Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: HD-Volvo - 28.10.2018, 14:43:29
-
Ostin pari päivää sitten elämäni ensimmäisen Volvon, otsikon auto kyseessä. Auton on alunperin saksanmaalta kotoisin, tuotu Suomeen 2006 ja tähän väliin on pari omistajaa mahtunut itteni lisäksi. Päällisin puolin tuo on ihan siisti tuonkin ikäiseksi autoksi mitä nyt pari ruostekohtaa löytyy. Vuoden leima ja juuri tehty jakopääremontti niin kehtasihan tuon ostaa. Vakuutusmaksutkaan eivät päätä huimaa ainakaan edelliseen autoon verrattuna. Pitkät välitykset oli ensimmäinen huomio tässä autossa, kävin kyllä koeajamassa vähän uudempaa V70 ja siinä sama juttu. Maantieajoonhan tuo on vain hyvä homma.
Kysyttävää sitten onkin autosta jonkin verran.
Mitä öljyä olette näissä käyttäneet? Öljynvaihto alkaa olla pian ajankohtainen ja lähes kaikissa edellisissä autoissani olen mobilin öljyjä käyttänyt ilman mitään ongelmia, kannattaako mobililla mennä siis jatkossakin?
Onkos viimasuojalle tarvetta Volvoissa? Essonbaarin huhuja joskus kuullut että näissä tuppaa huohottimet jäätymään talvella. VAG-koneisten ongelma kenties?
Laatikkoöljyt voisi kanssa vaihtaa, mitä suosittelette? 5-vaihteinen manuaali.
Minkäslainen kulutus näillä on, viimeisin mitä itse laskin niin oli 8,5l/100km. 70% maantieajoa kesänopeuksilla vakkari päällä.
Onko Turunseudulla jotain hyvää pajaa missä näitä kannattaa käyttää, lähinnä tulevaisuutta ajatellen?
Sitten hifikysymystä, mistäs saisi vedettyä virtapiuhaa konttiin vahvistimelle? Onko näissä mitään läpivientiä konehuoneen puolelta kabiiniin mistä menisi halkaisijaltaan 50mm kaapeli läpi?
Uutta kaiutinta pitäisi hommata eteen ainakin, minkäskokoista tuonne saisi laitettua? Ei huvittaisi tässä säässä mennä purkamaan tuota ja mittailemaan niin jos joku tietäisi/muistaisi.
Tuossa nyt pari kysymystä alkuun, niitä tulee varmasti jatkossa lisää.
Muokattu pari lisäkysymystä.
-
Onnea uudesta autosta!
Moottoriöljynä itse käytin vastaavassa pelissä aikoinaan TB:n gold 5w40:ä.
Viimasuojaa et todellakaan tarvi jos termostaatti on kunnossa ja huohotin ongelmaa ei jäätymisen muodossa näissä ole ollut, mutta karstaantuvat kyllä.
Lootaan käy ainakin Volvon numerolla 1161645 olevat öljyt, olikohan joku Febin öljy mikä oli halvempaa kuin Volvon oma?
-
Teboilin öljyt ittelle tuntemattomampia mutta kai niitä voisi kokeilla. 10-12tkm öljynvaihtovälillä olen aina ajellut. Nuo laatikkoöljyt voisi vaihdattaa samalla kertaa.
-
Itselläni pari näitä tinaviitosia ollut ja molemmissa öljynkulutus pienentynyt kun laittanut (Kärkkäisen) 5W40 Belcot edellisten omistajien laittamien minkälie tilalle, kallis öljy ei siis välttämättä olekaan näissä parempi?
Laatikkoon 75W90 GL4.
Huohotinletkun päässä oleva kuristin kannattaa putsata, löytyy kaasuläppäkotelon vierestä. Siihen kerääntyy varsinkin pätkä-ajossa kylmälimaa ja saattaa hyvinkin jäätyä.
-
En tienyt et noissa on vag kone?? Omassa tdi volvossa on kyllä mutta että bensa konekin vag, no joka päivä oppii uutta.... Ihan hyvää se mobil on... Mutta Teboilin öljyt ei käy edes munkin paistoon. Ja volvo on todellakin lämmin auto jos paikat kunnossa....
-
Mulla on kaapeli vedetty läpi kuskin puolella olevasta läpivientiputkesta. Putkessa on sellaset kumihuput päissä. Löytyy jostain jarrutehostimen läheltä. Etupäässä ovissa muistaakseni 5.25"dls. Magneetit otti välipeltiin kiinni joten korotusrenkaat tein alle.
-
En tienyt et noissa on vag kone?? Omassa tdi volvossa on kyllä mutta että bensa konekin vag, no joka päivä oppii uutta.... Ihan hyvää se mobil on... Mutta Teboilin öljyt ei käy edes munkin paistoon. Ja volvo on todellakin lämmin auto jos paikat kunnossa....
Bensakoneet on volvon omia 10valve ja 20 valve.
-
Eli niin kuin aloittaja sanoi, on Esson baari juttuja... :2funny:
Ajattelin että jotain on mullakin menny ohi, kiitos varmistuksesta näin arvelin sen olevankin.
-
Moottoriöljynä omassa 10-tappisessa olen käyttänyt Motox FullSynth 5W-40:tä - Laadukasta tai ei, mutta ainakin sitä myydään täyssynteettisenä ja 20 litran pöntössä (4 euroa/litra). Useampaan autoon vaihtelen öljyjä, siksi kiva kun on iso pönttö (ja minun 850 syö kyllä öljyä ihan jonkin verran)... Teboilin öljyt pärjäsivät jokunen vuosi sitten hyvin jossakin kotimaisessa öljyvertailussa, eivätkä nekään mitään kalliita ole.
Lootaöljyksi suositeltiin tuolla Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (ilmeisesti sama öljy kuin mitä Volvon tiskiltä saa?):
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.msg676605#msg676605
Tuota Castrolia on minullakin M56:ssa, en osaa siitä mitään negatiivista lausua. Laatikko on toiminut todella hyvin. Ainetta löytyy Motonetistä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-34-vaihteistooljy
Keskellä kuvaa näkyy läpivienti, josta minulla menee panssarikaapeli sisähaaroitukselle (ruuvilla tukittuna näkyy pienempi reikä samassa "tutissa"):
(https://farm1.staticflickr.com/274/32455357375_729c0ab517_k.jpg) (https://flic.kr/p/RrYc2a)
Kuskin puolella samanlainen läpivienti vastaavassa paikassa iskaritornin läheisyydessä jotakuinkin runkoaisan päällä. Toki kuskin puolella on huomattavasti enemmän ylimääräistä tavaraa tiellä.
Viimasuojasta ei haittaakaan ole, ainakaan minulla ollut talvella. Ei sille lopunperin ehkä muuta perustetta ole, kuin ehkäistä suolakuran menemistä konehuoneeseen (kesällä puolestaan käytän hyttysverkkoa maskissa, niin ei ole kaikki mahdolliset ampiaisenraadot sitten syylärissä...) Huohottimen putsaushan on näissä joka tapauksessa erittäin suositeltava ennakoiva huoltotoimenpide.
8,5 litraa kuulostaa hyvältä, autosi lienee paremmassa kunnossa kuin minun... Alle kympin en nimittäin pääse millään, lähempänä 12 litraa sataselle taitaa olla lukemani - toki puhdasta maantieajoa ei minulla tule käytännössä koskaan. 20 kilsaa on minulla kodin ja työpaikan välillä ja juuri muuta ajoa ei sen lisäksi olekaan. Välitykset ovat tosiaan pidemmät kuin joissakin muissa autoissa, satasen mittarinopeudessa kierrokset eivät taida olla lähelläkään kolmea tonnia (joissakin ajamissani autoissa menee sen yli ko. vauhdissa).
Niin, liikennevakuutus on kyllä mielestäni ihan kohtuuhintainen itselläkin. Joku reilut 130 euroa muistaakseni vuodessa (LähiTapiola).
Ruoste on näissä yleensä lähinnä kosmeettista - suosittelen kuitenkin jossakin vaiheessa kurkistamaan sisälokareiden, takapuskurin ja helmamuovien alle, jotta totuus paljastuu.
-
Tuos on sulle halpa ja hyvä manuaaliöljy, toimii.
https://www.biltema.fi/autonhoito/moottorioljyt/vaihteistooljyt/vaihteistooljy-tayssynteettin-2000036327
2 litraa riittää vaihtoon.
Sen viimasuojan voi pahvista väkästellä itse maskin taakse jos pakkasta on yli 20, lämpiää nopeammin.
Motox 5W/40 on hyvä tuohon, sen valmistaa hollantilainen yhtiö Eurol, jota suomessa myy esim. Tokmanni...
-
Tännehän on tullut ihan hyvin juttua. Nuo dieselkoneiset on niitä vaggineita, ei näissä kai koskaan ole vaggineiden bensakoneisiin sorruttu.
Pääasiassa maantieajoa menty kesänopeuksilla vakkari päällä niin tuohon 8,5l/100km päästy, laskettu kulutus ei ajotietokoneen antama.
Öljyt menee vaihtoon seuraavasta palkasta, koneeseen ja laatikkoon aattelin laitattaa samalla kerralla.
100 nopeudessa taisi kiekat olla jossain 2500 paikkeilla jos en nyt ihan väärin muista, muissa kulkineissa oltu jo 3000 paikkeilla tai yli.
Täytyy tuohon läpiviennin ettimiseen perehtyä lähikaikoina. Tässä ei ole tuota sisätilanlämppärin haaraa, myöskin persgrillit puuttuu kun saksanmalli.
Voipi olla että vanhasta tottumuksesta tulee laitettua jotain keulille talveksi jos kovia pakkasia tulee.
Auto on siisti melkein 400tkm ajetuksi niin ulkoa kuin sisältä. Pientä kulumista nyt näkyy mutta sehän kuuluu asiaan.
-
Myös mulla saksanmalli samanlaisella historialla, 94, öljynkulutuksen takia vaihdoin 95 koneen, hyvä auto, pois en anna, ajetaan vielä tosipitkään, kilometrejä mittarissa (tosi) karvan alle 300 tuhatta.
Alle kymppitonnin en myy, tosin sitä ei varmaan kukaan maksa, kukatietää...
-
Nyt sitten löytyi ensimmäinen vika Volvosta, kuskin jalkatila märkä ja jäähdytinnestettä näyttäisi olevan. Ilmeisesti ne jotkut tiivisteet menneet johon tällä foorumillakin törmännyt. Onkos työläskin homma tehdä ja paljonko mahtaisi kustantaa jos pajalle veisi? Ittellä vähän ajan ja varsinkin tilan puutetta tehdä homma itse, ei viitsisi taivasalla remppaa tehdä.
-
Joko lämppärinkenno tai sen putkien o-renkaat vuotaa. Noin tunnin homma vaihtaa, kunhan ei yritä irrottaa konehuoneesta letkuja rintapellin läpiviennistä. Muovi on sen verran haurasta, että halkeaa jos yhtään nytkyttää letkua sivuttain ja sitten voikin tilata uuden läpiviennin.
-
Jompikumpi noista se syyllinen todennäköisesti on. Täytyy kysyä tarjousta parilta pajalta, ja jos liian kalliiksi menee niin tarvitsee varmaan itse ruveta hommiin. Tietääkös joku jotain asiansa osaavaa pajaa täältä Turun alueelta?
Edit. Löysin tämmöisen ketjun: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=62170.0
Vieläkös tuo Alanko Kai on hyvä paikka? Voisi sieltä ainakin alustavasti tarjousta kysyä tähän remonttiin.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=119.0
Tuollaisen ohjeen löysin foorumilta, eli ilmeisesti tuon mukaan menee? Voisin koittaa tehdä vaihtotyön itse, eiköhän sen jo purkuvaiheessa huomaa saako homman tehtyä vai ei. Työasento ohjeen mukaan ainakin todella ikävä ja kun ei itsekään ole mikään kovin taipuvainen niin saa nähdä mitä tulee.
Laitoin tuossa viikolla sanomalehteä kuskin kumimaton alle ja punaiseksihan se vähän värjääntyi joten eiköhän tuo ole selkeä tapaus.
-
On kyllä sitten ihan erinäköinen tuo 850 mallin kenno ja putkisto.
Tuolla ohje oikeaan malliin, ei tarvitse mitään sokkia äheltää, o-renkaiden voitelu ja yhdellä torx ruuvilla putkien kiristys kennoon.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=188.0
-
Kiitoksia vaan laatikkovialle, en kyseistä ohjetta haulla löytänyt. Täytyypä mennä volvon kimppuun kunhan taas on aikaa.
-
Joko lämppärinkenno tai sen putkien o-renkaat vuotaa. Noin tunnin homma vaihtaa, kunhan ei yritä irrottaa konehuoneesta letkuja rintapellin läpiviennistä. Muovi on sen verran haurasta, että halkeaa jos yhtään nytkyttää letkua sivuttain ja sitten voikin tilata uuden läpiviennin.
Itse totesin tuon läpiviennin sellaiseksi suunnittelun kukkaseksi, että teuraaksi meni:
(https://farm4.staticflickr.com/3955/33712800980_dd7a43d20e_k.jpg) (https://flic.kr/p/Tn5Vcj)
(https://farm1.staticflickr.com/590/32334299131_9ee89eda57_k.jpg) (https://flic.kr/p/RggJC4)
Läpivientipalikasta sisukset roskiin ja letkut vaan simppelisti siitä läpi kabiiniin (ihan metritavarasta pätkin sopivat letkut, sisähalkaisija 16 mm, ulkohalkaisija 23 mm). Sisäkennolle menevät putket poikki rautasahalla ja wanhanajan tyyliin letkut putkien päälle klemmareilla kiristäen.
Tämä ihan vaan vaihtoehtoisena tapana, jos sattuisi käymään huonosti sen läpiviennin kanssa. Itse harrastan näitä "vaihtoehtohoitoja" autoihini, voi järkyttää herkimpiä katsojia ::)
-
Itse totesin tuon läpiviennin sellaiseksi suunnittelun kukkaseksi, että teuraaksi meni:
(https://farm4.staticflickr.com/3955/33712800980_dd7a43d20e_k.jpg) (https://flic.kr/p/Tn5Vcj)
(https://farm1.staticflickr.com/590/32334299131_9ee89eda57_k.jpg) (https://flic.kr/p/RggJC4)
Läpivientipalikasta sisukset roskiin ja letkut vaan simppelisti siitä läpi kabiiniin (ihan metritavarasta pätkin sopivat letkut, sisähalkaisija 16 mm, ulkohalkaisija 23 mm). Sisäkennolle menevät putket poikki rautasahalla ja wanhanajan tyyliin letkut putkien päälle klemmareilla kiristäen.
Tämä ihan vaan vaihtoehtoisena tapana, jos sattuisi käymään huonosti sen läpiviennin kanssa. Itse harrastan näitä "vaihtoehtohoitoja" autoihini, voi järkyttää herkimpiä katsojia ::)
Tuolleenhan sen pitäis olla jo tehtaalta. Mut maailmaan pukkaa kouluista nii paljo insinöörejä et tarvii niille olla töitäkin. Tuolla pikakiinnityksellä on säästetty jonku verran ni se on menny suunnittelusta läpi vaikka on iha ku paavo väyrynen.
-
Koitettu etsiä tuota vuotokohtaa menneellä viikolla ilman tulosta. Pieni vuodon jälki siellä kuitenkin oli, ei kuitenkaan mikään kovin tuoreen näköinen. Epäilys että kenno taitaa vuotaa jos jokin tuolla vuotaa. Kuivattiin tuo vuotokohta ja ympäristö niin näkee jos sinne uutta vuotoa tulee. Tällä hetkellä seurataan tilannetta ja kohta taas otetaan auki tuo kohta ja katsotaan onko uutta vuotoa tullut. Autoa on kuitenkin isolla rahalla rempattu ennen kuin sen ostin niin tuli mieleen olisiko tuokin sitten kaikessa hiljaisuudessa korjattu.
Toinen vika mikä ilmeni tuossa pari päivää sitten, niin kuskin puolen takaoven alareunassa oleva tiiviste melkein kokonaan irti, on enää kiinni vain toisesta päästä vähän. Tuo vanha tiiviste näyttää ihan ehjältä mitä nyt kiinnitys pettänyt. Tuossa on sellaiset pienet muoviklipsit vai mitkä lie millä ilmeisesti pysyy kiinni, onko laitettu tehtaalla myös liimaa tuon lisäksi sitä en tiedä. Saako tuollaista tiivistettä enää mistään vai saisiko tuon vanhan jotenkin fiksusti korjattua?
-
Uutta kysymystä peliin, eli onnistuukos tähän koneeseen (2,4 10v koodinimeä en muista) tehdä imuöljynvaihto, eli öljytikun reiästä öljyt pihalle vai jääkö liikaa vanhaa öljyä koneeseen? Löytyy tuollanen imupumppu niin tuolla saisi siististi tehtyä öljynvaihdon. Auton saksankielinen manuaali näyttää öljytilavuudeksi 5,4l, ilmastoitu malli siis kyseessä. Mobilin öljyt tällä hetkellä koneessa (5w40 Super 3000) jota vähän näyttää syövänkin. Voisi kokeilla jotain toista öljyä jos vaikka vähenisi tuo öljynsyönti, onko suosituksia?
-
Ölymerkillä tuskin on väliä kunhan täyttää valmistajan suositukset. Mä oon käyttäny yleensä tossa Alangolla autoa kun ollu simmosia ropleemia mitä ei viittti itte väsätä parkkipaikalla. Osaavat mekaanikot.
-
Ei ole tullut vähään aikaan foorumille kirjauduttua mutta öljyt vaihtui ihan normaalisti alakautta ja mobilit sinne nyt meni kun halvalla sai + suodatin tietty. Vaihtovälinä olen ajokeissani pitänyt sellaista 10-12tkm riippuen kaupunkipyörityksen määrästä.
Uutta ongelmaa on tällä hetkellä ilmastoinnin toimimattomuus, täyttöhuollon tuolle teetän kunhan kerkiän niin katsotaan jos heräisi. Tämä toimi kuitenkin vielä syksyllä.
Toinen vika mikä johtaa jo hylkyyn leimallakin on käsijarrun toimimattomuus kuskin puolella, tuon huomasin heittäessäni kesäkiekot alle. Pystyy pyörittämään rengasta yhdellä kädellä vaikka kässäri vedetty tappiin asti. Apukuskin puolella pitää.
Onkos tässä autossa raitisilmansuodatin hanskalokeron takana, akvaariossa vai jossakin muualla kenties?
Jotain hyvääkin, oli yksi päivä jäänyt parkit päälle koko työpäivän ajaksi (10,5h) ja silti lähti Volvo käyntiin ilman mitään ongelmia ja pyöritti vielä ihan pirteästi.
-
Raitisilmasuodatin löytyy konehuoneen puolelta, muutama torx auki ja muovia ylös niin näkyy.
Sieltä repsikan puolelta.
-
Itsellä ollu koko suodattimen boxia eli ei ole edes kaikissa asennettuna.
-
Mitäs ohjaustehostinöljyä tähän kannattaisi laittaa? Näyttää olevan aika vähissä jos lisäisi ja kattoisi katoaako tuota. Tuo Volvon oma manuaali mikä auton mukana tuli kyllä kertoisi mutta se on hanskalokerossa ja lokeron avausmekanismi paskana >:(.
-
Mitäs ohjaustehostinöljyä tähän kannattaisi laittaa? Näyttää olevan aika vähissä jos lisäisi ja kattoisi katoaako tuota. Tuo Volvon oma manuaali mikä auton mukana tuli kyllä kertoisi mutta se on hanskalokerossa ja lokeron avausmekanismi paskana >:(.
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/1911/Comma-ohjaustehostinoljy
Itselle laitoin noista tuota vihreää ja hyvin on kohta vuoden päivät toiminut. Täyttää vaatinuksen CHF11S, joka lukee vm. 98 ohjekirjassa. Luulisi saman käyvän 850.
-
Kokeillaan tuota, ajaa varmasti asiansa.
-
Käsijarruvaijeri oli entinen, nyt taas pitää kässäri kuten pitää.
Miten tuon sivuvilkun kuvun saa irti, se pieni vilkku siinä edessä? Tuo on palanut ja pitäisi vaihtaa kun tarvii katsastaa auto tulevalla viikolla. Ei viitsi voimaa käyttää tuon kanssa ettei hajoa.
-
Lokarivilkuthan irtoavat kokonaisina kun työntää sitä vilkkua eteenpäin ja kiskoo takareunasta alkaen irti koripellistä. Vähäsen siinä voi joutua voimaa käyttämään. Kulmavilkku/parkkiumpio on kiinni sellaisella jousella, konehuoneen puolella pitäisi näkyä silmukat, joista kiinnityksen voi vapauttaa.
-
Juuri noin kun dneproshin kuvaili niin tuo lokarivilkku irtosi, voimaa tuossa ei juurikaan tarvitse käyttää. Kun vilkku on irti, kannattaa kiertää uloin pää irti niin polttimo on esillä. Johtoja ei tarvitse irroittaa, vilkkua saa sen verran vedettyä ulos että vaihto onnistuu.
Jokin kosketushäikkä tuossa vilkussa oli, sillä polttimo oli ehjä. Vähän heiluttelin polttimoa siinä kannassa niin lähti pelittämään taas.
-
Millä tuon Service valon saa kuitattua, palaa nykyään hetken aikaa käynnistyksen jälkeen ja sammuu.
Toinen kysymys, kuuluuko tässä mallissa palaa takasumuvalo kummallakin puolella? Tässä palaa vain kuskin puolella ja polttimo on ehjä.
-
Service valon saa pois pätevällä lukijalla. Sehän syttyy tietyin välein ja muistuttaa vain huollon ajankohdasta.
Sumuvalon toiminta on just oikein noin.
-
Ei ole lukijaa joten palakoon. Pieni epäilys olikin että vain yksi takasumuvalo olisi mutta hyvä saada asiaan varmistus. Ovat nuo takavalojen polttimot muutenkin harvinaisempaa P21/4w mallia.
-
Jos sulla on tosiaan 10V motti niin enpä ole perehtynyt tuohon service valon poistoon.
FAQ puolella on jotain ohjeita mutta tuo moottorinohjaus on pulmallisempi.
Onko vaihdekepin etupuolella kolikkolokeroa jonka alla olisi obd pistoke tai onko konehuoneessa lainkaan vikakoodinlukurasioita?
-
10v motti tässä on. Netistä löytyy yhtä jos toista ohjetta tuon nollaamiseen mutta mitään varmuutta mikä tuohon tehoaa ei ole. Täytyy huomenna käydä katsomassa löytyykö tuosta minkäänlaista pistoketta, ei ole ainakaan vielä osunut silmään. Kolikkolokero vaihdekepin edestä kyllä löytyy.
-
Konehuoneessa vilkkuledi 850 10 valve ja v70 10 valve se on kyynärnojan alla lokerossa.
-
Se cervicevalo on helppo nollata siitä ledilaatikosta, ohje on mulla tallilla, laitan huomenna tähän.
-
Service kuittaus, 850 93-95
kytke sytytysvirta
A kotelosta johto reikään no 7
paina nappia 4 kertaa lyhyesti
Led palaa
paina koodi 1- (led palaa) 5- (led palaa) 1 (led vilkkuu)
homma ok
Tee uudestaa jos sekoilit koodissa.