytetty ainakin 200 ja 700 sarjoissa ja ainakin 200 sarjassa se on käsittääkseni ollut toiseksi kallein lisävaruste radio.
Laitteessa oli kolme selkeää vikaa: 1. Ensinnäkään se ei käynnistynyt kuin ehkä joka kymmenes kerta kun yritti. 2. Yksi polttimo oli palanut näytöstä. 3. Kasettipuoli oli hyvin kankea.


Tuon näköinen laite kyseessä. Tässä kuvassa jo kasattuna koekäytössä täydessä toiminnassa.

Radio piti tietysti purkaa alkutekijöihinsä että kaikki nämä asiat pystyi korjaamaan. Se hyvä puoli oli että kaikki viat olivat ns.selkeitä vikoja.

Purku aloitettiin ottamalla etupaneeli pois. Se lähtee kun irrottaa kasettisoittimen vivusta nupin, volume napin ja kanavansäädön napin. Nyt pääsee käsiksi ns.nännien muttereihin.


Takaosasta pitää irrottaa nuo kaksi kuvassa jo koholla olevaa ruuvia.


Ja etuosasta nännien kummallakin puolella näkyvät ruuvit. Sitten pitää vielä löysätä oikeanpuoleisen (kanavanvalitsin) nännin mutteria.

Nyt radio on siinä tilassa että koneiston pääsee halkaisemaan. Mutta varovasti. Liittimistään pitää irrottaa kuusi (6) liitintä ja yksi ns. flex-kaapeli, joiden kanssa kannattaa olla erittäin varovainen ettei rikkoonnu.


Kuoria raottamalla varovasti pääsee pinsettien avulla ottamaan liittimet auki.


Koneistolohkojen välinen flex-kaapeli. Lähtee vetämällä suoraan, mutta ole tämän kanssa erityisen varovainen. Rikkoontuessaan vaikeasti korjattava.


Kaikki liittimet irrotettuaan ollaan tässä pisteessä että lohkot ovat erillään.

Nyt pääsee korjaamaan jo vikaantuneen power napin ja vaihtamaan näytön polttimot.
Kasettipuolen ongelmat ratkaistakseen pitää kaivaa vielä vähän syvemmältä.


Siinä näkyy ympyröitynä varsinainen ongelmakohta. Iso työ olisi ollut vielä se irrottaa ja purkaa koko potentiometri osiin, joten suihkutin kontaktisprayta joka onneksi korjasi tilanteen.
Eli radion käynnistys johtui vain mekaanisen kytkimen kontaktin puutteesta.


Kasettimekanismin pystyy irrottamaan ottamalla neljä ruuvia irti ja juottamalla nämä kuvassa näkyvät johdot irti. Lisäksi pitää vielä ruuvata kasetin suunnan näyttävät ledit irti. Ne ovat vain yhdellä ruuvilla kiinni.


Tässä kuvassa näkyy kaikki kolme lohkoa irrotettuna.


Kasettimekaniikka alapuolelta.


Vauhtipyörien taustalevy irrotettuna.


Vauhtipyörät purettuna. Merkkasin ne varmuuden vuosi että menee oikeille paikoilleen takaisin.
Vauhtipyörien kehälle sekä moottorin vetopylpyrälle puhdistus ipalla, vetoakseleiden pronssilaakereille tippa öljyä kuin myös moottorin laakerille. Ihme kyllä nauhurin kumiosat olivat loistavassa kunnossa. Jopa vetohihnat aivan käyttökunnossa. Toki puhdistin ne ennen paikoilleen asennusta.
Huomaa muuten että vetoakseleiden kummallakin puolella on ohuet prikat. Näkyvät tässä kuvassa kun laitoin ne akseleihin kiinni ettei huku. Tästä syystä käytän aina vaaleaa työalustaa, tummaan hukkuu kaikki prikat ja pikkuosat.


Purin vielä yläpuolelta sen verran että pääsin kunnolla puhdistamaan paininpyörät sekä äänipäät.


Paininpyörät ja äänipäät puhdistettuina. Tässä kuvassa näkyy hyvin vielä paininpyörien edessä olevat vetoakseleiden pronssiset laakeripesät, jotka ovat tärkeä voitelukohde.


Mekaanisiin metalli vastaan metalli kitkapintoihin laitetaan grafiittirasvaa.


Näytön polttimon korvasin uudella vastaavalla. Vihreä huppu saadaan vanhasta polttimosta siirrettyä uuteen.


Radion / nauhurin huollossa käytetyt aineet. Mitään suihkutettavaa ei saa nauhureissa käyttää ja muutenkin näitä kaikkia laitetaan vain tippa tarvittavaan kohteeseen.

Sitten vain kaikki käänteisessä järjestyksessä ja laite takaisin nippuun.

https://aijaa.com/VceBDU
Linkin takana vielä video radion toiminnasta kunnostuksen jälkeen.






« Viimeksi muokattu: 15.10.2023, 20:27:32 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Elekma  Autoracing