Ateho  Elekma

Vinokone (esim 16V) pystyyn asennettuna. Mitä vaaditaan.. FAQ aihe?

  • 10 Vastauksia
  • 32670 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Eli minua ja monia muitakin varmasti kiinnostaa mitä täytyy ottaa huomioon vinokonetta pystyy asennettaessa.

Olen näitä asioita tutkinut ja ottanut selvää, mutta aina jotain unohtuu kun aikaa menee ja projekti seisoo. Eli tietäjät voisivat nyt kirjoittaa tänne kaikki vaadittavat tiedot.

Moottorinkorvakkeet..
Öljypohja/pumppu?
Vaihdelaatikon adapteri..

FAQ voisi kaivata tälläistä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Tässä muutamiajuttuja kuvien kera, jos vaikka auttaisi.

Kuva tyhjästä 240 konehuoneesta, johon sovitettu B23 lohko ja 16v kansi.

Akselin päällä olevat "tolpat" ovat 240 / B20 koneisesta ja koneenkorvat "apupojan" tekemät.



Öljypohja/pumppu?

Öljypohja ja pumppu esimerkiksi B20 koneesta.
B20 Öljypumppu sopii ilman muutoksia B19,B21 ja B23 akseleiden kanssa.

B2x0 akseleiden kanssa vaatii pientä viilausta.



Vaihdelaatikon adapteri..

Riippuu tietenkin käytettävästä vaihdelaatikosta.

Vaihtoehtoja ovat mm...

B20/M45 (tonnikoppa) kytkinkoppa joka sovitetaan adapterilla esim Jericoon.



B20/M400/M410 vaihdelaatikko paketti joka sopii suoraan paikoilleen.



Hitsikoppa esim M45:sta, joka käännetään oikeaan asentoon ja perään adapteri vaihdelaatikkoon.



*********

Unohtamatta sitten tietenkään tarvittavia pako- ja imusarjamuutoksia, putkistomuutoksia ym...
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 22:25:17 kirjoittanut JuHaU »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Kuinkas tuollainen tikkukoneen ÖP jaksaa puskea kun koneesta aletaan ottaa voimaa? Verrattuna esim ft vai fk koneen "suurtehopumppuun" ?

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Entäs jos siitä tikkukoneen pumpusta ottaa pelkän kannen missä on se imuputki? olikos näissä kaikissa muuten "lähes identtinen" pumppu (tilavuus ero?)?

Tarviaako kannelle tehdä mitä, jos kesto tavote on +50000km siviiliajoa?

8v kannessahan on nokkapukkien välissä semmosen pikkuset seinämät pakopuolella, vaatiiko nokan/seuraajien voitelu moisia myös imupuolelle?
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa tappi77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Reve oli joskus kirjoitellut vanhalle foorumille ohjeet miten moottorin korvakot tehdään "oikeaoppisesti".  Ohjetta noudattamalla vinokoneen lohko meni paikalleen pystyyn ensimmäisellä yrittämällä.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Reve oli joskus kirjoitellut vanhalle foorumille ohjeet miten moottorin korvakot tehdään "oikeaoppisesti".  Ohjetta noudattamalla vinokoneen lohko meni paikalleen pystyyn ensimmäisellä yrittämällä.

Itse pähkäilly kans noita koneen korvia amaan jos laittaa vinokoneen pystyyn. Samaa ohjetta voi soveltaa 240:piin jos 242:ssa on ollut tikkukonetta.

Eli hommaa tai lainaa B20:sen lohko omilla koneen korvilla. Öljypohjan pulttienreikiä apuna käyttäen tehdään jigi joka tulee kohdalleen alkuperäisiin koneenkorviin johon kumityyny kiinittyy.

Sit vaan jigi irti ja kiinni vinokoneeseen ja siittä sitten suunitteleen uusia korvia. Mitat pitäisi täsmätä koska  vanhempi vinokone perustuu B20:pistä.

Jos olen aivan hakoteillä niin korjatkaa ihmeessä  :idiot2: :)
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Ajattelin laittaa jotain kuvia operaatiosta että kaikille selviää mistä on kyse jos ei vielä selvinnyt täysin.

- Eli vinokoneen lohko on öljypohjan kiinnityksestä ja vaihteiston kiinnityksestä sama kuin tappikoneet B18 ja B20.

Kuvassa B19A lohko ja B18 öljypohja.

- Tappikoneen lohkoa ja alkuperäisiä koneenkorvia apuna käyttäen tehdään jigi öljypohjan kiinnitys pintaan jolloin saadaan oikea kohta uusille koneen korville vinokoneeseen.

Kuvassa siirretty jigi vinokoneeseen.


Moottorin kumityynyn oikea kohta.


Vanhoja tappikoneen korvia ei saa kohdalleen lohkoon koska lohkon kyljen kallistus eri ja pulttijako eri.

Tässä melkein valmis vasen koneenkorva. Valmistettu 6mm levystä ja 5mm kulmaraudasta.




-Tällä periaatteella ei pitäisi tulla ongelmia koneen kohdistuksessa pystyyn.

Tähän voi lisäillä tekstiä ja korjailla jos tarves. ;)

Tuli vielä mieleen tuo mites 200 sarjan vehkeissä etupalkin kiinnitykset kumityynyille, onko samat vinokoneessa ja tikkukonemallissa ?  ??? 700 sarja voikin olla sit ihan eri juttu.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 15:44:11 kirjoittanut jonesv8 »
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Entäs jos siitä tikkukoneen pumpusta ottaa pelkän kannen missä on se imuputki? olikos näissä kaikissa muuten "lähes identtinen" pumppu (tilavuus ero?)?

Tarviaako kannelle tehdä mitä, jos kesto tavote on +50000km siviiliajoa?

8v kannessahan on nokkapukkien välissä semmosen pikkuset seinämät pakopuolella, vaatiiko nokan/seuraajien voitelu moisia myös imupuolelle?

Tuo nokan ja nostimien voitelu ei taida tuottaa ongelmia. Kun katsoo ventiili koppaa sisältä ja vertaa sitä kanteen niin ei iso rako jää ja pitäähän öljyn poiskin päästä  ;). Jos oot koskaan nähnyt D24 koneen kantta niin uskon että vinokoneen voitelu piisaa pystyssä  :).
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Tuossa pyörittelin tikkukoneen pumppua ja vinokoneen pumppua käsissä ja öljypohjaa ihmettelin.

Koitin vinokoneen pumppua ja b18 öljypohjaa niin ei paljosta jäänyt kiinni että sopis.

No pumppu pois ja öljypohja kiinni lohkoon. Tiivitepinasta 8cm pohja ympäri poikki ja pikku mittaus ja 2,5cm peltisoiro väliin ja takas nippuun. Loikelevy tulee saman tyyppinen kuin vinokoneessa.

Nyt tuli lisää öljytilavuutta ja se jäi vielä kaiveleen oliko FT/FK isopumppu suurinpiietein yhtä korkea kuin b19 pumppu ja mahtuu vielä paikalleen lohkoon??

Maavara vähän kärsii pohjan modauksesta mutta ei ole tarkoitus rallipolulle lähtee päästeleen :sundaydriver:

Kuvaa pukkaa kun saan valmiiksi pohjan.
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Mä en ainakaa noin kovaa hifistelly korvien kans :) Pulttasin b19 lohkon kiinni aman m40 lootaan, asettelin pari sopivan paksusta vanerin suikaletta öp:n ja moottoripalkin väliin. Sitte vaan mittailla, että kone suorassa ym. Lohkossa oli tosiaan b20 öp. Koneen korvien teon alotin sillä että tein lohkon kylkeen laipat ja kumien päälle tulevat palat, sitteppä vaan vähä hitsata rautaa niitten väliin.
Tälläset tuli:

Saumat aika kauheita, mutta hitsasin molemmin puolin.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Elikkä tuossa kuvatuksia öljypohja hommasta.

Eka pohja pois tiiviste pinnasta 8cm noin suurinpiirtein. Vanha b18 pumppu pilkistää.


B19 pumppu paikallaan. Näköjään b18 öljypohjan loiskelevyä joutuu muuttaan että sopii paikalleen.


Noin 2cm rako jää väliin.


Hepataan 2mm pellinsoiro noin 2,5cm korkee.


Hepattuna kasaan ja hiottu. Saumoihin vielä koritina tai keinometalli ettei vuoda.


Loiskelevyn lainasin vinokoneen öljypohjasta.


Öljytilavuus vähän päälle 4L.
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

 

KL-varaosat  Race.fi