RallyBaron  Samppasport

xc90 haldex ja pumppu rikki

  • 30 Vastauksia
  • 47429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
xc90 haldex ja pumppu rikki
« : 04.06.2011, 12:46:48 »
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?

kommentoikaa, jotka tiedätte!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #1 : 04.06.2011, 15:00:12 »
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?

kommentoikaa, jotka tiedätte!

Sitä mietiin, että miten se haldexin viallisuus on todettu, usein noista menee niitä pumppuja, jonka maksaa joitain satasia..  välillä taasen vika löytyy pelkästään muutaman kympin paine-anturista..
Hinnoitteluun en ota sen enempää kansaa, kuin että debil:ssä se suurin hinta tuskin koostuu työstä, vaan osat on se mikä maksaa tonneja, jos jostain saat uuden osan halvemmalla, niin sittenhän se on vain plussaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #2 : 04.06.2011, 15:21:30 »
Sitä mietiin, että miten se haldexin viallisuus on todettu, usein noista menee niitä pumppuja, jonka maksaa joitain satasia..  välillä taasen vika löytyy pelkästään muutaman kympin paine-anturista..
Hinnoitteluun en ota sen enempää kansaa, kuin että debil:ssä se suurin hinta tuskin koostuu työstä, vaan osat on se mikä maksaa tonneja, jos jostain saat uuden osan halvemmalla, niin sittenhän se on vain plussaa.
Eli voisi olla järkevää ekana lähteä halvimmista osista vaihtamaan? Anturi -> pumppu -> kytkin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #3 : 04.06.2011, 17:51:36 »
Eli voisi olla järkevää ekana lähteä halvimmista osista vaihtamaan? Anturi -> pumppu -> kytkin.

En mä mitenkään debil:n miesten diagnosointikykyä halua aliarvioida, kun en tiedä miten on todettu ja mikä siellä on rikki, joten en osaa sanoa, että mikä on järkevää.
Järkevintä olisi tutkia ja todeta esim. anturin olevan rikki ja sitten uusia se, kuin että koittaa vain uusia sen...  sama pumpulle..
Onhan mahdollista, että on todettu öljyn seassa olevan reilusti metallihilettä ja silloin se peli voi olla selvä sekä pumpu, että haldexin osalta, silloin kun syynä ei voi olla muu kuin sellainen vaurio haldexissa, että se on särki.

Poissa Elja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #4 : 04.06.2011, 19:30:35 »
Kiitos kommenteista!

Tunnin verran Debilissä laskun mukaan autoa tutkittiin. Aion maanantaina palata asiaan tarkentaakseni synkkään diagnoosiin johtaneita syitä. Onko haldexin hajoaminen harvinaista verrattuna muihin mahdollisiin vikoihin (anturi ja pumppu esim.) Luulisi, ettei normaalikäytössä laitteen kitkalevut joudu juurikaan hommiin.

Löysin netistä Ruotsista Jönköpingistä suuren volvopurkaamon jossa oli useita oikean vuosimallin kytkimiä myynnissä reilun tonnin hintaan. Olisikohan riskinoton arvoisia osia, jos visco on kuitenkin rikki.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #5 : 08.06.2011, 22:17:27 »
Kuten edellä todettiinkin niin yleensähän näissä on "menekkitavarana" noi pumput ja seuraavaksi varmaan paineanturit. Harvemmin itse ohjainlaite (DEM) tai AOC kytkin. Itse en ole koskaan törmännyt vialliseen AOC kytkimeen.
Näissä saisi olla huolto-ohjelmassa AOC öljyn ja suodattimen vaihto väh. 100tkm välein. Kestäsivät siten nuo pumput varmaan huomattavasti pidempään. Yleensä kun rikkoutuneen kapineen suodatinta katsoo niin se on täynnä möhnää, että ei ihme jos ei pumput pidempään kestä.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa VolvoSpecialist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #6 : 15.06.2011, 15:08:58 »
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?

kommentoikaa, jotka tiedätte!

Pumppu, paineanturi, öljyt ja suodatin ja näillä yleensä korjaantuu. Eriasia jos DEM ei ole verkossa ja syötöt, maatot ja CAN yhteys on kunnossa sekä kulmavaihde ja yhteys vaihteistoon on kunnossa eli mikäli kardaani pyörii taakse asti.

Voi jatkaa ilmankin korjausta mutta herjailee ajonvakautusta ja jarrujärjestelmää. Tosin tämänkin saa pois DEM softalla helposti.
Uusi DEM yksikkö maksaa tuhansia euroja (Tuskin viallinen kuitenkaan jos on verkossa)

Eipä se öljynvaihtelukaan tahdo auttaa. Pumppu kypsyy aikaamyöten ja leikkaa kiinni josta johtuu DEM sulakkeen palaminen. Samalta sulakkeelta joissain malleissa menee syöttö DEM yksikölle. Tällöin luonnolisesti DEM ei ole verkossa mutta se ei yleensä ole DEM vika vaan se pumpun oikosulku. DEM yksikön perästä saa kyllä pumpun johdon irti jos haluaa katsoa pysyykö sulake ehjänä (yleensä pysyy kun johto irti)

Selvensikö asiaa? Lisätietoja tarvittaessa.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #7 : 15.06.2011, 15:35:46 »
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?

kommentoikaa, jotka tiedätte!
Mitä järkeä ostaa neliveto jolla sitten vian kohdatessa ajelee etuvetona?

Käytetyn osto on aina riski, joka voi töiden kanssa tulla kalliimmaksi kuin kerralla uuden osto.

Osat hinnoittelee valmistaja, hinta on kaikille sama, ne maksaa minkä maksaa. Siihen pitää varautua kun ostaa auton jossa "erikoista" tekniikkaa.

Vika voi syntyä noilla kilsoilla, ei olisi ensimmäinen. Kaverin autosta uusittiin muistaakseni 180tkm kohdalla pumppu ja jotain muuta, loppulasku oli Biliassa rontti 2ke.

Kysy Debilistä tarkennusta jos et heti istumalta usko. Siellä on kyllä ihan osaava mekaanikko töissä.

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #8 : 15.06.2011, 22:37:06 »
Kaverin t6 awd -07 (uuskoppanen) meni pumppu + muutakivaa, kilometrejä n. 130tkm ja remontti ~4300€ öljyineen wetterillä. Alkoi pakkasella laakeri ääntämään, loppu ku otti sulakkeen irti.
Ite piti maksaa 30% kun oli n.6kk sitten ostanut wetteriltä kyseisen auton.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #9 : 17.06.2011, 05:13:56 »
Kaverin t6 awd -07 (uuskoppanen) meni pumppu + muutakivaa, kilometrejä n. 130tkm ja remontti ~4300€ öljyineen wetterillä. Alkoi pakkasella laakeri ääntämään, loppu ku otti sulakkeen irti.
Ite piti maksaa 30% kun oli n.6kk sitten ostanut wetteriltä kyseisen auton.

Mitä tämä "muutakivaa" tarkalleen ottaen tarkoittaa. Pumppu + työt ei varmasti tee tuota reilun neljän tonnin laskua.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #10 : 02.07.2011, 21:22:39 »
Onko tähän tullut lisäselvyyttä?
Ja Icharus voisi myös tarkentaa mitä kaverin autoon tehtiin, kiinnostaa kovasti.

Poissa dera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #11 : 21.07.2011, 23:30:27 »
Olen nähnyt joskus viallisen AOC-kytkimen, palanut kuoresta läpi.

ko. tapauksessa kustannusarvio laskettiin siten, että tiedossa on vain positiivisia yllätyksiä. AOC piti kohtuu rankkaa rahinaa, ja pumppu oli sökö.

Poissa dera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #12 : 21.07.2011, 23:31:07 »
Näissä saisi olla huolto-ohjelmassa AOC öljyn ja suodattimen vaihto väh. 100tkm välein. Kestäsivät siten nuo pumput varmaan huomattavasti pidempään. Yleensä kun rikkoutuneen kapineen suodatinta katsoo niin se on täynnä möhnää, että ei ihme jos ei pumput pidempään kestä.

Eikös se ole 80tkm välein...

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #13 : 22.07.2011, 01:00:31 »
Mitä tämä "muutakivaa" tarkalleen ottaen tarkoittaa. Pumppu + työt ei varmasti tee tuota reilun neljän tonnin laskua.

jos sinne on vaihdettu esim. ohjainyksikkö niin se maksaa jo pelkästään 1810€
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: xc90 haldex ja pumppu rikki
« Vastaus #14 : 22.07.2011, 18:44:29 »
Empä oo tavannu sittekoommin kaveria jolla tuo pirssi on, pittää kysyä ku näkee..ei muista mitä kaikkee siinä wetterin kuitissa oli.

 

RallyBaron  Samppasport