Elekma  Autoracing

Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä

  • 29 Vastauksia
  • 30951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nisupulla

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« : 27.06.2013, 12:36:35 »
Terve,

Vein S80 vm 2000:n korjaamolle koska jarrulevyt kuumeni kaikissa pyörissä. Huollossa sai eteen uudet jarrulevyt, -palat ja -satulat sekä taakse uudet palat (ja käsijarrun osasarjan, en tiedä tarkalleen mikä osa se oli). Ajelin autolla tovin ja kiinnitin huomiota, että levyt oli normaalissa kaupassakäyntiajossa (2km) lämmenneet "kahvipannunkyljen" lämpöisiksi. Vein auton uudelleen huoltoon, jossa tarkastivat, että palat eivät laahaa, sain sen jopa kirjallisena. Oli heidän mukaan 10km lenkin perusteella normaalissa käyttölämpötilassa. Tänään tulin töihin ja jonottelevan kaupunkiajon jälkeen autohallissa jarrulevyt olivat "keittolevynkuumat", eli varmaan olisi sihahtanut, jos olisi nakannut vettä jarrulevylle.

Onko tämä teidän mielestänne ok? Minulla ei ole oikein vertailukohtaa asiaan, ja onhan tuo toki painava auto, jonka pysäyttämisessä syntyy lämpöenergiaa.

Entä onko jotain, jota voisin pyytää korjaamoa tsekkaamaan muualla kuin itse jarruissa? Jarruletkut on ymmärääkseni vaihdettu edellisen omistajan toimesta talvella. Onko jotain Volvoille tyypillisiä vikakohteita, joita voisi kokeilla?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Poissa JoelP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #1 : 27.06.2013, 12:51:21 »
Aiheuttaako tuo kuumeneminen jotain ongelmia? Kyllähän ne lämpeää, kaupunkiajossa varsinkin, muttei tuo nyt kuulosta mitenkään vakavalta. Jos ne eivät laahaakkaan, niin mitään ongelmaa tuskin on. Voit kyllä itse kokeilla ja kuulostella, laahaako palat, hyvää tietä ajamalla n. 20-30km/h ja ikkuna auki, kytkin pohjaan niin pitäisi kuulla suht. selkeästi. Hitaassa vauhdissa huomaat myös, jos vauhti tuntuu hiljenevän turhan nopeasti.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #2 : 27.06.2013, 12:53:15 »
Kokeile itse että laahaako ne ajon jäljiltä, tunkilla ylös ja pyörität pitäis pyöriä suht herkästi. Laahavan jarrun löydät helposti kun hyvä että jaksat pyörittää.
Korjauksena sitten liukujen/männän herkistelyä tai jopa uusi satula(t).

Ihmisen käteen 60 astetta celsiusta tuntuu jo todella kuumalta eli aika huono mittari sinänsä.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #3 : 27.06.2013, 14:43:58 »
jos kaikki palat uusittu niin voi olla liikaa jarrunestettä ja siksi vähän laahaa.. säiliö siis täynnä korkiamyöden.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #4 : 27.06.2013, 19:43:11 »
Kysyjälle oli vaihdettu satulatkin, joten nestesäiliöön lienee katsottu. Käsiä tahraamatta voi testata laahaako jarrut: tasaisella asfaltilla hiljaa rullaten pysähdyksiin. Jos joku jarru laahaa, voi huomata pienen nykäyksen juuri kun auto pysähtyy, Ellei laahaa, liike vain loppuu. Laahaava syyllinen löytyy sitten kuten Janne kertoi.
XC70 d5 2005

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #5 : 29.06.2013, 09:34:59 »
liikaa jarrunestettä ja siksi vähän laahaa.. säiliö siis täynnä korkiamyöden.

Ei vaikuta laahaamiseen ...

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #6 : 29.06.2013, 09:41:58 »
Kaikkien jarrujen yhtäaikainen laahaaminen on aika epätodennäköistä. Onko ajotapa tai olosuhteet sellaiset että jarrut ovat kovassa käytössä? Ennakoimalla voi usein ajaa lähes tulkoon jarruun koskematta.

Yleensä käytössä olevassa autossa jarrut laahaa vain yksittäisissä pyörissä. Käsijarrun vaijerin jumi voi aiheuttaa molempien takapyörien jarrujen laahaamisen. Kunnossa olevien jarrujen pitäisi lämmetä samalla akselilla suunnilleen samalla tavalla ja hiukan laahaavat pyörät kuumenevat enemmän eli joka tapauksessa epätasaisesti.

kepa09

  • Vieras
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #7 : 29.06.2013, 15:51:46 »
Komppaan edellistä kirjoittajaa, aika pielessä  pitää olla jos kaikki jarrut laahaa.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #8 : 29.06.2013, 22:48:02 »
Tiedän erään tapauksen , jossa kyseessä oli kylläkin audi, ABS jumitti jollain tavalla ja jarrut menivät päälle niin että autolla ei päästy enään valoista eteenpäin kuin hädin tuskin ykkösellä voimakkasti kaasuttamalla.   Olivat antaaneet huollosta pikaohjeena ottaa ABS sulakkeen irti jolloin jarrut aukesivat hetken eestaas ajelun jälkeen.  sitä en tiedä oliko vika loppujen lopuksi ABS:ssa.
Mutta sen verran veti jarrut jumiin että auto hyytyi isommalla vaihteella ajettaessa.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #9 : 30.06.2013, 08:02:50 »
Laahauksen estämiseksi voit risteyksissä ja muutenkin pysähtyessä painaa jarrut kunnolla pohjaan, opettelet vaikka sellaisen tavan. Pysyy varsinkin takajarrut ilman jumeja kun männät liikkuu, "huipputaloudellisen" ajotavan kääntöpuolena meinaa tulla jarrujumit, yleensä taakse itsellä. Tuolla kikalla ei.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa nisupulla

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #10 : 01.07.2013, 10:14:26 »
Kiitokset kaikille vastanneille! Ajelin viikonloppuna muutama sata kilometriä moottoritiellä, ilman sen kummempaa kuumenemista, eli laahausta ei tuollaisessa ajossa esiintynyt. Eli olisiko vika ollut ratin ja penkin välissä... :-[ Jokatapauksessa minun mielestä ne vanteet kuumenevat aika lailla taajama-ajossa, ja kyllä ihan vilpittömästi kuvittelin niiden laahaavan. Ai hitto kun noloa. Toisaalta näistä vastauksista sain vinkkiä vianetsintään ja siihen, mikä on normaali lämpötila jarrille. Vielä kerran kiitos kaikille!

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #11 : 01.07.2013, 12:47:25 »
Sun ajotapas saattaa olla sellainen, että jarruttelet jatkuvasti melkein huomaamatta.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #12 : 01.07.2013, 13:05:26 »
Tere.
Minulla ainakin S80 lämmittää jarruja aika mukavasti kaupunkiajossa,automaatissa kun ei oikein ole tuota moottorijarrutusta,maantiellä ei lämpene.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #13 : 02.07.2013, 00:22:17 »
Tuo ongelmahan noissa jarruissa on tietty että kosteus ja suola hiipivät ruostetta pitkin suojakumin ali. Suojakumit taitavat itse harvoin mennä rikki. 10 vuotta ja odotettavissa on jumittamista ainakin jossakin pyörässä. Korjaus ei ole kallis, jos jaksaa purkaa ja puhdistaa sylinterit itse. Periaatteessa voi koota vaikka vanhoilla kumeilla mutta korjaamolla teetettäessä viisiinkin kannattaa vaihtaa ne sylinterit joko uusiin tai kuunnostettuihin. Taitaa olla aika yleinen vika jokseenkin kaikissa autoissa. Liekköhän noita tehty mihinkään automerkkiin ruostumattomista tarpeista?

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Jarrulevyt kuumenee kaikissa pyörissä
« Vastaus #14 : 02.07.2013, 05:57:46 »
Niin kyllä ne pölysuojatkin hajoaa ja on niitä saatu rikki meisselillä sorkkimalla kun yritetty painaa mäntiä sisään väkisin. Niin ja jumittaa ne ajankanssa kun ei niitä vetisiä nesteitä vaihdeta vaan odotellaan sitten vaikka lomareisua raskaan vaunun kanssa niin kiehuu ne ja jarrut häipyy kun pitäisi hiljentää esim jyrkässä alamäessä. Vesi kun taatusti kiehuu. ;)

Se että on alumiinisatuloita ei tietysti tarkoita etteikö nekin syöpyisi. Ja erikoissatuloissa ei tietenkään pölysuojia edes ole.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Autoracing  KL-varaosat