Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: nisupulla - 27.06.2013, 12:36:35

Otsikko: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: nisupulla - 27.06.2013, 12:36:35
Terve,

Vein S80 vm 2000:n korjaamolle koska jarrulevyt kuumeni kaikissa pyörissä. Huollossa sai eteen uudet jarrulevyt, -palat ja -satulat sekä taakse uudet palat (ja käsijarrun osasarjan, en tiedä tarkalleen mikä osa se oli). Ajelin autolla tovin ja kiinnitin huomiota, että levyt oli normaalissa kaupassakäyntiajossa (2km) lämmenneet "kahvipannunkyljen" lämpöisiksi. Vein auton uudelleen huoltoon, jossa tarkastivat, että palat eivät laahaa, sain sen jopa kirjallisena. Oli heidän mukaan 10km lenkin perusteella normaalissa käyttölämpötilassa. Tänään tulin töihin ja jonottelevan kaupunkiajon jälkeen autohallissa jarrulevyt olivat "keittolevynkuumat", eli varmaan olisi sihahtanut, jos olisi nakannut vettä jarrulevylle.

Onko tämä teidän mielestänne ok? Minulla ei ole oikein vertailukohtaa asiaan, ja onhan tuo toki painava auto, jonka pysäyttämisessä syntyy lämpöenergiaa.

Entä onko jotain, jota voisin pyytää korjaamoa tsekkaamaan muualla kuin itse jarruissa? Jarruletkut on ymmärääkseni vaihdettu edellisen omistajan toimesta talvella. Onko jotain Volvoille tyypillisiä vikakohteita, joita voisi kokeilla?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: JoelP - 27.06.2013, 12:51:21
Aiheuttaako tuo kuumeneminen jotain ongelmia? Kyllähän ne lämpeää, kaupunkiajossa varsinkin, muttei tuo nyt kuulosta mitenkään vakavalta. Jos ne eivät laahaakkaan, niin mitään ongelmaa tuskin on. Voit kyllä itse kokeilla ja kuulostella, laahaako palat, hyvää tietä ajamalla n. 20-30km/h ja ikkuna auki, kytkin pohjaan niin pitäisi kuulla suht. selkeästi. Hitaassa vauhdissa huomaat myös, jos vauhti tuntuu hiljenevän turhan nopeasti.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: janne81 - 27.06.2013, 12:53:15
Kokeile itse että laahaako ne ajon jäljiltä, tunkilla ylös ja pyörität pitäis pyöriä suht herkästi. Laahavan jarrun löydät helposti kun hyvä että jaksat pyörittää.
Korjauksena sitten liukujen/männän herkistelyä tai jopa uusi satula(t).

Ihmisen käteen 60 astetta celsiusta tuntuu jo todella kuumalta eli aika huono mittari sinänsä.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Ristus - 27.06.2013, 14:43:58
jos kaikki palat uusittu niin voi olla liikaa jarrunestettä ja siksi vähän laahaa.. säiliö siis täynnä korkiamyöden.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: RaneHoo - 27.06.2013, 19:43:11
Kysyjälle oli vaihdettu satulatkin, joten nestesäiliöön lienee katsottu. Käsiä tahraamatta voi testata laahaako jarrut: tasaisella asfaltilla hiljaa rullaten pysähdyksiin. Jos joku jarru laahaa, voi huomata pienen nykäyksen juuri kun auto pysähtyy, Ellei laahaa, liike vain loppuu. Laahaava syyllinen löytyy sitten kuten Janne kertoi.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Vollemies - 29.06.2013, 09:34:59
liikaa jarrunestettä ja siksi vähän laahaa.. säiliö siis täynnä korkiamyöden.

Ei vaikuta laahaamiseen ...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Vollemies - 29.06.2013, 09:41:58
Kaikkien jarrujen yhtäaikainen laahaaminen on aika epätodennäköistä. Onko ajotapa tai olosuhteet sellaiset että jarrut ovat kovassa käytössä? Ennakoimalla voi usein ajaa lähes tulkoon jarruun koskematta.

Yleensä käytössä olevassa autossa jarrut laahaa vain yksittäisissä pyörissä. Käsijarrun vaijerin jumi voi aiheuttaa molempien takapyörien jarrujen laahaamisen. Kunnossa olevien jarrujen pitäisi lämmetä samalla akselilla suunnilleen samalla tavalla ja hiukan laahaavat pyörät kuumenevat enemmän eli joka tapauksessa epätasaisesti.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: kepa09 - 29.06.2013, 15:51:46
Komppaan edellistä kirjoittajaa, aika pielessä  pitää olla jos kaikki jarrut laahaa.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Raid - 29.06.2013, 22:48:02
Tiedän erään tapauksen , jossa kyseessä oli kylläkin audi, ABS jumitti jollain tavalla ja jarrut menivät päälle niin että autolla ei päästy enään valoista eteenpäin kuin hädin tuskin ykkösellä voimakkasti kaasuttamalla.   Olivat antaaneet huollosta pikaohjeena ottaa ABS sulakkeen irti jolloin jarrut aukesivat hetken eestaas ajelun jälkeen.  sitä en tiedä oliko vika loppujen lopuksi ABS:ssa.
Mutta sen verran veti jarrut jumiin että auto hyytyi isommalla vaihteella ajettaessa.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mariini - 30.06.2013, 08:02:50
Laahauksen estämiseksi voit risteyksissä ja muutenkin pysähtyessä painaa jarrut kunnolla pohjaan, opettelet vaikka sellaisen tavan. Pysyy varsinkin takajarrut ilman jumeja kun männät liikkuu, "huipputaloudellisen" ajotavan kääntöpuolena meinaa tulla jarrujumit, yleensä taakse itsellä. Tuolla kikalla ei.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: nisupulla - 01.07.2013, 10:14:26
Kiitokset kaikille vastanneille! Ajelin viikonloppuna muutama sata kilometriä moottoritiellä, ilman sen kummempaa kuumenemista, eli laahausta ei tuollaisessa ajossa esiintynyt. Eli olisiko vika ollut ratin ja penkin välissä... :-[ Jokatapauksessa minun mielestä ne vanteet kuumenevat aika lailla taajama-ajossa, ja kyllä ihan vilpittömästi kuvittelin niiden laahaavan. Ai hitto kun noloa. Toisaalta näistä vastauksista sain vinkkiä vianetsintään ja siihen, mikä on normaali lämpötila jarrille. Vielä kerran kiitos kaikille!
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mariini - 01.07.2013, 12:47:25
Sun ajotapas saattaa olla sellainen, että jarruttelet jatkuvasti melkein huomaamatta.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Lentäjä - 01.07.2013, 13:05:26
Tere.
Minulla ainakin S80 lämmittää jarruja aika mukavasti kaupunkiajossa,automaatissa kun ei oikein ole tuota moottorijarrutusta,maantiellä ei lämpene.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Vollemies - 02.07.2013, 00:22:17
Tuo ongelmahan noissa jarruissa on tietty että kosteus ja suola hiipivät ruostetta pitkin suojakumin ali. Suojakumit taitavat itse harvoin mennä rikki. 10 vuotta ja odotettavissa on jumittamista ainakin jossakin pyörässä. Korjaus ei ole kallis, jos jaksaa purkaa ja puhdistaa sylinterit itse. Periaatteessa voi koota vaikka vanhoilla kumeilla mutta korjaamolla teetettäessä viisiinkin kannattaa vaihtaa ne sylinterit joko uusiin tai kuunnostettuihin. Taitaa olla aika yleinen vika jokseenkin kaikissa autoissa. Liekköhän noita tehty mihinkään automerkkiin ruostumattomista tarpeista?
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: WEBERMAN - 02.07.2013, 05:57:46
Niin kyllä ne pölysuojatkin hajoaa ja on niitä saatu rikki meisselillä sorkkimalla kun yritetty painaa mäntiä sisään väkisin. Niin ja jumittaa ne ajankanssa kun ei niitä vetisiä nesteitä vaihdeta vaan odotellaan sitten vaikka lomareisua raskaan vaunun kanssa niin kiehuu ne ja jarrut häipyy kun pitäisi hiljentää esim jyrkässä alamäessä. Vesi kun taatusti kiehuu. ;)

Se että on alumiinisatuloita ei tietysti tarkoita etteikö nekin syöpyisi. Ja erikoissatuloissa ei tietenkään pölysuojia edes ole.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.11.2013, 23:10:25
Etsin kuvallista ohjetta levyjarrujen herkistelystä kun piti itse tehdä se ennakoivana huoltona. Päädyin sitten itse yrittämään ohjeen tekemistä, menetelmät ei välttämättä ole oikeat mutta tämä on hyvä paikka korjata niitä.

Aluksi laitettiin V70 D5 vm. 2003 pukeille(tein myös jarrulevyjen vaihdon tässä yhteydessä mutta siitähän on jo hyviä ohjeita)
(http://i995.photobucket.com/albums/af79/joulusaatana1/v70n_pukeilla_zps77686631.jpg)

Jarrusatula irti kannakkeestaan, ensin ruuvimeisselillä satulan jousi irti varovasti kun uudelleenkäytin sen. Takaa muovisuojat pois liukutappien edestä ja harvinaisehkolla 7mm kuusiokoloavaimella(ei löytynyt rautakaupasta mutta Hong Kongissa oli) liukutapit auki.

Satula nostetaan varovaisesti nippusiteiden varaan roikkumaan
(http://i995.photobucket.com/albums/af79/joulusaatana1/satula_roikkuu_zpsd5152463.jpg)

Muut tippuvat jarrupalat ym. osat otetaan talteen ja muistetaan mistä ne tulee.

Kaikki, varsinkin liukupinnat, rapsutetaan teräsharjalla(+höyrypesurilla, rätillä) puhtaaksi liasta ja ruosteesta ja roskista. Liukutapit ja satulan liukupinnat rasvasin CRC jarruvaseliinilla ohuesti.
Putsasin myös jarrusylinteristä suojakumeineen kurkistavan männän, erityisesti suojakumin sisäpuolen hellävaraisesti ja laitoin sinnekin jarruvaseliinia.

Sitten pikapuristimella laitoin sopivan, vähän yli aukon puolivälin kokoisen puupalikan vastustamaan mäntää satulan sisään ja pumppasin varovasti jarrulla mäntää sitä päin kunnes kuulin kopsahduksen
(http://i995.photobucket.com/albums/af79/joulusaatana1/pumppaus_palikkaan1_zpsc2f68d5b.jpg)

Puupalikka ei sinäänsä ollut paras mahdollinen, piti olla tarkkana ettei siitä mene tikkuja suojakumin sisään.
(http://i995.photobucket.com/albums/af79/joulusaatana1/pumppaus_palikkaan2_zpsa066948b.jpg)

Aina kun mäntä oli ulkona putsailin ja rasvailin sen ja suojakumin väliä. Kun oli varmasti puhdasta, pienemmällä puupalikalla mäntää vasten ja 180kg voiman omaavalla Magnum-pikapuristimella puristin männään melkein kokonaan sisään. En kuitenkaan niin paljoa että suojakumi olisi joutunut ahdinkoon ja repeillyt.
(http://i995.photobucket.com/albums/af79/joulusaatana1/puristus_sisaan_zpsbae109a7.jpg)

Jarrunestesäiliön korkkia pidin auki ja joudin ottamaan sieltä käsipumpulla vähän nestettä pois ettei tulvinut mäntää sisään työntäessä. Alfamerin kirja tosiaan varoitti että jarruletku pitäisi tukkia ja ilmausnippa avata tässä vaiheessa vanhan nesteen epäpuhtauksien takia, sitä en kuitenkaan jaksanut tehdä, vaihdoin nesteitä myöhemmin.

Pumppasin kutakin mäntää 5-8 kertaa edestakaisin ja sitten kaiken putsattuani laitoin jarrut takaisin kasaan. Jarrutuntuma oli alussa heikko mutta parani poljinta kunnolla pohjaan painellessa ja puolikevyesti jarrutellessa päivässä kun palat asettuivat kunnolla.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.08.2014, 22:38:04
Sittemmin tehnyt tuon männän liikuttelun järeällä liimauspuristimella, paljon parempi ja vahvempi kuin pikapuristin tuossa eikä puupalikkaakaan tarvinnut väliin. 8)
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Itsok - 13.08.2014, 09:14:51
Ei tarvitse edes järeää liimauspuristinta. Mulla on siihen ollut käytössä aina 20 cm pitkä pieni liimauspuristin, nätisti menee mäntä sisään kun rauhallisesti puristaa.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.03.2017, 20:25:15
Premium-vinkki vielä laahaavan jarrun ajoissa havaitsemiseen: vanne likaantuu enemmän kuin muut kolme. Lämpimään alumiiniin kai tarttuu hyvin.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Raid - 30.03.2017, 19:12:05
Eräällä oli vika Audissa jossa jarrut kuumeni  ja loppujen lopuksi matka pysähtyi . Vika oli ABS boxissa. Boxi alkoi hilaamaa paloja lähemmäs levyjä ilman että painoi jarrua. ABS:n  sulake pois niin matka jatkui.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.03.2017, 19:32:53
Voispa ohjelmoida sen boksin herkistelemään jarruja
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 31.03.2017, 06:31:02
Voispa ohjelmoida sen boksin herkistelemään jarruja
Joissakin uusissa autoissa se näin tekeekin x ajetun kilometrimäärän jälkeen, mikäli jarruja ei ole käytetty.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Vulva man - 04.04.2017, 21:33:56
Niin kyllä ne pölysuojatkin hajoaa ja on niitä saatu rikki meisselillä sorkkimalla kun yritetty painaa mäntiä sisään väkisin. Niin ja jumittaa ne ajankanssa kun ei niitä vetisiä nesteitä vaihdeta vaan odotellaan sitten vaikka lomareisua raskaan vaunun kanssa niin kiehuu ne ja jarrut häipyy kun pitäisi hiljentää esim jyrkässä alamäessä. Vesi kun taatusti kiehuu. ;)

Se että on alumiinisatuloita ei tietysti tarkoita etteikö nekin syöpyisi. Ja erikoissatuloissa ei tietenkään pölysuojia edes ole.

Mulla oli aikoinaan nissani, jossa ei ollut ABS yms. härpäkkeitä. Siihen rupes jarrut hirttämään kesällä motarilla ajaessa, eli kesken matkan hyytyi vauhti ja piti pykältää pienempää ja hädin tuskin pääsi 60km/h, sitten haisi kauhea käry jarruista. Pysäkillä piti jäähdytellä ja matka jatkui. En keksi muuta kuin 20vuotta vanhat jarrunesteet joissa niin paljon vettä, että kiehuu..... vaihdoin auton niin en tiedä mikä siinä lopulta oli.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: mulugren - 04.04.2017, 22:25:25
Tarpeeksi kun kärsii laahaavista jarruista niin osaa sitten arvostaa laahaamattomia :) Minä seurailen tytyväisenä tän V70 jarruja että eipä laahaa yhtään. Nesteet vaihtuu parin vuoden välein ja herkistelyä mielellään vuosittain että säilyis hyvänä.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: mulugren - 04.04.2017, 22:27:17
Premium-vinkki vielä laahaavan jarrun ajoissa havaitsemiseen: vanne likaantuu enemmän kuin muut kolme. Lämpimään alumiiniin kai tarttuu hyvin.

Laahaava tuottaa myös sitä jarrupölyä ihan eri tahtiin. Lika tarttuu likaan
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: RoniVa - 22.07.2017, 02:24:27
täh, nehän lämpenee muutamalla jarrutuksella 60-100asteiseksi heittämällä. Mikä ongelma? Menee about max 200c normaaliajossa. Rata ajossa vielä enemmän
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Kojontti - 22.07.2017, 02:28:04
täh, nehän lämpenee muutamalla jarrutuksella 60-100asteiseksi heittämällä. Mikä ongelma? Menee about max 200c normaaliajossa. Rata ajossa vielä enemmän

Juurikin, jos satasen vauhdin jälkeen sylkäisee levyyn ja se sihahtaa ettei edes kastu levyn pinta niin sitten laahaa...
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: mulugren - 22.07.2017, 15:43:40
Mulla on kerran ollut punahehkuisena etulevyt.. Ei Volvo. Laahasivat pahasti. Niin pahasti että vauhti hyytyi :2funny:
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.07.2017, 19:38:15
Amiksen jarrurempan jälkeen uudet takajarrulevyt ja palat laahasi tuntuvasti kasipätkässä. Vetäisin 5km motaria että ne herkistyisi ja kyllähän ne lakkasi laahaamasta, peltivanteet vaan hehkui tummanpunaisena iltapimeässä ja jarrupala haisi.

d5:ssä taas ei ole huomannut vauhdissa että takajarru laahaa, mutta pysähtyessä on kuumuudesta ja hajusta huomannut. Takajarruja tuli vuosien varrella putsailtua mutta lopulta paloi hermo ja molemmat takasatulat vaihtoon. Nykyään vielä poljen jarrua valoissa jos se auttaisi.
Otsikko: Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
Kirjoitti: mulugren - 24.07.2017, 14:53:17
Itse poljen kans valoissa aika aika ajoin. Samoten annan usein rullata vapaasti ne viimeiset sentit ja fiilistelen et laahaako. Volvo ei laahaa pätkääkään mut perheen muut kulkineet laahaa hieman