Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 850 2,4 10v -95

  • 39 Vastauksia
  • 7636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Volvo 850 2,4 10v -95
« : 28.10.2018, 14:43:29 »
Ostin pari päivää sitten elämäni ensimmäisen Volvon, otsikon auto kyseessä. Auton on alunperin saksanmaalta kotoisin, tuotu Suomeen 2006 ja tähän väliin on pari omistajaa mahtunut itteni lisäksi. Päällisin puolin tuo on ihan siisti tuonkin ikäiseksi autoksi mitä nyt pari ruostekohtaa löytyy. Vuoden leima ja juuri tehty jakopääremontti niin kehtasihan tuon ostaa. Vakuutusmaksutkaan eivät päätä huimaa ainakaan edelliseen autoon verrattuna. Pitkät välitykset oli ensimmäinen huomio tässä autossa, kävin kyllä koeajamassa vähän uudempaa V70 ja siinä sama juttu. Maantieajoonhan tuo on vain hyvä homma.

Kysyttävää sitten onkin autosta jonkin verran.
Mitä öljyä olette näissä käyttäneet? Öljynvaihto alkaa olla pian ajankohtainen ja lähes kaikissa edellisissä autoissani olen mobilin öljyjä käyttänyt ilman mitään ongelmia, kannattaako mobililla mennä siis jatkossakin?
Onkos viimasuojalle tarvetta Volvoissa? Essonbaarin huhuja joskus kuullut että näissä tuppaa huohottimet jäätymään talvella. VAG-koneisten ongelma kenties?
Laatikkoöljyt voisi kanssa vaihtaa, mitä suosittelette? 5-vaihteinen manuaali.
Minkäslainen kulutus näillä on, viimeisin mitä itse laskin niin oli 8,5l/100km. 70% maantieajoa kesänopeuksilla vakkari päällä.
Onko Turunseudulla jotain hyvää pajaa missä näitä kannattaa käyttää, lähinnä tulevaisuutta ajatellen?
Sitten hifikysymystä, mistäs saisi vedettyä virtapiuhaa konttiin vahvistimelle? Onko näissä mitään läpivientiä konehuoneen puolelta kabiiniin mistä menisi halkaisijaltaan 50mm kaapeli läpi?
Uutta kaiutinta pitäisi hommata eteen ainakin, minkäskokoista tuonne saisi laitettua? Ei huvittaisi tässä säässä mennä purkamaan tuota ja mittailemaan niin jos joku tietäisi/muistaisi.
Tuossa nyt pari kysymystä alkuun, niitä tulee varmasti jatkossa lisää.

Muokattu pari lisäkysymystä.

« Viimeksi muokattu: 28.10.2018, 15:10:45 kirjoittanut HD-Volvo »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #1 : 28.10.2018, 14:52:36 »
Onnea uudesta autosta!

Moottoriöljynä itse käytin vastaavassa pelissä aikoinaan TB:n gold 5w40:ä.
Viimasuojaa et todellakaan tarvi jos termostaatti on kunnossa ja huohotin ongelmaa ei jäätymisen muodossa näissä ole ollut, mutta karstaantuvat kyllä.
Lootaan käy ainakin Volvon numerolla 1161645 olevat öljyt, olikohan joku Febin öljy mikä oli halvempaa kuin Volvon oma?

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #2 : 28.10.2018, 15:03:05 »
Teboilin öljyt ittelle tuntemattomampia mutta kai niitä voisi kokeilla. 10-12tkm öljynvaihtovälillä olen aina ajellut. Nuo laatikkoöljyt voisi vaihdattaa samalla kertaa.

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #3 : 28.10.2018, 16:18:15 »
Itselläni pari näitä tinaviitosia ollut ja molemmissa öljynkulutus pienentynyt kun laittanut (Kärkkäisen) 5W40 Belcot edellisten omistajien laittamien minkälie tilalle, kallis öljy ei siis välttämättä olekaan näissä parempi?

Laatikkoon 75W90 GL4.

Huohotinletkun päässä oleva kuristin kannattaa putsata, löytyy kaasuläppäkotelon vierestä. Siihen kerääntyy varsinkin pätkä-ajossa kylmälimaa ja saattaa hyvinkin jäätyä.

Poissa Pumba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #4 : 28.10.2018, 20:06:28 »
En tienyt et noissa on vag kone?? Omassa tdi volvossa on kyllä mutta että bensa konekin vag, no joka päivä oppii uutta.... Ihan hyvää se mobil on... Mutta Teboilin öljyt ei käy edes munkin paistoon. Ja volvo on todellakin lämmin auto jos paikat kunnossa....

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #5 : 28.10.2018, 20:56:08 »
Mulla on kaapeli vedetty läpi kuskin puolella olevasta läpivientiputkesta. Putkessa on sellaset kumihuput päissä. Löytyy jostain jarrutehostimen läheltä. Etupäässä ovissa muistaakseni 5.25"dls. Magneetit otti välipeltiin kiinni joten korotusrenkaat tein alle.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2018, 20:58:18 kirjoittanut rampe13 »

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #6 : 28.10.2018, 21:31:07 »
En tienyt et noissa on vag kone?? Omassa tdi volvossa on kyllä mutta että bensa konekin vag, no joka päivä oppii uutta.... Ihan hyvää se mobil on... Mutta Teboilin öljyt ei käy edes munkin paistoon. Ja volvo on todellakin lämmin auto jos paikat kunnossa....

Bensakoneet on volvon omia 10valve ja 20 valve.

Poissa Pumba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #7 : 28.10.2018, 22:06:03 »
Eli niin kuin aloittaja sanoi, on Esson baari juttuja...  :2funny:
Ajattelin että jotain on mullakin menny ohi, kiitos varmistuksesta näin arvelin sen olevankin.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #8 : 28.10.2018, 22:22:22 »
Moottoriöljynä omassa 10-tappisessa olen käyttänyt Motox FullSynth 5W-40:tä - Laadukasta tai ei, mutta ainakin sitä myydään täyssynteettisenä ja 20 litran pöntössä (4 euroa/litra). Useampaan autoon vaihtelen öljyjä, siksi kiva kun on iso pönttö (ja minun 850 syö kyllä öljyä ihan jonkin verran)... Teboilin öljyt pärjäsivät jokunen vuosi sitten hyvin jossakin kotimaisessa öljyvertailussa, eivätkä nekään mitään kalliita ole.

Lootaöljyksi suositeltiin tuolla Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (ilmeisesti sama öljy kuin mitä Volvon tiskiltä saa?):
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.msg676605#msg676605

Tuota Castrolia on minullakin M56:ssa, en osaa siitä mitään negatiivista lausua. Laatikko on toiminut todella hyvin. Ainetta löytyy Motonetistä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-34-vaihteistooljy

Keskellä kuvaa näkyy läpivienti, josta minulla menee panssarikaapeli sisähaaroitukselle (ruuvilla tukittuna näkyy pienempi reikä samassa "tutissa"):



Kuskin puolella samanlainen läpivienti vastaavassa paikassa iskaritornin läheisyydessä jotakuinkin runkoaisan päällä. Toki kuskin puolella on huomattavasti enemmän ylimääräistä tavaraa tiellä.

Viimasuojasta ei haittaakaan ole, ainakaan minulla ollut talvella. Ei sille lopunperin ehkä muuta perustetta ole, kuin ehkäistä suolakuran menemistä konehuoneeseen (kesällä puolestaan käytän hyttysverkkoa maskissa, niin ei ole kaikki mahdolliset ampiaisenraadot sitten syylärissä...) Huohottimen putsaushan on näissä joka tapauksessa erittäin suositeltava ennakoiva huoltotoimenpide.

8,5 litraa kuulostaa hyvältä, autosi lienee paremmassa kunnossa kuin minun... Alle kympin en nimittäin pääse millään, lähempänä 12 litraa sataselle taitaa olla lukemani - toki puhdasta maantieajoa ei minulla tule käytännössä koskaan. 20 kilsaa on minulla kodin ja työpaikan välillä ja juuri muuta ajoa ei sen lisäksi olekaan. Välitykset ovat tosiaan pidemmät kuin joissakin muissa autoissa, satasen mittarinopeudessa kierrokset eivät taida olla lähelläkään kolmea tonnia (joissakin ajamissani autoissa menee sen yli ko. vauhdissa).

Niin, liikennevakuutus on kyllä mielestäni ihan kohtuuhintainen itselläkin. Joku reilut 130 euroa muistaakseni vuodessa (LähiTapiola).

Ruoste on näissä yleensä lähinnä kosmeettista - suosittelen kuitenkin jossakin vaiheessa kurkistamaan sisälokareiden, takapuskurin ja helmamuovien alle, jotta totuus paljastuu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4958
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #9 : 29.10.2018, 10:55:16 »
Tuos on sulle halpa ja hyvä manuaaliöljy, toimii.
https://www.biltema.fi/autonhoito/moottorioljyt/vaihteistooljyt/vaihteistooljy-tayssynteettin-2000036327

2 litraa riittää vaihtoon.
Sen viimasuojan voi pahvista väkästellä itse maskin taakse jos pakkasta on yli 20, lämpiää nopeammin.
Motox 5W/40 on hyvä tuohon, sen valmistaa hollantilainen yhtiö Eurol, jota suomessa myy esim. Tokmanni...
« Viimeksi muokattu: 29.10.2018, 10:58:55 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #10 : 31.10.2018, 21:47:14 »
Tännehän on tullut ihan hyvin juttua. Nuo dieselkoneiset on niitä vaggineita, ei näissä kai koskaan ole vaggineiden bensakoneisiin sorruttu.
Pääasiassa maantieajoa menty kesänopeuksilla vakkari päällä niin tuohon 8,5l/100km päästy, laskettu kulutus ei ajotietokoneen antama.
Öljyt menee vaihtoon seuraavasta palkasta, koneeseen ja laatikkoon aattelin laitattaa samalla kerralla.
100 nopeudessa taisi kiekat olla jossain 2500 paikkeilla jos en nyt ihan väärin muista, muissa kulkineissa oltu jo 3000 paikkeilla tai yli.

Täytyy tuohon läpiviennin ettimiseen perehtyä lähikaikoina. Tässä ei ole tuota sisätilanlämppärin haaraa, myöskin persgrillit puuttuu kun saksanmalli.
Voipi olla että vanhasta tottumuksesta tulee laitettua jotain keulille talveksi jos kovia pakkasia tulee.
Auto on siisti melkein 400tkm ajetuksi niin ulkoa kuin sisältä. Pientä kulumista nyt näkyy mutta sehän kuuluu asiaan.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2018, 21:49:18 kirjoittanut HD-Volvo »

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #11 : 03.11.2018, 13:26:51 »
Myös mulla saksanmalli samanlaisella historialla, 94, öljynkulutuksen takia vaihdoin 95 koneen, hyvä auto, pois en anna, ajetaan vielä tosipitkään, kilometrejä mittarissa (tosi) karvan alle 300 tuhatta.
Alle kymppitonnin en myy, tosin sitä ei varmaan kukaan maksa, kukatietää...

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #12 : 12.11.2018, 13:13:37 »
Nyt sitten löytyi ensimmäinen vika Volvosta, kuskin jalkatila märkä ja jäähdytinnestettä näyttäisi olevan. Ilmeisesti ne jotkut tiivisteet menneet johon tällä foorumillakin törmännyt. Onkos työläskin homma tehdä ja paljonko mahtaisi kustantaa jos pajalle veisi? Ittellä vähän ajan ja varsinkin tilan puutetta tehdä homma itse, ei viitsisi taivasalla remppaa tehdä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #13 : 12.11.2018, 14:18:19 »
Joko lämppärinkenno tai sen putkien o-renkaat vuotaa. Noin tunnin homma vaihtaa, kunhan ei yritä irrottaa konehuoneesta letkuja rintapellin läpiviennistä. Muovi on sen verran haurasta, että halkeaa jos yhtään nytkyttää letkua sivuttain ja sitten voikin tilata uuden läpiviennin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Vs: Volvo 850 2,4 10v -95
« Vastaus #14 : 12.11.2018, 15:10:38 »
Jompikumpi noista se syyllinen todennäköisesti on. Täytyy kysyä tarjousta parilta pajalta, ja jos liian kalliiksi menee niin tarvitsee varmaan itse ruveta hommiin. Tietääkös joku jotain asiansa osaavaa pajaa täältä Turun alueelta?

Edit. Löysin tämmöisen ketjun: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=62170.0
Vieläkös tuo Alanko Kai on hyvä paikka? Voisi sieltä ainakin alustavasti tarjousta kysyä tähän remonttiin.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2018, 19:31:55 kirjoittanut HD-Volvo »

 

Samppasport  Futurez