Kulkukoira  Proturbo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3256940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V.S.O.P

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Fixuksen langaton parkkitutka: takakonttiin tulevalle boksille ohjaus parkkivalolta, mutta näytölle pitäisi myös saada ohjaus parkilta -> löytyykö edestä mistään paikkaa josta sen saisi, vai pitääkö takaa vetää piuha eteenkin? (Hyvästi johdottomuus :idiot2:) Auto on S60 automaatti vm. 2006.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
V50 07 2.0D manuaali, onko kaasupolkimen ja jarru polkimen välissä lattialla johtoja tai muuta elektroniikkaa tahi särkyvää?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Toinen pikainen kyssäri, lähteekö 1030 perän nopeusanturikehät herkästi naputtelemalla irti? Tarviis se 12 hampainen vaihtaa siihen 48 hampaiseen, eli peltilätyskä sellaseen kovaan kiekkoon?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Nyt tuli jarruremppa tehtyä taakse ja tuntuisi jarruttavan melko äkäisesti.
Lätkäsin sitä kuuluisaa jeesusteippiä pariinkin otteeseen jarrunestesäiliön päälle kerran ilman korkkia ja kerran korkin kanssa.
Ei vaan tuntunut auttavan kyllä, tippasi hieman.. ehkä sitä ei saanut riittävän tiiviiksi vaan. En kyllä huomannut, että missä siinä korkissa on se ilmareikä. No ongelma ratkesi sillä, että veistelin puunpalaan kynänmuotoisen kärjen ja tökkäsin sen jarruputkeen ja se toimi oikein hyvin.

Tuli pieni lisäongelma, menivät jarruputken muttereista kannat pyöreiksi. Oli ihan kunnon lenkkiavain (11mm kanta), mutta aika ja tiesuola tehnyt tehtävänsä ilmeisesti. Ei CRC auttanut. Jarrusatulan puolen sain auki, naputtelin vasaralla 10mm avaimen sitten siihen pyöreään kantaan ja irtosi (yksi avain hajosi kyllä). Kun ei ole monttua eikä nosturia käytössä piti ryömiä sinne auton alle irroittamaan sitä jarruputken toista päätä ja homma vaan muuttui hankalammaksi, kun toisestakin päästä meni kanta pyöreäksi. Lenkkiavain istui kantaan sopivasti, mutta ei mutteri kestänyt vääntämistä.

Mitä raati suosittelee pelastuskeinoksi? Ajetaanko rampille ja lyödään 10mm lenkkiavain kantaan kiinni vai voimapihdeillä putki poikki ja 10mm hylsy kiinni ja räikällä auki?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Toinen pikainen kyssäri, lähteekö 1030 perän nopeusanturikehät herkästi naputtelemalla irti? Tarviis se 12 hampainen vaihtaa siihen 48 hampaiseen, eli peltilätyskä sellaseen kovaan kiekkoon?

Se 48 kova kiekko lähtee ihan kohtuudella kun antaa vaan lämpöä reilusti siihen.
12 hampaisia peltihänkkäröitä en ole saanut koskaan vääntyilemättä irti, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö voisi lähteä ehjänäkin, itsellä vaan ei ole ollut tarvetta niitä säästellä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Se 48 kova kiekko lähtee ihan kohtuudella kun antaa vaan lämpöä reilusti siihen.
12 hampaisia peltihänkkäröitä en ole saanut koskaan vääntyilemättä irti, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö voisi lähteä ehjänäkin, itsellä vaan ei ole ollut tarvetta niitä säästellä.
Ok eli jätetään vaihtamatta  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Wason

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Osaako joku sanoa kuuluuko "raklatus" vai mikskä tuota nyt kutsuisi, ei nakutukseksi kumminkaan niin venttiileistä vai mistä. Vai onko ääni peräti Volvolle ominaista?
http://www.youtube.com/watch?v=cM_5dzuQ8DM
Videolla kuuluu myös pieni "rötäys", yksi pulsairputkistosta vuoti_ja_pahasti, mutta entä tuo koneen ääni? 740Gl aut. 293 500km ajettu. Ääni siis kuuluu aivan sama oliko kone kylmä taikka kuuma joka kierrosalueella ja samalla voimakkuudella.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Mitä raati suosittelee pelastuskeinoksi? Ajetaanko rampille ja lyödään 10mm lenkkiavain kantaan kiinni vai voimapihdeillä putki poikki ja 10mm hylsy kiinni ja räikällä auki?

Kunnon lukkopihdit tiukkaan kiristettynä toimii myös useasti.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

The moose

  • Vieras
Osaako joku sanoa kuuluuko "raklatus" vai mikskä tuota nyt kutsuisi, ei nakutukseksi kumminkaan niin venttiileistä vai mistä. Vai onko ääni peräti Volvolle ominaista?
http://www.youtube.com/watch?v=cM_5dzuQ8DM
Videolla kuuluu myös pieni "rötäys", yksi pulsairputkistosta vuoti_ja_pahasti, mutta entä tuo koneen ääni? 740Gl aut. 293 500km ajettu. Ääni siis kuuluu aivan sama oliko kone kylmä taikka kuuma joka kierrosalueella ja samalla voimakkuudella.

Venttiilinvälykset kannattaa tarkastaa ja siinä samalla tarkastaa nokan laakeripukkien kunnon, vaikka yks kerrallaan ni ei mee kannet sekasin.

Välykset löytyy takaveto FAQ.
Jos nokan laakeripinnat jurmuilla kannattaa nokka-akseli vaihtaa ensiavuks, sellaiseen jossa laakeripinnat täysin tasaset.
Omassa oli muutamia naarmuja pukeissa ja akselissa. Rallatus väheni ehjällä akselilla.

Poissa Wason

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Venttiilinvälykset kannattaa tarkastaa ja siinä samalla tarkastaa nokan laakeripukkien kunnon, vaikka yks kerrallaan ni ei mee kannet sekasin.

Välykset löytyy takaveto FAQ.
Jos nokan laakeripinnat jurmuilla kannattaa nokka-akseli vaihtaa ensiavuks, sellaiseen jossa laakeripinnat täysin tasaset.
Omassa oli muutamia naarmuja pukeissa ja akselissa. Rallatus väheni ehjällä akselilla.
Okei, kiitos tiedosta. :) Kuinkas usein muuten tämmösen ikäsissä nuo venttiilin välykset kannattaa tsekata? Meinaan kun tuosta volvosta mikä oli papalla ikänsä ennen niin viimevuosikymmenen aikana tuskin enään venttiilinvälyksiä tsekattu.

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Kunnon lukkopihdit tiukkaan kiristettynä toimii myös useasti.

Hyvä huomio tosiaan!
Olen myös tässä miettinyt sitä mahdollisuutta jos irroittaisi jarrusatulan päästä putken ja katkaisisi alle sentin, vain levityksen ja vaihtaisi sovituskappaleen ja tekisi levityksen uudestaan. Mitassa on varaa, koska siinä on ylimääräisiä taitoksia. :)

The moose

  • Vieras
Okei, kiitos tiedosta. :) Kuinkas usein muuten tämmösen ikäsissä nuo venttiilin välykset kannattaa tsekata? Meinaan kun tuosta volvosta mikä oli papalla ikänsä ennen niin viimevuosikymmenen aikana tuskin enään venttiilinvälyksiä tsekattu.

eihän nuo juurikaan muutu ellei nokasta pinnat lähde kulumaan.. nokka-akselin vaihdon yhteydessä voi kämmi johtaa kantavaan venttiiliin.

toista se on koneissa jossa ruuvilla ja mutterilla venat säädetään

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
millais 240 -91 säädetään kytkinvaijeria?
V70 2.0T -98

hevonen

  • Vieras
millais 240 -91 säädetään kytkinvaijeria?
Se säätö on siinä missä vaijeri menee silmukasta läpi moottorin ja vaihteiston saumassa. Varmaan muovimutteri löytyy.


Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
elikkäs siis auto on lastutettu, mutta nostaa ahdot nopeasti 2.0bar ja sen jälkeen tiputtaa 1,7bar kun kiihdyttää kolmonen päällä ja lähtee n.1800rpm ja siitä eteen päin, isoilla kierroksilla ahdot enää noin 1,2-1,3bar. automaatti puolella kiihdyttäessä 1,3-1,5 bar.. onkohan mikä vialla, ei ole ahto vuotoa vaan joku viisaampi arvuutteli että siivet olisivat jumissa kun kerta on geometrinen turbo, eli mitä on tehtävissä ja mitä itse luulisitte olevan vialla?? :idiot2: :facepalm:
volvoja - onhan noita.

 

Carcom Oy  Ateho