Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 29.10.2010, 17:20:15

Otsikko: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 29.10.2010, 17:20:15
Lainaus käyttäjältä: Lankku Volvolandia
Tässä englanninkielinen sivu operaation suorittamisesta MKa:n laittamana:
http://volvospeed.com/Repair/timingbelt.php


Ja sitten minun kirjoittama ohje em. sivuston kuvilla linkitettynä:

Itse en ole koskaan purkanut koneen päälimuoveja pois jakohihnaa vaihtaessa, toisin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan. Hihnan saa pois välistä ja sinne takaisin ilman irrotteluakin.

Eli jos päälimuoveja ei irrota, tarvitsee 10, 12 ja 30mm hylsyt, lyhyen T45(muistaakseni tämä koko) Torx-pään sekä lyhyen ja pitkän jatkon räikkään. Hydraulisen kiristimen lukitsemiseen sopivan naulan/popniitin sekä pihdit naulan irroittamiseen kiristimen ja hihnan asentamisen jälkeen. Nokka-akselin hihnapyörien asennon merkkaamista varten tarttuva tussi tai vaikka paikkamaalipullo pikkupensselillä. Jos haluaa enemmän tilaa pyöränkotelon puolelle, varaa tunkki sekä pukki jotta saat auton nostettua ja tuettua siksi aikaa kun pyörä on irti.

Työvaiheet noin vm. -99 asti hydraulisella kiristimellä:
1. Moniurahihna pois, kiristimen saa käännettyä räikällä tai sitä varten tehdyllä työkalulla. Piirrä hihnan kulkureitti paperille jollet ole varma että muistat sen. Pyöräytä kiristin- ja ohjainrullaa jotta kuulee tarvitsevatko vaihtoa.
1.1 Moniurahihnan ohjainrullan vaihto. Kampea rullan keskellä oleva muovisuoja pois ja avaa pultti.
2. Paisuntasäiliö irti nostamalla ylöspäin. Nestemääräanturin johto irti pohjasta ennen ylemmäs nostamista. Säiliö letkuineen taipuvat kyljelleen koneen päälle, varmista että korkki on kiinni ettei nesteet valu ulos.
3. Lisätilan saamiseksi moniurahihnan kiristinmen voi irrottaa. Kiinni kahdella 12mm kantaisella pultilla. Vanhemmissa 850:ssä tämä väli on hieman ahtaampi kuin uudemmissa.
3.2. Rullan vaihto. Rulla on kiinni Torx-pultilla. Pultti auki ja uusi tilalle. Rullaa saa myös erillisenä ainakin kun käy mallin kanssa varaosatiskillä, eli ei tarvitse vaihtaa koko kiristintä.
4. Jakopään suojamuovin kiinnityspultti (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/BeltCoverR.jpg)(10 tai 12mm kanta) auki koneen päädystä ja muovi ylöspäin nostamalla pois paikoiltaan.
5. Nosta auton oikea etunurkka ylös, poista pyörä tai vaihtoehtoisesti käännä äärioikealle(vähemmän tilaa). Avaa sisälokarista (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/WheelOffR.jpg) taaempi kahdesta muovimutterista, kanta 10 tai 15mm ja taita alareuna (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CrankPulleyR.jpg), muovissa näkyy valmis taitoskohta. Sisälokasuojan päällä saattaa olla metallinen suojalevy, jonka poistamiseksi täytyy myös toinen mutteri irroittaa. Jos lokarinnurkan jatkuva siirtely häiritsee työn aikana, käännä se täysin auki ja ruuvaa pienellä ruuvilla kiinni lokasuojan etureunaan. Varmista ettei etureunan takana ole mitään.
6. Käännä moottori yläkuolonkohtaan. Nokka-akseleissa on pienet pystyviivat merkkinä YKK:sta ja hihnapyörien päällä olevassa muovissa (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CamPulleysR.jpg) on pienet lovet siinä osassa joka on hihnapyörien välissä. Hihnapyörien merkkien tulee osoittaa yläviistoon näitä lovia kohti. Asentomerkit voi tehdä ko. kohtiin ja/tai nokkapyöriin ja päälimuoviin klo 12:sta. Kampiakselin merkki on pieni nystyrä lohkossa hammashihnapyörän vieressä. Hammashihnapyörän hampaissa on kaksi pientä lovea, jotka tulevat merkin molemmin puolin tai sitten uran pohjalla on yksi pieni lovi. Sen lisäksi hammashihnapyörässä on nystyrä hihnapyörän puoleisella reunalla ja se tulee samalle kohtaa lohkossa olevan nystyrän kanssa(ei näy kunnolla kun ulompi hihnapyörä paikallaan).
7. Tässä työvaiheessa on kaksi vaihtoehtoa. Joko alahihnapyörän tai jakohihnaa suojaavan puolikuunmuotoisen pellin irroittaminen.
7.1 Suojapelti on alahihnapyörän ja koneen välissä alapuolella. Pellin kiinnityspultit (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CrankPlateR.jpg)(kanta 10mm) sijaitsevat suoraan eteenpäin ja eteen alaviistoon. Pulttien aukaisun ja irroituksen jälkeen pelti lähtee pois eteenpäin ja alas. Suoraan kampiakselin alapuolella on tappi, jossa on kumirengas ympärillä. Sekin jää hihnapyörän taakse, mutta sormituntumalla löytää helposti. Kumirengas pitää poistaa jotta hihna mahtuu tulemaan kunnolla pois.
7.2 Alahihnapyörä lähtee irti avaamalla neljä 10mm kannalla olevaa pulttia sekä keskimutterin(pulttikoneella). Normaalisti hihnapyörä on sen verran tiukassa, että sen irrottamiseen tarvitsee rengasraudan tai muun sopivan vääntimen. Hihnapyörän saa kammettua irti jakohihnan kiristinrullan pidintä vasten, eli toinen pää hihnapyörän ja koneen väliin ja tuki Torx-kantaisen pultin (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CrankGearR.jpg) kohdalta(kuvassa oikeanpuoleinen, vasemmanpuoleinen pultti on kiristimen ylempi). Kun hihnapyörää on saanut kammettua pois, lähtee se hieman heiluttelemalla irti, tarvittaessa voi kammeta alapuolelta etukehtoa tai muuta sopivaa kohtaa vasten(muista ettet painata em. suojapeltiä koska sen reuna on lähellä hihnapyörän reunaa). Hihnapyörän asentoa ei tarvitse merkata, koska se kohdistuu putkisokalla.
8. Seuraavaksi hydraulisen kiristimen irroittaminen, joka samalla löysää jakohihnan. Kiristin on kahdella 12mm kantaisella pultilla kiinni lohkossa ja sijaitsee alahihnapyörän vasemmalla puolella. Avaa ensin ylempi pultti ja sen jälkeen alempi (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/BottomTensionerR.jpg). Ylempi on helpompi avata yläkautta ja alempi jatkovarren kanssa alakautta. Voi olla, että ½" hylsyä ei saa mahtumaan alempaan pulttiin mikäli hihnapyörä on paikallaan. Tällöin vaikka lenkkiavaimella. Pulttien irroittamisen jälkeen kiristin alakautta pois ja hihna on löysällä.
9. Hihna pois joko katkaisemalla tai sitten kokonaisena ensin pois vesipumpulta ja sen jälkeen nokkapyöriltä ja viimeisenä kampiakselilta.
10. Rullat: Kiristinrulla on muistikuvan mukaan kiinni T45 kantaisella Torx-pultilla, ohjainrulla kahdella 12mm kantaisella pultilla. Torx-pultti voi olla tiukassakin, kannattaa tarkkailla ettei pultinpää pääse nylppäytymään. Pultit auki, rullat pois ja uudet tilalle.
11. Vesipumpun tarkastus. Jos pumppu ei pidä ääntä pyöräyttäessä, takertele tai ei ole kovasti välystä, on se kelvollinen. Pieni välys ei haittaa vielä. Pumppu on kiinni 10mm kantaisilla pulteilla, pultit auki, tiivisteenjämät pois, pintojen puhdistus ja uusi pumppu tilalle. Ei sen kummempaa.
12. Hydraulisen kiristimen puristaminen kasaan onnistuu isossa ruuvipenkissä. Poista muoviohjuri ensin ja katso ensin että tapin reikä on samassa linjassa rungossa olevien reikien kanssa, jos ei ole niin käännä tappia. Painata rauhakseltaan kasaan ja laita sopivankokoinen naula, tms. lukitukseksi (http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/TensionerPinnedR.jpg).
13. Seuraavaksi hihnan ujuttaminen paikalleen. Ensin kampiakselille kunnolla hampailleen. Jos poistit hihnan irrottamalla suojapellin, etkä hihnapyörää, laita hammashihnapyörän alla olevaan tappiin kumirengas takaisin. Sen jälkeen hihna imunokalle eli oikeanpuoleiselle. Tällä välillä hihnassa ei saa olla löysää, äläkä päästä hihnaa hyppäämään kampiakselilla hampaiden yli. Sen jälkeen hihna pakonokan yli, vesipumpulle ja viimeiseksi kiristinrullalle. Tarkasta että nokka-akselien hihnapyörät sekä kampiakseli ovat oikeassa asennossa. Jos kampiakselin asentoa tarvitsee muuttaa, kierrä keskimutteri paikalleen ja käännä räikällä.
14. Hihnakiristimen asentaminen. Laita kiristimen päälle tuleva muoviohjuri paikoilleen ja aseta kiristin paikalleen pyöräkotelon kautta, tarkasta että kiristin painattaa kiristinrullaa oikeasta kohtaa(rullanpitimen pohjassa on pyöreä nystyrä). Nostata kiristintä niin paljon ylöspäin, että saat alemman kiinnityspultin paikoilleen, sen jälkeen laita myös ylempi pultti. Poista kiristimen lukitustappi. Pyöritä konetta kampiakselilta kierros tai kaksi ja tarkasta että merkit ovat oikein. Jos eivät, pura kiristin ja hihna pois, aseta merkit kohdalleen ja kasaa uudestaan.
15. Tästä eteenpäin kasaus käännetyssä järjestyksessä. Muista laittaa paisuntasäiliön anturijohto takaisin paikalleen.


Ja tekemiset todellakin omalla vastuulla ;)

Mekaanisella kiristimellä olevaan tarvitsee kuusiokoloavaimen kiristimen asennon säätämiseen(tuli muistaakseni vm. -99).
Uudemmissa pieniä eroavaisuuksia, mutta pääpiirteittäin samalla tavalla.

Parin tekokerran jälkeen aikaa menee alle tunti :)



Lainaus käyttäjältä: Grand-Tourer Volvolandia
Lankulle kiitokset hyvistä ohjeista.

Ensikertalaiselle tarkistuslista - tarvitsetko vielä
   - vesipumpun tiivisteliima
   - kierrelukite
   - uudet pakkasnesteet ( onko vaihdettu koskaan )
   - T45 + hylsy + räikkä - tarkista mahtuuko väliin
   - momenttiavain
   - kameralla kuvat jakopää + kampiakselin merkeistä

1. Mitä eroa ottaako kampakselin pyörän pois ? - Kampiakselin laturinhihnan pyörän irroittaminen on nopeampi tapa, jos löytyy tarpeeksi järeät työkalut ( iso pulttikone ). Hihna mahtuu tulemaan pois pyörä paikallaan, mutta menee värkkäämiseksi.
2. Paisuntasäiliön anturin lukitus vapautetaan puristamalla. U-mallinen sokka jota puristetaan ja vedetään.
3. torx T45 ihan oikein. Älä pyöristä kantaa, pistä kiintoavain lokasuojan ja räikän väliin ja paina kiintoavaimella räikkää pulttia vasten ja väännä räikkää.
4. Jos vaihtaa vesipumpun ja vaihtaa nesteen,  jäähdyttimen alareunassa kuskin puolella 13mm mutteri, johon saa letkun kiinni, josta voi tyhjentää. Onko tiivisteliimaa vesipumpulle + uudet nesteet. ( Puhdas vesi kuluttaa pumppua )
6. Muista katsoa miten päin kiristimen päälle oleva muoviihjari tulee ennen kuin otat pois

Projektin kynnykset ensikertalaisella
1. Hihnan poistaminen kampiakselilta laturin pyörä paikallaan - kumirinkula pois. Voi sen vanhan hihnan katkaistakkin.
2. Hihnan asennus takaisin ( kiristäjä paikalla ) - kampi-nokka väli oltava kireä, muuten ei mene kiristäjälle. Itse otin nokka hampaan verran takaisin, ja pyöräytin nokasta kireälle. Varo ettei hyppää kampiakselilta hampaalla. Eli toinenkaan puoli ei saa olla löysä.
3. Varaa aikaa ekalle kerralle - esim viikonloppu
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 12.03.2013, 09:04:38
Ehjä linkki:
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/timing_belt_change.html

Toinen:
http://www.happywrenching.com/volvo/850/volvo-850-timing-belt-and-water-pump-replacement.html
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Suoli - 10.04.2013, 21:01:57
Mikäs on suositeltava hihnanvaihtoväli? Vissiin 120tkm mutta entäs vuodet?
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: JoonasH - 11.04.2013, 00:18:49
Mikäs on suositeltava hihnanvaihtoväli? Vissiin 120tkm mutta entäs vuodet?
4 vuotta  ;)
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Suoli - 11.04.2013, 07:09:30
4 vuotta  ;)

Tätä mie vähän pelkäsinkin. Uudessa hankinnassa on hihna vaihdettu 65tkm sitten, mutta vuonna -02 :/ Vissiin ois aika! Edellinen omistaja oli viel käyttäny korjaamolla tarkistuttamassa, mutta siellä oli vaan sanottu ettei tartte vaihtaa, ku ei oo kilometrit täynnä.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 11.04.2013, 07:56:38
Kyllä mulla on ollut samanverran ajetussa orkkisremmissä jo kuuden vuoden jälkeen alkavia murtumia hammaspohjissa.

Jeep, en ite ajele kuutta vuotta hihnalla mutta satuin semmosen ostamaan jossa noin oli ja lähti remmi aikas lujaa vaihtoon. Yleensä rullat menee vielä tuossa vaiheessa jos on edelliskerralla vaihdettu.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: völvöxc60 - 11.04.2013, 08:08:56
Kyllä mulla on ollut samanverran ajetussa orkkisremmissä jo kuuden vuoden jälkeen alkavia murtumia hammaspohjissa.

Jeep, en ite ajele kuutta vuotta hihnalla mutta satuin semmosen ostamaan jossa noin oli ja lähti remmi aikas lujaa vaihtoon. Yleensä rullat menee vielä tuossa vaiheessa jos on edelliskerralla vaihdettu.
En nyt taaskaan varmaksi mee sanoman, mutta eikö noi rullat/kiristimien hajoaminen ole suurin syy, kun se remmi poikii ::)
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 11.04.2013, 09:16:53
En nyt taaskaan varmaksi mee sanoman, mutta eikö noi rullat/kiristimien hajoaminen ole suurin syy, kun se remmi poikii ::)
Varmaan, jos on normaali-ikäinen hihna, on siis viallinen rulla tai uudemman mallin ollessa kyseessä kiristin, tai se on kiristetty väärin..
Harva kai niitä rullia muutenkaan vaihtaa esim. 60 tuhannen välein jos remminvaihtoväli on vaikkapa 120 tuhatta, ennemmin toisinpäin jos vuodet on täynnä. Saahan ne tietysti samalla vaihtaa jos haluaa. :P
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Suoli - 11.04.2013, 09:27:41
Rupesin miettii tarkemmin nykysiä kilometriä ja tuota vuotta mitä luulin vaihtovuodeks. Kattelin muitakin huoltopäivämääriä ja tulin siihen tulokseen että Ruotsalaiset laittaa vuosluvun ekaks eikä vikaks  :2funny: Eli onneks neljä vuotta tulee vasta nyt täyteen.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 11.04.2013, 09:33:27
4 vuotta  ;)

Lähteestä riippuen voi olla myös 10. :smoke:
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: coolower - 11.04.2013, 10:56:32
Eikö tähän vaihtoväliin vaikuttanut tuo pakkanen, se että meillä on tuo mikä se on ja muualla se voi olla pidempi.
Pakkanen haurastuttaa hihnaa enempi kuin jossain välimerellä ta Floridan lämmössä.

Jostain olen mielestäni tuonkin lukenut, "in cold areas...." jne.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: völvöxc60 - 11.04.2013, 11:01:48
Eikö tähän vaihtoväliin vaikuttanut tuo pakkanen, se että meillä on tuo mikä se on ja muualla se voi olla pidempi.
Pakkanen haurastuttaa hihnaa enempi kuin jossain välimerellä ta Floridan lämmössä.

Jostain olen mielestäni tuonkin lukenut, "in cold areas...." jne.
Pitänee paikkansa, mutta käsittääkseni Ruottalaisilla on kanssa pidemmät vaihtovälit, kuin meillä ::)
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Timo_R - 17.04.2015, 14:15:20
En täältä löytänyt mekaanisella kiristimellä olevan jakopään kiristysohjetta, niin tässä on :

Use the following procedure when adjusting the mechanical camshaft belt tensioner on 1998 Volvo S70/V70/C70 (B52X2/B52X4) vehicles with engine serial number 1266128-on.

(http://www.underhoodservice.com/wp-content/uploads/News/01_01_2007/VolvoFig1gif_00000015776.gif)

Service Procedure:
1. Install the timing belt.

2. Ensure that the belt is tight between the crankshaft and the intake pulley; if not, reinstall it.

3. Tighten the center screw to 5 Nm (4 ft.-lb.).

4. Holding the center screw stationary, turn the eccentric (A) with a 6 mm Allen wrench counter-clockwise until the tension indicator passes the right side of the adjustment window (B). See Fig. 1.

5. Turn the eccentric (A) back clockwise until the indicator (C) reaches the correct position based on the temperature of the engine (see Fig. 1).

6. Hold the eccentric secure and tighten the center screw to 20 Nm (15 ft.-lb.).
Note: When setting the final adjustment, the needle (C) must enter the adjustment window (B) from the right. If the needle exits the window to the left, it must be readjusted past the window so that it enters from the right. See Fig. 1.

7. Press on the timing belt and verify that the indicator moves in response to the pressure.

8. If the bolts holding either cam wheel had been loosened, tighten them at this time to 20 Nm (15 ft.-lb.).

9. Press the camshaft belt and check that the belt tensioner needle moves freely.

Needle Position at Different Temperatures:
Note: This adjustment is always carried out on a cold engine. A suitable temperature is approximately 20°C/68° F.

(http://www.underhoodservice.com/wp-content/uploads/News/01_01_2007/VolvoFig2gif_00000015777.gif)

At higher temperatures, for example with engine at operating temperature or at higher ambient temperature, the indicator is farther to the right. See Fig. 2 which shows the needle position when adjusting the camshaft belt tensioner at different engine temperatures.

Courtesy of IDENTIFIX.

ALKUPERÄINEN LINKKI : http://www.underhoodservice.com/volvo-tech-tip-adjusting-mechanical-camshaft-belt-tensioner/#

For additional information, visit www.identifix.com.
The following two tabs change content below.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: dneproshin - 01.01.2016, 21:46:18
850 jakopäässä kampiakselin ajoitusmerkki on pikkaisen hankala bongata, kuvassa punaisella korostettu merkit:

(https://lh3.googleusercontent.com/-AJWXv1wPUAw/VoXWZ22mTgI/AAAAAAAARlk/8zVIlgqt3jE/s800-Ic42/20160101_030035_edit.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-Z39D3CCYyVg/VoXRVHwP6eI/AAAAAAAARkk/VGAL88MCczU/s800-Ic42/20160101_025634.jpg)

Eli öljypumpun rungossa olevan nystyrän kanssa kohdakkain laitetaan hihnapyörän ura, jossa on pikkuruinen kolo. Jos koloa ei meinaa löytyä, on hihnapyörässä myös selkeämpi nystyrä, joka tosin tahtoo jäädä isomman moniurahihnapyörän varjoon.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Tome- - 18.07.2017, 21:40:22
Jakopään huollon hinnat noin 470-600€, osat motonetista noin 160-170€.

Vaihto houkuttaa siis tehdä itse. Linkit tuli katsottua, mutta vähän jäi epäselvää.

Mitä työkaluja tarvitsen? Minkä pituista jatkovartta, pulttien, avaimien halkaisijat ja tarviiko huomioida noi ahtaat tilat jotenkin työkalujen kanssa?

Onko hyvä hankkia jokin momenttiavain? Esim. biltemassa muistan että on ollut joku hyvä ja edullinen kapistus myynnissä.

Biltemassa myös lie nokkien lukitukseen työkalusetti, olikohan noin 70€?

Aikaa on hyvä varata, mutta ei kai tuo tekemätön paikka oo? Koskaan en oo jakopään remppaa tehny, enkä kiristimiä liioin vaihdellut.. Eniten ehkä häiritsee tuo vesipumpun vaihto, miten sen saan tiivistettyä kunnolla ja miten saan kiristettyä oikein (ei jää vajaaksi, eikä mee yli...)?

Millainen homma on poistaa tuo kampiakselin pyörä? Tarviiko siinä mitä huomioida ja tarviiko esim. uuden pultin? Kumpaan suuntaan aukeaa?


Ilmeisesti näitä tarviin ainakin:
Nokkien lukitustyökalu
1/2" räikkä, siihen 10,12mm hylsyt ja ilmeisesti lyhyt n. 5-7cm jatko riittää?
30mm hylsy
1" räikkä?
jatkovarret? Pituus?
45 Torx?
Lenkkiavaimia?
Kierrelukite, onko väliä mistä ja millaista?
Jäähdytinnestettä, paljonko?

Paljon tulee kysymyksiä kun ekaa kertaa menossa :D Mielellään sais kuitenkin yhden päivän aikana tehtyä... Muitakin vinkkejä, ohjeita ja kuvia saa mielellään laittaa. Yritän dokumentoida oman vaihdon ja huomioida kompastuskivet jos hommaan rupean.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: The moose - 18.07.2017, 21:48:54
Ite en lähtis päivässä koittaan ekaa kertaa tätä jakopäätä. Muovisuojien irottaminen ehjänä voi viedä yllättävän kauan aikaa ja seuraavaksi ihmettelee kun alapyörän pultti ei aukene pulttikoneellakaan.. sitkun aikansa ihmettelee huomaa et eihän sitä tartte poisottaa kun jakomerkin näkee ylhäältäpäin ja hihnaa peittävä suoja on muutamalla ruuvilla kii. Eli sen voi pujottaa sinne altapäin.

Uuden vesipumpun mukana tulee yksi paperitiiviste jakohihnan kiristin tais olla tiellä jotta se viimeinenkin ruuvi aukeaa tai että avain mahtuu väliin. Ja kun ne auot ite niin tulee tuntuma jolla sit laittaa ne uudet vesipumpun ruuvit kiinni. Hyvässä pumpussa ne tulee mukana eikä kannata 5e säästää kun valeon pumpun saa alta 50e.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Tome- - 18.07.2017, 21:56:40
Ite en lähtis päivässä koittaan ekaa kertaa tätä jakopäätä. Muovisuojien irottaminen ehjänä voi viedä yllättävän kauan aikaa ja seuraavaksi ihmettelee kun alapyörän pultti ei aukene pulttikoneellakaan.. sitkun aikansa ihmettelee huomaa et eihän sitä tartte poisottaa kun jakomerkin näkee ylhäältäpäin ja hihnaa peittävä suoja on muutamalla ruuvilla kii. Eli sen voi pujottaa sinne altapäin.

Uuden vesipumpun mukana tulee yksi paperitiiviste jakohihnan kiristin tais olla tiellä jotta se viimeinenkin ruuvi aukeaa tai että avain mahtuu väliin. Ja kun ne auot ite niin tulee tuntuma jolla sit laittaa ne uudet vesipumpun ruuvit kiinni. Hyvässä pumpussa ne tulee mukana eikä kannata 5e säästää kun valeon pumpun saa alta 50e.

No otetaan sitten viikonloppu. :)

Eli alapyörän vois jättää tosiaan paikalleen? Niinhän tuolla viesteissäkin kyllä tosiaan luki että on mahdollista...

Vesipumppu motonetista alkuperäinen valeo tosiaan 49,90, se olis suunnitelmissa. Hihnat ja kiristimet oli muistaakseni 119€ SKF. Voishan sitä käydä kysyy volvoltaki paljonko maksaa hihna + kiristimet, mutta ei taida kannattaa sieltä hakea.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Makkara - 18.07.2017, 22:29:06
Itsellä takana pari vinokoneen jakopäätä ja nyt viime vklp 850 tinakoneen jakopää. Kannattaa tosiaan varata aikaa. Nyt ensikertalaisena meni aikaa noin 9h alusta loppuun. Eniten aikaa meni siihen kiristinrullan T45 aukaisemiseen, vesipumpun vaihtoon ja uuden hihnan laittamiseen sieltä kampiakselin pyörän puolelta.
1. Ainakin 850 se lokasuojan ja kiristinrullan välinen tila on v*tun ahdas, eikä löytynyt kunnon työkaluja siihen, joten päädyin hakkaamaan lenkkiavaimen T45 hylsyyn kiinni ja sillä sai avattua aikapitkälle. Loput tolla leatherman talttapää viritelmällä.
(https://mikki.kuvat.fi/kuvat/Hannan+850/IMG_20170716_144441.jpg/_bigthumb.jpg) (https://mikki.kuvat.fi/kuvat/Hannan+850/IMG_20170716_144441.jpg)

2. Vesipumppu lähtee aika helposti irti, mutta niiden pulttien aukasuun menee vähän aikaa. Kiinnilaitossa meni turhaa aikaa kun vedin momenttiavaimella uudet pultit kiinni (tila ei meinaa riittää).

3. Vanhan hihnan katkasin ja se tuli tosi helposti sieltä kampiakselin pyörän välistä pois. Uutta hihnaa takaslaittaessa meinasin vaipua epätoivoon kun ei se hihna vaan meinannut taittua sieltä välistä. Vaatii kärsivällisyyttä, sekä kannattaa ylhäältäpäin välillä katella, että mikä siellä ottaa kiinni.

Muovisuojien kanssa ei ollut ainakaan mulla mitään ongelmaa. Ite tosiaan purin sen ohjainrullan ja kiristinrullan eka pois, niin sai enemmän tilaa vesipumpun ympärille. Nokka-akselin lukitustyökalu on vähän makuasia tarviiko. Ei ne nokat kovin helposti siinä liiku. Itellä oli pakonokka hampaalla liikkunu, mutta helposti sen saa tarkistettua ja korjattua.
Mulla oli työkaluina räikkäsetti, mistä löytyy 1/2" räikkä + hylsyt, sekä 1/4" räikkä + hylsyt. 30mm hylsyn hain kaupasta kesken remontin, kun unohtu :D. Kannattaa hommata myös joku millä saat puristettua hitaasti kasaan sen kiristimen. Nyt jos tekisin uudestaan, niin olisin hommannut tota momenttiavainta varten 1/2" -> 1/4" adapterin, niin olisi helpottanut huomattavasti vesipumpun kiristyksessä.

Jäähdytinnestettä taitaa mahtua kokonaisuudessaan 7+ litraa. Itse tyhjensin jäähdyttimen propusta ja sitten vesipummpua irroittaessa lohkosta tuli vähän, niin vähän vajaa 5 litraa sain menemään ilmauksessa.

Onnea ja menestystä hommaan! Heti rempan jälkeen sanoin etten enään ikinä koske tinakoneen jakopäähän, mutta ei se nyt enään pahimman v*tutuksen jälkeen niin pahalta tuntunut :D
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: paku97 - 28.02.2018, 11:30:07
Moi, olis jako ja moniurahihnojen vaihto, meinaan samalla vesipumpun vaihtaa. Kaikilla ajettu 140tkm(Gates). Kysymys: koneesta jäähdytysnesteet pois: mistä, syyläristä kyllä, mutta jos koneeseen jää paljon, niin..... ::). Kiitos.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: The moose - 28.02.2018, 12:53:00
Moi, olis jako ja moniurahihnojen vaihto, meinaan samalla vesipumpun vaihtaa. Kaikilla ajettu 140tkm(Gates). Kysymys: koneesta jäähdytysnesteet pois: mistä, syyläristä kyllä, mutta jos koneeseen jää paljon, niin..... ::). Kiitos.

Vesipumpun kun otat pois niin johan valuu tyhjäksi suurin osa tilavuudesta.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: paku97 - 28.02.2018, 13:12:49
Vesipumpun kun otat pois niin johan valuu tyhjäksi suurin osa tilavuudesta.
Jep, iso astia vain alle? Saman osat, kuin motonetissa, oli 50e halvemmat saksassa.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Timo_R - 05.03.2018, 11:22:14
Tässä vielä ohje VVT-pyörän takaisin laittoon.

Lainattu sivulta : https://www.justanswer.com/volvo/6b6kv-volvo-v70-cc-2-4-set-vvt-timing-mark.html

Lainaus
So just the gear is removed, but you did not remove the VVT hub itself? What job did you perform?

 

Your best bet is to remove the VVT unit and reset it entirely. With it removed, loosely intall the pulley onto the unit. Put the unit onto the camshaft and install the center bolt but do not tighten yet. Put the upper timing cover on and turn the pulley clockwise until the bolts are in the limit position in the oval holes. Keep turning clockwise until the timing mark is one tooth before the mark on the upper timing cover. Make sure the bolts are still in the limit position and then torque the center screw to 120 Nm and then the center plug to 35 Nm.

 

Then, when installing the belt, turn the VVT pulley clockwise and it should stop with the mark lined up with the mark on the timing cover. Hold it in this position while installing the belt.


Non-VVT-koneissahan nokat ajoitetaan tehdasmerkkeihin takapäästä näin :

(https://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-s40-11/18157d1501365216-help-i-screwed-up-my-cam-timing-2000-s40-1-9-camshaft_placement_before_application.jpg)

Tästä työkalusta päättelisin, että VVT-pyörällisessä akselissa hahlo on keskellä akselia? Jolloin hahlo laitetaan samaan linjaan kansilinjan kanssa?
(http://smhttp-ssl-43434.nexcesscdn.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/m/am-9995452--w-1920x1440.jpg)
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Kenoviiva - 09.08.2018, 21:17:35
Lisäänpä tähän ketjuun omia kokemuksia kuvein kera jakohihnan, kiristimien ja vesipumpun vaihdosta. Auto oli 1999 2,5 L 10v 106 kw

Pari kelpo linkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=Emsa-w-n93s
https://www.youtube.com/watch?v=SpNgDfvRcVI


Jakomerkit kannattaa katsoa ennen irrotusta, että ovatko kohdalla ja merkitä ne selvemmin, vaikka valkoisella rengastussilla. Mitään lukitusvälineitä ei hommassa ihan välttämättä tarvi.

Kampiakselin pään siivapyörän pikkupultit ovat melko piukassa, rynkytin ne pulttipyssyllä auki. Samoin kuin ison mutterin (30 mm), Bilteman sähkökäyttöinen rengasmutteriavain on tähän kelpo peli. Voi olla, että jos iso mutteri avataan ensimmäistä kertaa, niin Bilteman pyssyssä ei riitä ähky kiertää lukiteliimattua mutteria auki.
https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/mutterinvaantimet/pyoranmutterinvaannin-iw-450-2000022920

Osien paikalleen laitossa ei kovin ihmeellistä ole. Kunhan saa taiteiltua jaon kohdilleen ja tutustuu kiristimen toimintaan siten, että sen osaa vääntää oikeaan suuntaan kuusiovavaimella ja riittävän määrän. Väärään suuntaan vääntäessä kiristyy kyllä, mutta kiristin ei toimi enää jousensa avulla. Tässä tapauksessa se oli vastapäivään.

Jakoa paikalleni hieroessani ihmettelin hieman, että merkit eivät meinaa mennä ihan prikulleen kohdilleen. Kaikki joko hieman pielessä tai sitten pakonokka hieman enemmän (taempi nokka-akseli). Ei kuitenkaan niin paljoa, että asia olisi parantunut jakoa muuttamalla.

TÄRKEÄÄ!!! Kiinnitä nokka-akselien suojamuovi hörpöselleen ruuveilla, niin saat jaon kerrasta oikein. En itse tätä tehnyt ja jako meinasi mennä pieleen. Suojamuovin kiinnitettynä ollessa jakomerkit eivät voisi olla paremmin kohdillaan. Jäi vähän sellainen kutina, että olisko jako ollut pakonokan osalta edellisestä vaihdosta hampaan pielessä.

Jakopään hiluja kun vaihtelee, niin tuota pyyhkijöiden tienoon muovihyllyä on näpsä käyttää työkaluhyllynä. Jos joku työkalun pätkä katoaa mystisesti, niin kannattaa katsoa tuo hukkaputken liittymän reikä muovin takapuolelta. Sinne katoo muutama hylsy kummasti.

Serpentiiniremmin asennuksessa nyöräsin kiristimen valmiiksi jäpiin avaimen ja rautalangan kanssa, helpottaa kummasti asennusta. Tosin remmiä meinasi olla pari kertaa puoli metriä liikaa pituutta hihnalla, ennen kuin löysin oikean kiertoreitin.
https://www.ipdusa.com/products/8483/115286-auxiliary-serpentine-drive-belt-for-models-without-air-conditioning-850-s70-v70-c70
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/06-SUSPEN-Drive_Belt_Replacement/06-SUSPEN-Drive_Belt_Replacement.htm


(https://thumb.ibb.co/dOQ9mU/Jakop_n_merkit_suojakoppa_kiinnitettyn_ruuveilla.png) (https://ibb.co/dOQ9mU)
(https://thumb.ibb.co/dtxuLp/Suojakoppa_kiinnitt_m_tt.png) (https://ibb.co/dtxuLp)
(https://thumb.ibb.co/fMw4Lp/Kierrerei_t.png) (https://ibb.co/fMw4Lp)
(https://thumb.ibb.co/izpkRU/Vesipumppu.png) (https://ibb.co/izpkRU)
(https://thumb.ibb.co/mUAdD9/Tehostuimen_s_ili_n_irrotus.png) (https://ibb.co/mUAdD9)
(https://thumb.ibb.co/kPMDfp/Ty_kaluhylly.jpg) (https://ibb.co/kPMDfp)
(https://thumb.ibb.co/hd8b0p/Serpentiiniremmin_kiristimen_lukitus.jpg) (https://ibb.co/hd8b0p)
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Akxu - 15.07.2019, 18:08:37
Kiitos Timo_R tästä  -H-

No, huomasinpa tämän semisti myöhässä kun löin jo kilkkeet kiinni, mutta
kysymys kuuluunkin liekkö miten kriittistä jos uusi hihnapaketti on aavistuksen kierämmällä? siis toi "neula" ei aivan keskellä 20°C kohdassa, vaan tuonne 50°C suuntaan? Ei kuulu mitään ylimääräistä nitinää ja natinaa käynnissä ollessaan mut mietin että kun koneen käyttelee kuumaksi niin onko pahakin riski että napsahtaa?
Vanha hihna oli venyskellyt tuonne -20°C kieppeille, joten arvelin että olisko tuo hollilla jonkun ajon jälkeen kun uusi hihna asettuu?  ::)

En täältä löytänyt mekaanisella kiristimellä olevan jakopään kiristysohjetta, niin tässä on :

Use the following procedure when adjusting the mechanical camshaft belt tensioner on 1998 Volvo S70/V70/C70 (B52X2/B52X4) vehicles with engine serial number 1266128-on.

(http://www.underhoodservice.com/wp-content/uploads/News/01_01_2007/VolvoFig1gif_00000015776.gif)

Service Procedure:
1. Install the timing belt.

2. Ensure that the belt is tight between the crankshaft and the intake pulley; if not, reinstall it.

3. Tighten the center screw to 5 Nm (4 ft.-lb.).

4. Holding the center screw stationary, turn the eccentric (A) with a 6 mm Allen wrench counter-clockwise until the tension indicator passes the right side of the adjustment window (B). See Fig. 1.

5. Turn the eccentric (A) back clockwise until the indicator (C) reaches the correct position based on the temperature of the engine (see Fig. 1).

6. Hold the eccentric secure and tighten the center screw to 20 Nm (15 ft.-lb.).
Note: When setting the final adjustment, the needle (C) must enter the adjustment window (B) from the right. If the needle exits the window to the left, it must be readjusted past the window so that it enters from the right. See Fig. 1.

7. Press on the timing belt and verify that the indicator moves in response to the pressure.

8. If the bolts holding either cam wheel had been loosened, tighten them at this time to 20 Nm (15 ft.-lb.).

9. Press the camshaft belt and check that the belt tensioner needle moves freely.

Needle Position at Different Temperatures:
Note: This adjustment is always carried out on a cold engine. A suitable temperature is approximately 20°C/68° F.

(http://www.underhoodservice.com/wp-content/uploads/News/01_01_2007/VolvoFig2gif_00000015777.gif)

At higher temperatures, for example with engine at operating temperature or at higher ambient temperature, the indicator is farther to the right. See Fig. 2 which shows the needle position when adjusting the camshaft belt tensioner at different engine temperatures.

Courtesy of IDENTIFIX.

ALKUPERÄINEN LINKKI : http://www.underhoodservice.com/volvo-tech-tip-adjusting-mechanical-camshaft-belt-tensioner/#

For additional information, visit www.identifix.com.
The following two tabs change content below.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Lankku - 20.07.2019, 15:57:40
Kiitos Timo_R tästä  -H-

No, huomasinpa tämän semisti myöhässä kun löin jo kilkkeet kiinni, mutta
kysymys kuuluunkin liekkö miten kriittistä jos uusi hihnapaketti on aavistuksen kierämmällä? siis toi "neula" ei aivan keskellä 20°C kohdassa, vaan tuonne 50°C suuntaan? Ei kuulu mitään ylimääräistä nitinää ja natinaa käynnissä ollessaan mut mietin että kun koneen käyttelee kuumaksi niin onko pahakin riski että napsahtaa?
Vanha hihna oli venyskellyt tuonne -20°C kieppeille, joten arvelin että olisko tuo hollilla jonkun ajon jälkeen kun uusi hihna asettuu?  ::)
Ei ole haittaa vaikka olisi 50 asteen merkin kohdalla.
Otsikko: Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
Kirjoitti: Akxu - 28.07.2019, 22:55:06
Ei ole haittaa vaikka olisi 50 asteen merkin kohdalla.

Iso kiitos Lankku vastauksesta! Arvostan  -H-, ajattelin jo ettei kukaan tähän välttämättä viitsi vaivautua vastaamaan  ;D