Elikkäs mulla olis tommonen 760 GLE '88 volle nivomateilla, ja tartteis saada peräpäätä maata kohden ja nivot paikallaanhan se ei onnistu. Suunnilleen on tiedossa, että mitä kaikkee joutuu muokkaamaan/rakentamaan kun laittaa normaalit iskarit tilalle.
Mutta, motonetistä varmaankin alkuun tulee iskarit hommattua, joten mitkä niistä olisivat jäykimmät? Korkeapainekaasut vaiko jotkut TRW-iskarit?
Jousiksi vissiinkin tulee farkun kuormajouset, joita sitten lyhennellään sopivassa määrin kevään tullen.
Kuinka paljon noita vakiomittasia iskareita oikein uskaltaisi sorvissa lyhennellä, jos navasta kaareen ois matkaa vaikkapa 32-34cm?
EDIT. vai voiko noita takaiskareita lyhentää sorvaamalla tai muutenkaan?
Otsikko muutettu ja pari samankaltaista aihetta yhdistetty.
Tänne kaikki 700/900 liittyvät jousi- ja iskarijutut.T. Lankku
Plärätty tekstiä sivulle 30, parhaat poiminnot matkalta ja jotain uudempaa. Luen lisää ja päivitän jossain vaiheessa. / AckeHalvin ratkaisu: Vakiojousista rälläkällä edestä n. 1,5 kierrosta pois, takaa ei oiken pysty ottamaan ennen kuin jousi irtoaa. Taakse kuormajouset.
Nuo takajousien jäykkyydethän menee kutakuinkin näin löysimmästä jäykimpään:
lesjö -> sedanin vakio -> sedanin kuorma/farkun vakio -> farkun kuormajousi
Lyhyemmällä iskarilla mahdollista madaltaa enemmän, esim Bilstein B8
Noissa B8:ssahan on etuna, että ovat muistaakseni 25mm lyhyemmät verrattuna B6:siin (jotka tais olla jopa 5mm vakioita lyhyemmät). Kunnolla madalletussa iskari ei tällöin ole painautuneena jo valmiiksi, joka kuluttaa iskaria ja samalla toiminta huononee.
Tai 240 vakio (edessä)
Laittaa 240 etuiskarit vaikka käytettynä jos niitä nurkissa on. Holkki (17mm) patruunan päälle vesijohtoputkesta ja homma hoidossa. Ei ole pintalöysä kuten 700/900 vakiolla ja tuntuu pelaavan niin hyvin kuin normi-iskari voi. 2 kierrosta lyhennetty vakio 14mm lankainen jousi pysyy hyvin paikoillaan keula ilmassa.
Taakse mainittu aiheen alussa G-astran iskari, myöhemmin moitittu liian löysäksi.
Madallussarjat:
MAD madallusjouset, madallus 45/45 mm, akselipaino etu/taka 1020/1000 kg ~270€
Bilstein iskarit ja merkittömät madallusjouset, 60/40 tai 40/40, ~830€
Lesjöfors madallusjouset; 35mm (oli 40/40, turbo/glt 15/15) ~150€
Itsellä on edessä Koni Sport-iskunvaimentimet ja lyhennetyt Lesjöfors madallusjouset. Ihanan jämäkkä. Iskunvaimentimien jäykkyyssäätö on vasta puolessa välissä. Takana on Bilsteinin iskarit ja lyhennetyt farkun kuormajouset. Ihanan jämäkkä ja kantaa kuormaa huomattavan hyvin.
G&M madallusjouset 40/40mm ~215€
Itsellä on GM merkkinen iskari/jousi setti -40mm alla 745 ja vakio takajouset ja madallus jouset olivat lähestulkoon saman mittaiset. Ai miten se niillä laskeutuu ? No madallus jousi on progressiivinen eli painuu kasaan enempi ja jäykistyy sitä enemmän mitä jousi menee kasaan. Sama homma oli myös etujousissa. Ja iskarit olivat saman mittaiset kuin vakiot edessä ja takana. Tuolla Gm setillä tippui sopivasti alas päin, 205/55/16 renkaat ovat nyt juuri kaaren tasalla.
KAW pluskit iskarit ja jouset; 50/40mm, akselipaino etu/taka 1000/1200kg ~560€
Juuri tuli ruuvattua KAW:n jousisarja (-50/40) 945:n alle. Täytyy sanoa että hitto kun tuli hyvä ajettava, ei paljoa tule ikävä rälläköityjä patenttialustoja ikävä. Seuraavaks ruuvataan kunnon iskarit alle (tällä hetkellä Sachs advantaget) niin rupee meno maistumaan.
Hieman ehkä ois voinu keula tipahtaa enemmän, mutta pätkimään en kyllä noita ala. Tosin katsoo nytten, voihan se hieman tipahtaa vielä kun asettuu.
Coiloversarjat:
BC racing, jouset 5-12(?) kg/mm tilauksen mukaan. Cambersäätö. Extreme drop versio jos haluaa tonttiin.
"halpaversio" etu 10 taka 8kg/mm, vakio yläpää.
J-spec,
L-M-RKaplhenke, erilaisia vaihtoehtoja.
RallyRace myy coilover patruunoita jotka voi itse taiteilla tolppaan. Myyvät myös jousia. Hinta ei ole kyllä lähellekkään Kaplehenken hintoja.
http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
Sitten vaan mittamaan tolpan ulkohalkaisijaa jotta sopiiko tuo 51mm siihen päälle mitenkä hyvin.
Muutenkin rallyrace tarjoaa erilaisia ratkaisuja:
Eli tehtiin rally racen sampan kans iskari modifikaatioita. Mul on Spax madallusjouset -40mm. Etuiskarit Spax säädettävät Ford cortina lotuksesta pienillä soviteholkeilla. Takana GAZ iskarit säädettävät volvon originaaleista teetettynä. On nyt jämäkkä ajettava ja parani huomattavasti ohjattavuus. Lumellakin tuntuu et etenis paremmin vaikka on jämäkämpi. Ja jäykemmäks saa jos haluaa. Volvomainen keinahtelu ainakin loppui,siitä itse tyytyväinen. Rally race kerava kannattaa kysellä,jos heräs kiinnostus.