Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

400 -sarjan ajovalojen säädön korjaus pakollinen 14.6.1995 jälkeen rek.

  • 12 Vastauksia
  • 23821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Tähän on kaksi tapaa elikkä joko korjata ja täyttää entiset/vaihtaa purkuosat tai rakentaa sähköiset säätimet.

Itse olen tehnyt molemmat ja voin sanoa että jos aikoo autoa pitää enemmän kuin yhden katsastuksen ovat sähköiset hintansa arvoiset.

1. vanhojen korjaus tai purkuosien laitto.

irroita säätö umpiosta, helpointa kun irroittaa ensin umpion rungosta ja sitten irroittaa säätimen, se on kiertämällä kiinni, aukaise 1/4 kierrosta ja vedä pois säätimen kara on heijastimessa kiinni kuulalla jonka saa pullautettua ulospäin sivulle pois kolostaan.

Irroita molemmat säätimet umpioista ja katso onko niissä letkujen tai ilmaus nastan luona murtumia, yleensä siinä ilmausnastan juuressa on murtuma josta nesteet pääsee pois. jos näyttää ehjältä ei tarvitse kuin kokeilla täyttää ilman mitään liimailuja jos halkeamat on havaittavia superepoksia vaan tai muuta tiukkaa liimaa niihin.

säädön täyttö alkaa sillä että irroitat auton sisällä olevan säätimen ja käännät säätimen tappiinsa eli sinne kakkoseen. Menet säätimien luo ja vedät ilmaus nystyrät irti ja et hävitä niitä. vedä säätökara täysin ulos, lukitse se ääriasentoon vaikka lukkopihdeillä.
sama molemmille ja kun karat on ääriasennossa paine ilmalla ilmaus reikiin puhallus että säätöjen tiivisteet varmasti ovat paikoillaan ulkoasennossa.

Apulainen olisi kätevä kun täytät järjestelmää sillä jos letkut ovat aivan tyhjät saat ruiskuttaa niihin reilusti ilmausreijästä glykolia, suolausneulallinen ruisku on paras, ainehhan ei mene letkuun jos sisäsäätimen ilmausnastaa ei aina avaa joten apulainen voisi olla toisessa päässä katsomassa kun alkaa nestettä tulla säätimelle niin sulkee ilma nystyrän.

kun letkut ja säätimet ovat täynnä paina ilmanystyrät tiukasti kiinni ja vapauta lukitut karat, ne painuvat hieman sisään mutta se on asiaan kuuluvaa. pyydä apuria säätämään sisältä ja katso että säätimet liikkuvat ja samalla voit katsoa että nestettä ei tihku ulos mistään. säätimen liike on ihan milleissä ei senteissä.

jos toimii niin säätimet kiinni umpioihin ja paketti kasaan.

Tämä oli ehkä hätänen ohje mutta siinä pää piirteet.

2. asentaa sähkösäätö


Lainaus käyttäjältä: vtp volvolandia
Tämä nelisatasen ajovalojen säätöongelma on nyt itselläni ajankohtainen. Katsastussetä merkkasi rekisteriotteeseen korjauskehoituksen, koska nestesäätöinen ei toimi. Se ei ole toiminut vuosikausiin, mutta ennen sitä ei merkitty mihinkään, joten ei tarvinnut korjata.

Ajattelin, etten lähde täyttelemään mitään nesteitä, koska tällainen ratkaisu ei ole pysyvä, vaan vuotoja tulee jatkossakin olemaan ja järjestelmää saisi olla täyttämässä joka vuosi.

Ostin siis Motonetista Hellan yleissäätimet (282-211). Niiden pitäisi mennä suoraan alkuperäisien tilalle.

(Kuva poistettu lainauksesta.)    (Kuva poistettu lainauksesta.)

Tarvitaan siis joku yksinkertainen potikka ohjaamoon. Moottorille tarvitsee vetää vaan maa, plussa sekä säätimeltä tuleva signaali ja nämähän saa vaikka valojen sulakkeelta.

Sitten se oleellinen kysymys: mistä saisi näitä käytännössä kaikista autoista löytyviä lukkiutuvia liittimiä? Liittimen tyyppi selvinnee kuvista. Motonetissä ei ainakaan tienneet niistä mitään, vaikka näitä löytyy tosiaan joka merkeistä.

Projekti etenee. Hommaan tuli vaikeusastetta lisää kun moottorit eivät sopineetkaan umpioon suoraan. Moottorin "kynnet" olivat hieman lähempänä runkoa, joten jouduin ottamana umpiot pois ja työstämään hieman reikää, jotta moottori meni paikoilleen. Onneksi umpion muovi on elastista ja antaa periksi kun hieman tekee koloa. Myös säätöruuvi piti ottaa vanhasta, koska uudessa pää oli paksumpi, eikä mennyt hahloon. Säädin ruuvin 16mm mittaiseksi, joka näyttäisi olevan suurin piirtein kohdallaan. Sain moottorit menemään ihan napakasti kiinni loppujen lopuksi. Kokeilin vielä 12V virtalähteellä, että säätö toimii ja umpio liikkuu sähkön voimin.

Huomasin myös, että samalla minulta hävää valojen perussäätö mekaanisesti. Ainoa mahdollisuus on ottaa moottori irti ja kääntää näitä ruuveja. Homma on käytännössä liian hankalaa, joten yritän laittaa keskikonsoliin pari monikierrostrimmeriä, josta säädetään valot perusasentoon silloin kun kuorman mukaan muuttuva korkeussäätö on nollassa (=säätöjohdossa täysi jännite).

Nyt siis projekti on siinä vaiheessa, että moottorit on kiinni ja  rintapellin läpi on vedetty johdot mekaanisen säätömurikan viereen. Tänään on tarkoitus mennä ostamaan nämä monikierrostrimmerit. Tarkoitus on kuormansäätö kytkeä aluksi kiinteästi 0-asentoon ja sitten näillä trimmereillä säätää perusasento kohdalleen. eBaysta tilasin Golfin kojetaulun säätimen, jonka sitten isken loppuvaiheessa väliin. Toivottavasti onnistuu. Projekti ei ole niitä helpoimpia.

No niin, taas projekti askeleen verran pidemmällä, ainakin toivottavasti. Rakentelin tuossa tänään säädinyksikön, joka tulee sijoitettavaksi samaan paikkaan entisen mötikän kanssa, eli siihen irroitettavaan "laatikkoon", joka on kahdella ruuvilla keskikonsolissa kiinni. Tässä huonolaatuinen kamerakännykkäkuva säätimestä:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vasemmalle puolelle tulee jännite +12V sekä maa. Keskellä on kaksi pistoketta: toinen vasemman ja toinen oikean umpion säätömoottorille. Siniset osat ovat trimmereitä, joilla on tarkoitus laittaa säädöt kohdalleen kuormansäädön (kuvassa näkyvä potentiometri) ollessa äärimmilleen oikealla. Mittari on kiinni oikeaan umpioon menevässä töpselissä ja säädin jännitteet kokeeksi 9 volttiin.

Jännitystä riittää vielä ihan kerrakseen. En tiedä, onko säätöalue kohdallaan. Esimerkiksi se, paljonko valokeila laskeutuu volttia kohden, on vaan kokeiltava. Vaihdan tarvittaessa kiintovastuksia piirilevyllä, jotta saan alueen kohdalleen. Siksi en voi oikein tässä vaiheessa vielä julkaista kytkentäkaaviota.

Menin tilaamaan jo golfin säätimen, mutta se voikin jäädä tarpeettomaksi, koska rakentelin itse koko säätöyksikön ja laitoin samalla ihan vakiopotikan tuohon.

Tänään sitten viimeistelin auton sähköjohdotuksen. Nyt ei ole riemulla rajaa  :D säätö tuntuu toimivan loistavasti. Säädin umpiot moottoreiden ruuveista suurinpiirtein kohdilleen. Hienosäätöä voi tehdä keskikonsolin säätimestä ja sitten kuormansäätö toimii kunnolla, joten valot saa näyttämään todella alas haluttaessa. Luulis katsastusmiehelle kelpaavan.

Enää on koteloimatta tuo rakentamani säätöyksikkö. Mietin, laitanko siihen tilaamani VW:n säätimen vai jätänkö yleispotentiometrin. Joka tapauksessa säätöyksikkö on nyt neljällä töpselillä kiinni, joten homman voi tehdä vaikka keskitalvella sisällä. Poliisi ei varmaan kitise, mikäli ratsiaan joudun, jos viimeistely on hieman kesken kun säätö kuitenkin toimii.

Ajattelin laittaa ohjetta jakoon muillekin, mutta mikähän olisi ns. pitkäaikainen säilytyspaikka näille sähkökytkennöille? Tälle foorumille ei kai voi tallettaa kuvaa suoraan, vaan ne pitää laittaa linkkeinä.

EDIT: paikka löytyi, joten tässä vähän kytkentää:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nuo 2kOhm trimmerit on tarkoitettu valojen perussäätöön käyttösäädon ollessa yläasennossa (=täysi jännite). Käyttösäädöllä sitten pudotetaan valokeilaa alas kuorman mukaan.

EDIT2: hankalinta tuossa projektissa taitaa olla umpion "murjominen", jotta tämän moottorin saa paikoilleen. Toinen ikävä vaihe oli johtojen vetäminen rintapellistä läpi. Kumin takaisin laittaminen ei ole ihan yksinkertaista. Saippua auttaa asiaa hieman.

Maadoitukse löytyivät seuraavasti: kuskin puolen moottori maadoitetaan akun miinuskenkään. Apukuskin puolella on lähellä maadoitusruuvi, johon sain sen suoraan kiinni. Säätöyksikön maa oli hankalampi, mutta sillekin löytyi hyvä paikka: ratin alla on ruuvi, jolla ympärillä oleva muovisuojus on kiinni. Laitoin maadoituslenkin tuonne muovin alle ja lenkistä ruuvi läpi. Tuo toimi hyvin.

Käyttöjännite löytyi sulakerasiasta sellaisesta sulakkeesta, joka meni mm. pissapojalle ja lampunpesureille.

Tuohan se on ja tässä vielä suora linkki varaosaan: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/508002/11

Moottorille tulee kolme johtoa. Liitin on sellainen, etten löytänyt siihen sopivaa vastakappaletta, mutta homma hoitui abikoilla ja kutistesukalla.

Tässä vielä selvyyden vuoksi liittimen merkintöjen selitykset:

56b = käyttöjännite (12V)
G = ohjaus
31 = maa

On niin ovelasti merkitty, että piti googlettaa, jotta kytkentä selvisi. Olen yrittänyt merkitä ne tuohon kytkentään, mutta harakanvarpaistani ei välttämättä saa kovin hyvin selvää.

Käyttöjännitteen taso ei ole kriittinen kunhan ohjausjännite muuttuu samassa suhteessa. Esimerkiksi käyttöjännitteellä 12V ja ohjauksella 6V on moottorin asento sama kuin käyttöjännitteellä 14V ja ohjauksella 7V. Kummassakin tapauksessa siis ohjaus on 50% käyttöjännitteestä, jolloin moottorin tappi on keskiasennossa. Ymmärsiköhän kukaan tästä sepustuksesta mitään ???

EDIT: ja vielä muistutuksena, että uudesta moottorista se kuminen o-rengas veks ja myös se säätöruuvi pitää ottaa siitä vanhasta nestetoimisesta. Uudessa on kuula liian suuri, joten se ei mahdu hahloon. Lisäksi moottori on survottava umpioon vähän väkisten. Itse jouduin työstämään umpiota hieman. Tätä työvaihetta on vaikea selittää. Käytännössä sen sitten vasta huomaa.

EDIT: Koko juttu löytyy nyt facebook-profiilistani: http://www.facebook.com/vesa.pekkarinen?v=app_2347471856
« Viimeksi muokattu: 31.10.2010, 13:42:49 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Nyt tuli viimeinkin tehtyä tämä prokkis pojan Volleen. Osien luovuttajana toimi Honda Civic -95. Osat kävi periaatteessa suoraan, moottorin päässä olevaa palloa joutui pienentämään 1mm. ja umpion ja moottorin välissä olevan tiivisterenkaan reikää joutui hieman isontamaan.
Osat

Vertaus nestetoimiseen

Moottori paikallaan


Kytkin


Toimii ja toivottavasti pitkään.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa jussi-75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • katsuri.
Saiko nuo civicin säädöt toimimaan ilman mitään vastus-säätövastus- virityksiä? Siis katkaisija kojelautaan ja johdot moottoreille tyylillä?

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Saiko nuo civicin säädöt toimimaan ilman mitään vastus-säätövastus- virityksiä? Siis katkaisija kojelautaan ja johdot moottoreille tyylillä?

Kyllä. Ja johdoissa oli samat värit moottoreissa ja säätimessä, parimetriä piti vaan jatkaa. Virran otin lähivaloista.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa verimakkara

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Terve!

Hommasin Volvo 460 2.0 automaatti -96 noin vuosi sitten. Nyt katsastuksessa muun muassa vikana tuo ajovalojen suuntaus oli päin prinkkalaa ja korkeudensäätö ei toimi.

Asiaa tutkittuani havaitsin että siihen oli asennettu hellan ultraäänellä toimiva säätösysteemi 8XX 008 644-011
http://art.rexbo.net/hella/pdf/460-914-00.pdf (asennusohje).

Varmaankin toimiva ratkaisu ja ihan siististi oli asennettu... mutta pitkällisten etsintöjen jälkeen kun koitin paikallistaa vikaa enkä löytänytkään anturia saati sen johtoa pohjasta, löysin sen asennettuna takakontin sisäpuolelle :D mitä lie asentaja aatellut...

No homma lienee helppo korjata, anturi pohjaan kiinni minne se kuuluukin ja sitten säätelemään. Vaikeinta lienee hommassa on pujotella se anturin johto poies jalkalistojen alta minne se on siististi vedetty.

Mutta noin muuten luulisin että tollanen hellan sarja on helpompi asentaa kuin käsinsäädettävä systeemi, ei tarvitse vedellä johtoja matkustamon puolelle ollenkaan... tosin aika kallis tollanen setti on, 200-300€.

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Terve!

Hommasin Volvo 460 2.0 automaatti -96 noin vuosi sitten. Nyt katsastuksessa muun muassa vikana tuo ajovalojen suuntaus oli päin prinkkalaa ja korkeudensäätö ei toimi.

Asiaa tutkittuani havaitsin että siihen oli asennettu hellan ultraäänellä toimiva säätösysteemi 8XX 008 644-011
http://art.rexbo.net/hella/pdf/460-914-00.pdf (asennusohje).

Varmaankin toimiva ratkaisu ja ihan siististi oli asennettu... mutta pitkällisten etsintöjen jälkeen kun koitin paikallistaa vikaa enkä löytänytkään anturia saati sen johtoa pohjasta, löysin sen asennettuna takakontin sisäpuolelle :D mitä lie asentaja aatellut...

No homma lienee helppo korjata, anturi pohjaan kiinni minne se kuuluukin ja sitten säätelemään. Vaikeinta lienee hommassa on pujotella se anturin johto poies jalkalistojen alta minne se on siististi vedetty.

Mutta noin muuten luulisin että tollanen hellan sarja on helpompi asentaa kuin käsinsäädettävä systeemi, ei tarvitse vedellä johtoja matkustamon puolelle ollenkaan... tosin aika kallis tollanen setti on, 200-300€.

No johan on hienot säätimet laitettu, toivottavasti saat pelittämään. Eikö tollainen sarja maksa enempää alle 300 ?
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa jussi-75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • katsuri.
Kyllä. Ja johdoissa oli samat värit moottoreissa ja säätimessä, parimetriä piti vaan jatkaa. Virran otin lähivaloista.

Oli muutes helppo projekti! Ne johdotkin sai siististi pujotettua vanhoihin hydrauliletkuihin siitä säätimen kohdasta. Nyt toimii ja työkaveri laittoi leiman ihan ilman huomautuksia. ;)

Poissa janive

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Onko jossain listaa / onko jengillä kokemuksia minkä merkkisistä autoista voisi noita säädinmoottoreita varaosina hakea, että kävisi lähes suoraan volvo 440?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
suoraan käy just tuo hellan vag moottori joka tossa avuksessa mainitaan. siihen pitää vain vaihtaa se käsisäädön ruuvi... että yltää heijastimeen se säätö...

tuo on vissiin passattiin orkinaalisti tai golviin tarkotettu osa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Vesamasa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moro!

Eli aiheen mukainen ongelma on, Käyttöautolta sais varaosana 331€ hydraulista laitetta vielä hetken aikaa, viimesiä viedään kuulemma. Hei pptalo, tuo ratkaisusi näytti suhteellisen onnistuneelta ja joku muukin oli onnistunut näemmä tuossa. Itse olen sen verran noviisi etten juuri ymmärrä kaikkea, niin tarvitsisin hieman apua varaosien hankkimiseen jos tuota lähtisi rakentelemaan.

Eli noi ajomoottorit Honda Civicistä, onko oltava nimenomaan -95 tai vanhempi vai kelpaako vaikka -96? Etsin erinäisten purkaamojen sivuilta niin rajaavat Civicit 1992-95.
Esimerkkinä löysin tämmösen: http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=330114 ja tämmösen http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=21209071.
Kelpaako sama moottori molemmille puolille? Moottorin saa asennettua umpioon helposti, 1mm kavennuksesta puhut säätöruuville? Tarkoitan ettei suurta väkivaltaa tarvitse käyttää itse umpioon kiinnittämiseen? Ja kuten totesitkin, mitään erillisitä piirilevyä ei tarvitse rakentaa, vaan vetää piuhat katkaisijalta suoraan moottoreille?

Kiitos jo etukäteen, meinasi jo usko loppua tämän asian kanssa. Sen verran kivasti toimii 460 että harmittaa että tästäkö se jäis kiinni ettei sais leimaa enää, viime kerralla kun lyötiin korjauskehote rek.otteeseen...

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Moi
Tollaista alkuperäistä hytraulista laitetta ei kannata alkaa enää kunnostamaan.
Muiden vuosimallien moottorien käymisestä ei tietoa, epäilen että käy.
Sama osa kummallakin puolella.
Moottorin varren päässä on pallo joka tulee umpioon kiinni (hahloon) sen pallon halkaisiaa joutui pienentämään millillä.
Kytkentä näkyy noissa mun kuvissa - runkoon ja + lähivaloille  moottoreissa ja säätimessä samat värit.

Jos jollain tutulla on romuautoja eikun rohkeasti katsomaan minkälaiset säätimet löytyy, varmaan aika monesta käy.


Moro!

Eli aiheen mukainen ongelma on, Käyttöautolta sais varaosana 331€ hydraulista laitetta vielä hetken aikaa, viimesiä viedään kuulemma. Hei pptalo, tuo ratkaisusi näytti suhteellisen onnistuneelta ja joku muukin oli onnistunut näemmä tuossa. Itse olen sen verran noviisi etten juuri ymmärrä kaikkea, niin tarvitsisin hieman apua varaosien hankkimiseen jos tuota lähtisi rakentelemaan.

Eli noi ajomoottorit Honda Civicistä, onko oltava nimenomaan -95 tai vanhempi vai kelpaako vaikka -96? Etsin erinäisten purkaamojen sivuilta niin rajaavat Civicit 1992-95.
Esimerkkinä löysin tämmösen: http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=330114 ja tämmösen http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=21209071.
Kelpaako sama moottori molemmille puolille? Moottorin saa asennettua umpioon helposti, 1mm kavennuksesta puhut säätöruuville? Tarkoitan ettei suurta väkivaltaa tarvitse käyttää itse umpioon kiinnittämiseen? Ja kuten totesitkin, mitään erillisitä piirilevyä ei tarvitse rakentaa, vaan vetää piuhat katkaisijalta suoraan moottoreille?

Kiitos jo etukäteen, meinasi jo usko loppua tämän asian kanssa. Sen verran kivasti toimii 460 että harmittaa että tästäkö se jäis kiinni ettei sais leimaa enää, viime kerralla kun lyötiin korjauskehote rek.otteeseen...
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa Vesamasa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Tere, nyt on systeemit vaihdettu aiemmin mainituilla Civic -95:en moottoreilla. Moottorien merkki on Bosch ja hakusanana kannattaa käyttää rimpsua 0 307 852. Kiitokset avusta, hyvin toimii!

Poissa jcccc

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Noniin taas tuli hylsy saman vaivan takia, jos nyt laittais kerralla kuntoon. Tota "0 307 852.." tuotenumeroa löytyy monella päätteellä, oisko tää 312 päätteinen oikea?

http://www.autoihinvaraosat.fi/666843-bosch

Tossa ylhäällä lukee, että olis -95 vm civicista, mutta sopivissa automalleissa Fordia, seattia ja vw. Kuvaa en tosta mallista löytänyt.

 

Carcom Oy  Ateho