Autodiagnoosi  Carcom Oy

TAK: Volvo 960 T5 MYYTY

  • 204 Vastauksia
  • 79962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #120 : 28.12.2018, 20:46:16 »
Nyt on perä kiinni, hyvin näkyy sopivan, mutta aika ahdasta on tuossa kardaanin kiinnityskohdassa  ::) Etupäätä laittaessa joutu vähän venyttämään tolpan alapään kiinnitystä, ei ollutkaan ihan bolt-on.











Meni vähän turhan matalaksi takaata. Jatketaan projektia eteenpäin...
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #121 : 03.01.2019, 15:50:09 »
Tänään tuli napattua moottori ulos. Nyt löytys virheetön tinakoneen M90, eli ei vaihteet rutise vaihtaessa. Myös TD04HL-16T ja 15G lähtee myyntiin, niihin löytyy suoraa ja vinoa pesää eli voin kasaa millaisen kombon haluaa. 16T:ssä ei pitkittäisvälystä, 15G:ssä aivan pieni pitkittäisvälys.

Hyvällä lykyllä pääsee ensi viikolla viemään osat tasapainotukseen Lensupowershoppiin ja sen jälkeen kasaus. Moottori on -00 valua ja nyt HenkkaJ:n kanssa jännitetään minkä kokoiset veivit sieltä löytyy, toivon mukaan 139.5 niin saa lensulta osat suoraan  ;D

EDIT: Molemmat turbot ja R pakosarja myyty  :)
« Viimeksi muokattu: 07.01.2019, 12:00:55 kirjoittanut Jode »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #122 : 08.01.2019, 14:37:07 »
Tulipahan taas todettua, että tinakoneisiin saa kahta eri kk laakeria  :idiot2: Tilasin vahingossa autodocin kautta sputter laakerit ja niitä tulikin vain 1 pari joilla olikin hintaa se reilu 30 euroa. Noh tilasin 4 paria lisää niitä GT-Motorin kautta, kun sain niiltä samaan hintaan mitä Autodoc myy.  :)

Osaako joku kertoa, mitä eroa näissä oikeasti on? Ilmeisesti niissä on joku pinnoite ja jotenkin ilmeisesti parempia  :D

Kampurasta meni myös runkokaulat hiontaan, oli urilla ja olisi nippa nappa päässyt pelkällä kiillotuksella. Mennään varman päälle ja ylikoon runkolaakerit lähti samalla tilaukseen. Kumma kyllä kk laakerit olivat lähes virheettömät. Mistäköhän johtuu, että runkolaakerit olivat sitten huonossa hapessa  :idiot2: Yleensä nämä ovat juuri toisin päin  ::)

Ensi viikolla koitan saada osat tasapainotukseen ja sitten rakentamaan moottoria eteenpäin  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #123 : 08.01.2019, 18:30:16 »
Tulipahan taas todettua, että tinakoneisiin saa kahta eri kk laakeria  :idiot2: Tilasin vahingossa autodocin kautta sputter laakerit ja niitä tulikin vain 1 pari joilla olikin hintaa se reilu 30 euroa. Noh tilasin 4 paria lisää niitä GT-Motorin kautta, kun sain niiltä samaan hintaan mitä Autodoc myy.  :)

Osaako joku kertoa, mitä eroa näissä oikeasti on? Ilmeisesti niissä on joku pinnoite ja jotenkin ilmeisesti parempia  :D

Kampurasta meni myös runkokaulat hiontaan, oli urilla ja olisi nippa nappa päässyt pelkällä kiillotuksella. Mennään varman päälle ja ylikoon runkolaakerit lähti samalla tilaukseen. Kumma kyllä kk laakerit olivat lähes virheettömät. Mistäköhän johtuu, että runkolaakerit olivat sitten huonossa hapessa  :idiot2: Yleensä nämä ovat juuri toisin päin  ::)

Ensi viikolla koitan saada osat tasapainotukseen ja sitten rakentamaan moottoria eteenpäin  :)

Sputtereissa on yhdistetty alumiini-tina laakereiden pitkä ikä ja kupari-lyijy laakereiden korkea kuormituksen sieto. Hintaahan niillä on mukavasti, mutta mitä noista on joskus sivunnut suoraanajo-ukkojen kanssa, niin ovat todenneet niiden olevan paljon paremmat kuin "tavanomaiset" laakerit. lainausmerkit siksi, että paljonhan nykyautoissa taitaa olla jo tehdasasennuksena noita sputter-laakereita.

mutuillen: edellämainittuun syyhyn epäilisin menevän noiden kulumisten suhteen, että kk sputtereiden myötä pysynyt hyvänä ja rungot taas on tavanomaiset ja saaneet siipeensä sen myötä. Olen siinä käsityksessä, että t5 olisi tehtaalta sputter Kk-laakereilla, sillä fixus ei tainnut tarjota muita kun kasailin omaa t5 tuossa männätalvena.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #124 : 08.01.2019, 20:39:51 »
Taitaa olla nelos- ja vitosturboissa sputter-laakerit tehtaalta. Kutosturboista en tiedä sanoa, näyttää päällepäin aivan samalta kuin takavedoissakin eikä niissä ole mitään väliä kumpia käyttää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #125 : 08.01.2019, 21:14:07 »
Oman kutosturboni kun purin niin siinä oli ''tavalliset'' laakerit kiertokangissa. Joden kangissa näkyy selkeästi kuinka kk laakerit ovat sputterit (toinen puoli erilainen/erivärinen) kun omissa kangissa molemmat puolet olivat samanlaiset. Sattui tuossa pöydällä olemaan molemmista koneista purettu kanki niin pystyi vertailemaan  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #126 : 08.01.2019, 22:13:56 »
Noh, ainakin voi sanoa, että on varmasti oikeilla osilla kasattu  ;D

Tänään tuli Janicolilta NPR:n männänrenkaat. Tuossa välyksiä mitatessa huomasin, että melkein kaikki renkaan oli valmiiksi 0.50 - 0.60 mitoissa (mihin oli tarkoitus ne tehdäkkin), mutta voiko olla niin, että tuo RN lohko on muka niin väljistynyt sitten? Missä mitoissa noiden renkaiden pitäisi olla paketista tullessa? Luulin, että välys olisi alkuun luokkaa 0.30  ::)





Samalla siivosin korin johtosarjoja ja jätin jäljelle vain tarpeelliset jutut, lähinnä siis laturin, startin, öljynpaineen ja lämpöanturin johdot  :) Sitten kun saan kampuran koneistamolta, niin pääsen viemään osat lensulle tasapainotukseen  8)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #127 : 10.01.2019, 11:47:19 »
Kävin hakemassa volvolta uusia pultteja moottoriin, eli
Vauhtipyöränpultit 9454743
Runkolaakeri kehdon venyvät pultit 31368044

Kuinka monta kertaa nämäkin voi oikeasti käyttää uudestaan? Volvoltahan vastattiin suoraan, että venyvät pultit on aina kertakäyttöisiä  ::) Tuntuu turhalta tuhlata reilu sata euroa vain siihen, että on vainoharhainen pulttien suhteen  ;D Itse käytin 850 kovassa vauhtipyörässä vetolevyn lyhyitä pultteja useampaan kertaan kiristäen ja eipä ne miksikään tuntuneet menevän  :P
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #128 : 10.01.2019, 12:28:01 »
Kävin hakemassa volvolta uusia pultteja moottoriin, eli
Vauhtipyöränpultit 9454743
Runkolaakeri kehdon venyvät pultit 31368044

Kuinka monta kertaa nämäkin voi oikeasti käyttää uudestaan? Volvoltahan vastattiin suoraan, että venyvät pultit on aina kertakäyttöisiä  ::) Tuntuu turhalta tuhlata reilu sata euroa vain siihen, että on vainoharhainen pulttien suhteen  ;D Itse käytin 850 kovassa vauhtipyörässä vetolevyn lyhyitä pultteja useampaan kertaan kiristäen ja eipä ne miksikään tuntuneet menevän  :P

Kyllä ne venyvätkin pultit on ihan hyvä joskus vaihdella, joskus B21ET konetta avatessa löyty öljypohjasta kiertokangen pultti poikkinaisena... mutta kyllä ne huoletta taitaa sen pari kiristys kertaa kestää, samanlaisia kokemuksia itsellä noista vauhtiksen pulteista. Tottakai ne silti Volvolla sanoo että käytä vaan kerran, kauppa se on mikä kannattaa :D

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #129 : 10.01.2019, 13:01:08 »
Ite en kyllä uskalla venyviä pultteja käyttää kertaakaan uusiksi, jos on noinkin kriittinen paikka, voi olla että vituttaa, kun satasen säästön takia on koko kone mutkalla.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa 244Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #130 : 10.01.2019, 13:24:02 »
Itse 2 eri volvolta kysyneenä en vaihtanut kehdon pultteja uusiin. Vedetään kyllä asteisiin, muttei se automaattisesti tarkoita venyviä pultteja. Muistaakseni piti olla 117mm pitkiä ja kaikki omat oli 117 tai 116. Eivät kuulemma volvollakaan ole vaihtaneet niitä uusiin. Putsaus kierteille ja pulteille ja kiinni
240 '85 T5

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #131 : 10.01.2019, 18:57:41 »
Kertaakaan en ole uusinut runkopukkien pultteja, turha kuluerä vaan. Myös kannenpultit tulee hyvin usein käytettyä kerran-kaksi uusiksi pikaisen tarkastuksen jälkeen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #132 : 10.01.2019, 20:02:42 »
Itse 2 eri volvolta kysyneenä en vaihtanut kehdon pultteja uusiin. Vedetään kyllä asteisiin, muttei se automaattisesti tarkoita venyviä pultteja.

Juuri näin. Astekiristyksellähän pyritään lähinnä siihen että kitka vaikuttaisi mahdollisimman vähän pultin lopulliseen kireyteen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #133 : 10.01.2019, 20:12:41 »
Kiitoksia kaikille vastauksista! Nyt ollaan taas hilkun verran viisaampia  ;D



Hain lensupowershopista myös sen pääsylinteri setin volvoon. Sopi vakio polkimeen hyvin ja tangon pituutta voi kierteillä säätää sopivaksi. Nyt se on aika samoissa mitoissa kuin alkuperäinen, mutta sitä pitänee säädellä sitten, kun kytkimen testailu tulee ajankohtaiseksi  :) Boostilla oli ainakin jostain jarrupolkimesta kyhätty versio kun HenkkaJ:n projektissa siitä oli keskustelua vähän aikaan sitten? Saa nähdä miten tämä toimii tuon orkkis polkimen kanssa  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #134 : 23.01.2019, 22:47:31 »
Tänään piti kasata kone, mutta eipä ollukkaan autodocin tiivisterarjassa kampuran pään stefoja... Myöskin imunokan takastefa puuttui. Noh hetken ihmeteltyä tuli huomattua tällainen:



Tuossa ei siis ikinä ole ollutkaan stefaa, kuuluisiko olla? Päätytulppa on näköjään estänyt öljyn tulemisen ulos  :idiot2:

Huomenna vien vielä lohkon ja muut rojut pesuun kun rupesi oikein vituttamaan paskasten osien kasaaminen  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

 

RallyBaron  Samppasport