Samppasport  Futurez

Etujousen vaihto

  • 25 Vastauksia
  • 7369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matti XC60

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Etujousen vaihto
« : 15.10.2020, 09:27:07 »
Tervehdys.., Työn alla XC60  v. 2012 ja kohteena etujousen vaihto. Vanha pätkähtäny poikki ja uusi pitäisi saada tilalle. Ongelmana vain on miten tuon vanhan jousipakan saa mahtumaan tuolta lokasuojan sisältä pois. Pitääkö myös tuo "kolmio" tukivarsi purkaa kokonaan autosta irti, että saa putoamaan tuon jousipakan riittävän alas?

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #1 : 15.10.2020, 11:07:38 »
Hei,

Koko tolppa tulee nätisti, kun irrottaa vain koiranluun. vähän painaa alatukivartta alas, niin mahtuu. Vaihda molemmat puolet samalla sekä iskarin kääntölaakerit, niin et kohta tarvitse avata uusiksi. Noissa kun tahtoo noin 200tkm kohdilla nuo etujouset paukkua. Jos vähän enemmän haluat tilaa, niin irroita raidetangon pää. Itse en nähnyt tarpeelliseksi sitäkään irroittaa.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2020, 11:22:55 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #2 : 15.10.2020, 23:41:21 »
Hei,

Koko tolppa tulee nätisti, kun irrottaa vain koiranluun. vähän painaa alatukivartta alas, niin mahtuu. Vaihda molemmat puolet samalla sekä iskarin kääntölaakerit, niin et kohta tarvitse avata uusiksi. Noissa kun tahtoo noin 200tkm kohdilla nuo etujouset paukkua. Jos vähän enemmän haluat tilaa, niin irroita raidetangon pää. Itse en nähnyt tarpeelliseksi sitäkään irroittaa.

Joo näin se käy. Tosiaan tuo kääntölaakeri on kans näppärä vaihtaa samalla. Ne on kulutus tavaraa näissä. Tai ainakin s60 on...

Poissa Jukka Saarelainen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #3 : 02.11.2020, 00:19:13 »
Mikä on kun xc60 etuiskarin vaihto-ohjetta tai videota ei löydy mistään? Harvinaisen hankalan näköinen systeemi. Saako siis koko iskaritolpan tuolla kuvatulla tavalla, eli painaa alatukivartta alas, pois ilman massiivista purkamista?

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #4 : 02.11.2020, 07:06:09 »



Onko noista apua ota iskarin yläpäästä kolme pulttia pois niin lähtee  :)

ja tuo kun kasaat tolppaa huomaa kohdistusmerkit
« Viimeksi muokattu: 02.11.2020, 07:28:46 kirjoittanut belarus »

Poissa Jukka Saarelainen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #5 : 05.11.2020, 08:19:58 »
ok, kiitos kuvista. Noin sen olin katsonutkin lähtevän irti. Ihmettelin ettei xc60 osalta tosiaan löydy videota tmv ohjetta kun muista malleista on ohjeita läjäpäin. Osat tulikin just Autodoclta joten pitää alkaa vaihtotöihin joku päivä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #6 : 17.11.2020, 13:21:56 »
ok, kiitos kuvista. Noin sen olin katsonutkin lähtevän irti. Ihmettelin ettei xc60 osalta tosiaan löydy videota tmv ohjetta kun muista malleista on ohjeita läjäpäin. Osat tulikin just Autodoclta joten pitää alkaa vaihtotöihin joku päivä.
Joko on jousi vaihdettu? Omien kokemuksien mukaan ei mene ihan noin helposti XC60:ssä tai sitten niissä on eroja. Samoja vaikeuksia näyttäisi olevan myös muilla https://forums.swedespeed.com/showthread.php?252313-Can-t-separate-ball-joint

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #7 : 17.11.2020, 22:46:20 »
Tukivarren painamiseen alaspäin ja siellä pitämiseen helpoin tapa on tavallinen kuormaliina joka vedetään tukivarresta toiselle puolelle vaikka vanteeseen kiinni. Ja kiristetään.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #8 : 19.11.2020, 00:36:15 »
Joko on jousi vaihdettu? Omien kokemuksien mukaan ei mene ihan noin helposti XC60:ssä tai sitten niissä on eroja. Samoja vaikeuksia näyttäisi olevan myös muilla https://forums.swedespeed.com/showthread.php?252313-Can-t-separate-ball-joint

Vaihdoin 2010 malliseen jouset+iskarit ja iskarin yläpäät sekä 2014 malliseen iskarin yläpäät. Ihan samanlaisia olivat tehdä, se alakynkkä osaa olla tiukassa kiinni iskarin alapäässä, mutta rautakankea ja lekaa, niin avot. Sitä pitää vain rohkeasti painaa (lyödä) alas. Ja tosiaan EN ole irroittanut alapalloa edes, vain koiranluun. Ensimmäisellä kerralla irroitin raidetangon -pään, kun luulin sen antavan lisää tilaa, mutta todellisuudessa ei ollut hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2020, 00:43:22 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #9 : 19.11.2020, 00:39:29 »
Tukivarren painamiseen alaspäin ja siellä pitämiseen helpoin tapa on tavallinen kuormaliina joka vedetään tukivarresta toiselle puolelle vaikka vanteeseen kiinni. Ja kiristetään.

Tuo on kyllä hyvä vinkki, kun saa iskunvaimentimen irti alatukivarresta. Monesti olen ottanut koko keulan ylös, että koiranluut on ollut helpompi irroittaa, kun muuten kallistuksen vakaaja vääntää pahasti vastaan ja tullut molemmat renkaat jo valmiiksi irroitettua. Helppo tosiaan silloin jättää toisen puolen vanne paikalleen pistää veto päälle.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Jukka Saarelainen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #10 : 29.11.2020, 22:23:44 »
Toisen puolen vaihdoin tänään. Ei kyllä ole herkkua. Käsittämättömän hankalaksi on tehty. Mikä idea voi olla xc60n kiinnitystapa verrattuna suoraan kiinni pulttaamiseen (v70 taitaa olla pultattu 2kpl alhaalta) jolloin iskari lähtee suoraan irti?? '
Iskari irtosi helposti jalasta kun löin leveän metallipiikin siihen takahahloon. Mutta mutta ei se tukivarsi helposti taivu niin alas että iskarin saisi pois. Vetoakseli irti ja rautakangella apuja niin sitten iskarin sai luiskahtamaan pois. Kerrankin kaikki mutterit aukesivat hyvin mutta aikamoinen vääntäminen tuossa on.
Takaisinlaitossa tuo kuormaliina kikka tuli kokeiltua, sillä saa tukivarren alas melko hyvin ja sitten käsin vääntelemällä iskarin luiskahtamaan koloonsa. Mutta on kaikkiaan älytön systeemi.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #11 : 29.11.2020, 22:40:01 »
Kyllä se kolmoskopan seiskakympissä puratti navan melko irti, ahdasta on tukivartta vääntelemällä vaikka apurunkoakin laski...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #12 : 30.11.2020, 05:32:01 »
Tuo on kyllä kusinen systeemi kiinnittää iskarit
alapäästä, v50 ja v40cc:n kanssa myös paininut. Mulla oli ennen japseja ja niissä oli helposti kahdella pultilla alapää olka-akselissa.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #13 : 10.12.2020, 10:31:49 »
On kyllä muutenkin hankala systeemi, mutta XC60:ssä (ainakin D5, en tiedä voiko olla eroja) ei vaan tukivarsi taivu tarpeeksi alas.

V60 onnistui suht helposti kuormaliinan avulla vain koiranluu irrottamalla, mutta XC60:ssä ei ollut toivoakaan. Yritettiin sitten irrottaa alapalloniveltä, mutta sekään ei mahtunut irtoamaan. Pitää koittaa auttaisiko vetarin irrottaminen vai pitääkö irrottaa tukivarren toinen pää autosta.

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujousen vaihto
« Vastaus #14 : 10.12.2020, 19:15:20 »
S80 :ssä puristin jousipuristimilla tolpan kasaan jo paikallaan ollessa, mahtui alapää nousemaan irti. tiedä sitten toimiiko muissa malleissa. Oli sellaset 1 sakaraiset puristimet niin mahtuivat paikalleen.

 

Proturbo  Autodiagnoosi