Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tome- - 05.06.2019, 18:36:33

Otsikko: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Tome- - 05.06.2019, 18:36:33
Heti alkuun vaihdettuja osia, jotka jotenkin voisi aihetta liipata:

Tulpat OEM
Tulpanjohdot Bougicord
Pyörijä ja virranjakajan kansi Bosch
Moottorin ilmansuodatin
Polttoainesuodatin

850 2.3 T-5R Automaatti '95, allekirjoituksen keltainen ja 419tkm ajettu.

Pientä värinää on tuntunut ennen ja jälkeen osien vaihdon, vähän samaa kuin kävisi neljällä. Lisäksi tänään sitten tankkauksen jälkeen helteellä kävi hetken 3 tai 4 sylinterillä.

Muutenkin tuntuu että paras veto ei ole tallessa, vähän tahmeaa on meno. Tasakiihdytyksellä tuntee pientä aaltoilua menossa, kun tietää mitä tunnustelee. Olisko TCV tai by-passin kalvo? Ehkä jopa molemmat. Tosi herkästi muutenkin menee ahdoille (ei tietoa onko ohjelmaa sisässä, mutta kulkupuolen huomioiden ei siltä vaikuta). Automaatti on tuttu muistakin 850:stä / x70 mk1, ei juuri meinaa turbiinia lukita vaan herkästi vapauttaa myös yli 90 vauhdissa. Vähän kuin olisi väännön puutetta, verrattuna vaikka vastaavaan 170hv kokemukseen.

Laatikko ei varmasti ole parhaassa tikissään, mutta tämä ongelma on selkeästi jossain moottorin puolella. Tämä laiskuus ei tule automaatista.

Turbo pitää pientä vislausta, mutta ei mun mielestä sellaista että olisi rikki menossa vaan menee ahdoille herkästi kuten mainittua ja ihan kuin siellä ongelmat lisääntyisi. Mutta myös tyhjäkäynnillä huomaa pienen tärinän, ikään kuin kipinä ei joka kerta tavoittaisi tai bensan/ilmansaannissa olisi jotain häikkää.

Tämähän oli pitkään pääasiassa seisonnassa, joten kaikki on mahdollista. Käynnistyksessä kuuluu 1-2sec hydraulinostajien napautukset, kunnes paineet nousee. Öljyt hyvän väriset, eikä nyt 1500km aikana ole katoamista havaittavissa.

Edit, jäi ne vikakoodit (osa voi olla vanhoja)

A1:
1-1-3 Transmission control module (TCM) fault   
3-1-3 Faulty signal from gear position sensor (PNP)

A2:
2-3-1 P0171 (part load), P0172 (part load)       Long term fuel trim, part load 
2-2-1 ??

A3:
3-3-3 ??
1-3-2 ??
4-4-4 No power supply to valves in hydraulic unit   

A7:
1-1-3 Fuel gauge short circuit   
1-2-2 Temp. sensor interval too long     


B jäi lukematta ja A5 / A6 ei mun mielestä ollut nastaa?

Katsastukseen 1500km sitten päästöt ok ja kulutus vaikuttaisi olevan ihan ok  ???
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Nick - 05.06.2019, 21:49:04
No mites polttoaineensuodatin?
IMM voi myös takkuilla noilla kilsoilla.
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Tome- - 05.06.2019, 22:23:21
No mites polttoaineensuodatin?
IMM voi myös takkuilla noilla kilsoilla.

Joo PA suodatin myös vasta uusittu.

IMM ei jotenkin käy järkeen, kun se tuskin aiheuttaa että käy osalla pytyistä?
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Nick - 06.06.2019, 08:58:13
IMM ei jotenkin käy järkeen, kun se tuskin aiheuttaa että käy osalla pytyistä?
Eikö koneen käydessä vajailla pitäisi ilmetä myös jotain Cylinder misfire -koodeja?

Kaikesta huolimatta kannattaa nollata kaikki koodit pois ja ajella hetki, sitten lukaista koodit uudestaan.
Tietää sitten mikä on vielä ajankohtaista.
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: laatikkovika - 06.06.2019, 14:39:49
No tuo lämpöanturi on halpa kokeilu ja kyllä se imm noin oireilee monasti.
Eihän näistä muuta hajoa... :D
Muutaman joutunut vaihtamaan...
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Tome- - 06.06.2019, 20:19:41
Täytyy lukasta huomenna koodit uusiksi, nyt ainakin vähän nurkka-ajoa saa siihen mennessä.

Eikös motonetista saa näihin orkkis boschin ”järkihintaan”?
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Tome- - 08.06.2019, 13:24:17
A1:
1-1-1

A2:
1-1-1

A3:
1-1-1

A7:
1-1-1

Lukasin myös B nastalta nyt koodit, joskaan niitä ei ole nollattu, eli myös vanhoja voi olla seassa

B1:
1-4-5 Faulty signal from function selector switch
3-2-3 Ventilation damper motor active too long   
4-1-1 Blower fan seized or drawing excessive current
4-1-4 Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized 
4-1-7 Passenger’s side interior temperature inlet fan seized

B2:
1-2-2 Speed has not exceeded 22mph or no speed signal

(ei nollaantunut, jäi muisitiin)

B5:
1-1-1

B6: Nasta näkyy kyllä ja valo syttyy, mutta ei anna mitään.


Ihmettely jatkuu siis.. Pystyykös tuon IMM putsaamaan jollain?
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Spude1 - 10.06.2019, 18:23:54
Pystyykös tuon IMM putsaamaan jollain?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: laatikkovika - 10.06.2019, 22:24:51
Putsata toki voi mutta koskaan ei ole omalla kohdalla auttanut jos imm oireilee pahasti.
Purkuosa muutaman kympin, 20V vapareissa sama. :)
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Spude1 - 11.06.2019, 16:24:28
Putsata toki voi mutta koskaan ei ole omalla kohdalla auttanut jos imm oireilee pahasti.
Purkuosa muutaman kympin, 20V vapareissa sama. :)
+1. En usko puhdistuksen auttavan.
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Tome- - 04.07.2019, 09:04:47
Hieman väliaikatietoja, käytin vielä tulpat ja niiden johdot irti. Alla kuva tulpista, 1-2-3-4-5 järjestyksessä vasemmalta oikealle. Mitäs mieltä tulpista? Noin 1000-2000km ajettu.

(https://live.staticflickr.com/65535/48149218881_e27681b582_n.jpg) (https://flic.kr/p/2gmMkhe)

Tämän (https://www.matthewsvolvosite.com/volvo-5-cylinder-engine-firing-order.html) mukaan tarkastin vielä järjestyksenkin ja se oli ihan oikein, tuli siis epäilys että olisiko jossain vaiheessa johtojen järjestys vaihtunut ja olisin vaihdossa kopioinut "väärin" järjestyksen.

Taustallahan on tietysti pitkät seisonta-ajat ja vieläkin kohtuullisen vähän on ajoa ollut. Nyt kuitenkin tuntuu että olisi alkanut käymään tasaisemmin ja välillähän on muutenkin käynyt ihan oikein. Voiko joku venttiili jumittaa tai jotain vastaavaa olla?

Mites huono akku, voisko se aiheuttaa myös näitä ongelmia? Pitää kyllä virran montakin päivää ainakin näin kesällä, mutta eihän se vielä anna takeita kunnosta. Myöskin aika hapettuneet kaapelit on akunkengissä..

Nyt tankkasin vielä 20L E85 tankkiin ja 98:a päälle, käsittääkseni tuo etanoli toimii kuitenkin liuottimena ja voisi esim. suuttimilta irroittaa likaa? Toki voisi ihan jonkun puhdistusaineenkin laittaa seuraavaan tankilliseen.
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: laatikkovika - 04.07.2019, 13:12:57
Elä nyt helkkari laita 85 tankkiin jos ei ole muutosta tehty. Vaparissa hetken menee mutta ei turbossa.
Varsinkin jos ahdot nousee liikaa...
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Tome- - 04.07.2019, 13:29:58
Elä nyt helkkari laita 85 tankkiin jos ei ole muutosta tehty. Vaparissa hetken menee mutta ei turbossa.
Varsinkin jos ahdot nousee liikaa...

Oon mä joskus ennenkin pienen satsin laittanut, eikä siitä ole turbollisissakaan haittaa ollut. Ei tietysti parane ihan äärimmäisiä kiihdytyksiä lähteä tekemään. Varsinkin nyt, kun vaimo lähinnä ajaa tällä kauppaan ja takaisin niin eiköhän toi mene. :)
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: Kankikari - 04.07.2019, 14:16:10
Elä nyt helkkari laita 85 tankkiin jos ei ole muutosta tehty. Vaparissa hetken menee mutta ei turbossa.
Varsinkin jos ahdot nousee liikaa...

Tää tarvii jo perustelun.
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: RILLUV70 - 04.07.2019, 20:18:44
Kyllä minäki muistaakseni ajelin E85:a kesällä ilman Eflexiä turbolla ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: 850 T-5R käy epätasaisesti
Kirjoitti: laatikkovika - 07.07.2019, 14:04:02
Tää tarvii jo perustelun.
No, tehot putoaa ja käynnistyvyys huononee, kulutus kasvaa. Mitä muuta?