Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4867 Vastauksia
  • 1065928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1890 : 03.08.2019, 23:57:18 »
Miten tämä kompressoriepidemia saadaan hallintaan? Vaikka se kompressori olisi kuinka hieno, niin ihminen sen saa aina sössittyä likaisilla työkaluilla ja menetelmillä . Kompressorista täytyy siis tehdä sellainen, että se kestää inhimilliset piittamattomuus ja huolimattomuus virheet. En keksi parempaa vaihtoehtoa kuin suunnitella sellainen kompressori, jolle kelpaa perinteiset menetelmät ja täytöt. Sähkömoottori pitää saada kompressorin ulkopuolelle ja sille pitää keksiä joku parempi tapa viilentyä, kuin palaava kylmäaine.

Eikö Toyotalla muka sitten homma toimi? En ainakaan ole kuullut mitään kiroilua hybridi Toyotien omistajilta. Olisiko juurisyy tähän se että ensimmäinen kompura kestää huomattavasti pitempään kuin Volvoissa. Laadukkaampia(?). Aasialaiset dominoi muutenkin ilmastointi ja lämpöpumppu bisnestä. Elektroniikan ja hienomekaniikan yhdistäminen on vissiin europpalaisille liian vaativaa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1891 : 04.08.2019, 12:42:02 »
Toyota saa omistamaltaan Densolta uusimmat hienoudet ja parhaat komponentit ensimmäisenä. Paljon kyllä Volvoissakin Denson osia käytetään. Tuo kompura voi tosin olla Volvossa joltain muulta valmistajalta esim Sanden tms. Miksei autoissa voisi ottaa käyttöön sellaisia kompressoreita kuin ilmalämpöpumpuissa. Ne myös hukkaavat vähemmän kylmäainetta kuin autopuolen kompurat.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1892 : 04.08.2019, 13:56:50 »
Toyota saa omistamaltaan Densolta uusimmat hienoudet ja parhaat komponentit ensimmäisenä. Paljon kyllä Volvoissakin Denson osia käytetään. Tuo kompura voi tosin olla Volvossa joltain muulta valmistajalta esim Sanden tms. Miksei autoissa voisi ottaa käyttöön sellaisia kompressoreita kuin ilmalämpöpumpuissa. Ne myös hukkaavat vähemmän kylmäainetta kuin autopuolen kompurat.

ILPeissa ei käytetä letkuja. Pääasiassahan nuo kylmäaineet tulee letkuista läpi.

Tosin, miksi sähköisellä kompuralla olevassa järjestelmässä olisi letkuja?? Eihän sitä ole pakko kumityynyn varassa keikkuvaan polttomoottoriin pultata.

Autojen ilmastointilaitteidet tehot ovat tosin aika paljon kovemmat kuin mitä nuo ILPit.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1893 : 04.08.2019, 14:51:35 »
ILPeissa ei käytetä letkuja. Pääasiassahan nuo kylmäaineet tulee letkuista läpi.

Tosin, miksi sähköisellä kompuralla olevassa järjestelmässä olisi letkuja?? Eihän sitä ole pakko kumityynyn varassa keikkuvaan polttomoottoriin pultata.

Autojen ilmastointilaitteidet tehot ovat tosin aika paljon kovemmat kuin mitä nuo ILPit.
Pumppuasentaja meinasi, että johtuu se kylmäaineen katoaminen erityyppisestä kompressorista. Ilpin kompura on sellainen, josta ei pitäisi vuotaa ainetta ulos ilman vikaa. Mutta tämä vain ilppiasentajan suusta. Minkälainen lie vaikka Hondan ilmalämpöpumppu tai sitten sähköauto Konan jne?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1894 : 04.08.2019, 15:02:23 »
Pumppuasentaja meinasi, että johtuu se kylmäaineen katoaminen erityyppisestä kompressorista. Ilpin kompura on sellainen, josta ei pitäisi vuotaa ainetta ulos ilman vikaa. Mutta tämä vain ilppiasentajan suusta. Minkälainen lie vaikka Hondan ilmalämpöpumppu tai sitten sähköauto Konan jne?

Joo, siis perinteinen polttiksen ilmastointihan on mekaaninen, jolloin se kylmäaine voi karata sieltä akselitiivisteen välistä, mutta jos käytössä on sähköllä toimiva systeemi, niin ei tarvita mitään akselitiivisteita, vaan tuodaan vaan sähköjohto sinne sisään.

En mä tiedä onko tuossa Volvon kylmäkoneessa kumiletkuja.. Tuli vaan mieleen että onko siellä.

E: Siis myös kumiletkun läpi karkaa kylmäainetta.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2019, 15:19:24 kirjoittanut Jule »

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1895 : 04.08.2019, 22:02:24 »
Näkyy tosiaan olevan käämit kärähräneet. Vaikuttaisi että niillä on ollut kuuma, mikä viittaisi ylijännitteeseen tai ylikuormaan. Väärään öljyyn tai uv-väriin en usko, koska silloin käämit olisivat kauttaaltaan kärähtäneet.

Lämpö voi aiheuttaa käämiin suojalakan sulamisen/palamisen ja se taas aiheuttaa oikosulun.

Jos taas suojalakka on kerrokseltaan ohut, niin se voi kuluessaan (tärinä, joka hieroo kahta pintaa vastakkain) ohentua entisestään ja aiheuttaa oikosulun.

Tuntuu oudolta selitykseltä, että väärä kylmäaine sulattaisi lakan.... jos taas lakka on valittu niin, että se sulaa  normaalin kylmäaineen vuoksi, silloin kyseessä on jälkimarkkinointiloukku eli kiva huoltokohde. No, Volvon vastaantulo näissä asioissa kertoo muusta eli tuskin tämä salaliittoteoria pitää paikkansa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2694
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1896 : 04.08.2019, 22:33:22 »
Lämpö voi aiheuttaa käämiin suojalakan sulamisen/palamisen ja se taas aiheuttaa oikosulun.

Jos taas suojalakka on kerrokseltaan ohut, niin se voi kuluessaan (tärinä, joka hieroo kahta pintaa vastakkain) ohentua entisestään ja aiheuttaa oikosulun.

Tuntuu oudolta selitykseltä, että väärä kylmäaine sulattaisi lakan.... jos taas lakka on valittu niin, että se sulaa  normaalin kylmäaineen vuoksi, silloin kyseessä on jälkimarkkinointiloukku eli kiva huoltokohde. No, Volvon vastaantulo näissä asioissa kertoo muusta eli tuskin tämä salaliittoteoria pitää paikkansa.
Ei ongelmaa ole varmastikaan tahallaan luotu. Jotakin perustavan laatuista on vaan jäänyt huomiotta, kun vaihdetaan 3+ kompuraa vuodessa. Ensimmäinen on kuitenkin kestänyt sen 5-6 vuotta.

Yksi mahdollisuus on, että järjestelmässä on vettä. Vesipisara estää kylmäaineen jäähdyttävän vaikutuksen => käämi kuumenee liikaa => läpilyönti. Kuivain pitäisi aina vaihtaa samalla kun kylmäainepiiri avataan. En tiedä miten on näissä tapauksissa.

Normaalissa 12 voltin järjestelmässä vesi ei ole aivan yhtä kriittisessä roolissa. Vettä järjestelmään menee tietysti montaa kautta, kuten diffuusiolla. Varmin tapa saada vettä järjestelmään on käydä teettämässä kylmäainehuolto. Edellisestä autosta imetyt vedet saa kaupan päälle omaan kylmäainepiiriin. Kuivain toki hoitaa osan, mutta jos se onkin jo täysin vettynyt...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1897 : 04.08.2019, 23:05:13 »
Seuraavaksi vuorossa: laakerien läpikäynti, viikonlopun aikana mittariin tuli 1600 km lisää ja sen aikana rupesi mukava vollotus kuulumaan ajaessa, ei kuitenkaan ulospäin kuulu kuin 80-90 kmh vauhdissa, enemmän sisälle näin alkuun. Oikealle kääntäessä hiljenee normaaliksi, hyvin huomaa varsinkin sähköllä ajaessa. Mulla ei riitä aika tähän joten taidan luovuttaa auton liikkeeseen tsekattavaksi. Samalla reissulla huomasin myös tahranneeni kuskin penkin öljypohjaisella maalilla (helvetin porukkamökin huoltomaalausurakka...) ei lähteny ainakaan puhdistusliinoilla (Power Wipes @Würth). Katsotaan joutuuko penkkiä jopa värjäämään, sinällään ikävää koska penkeissä on valkoiset tikkaukset.... Vinkkejä otetaan vastaan millä nuo maalit lähtisi pois. :D ajatus oli hankkiutua autosta eroon, koska ei tule helvettiäkään kun töpseliä auto ei ole nähnyt 6tkm aikana kuin 2 kertaa.

Poissa K.Ritola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1898 : 05.08.2019, 04:52:04 »

Yksi mahdollisuus on, että järjestelmässä on vettä. Vesipisara estää kylmäaineen jäähdyttävän vaikutuksen => käämi kuumenee liikaa => läpilyönti. Kuivain pitäisi aina vaihtaa samalla kun kylmäainepiiri avataan. En tiedä miten on näissä tapauksissa.

Normaalissa 12 voltin järjestelmässä vesi ei ole aivan yhtä kriittisessä roolissa. Vettä järjestelmään menee tietysti montaa kautta, kuten diffuusiolla. Varmin tapa saada vettä järjestelmään on käydä teettämässä kylmäainehuolto. Edellisestä autosta imetyt vedet saa kaupan päälle omaan kylmäainepiiriin. Kuivain toki hoitaa osan, mutta jos se onkin jo täysin vettynyt...

Kyselin tuosta kuivain asiasta, kun kävin varaamassa aikaa kompuran vaihtoon Hämeen Autossa. Eivät ole kuulemma juuri koskaan vaihtaneet kyseistä osaa. Puheet vähän sen suuntaisia, että silloin kun järjestelmä on ehyt niin ei olisi tarpeellista vaihtaa. Toisin sanoen kylmäaineet ei ole päässyt karkaamaan. 160 € maksaisi kuivain tässä tapauksessa, ja se tulisi itse kustantaa. Torstaina olisi aika kompuran vaihtoon, harkinnassa on ollut, josko sen kuivaimen vaihdattaisi myös.

Saakos siittä vanhasta kylmäaineesta mitenkään selville mitä se pitää sisällään? Lähinnä se, että paljonko sisältää vettä.

Poissa voittaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1899 : 05.08.2019, 13:11:43 »
Onko täällä joku, joka tuonu auton hollannista...? Olisi muutama kysymys ja voisin laittaa ne YV teille?

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1900 : 05.08.2019, 17:41:44 »
Tulipa käytyttyä auto vaihteistoöljyn vaihdossa.
Käytettiin bg-menetelmää, jossa ensin puhdistusaine pyöri vaihteistossa, kokonaisuudessaan uudet öljyt ja lisäksi jonkinlainen hoitoaine.
Aika mustaa litkua oli vanhat tod.näk. 233t ajetut öljyt.
Vanhastaan vaihtotapahtuma oli jotenkin epämääräinen ja vähän nykäisevän tuntuinen, mutta nyt ensivaikutelma on että toimii tosi hienon tuntuisesti.
Käyntiäänikin tuntuu hiljentyneen ajaessa.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2019, 18:43:08 kirjoittanut Uusivolvoilija »

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1901 : 05.08.2019, 18:40:22 »
Tulipa käytyttyä auto vaihteistoöljyn vaihdossa.
Käytettiin bg-menetelmää, jossa ensin puhdistusaine pyöri vaihteistossa, kokonaisuudessaan uudet öljyt ja lisäksi jonkinlainen hoitoaine lisäksi.
Aika mustaa litkua oli vanhat tod.näk. 233t ajetut öljyt.
Vanhastaan vaihtotapahtuma oli jotenkin epämääräinen ja vähän nykäisevän tuntuinen, mutta nyt ensivaikutelma on että toimii tosi hienon tuntuisesti.
Käyntiäänikin tuntuu hiljentyneen ajaessa.

Oma 111tkm ajettu menee huomenna laatikkoöljyn vaihtoon(huuhtelemalla), katotaa josko loota alkais pelaan pehmeemmin. Nyt nykäsee välillä ikävästi, jossain 100-120kmh vauhdissa isommalle päin vaihtaessa. Vähä ajotyylistä riippuvainen 'oire', ihan täyskaasu kiihdytyksessä ei tee sitä, eikä myöskään pintakaasulla ajaessa..
Samalla laitetaan jakohihna(5 vuotta), apulaitehihna&kiristin, ja 120tkm huolto.

Edit: huollettu, ja kylläpä laatikko muuttui. Ei nyi enää.  900 kustansi kokolysti. Jakohihna, vesipumppu, kaikki suodattimet. Öljynvaihto sekä vaihteiston huuhtelu.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2019, 10:26:41 kirjoittanut Jyrmy »
V60 D6

Poissa voittaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1902 : 06.08.2019, 09:43:20 »
Jos joku tuonu tommosen volvon esim. hollannista niin onko niihin saanu minkäänlaista takuuta?


Poissa Macko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1903 : 07.08.2019, 14:54:43 »
Jos joku tuonu tommosen volvon esim. hollannista niin onko niihin saanu minkäänlaista takuuta?
Yleensä ulkomailta tullessa takuuta harvemmin myyjäliikkeiltä saa, koska ne viedään kuitenkin ulkomaille. Sinällään valmistajan näkökulmasta ei pitäisi olla väliä onko auto ensirekisteröity Hollannissa vai Suomessa, eli normaalit tehdastakuut ja takaisinkutsut kyllä toimii suomessakin ymmärtääkseni normaalisti, vaikka auto olisi tuotu Hollannista. Samalla tavalla myös muistkain tuotuna olkoon nyt Ruotsista tai Saksasta, että harvemmin myyjäliike antaa takuuta lähtömaan ulkopuolelle.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1904 : 07.08.2019, 20:52:27 »
Yleensä ulkomailta tullessa takuuta harvemmin myyjäliikkeiltä saa, koska ne viedään kuitenkin ulkomaille. Sinällään valmistajan näkökulmasta ei pitäisi olla väliä onko auto ensirekisteröity Hollannissa vai Suomessa, eli normaalit tehdastakuut ja takaisinkutsut kyllä toimii suomessakin ymmärtääkseni normaalisti, vaikka auto olisi tuotu Hollannista. Samalla tavalla myös muistkain tuotuna olkoon nyt Ruotsista tai Saksasta, että harvemmin myyjäliike antaa takuuta lähtömaan ulkopuolelle.

Ensin on takuuaika ja sen jälkeen tuotevastuu. Omassa homma toimi mallikkaasti, koska myyjäliike oli auton tuonut Hollannista. Tämä tottakai näkyy myös hinnassa, mutta minun kohdalla myyjä kantoi hienosti vastuun ja kustansi aikaisemmin mainitut ongelmat. Esimerkkinä kompuran vaihto, jossa Volvo maksoi kompuran ja myyjä vaihtotyön.

https://www.minilex.fi/a/valmistajan-tuotevastuu
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo