Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Elja - 04.06.2011, 12:46:48
-
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?
kommentoikaa, jotka tiedätte!
-
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?
kommentoikaa, jotka tiedätte!
Sitä mietiin, että miten se haldexin viallisuus on todettu, usein noista menee niitä pumppuja, jonka maksaa joitain satasia.. välillä taasen vika löytyy pelkästään muutaman kympin paine-anturista..
Hinnoitteluun en ota sen enempää kansaa, kuin että debil:ssä se suurin hinta tuskin koostuu työstä, vaan osat on se mikä maksaa tonneja, jos jostain saat uuden osan halvemmalla, niin sittenhän se on vain plussaa.
-
Sitä mietiin, että miten se haldexin viallisuus on todettu, usein noista menee niitä pumppuja, jonka maksaa joitain satasia.. välillä taasen vika löytyy pelkästään muutaman kympin paine-anturista..
Hinnoitteluun en ota sen enempää kansaa, kuin että debil:ssä se suurin hinta tuskin koostuu työstä, vaan osat on se mikä maksaa tonneja, jos jostain saat uuden osan halvemmalla, niin sittenhän se on vain plussaa.
Eli voisi olla järkevää ekana lähteä halvimmista osista vaihtamaan? Anturi -> pumppu -> kytkin.
-
Eli voisi olla järkevää ekana lähteä halvimmista osista vaihtamaan? Anturi -> pumppu -> kytkin.
En mä mitenkään debil:n miesten diagnosointikykyä halua aliarvioida, kun en tiedä miten on todettu ja mikä siellä on rikki, joten en osaa sanoa, että mikä on järkevää.
Järkevintä olisi tutkia ja todeta esim. anturin olevan rikki ja sitten uusia se, kuin että koittaa vain uusia sen... sama pumpulle..
Onhan mahdollista, että on todettu öljyn seassa olevan reilusti metallihilettä ja silloin se peli voi olla selvä sekä pumpu, että haldexin osalta, silloin kun syynä ei voi olla muu kuin sellainen vaurio haldexissa, että se on särki.
-
Kiitos kommenteista!
Tunnin verran Debilissä laskun mukaan autoa tutkittiin. Aion maanantaina palata asiaan tarkentaakseni synkkään diagnoosiin johtaneita syitä. Onko haldexin hajoaminen harvinaista verrattuna muihin mahdollisiin vikoihin (anturi ja pumppu esim.) Luulisi, ettei normaalikäytössä laitteen kitkalevut joudu juurikaan hommiin.
Löysin netistä Ruotsista Jönköpingistä suuren volvopurkaamon jossa oli useita oikean vuosimallin kytkimiä myynnissä reilun tonnin hintaan. Olisikohan riskinoton arvoisia osia, jos visco on kuitenkin rikki.
-
Kuten edellä todettiinkin niin yleensähän näissä on "menekkitavarana" noi pumput ja seuraavaksi varmaan paineanturit. Harvemmin itse ohjainlaite (DEM) tai AOC kytkin. Itse en ole koskaan törmännyt vialliseen AOC kytkimeen.
Näissä saisi olla huolto-ohjelmassa AOC öljyn ja suodattimen vaihto väh. 100tkm välein. Kestäsivät siten nuo pumput varmaan huomattavasti pidempään. Yleensä kun rikkoutuneen kapineen suodatinta katsoo niin se on täynnä möhnää, että ei ihme jos ei pumput pidempään kestä.
-
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?
kommentoikaa, jotka tiedätte!
Pumppu, paineanturi, öljyt ja suodatin ja näillä yleensä korjaantuu. Eriasia jos DEM ei ole verkossa ja syötöt, maatot ja CAN yhteys on kunnossa sekä kulmavaihde ja yhteys vaihteistoon on kunnossa eli mikäli kardaani pyörii taakse asti.
Voi jatkaa ilmankin korjausta mutta herjailee ajonvakautusta ja jarrujärjestelmää. Tosin tämänkin saa pois DEM softalla helposti.
Uusi DEM yksikkö maksaa tuhansia euroja (Tuskin viallinen kuitenkaan jos on verkossa)
Eipä se öljynvaihtelukaan tahdo auttaa. Pumppu kypsyy aikaamyöten ja leikkaa kiinni josta johtuu DEM sulakkeen palaminen. Samalta sulakkeelta joissain malleissa menee syöttö DEM yksikölle. Tällöin luonnolisesti DEM ei ole verkossa mutta se ei yleensä ole DEM vika vaan se pumpun oikosulku. DEM yksikön perästä saa kyllä pumpun johdon irti jos haluaa katsoa pysyykö sulake ehjänä (yleensä pysyy kun johto irti)
Selvensikö asiaa? Lisätietoja tarvittaessa.
-
xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?
kommentoikaa, jotka tiedätte!
Mitä järkeä ostaa neliveto jolla sitten vian kohdatessa ajelee etuvetona?
Käytetyn osto on aina riski, joka voi töiden kanssa tulla kalliimmaksi kuin kerralla uuden osto.
Osat hinnoittelee valmistaja, hinta on kaikille sama, ne maksaa minkä maksaa. Siihen pitää varautua kun ostaa auton jossa "erikoista" tekniikkaa.
Vika voi syntyä noilla kilsoilla, ei olisi ensimmäinen. Kaverin autosta uusittiin muistaakseni 180tkm kohdalla pumppu ja jotain muuta, loppulasku oli Biliassa rontti 2ke.
Kysy Debilistä tarkennusta jos et heti istumalta usko. Siellä on kyllä ihan osaava mekaanikko töissä.
-
Kaverin t6 awd -07 (uuskoppanen) meni pumppu + muutakivaa, kilometrejä n. 130tkm ja remontti ~4300€ öljyineen wetterillä. Alkoi pakkasella laakeri ääntämään, loppu ku otti sulakkeen irti.
Ite piti maksaa 30% kun oli n.6kk sitten ostanut wetteriltä kyseisen auton.
-
Kaverin t6 awd -07 (uuskoppanen) meni pumppu + muutakivaa, kilometrejä n. 130tkm ja remontti ~4300€ öljyineen wetterillä. Alkoi pakkasella laakeri ääntämään, loppu ku otti sulakkeen irti.
Ite piti maksaa 30% kun oli n.6kk sitten ostanut wetteriltä kyseisen auton.
Mitä tämä "muutakivaa" tarkalleen ottaen tarkoittaa. Pumppu + työt ei varmasti tee tuota reilun neljän tonnin laskua.
-
Onko tähän tullut lisäselvyyttä?
Ja Icharus voisi myös tarkentaa mitä kaverin autoon tehtiin, kiinnostaa kovasti.
-
Olen nähnyt joskus viallisen AOC-kytkimen, palanut kuoresta läpi.
ko. tapauksessa kustannusarvio laskettiin siten, että tiedossa on vain positiivisia yllätyksiä. AOC piti kohtuu rankkaa rahinaa, ja pumppu oli sökö.
-
Näissä saisi olla huolto-ohjelmassa AOC öljyn ja suodattimen vaihto väh. 100tkm välein. Kestäsivät siten nuo pumput varmaan huomattavasti pidempään. Yleensä kun rikkoutuneen kapineen suodatinta katsoo niin se on täynnä möhnää, että ei ihme jos ei pumput pidempään kestä.
Eikös se ole 80tkm välein...
-
Mitä tämä "muutakivaa" tarkalleen ottaen tarkoittaa. Pumppu + työt ei varmasti tee tuota reilun neljän tonnin laskua.
jos sinne on vaihdettu esim. ohjainyksikkö niin se maksaa jo pelkästään 1810€
-
Empä oo tavannu sittekoommin kaveria jolla tuo pirssi on, pittää kysyä ku näkee..ei muista mitä kaikkee siinä wetterin kuitissa oli.
-
Ajelin kesät pikkurahan puutteessa etuvetoisella maasturillani. Vein sen eilen Olarin biliaan, koska rupesin tämän keskustelunkin pohjalta epäilemään Debilin diagnoosia palaneesta viscosta. biliasta soitettiin, että vain pumppu sökö. Kustannusarvio 650 € töineen. Olihan hyvä uutinen se! Tämäkin tapaus osoittaa, että asiakkaan kannattaa olla kriittinen korjaamoiden vika-arvioihin. Säästyipä m onta tonnia rahaa, kun en laitattanut viscoa autoon tehtaan varaosana hintan 3800 €
-
Ajelin kesät pikkurahan puutteessa etuvetoisella maasturillani. Vein sen eilen Olarin biliaan, koska rupesin tämän keskustelunkin pohjalta epäilemään Debilin diagnoosia palaneesta viscosta. biliasta soitettiin, että vain pumppu sökö. Kustannusarvio 650 € töineen. Olihan hyvä uutinen se! Tämäkin tapaus osoittaa, että asiakkaan kannattaa olla kriittinen korjaamoiden vika-arvioihin. Säästyipä m onta tonnia rahaa, kun en laitattanut viscoa autoon tehtaan varaosana hintan 3800 €
Tuossa aiemminhan tuli tuo debil:n edustajan vastaus aiheeseen
Olen nähnyt joskus viallisen AOC-kytkimen, palanut kuoresta läpi.
ko. tapauksessa kustannusarvio laskettiin siten, että tiedossa on vain positiivisia yllätyksiä. AOC piti kohtuu rankkaa rahinaa, ja pumppu oli sökö.
Mikä tuon aoc:n rahinan aiheutti, tutkittiinko sitä, vai lakkasiko rahina pumpun uusinnalla?
-
En ole havainnut autoni voimansiirrossa rahinoita. Debilissä kerrottiin AOK:ta sen verran avatun, että havaittiin kytkinlevyjen olleen palaneita ja loppuunkuluneita. Auton voimansiirto tuntuu toimivan nyt moitteettomasti (myös maastossa). Täytyy toivoa jokatapauksessa että debilin arvio oli enemmänkin hatusta vedetty kuin faktaa...
-
Täytyy toivoa jokatapauksessa että debilin arvio oli enemmänkin hatusta vedetty kuin faktaa...
Tuollahan luki että se oli se pahin mahdollinen mikä olisi voinut olla. Parempi antaa semmoinen arvio mitä ei tulla varmasti ylittämään ;)
-
Voiko nelivedossa olla jotain vikaa kun xc60 kuuluu rahinaa jostain auton alta mielestäni takaosasta aivan hiljaisessa ajossa (D päällä auton ite vetäessä kävelyvauhtia) ääni häviää noin 60km vauhdissa. Pyöriikö nelivedon osat Sillon kun neliveto ei ole päällä? Eli kardaani tai muu? Jos ei pyöri tietäisin vian olevan jossain muualla kuin nelivetoon liittyvissä osissa..
-
Voiko nelivedossa olla jotain vikaa kun xc60 kuuluu rahinaa jostain auton alta mielestäni takaosasta aivan hiljaisessa ajossa (D päällä auton ite vetäessä kävelyvauhtia) ääni häviää noin 60km vauhdissa. Pyöriikö nelivedon osat Sillon kun neliveto ei ole päällä? Eli kardaani tai muu? Jos ei pyöri tietäisin vian olevan jossain muualla kuin nelivetoon liittyvissä osissa..
Kaikki nelivedon osat pyörivät, riippumatta tarvitaanko nelivetoa, vai ei. Haldex kytkee tarvittaessa kardaanin ja takaperän "yhteen", mutta kuten sanottua, aina ne siellä kuitenkin pyörivät.
-
Hienoa hyvä kun tämä nyt selvisi, osaatteko sanoa yhtään mikä voisi olla tuossa autossani mikä tuota kahisevaa ääntä päästää? Pyöränlaakeri ei korjaajan mielestä olisi eikä kuulu jarruista ne uusittu juuri, onko mitään tapaa millä saataisiin ääni paikallistettua ja jotain tiettyä heikkoa kohtaa näissä joka kahisisi edellisessä viestissäni mainitsemalla tavalla :/
-
Eikös se ole 80tkm välein...
Taitaa olla ainoastaan yhden vuosimallisarjan S60:ssa merkattuna ohjelmaan.
-
Eilen vaihdatin ysikympin (aj 230 tkm) Haldexiin öljyt ja suodattimen. Huollossa sanoivat, että "kreivin aikaan" tulin vaihdattamaan. Oli kuulemma suodatin ollut jo yhtä mössöä. Kyseinen huolto oli Volvolla 180 euroa, joten ei mielestäni pahan hintainenkaan. Toivottavasti kestää vehkeet...kop...kop.
-
Tervehdys palstalle taas! Entinen Volvoisti sortui hetkeksi VAGgilaiseen mutta routa porsaan kotiin ajaa.
Tämän topicin alta varmaan saisin apua ongelmaani. Ostin parisen viikkoa sitten jo mukavan paljon ajetun XC90 D5 vuosimallia 2004 elämäni ensimmäiseksi nelikoksi. Kävin motomaatilla teettämässä järjestelmätestin kun hälytinjärjestelmässä vikaa ja ajattelin sitä kautta pääsevän alkuun asian korjaamiseksi.
Testeri poisti järkyttävän määrän vanhoja vikakoodeja mutta yksi epämiellyttävä yllätys paljastui ja vika on päällä jatkuvana kun ei poistunut.
Järjestelmä: Monitoiminto, neliveto DEM ( tasauspyörästön elektroniikkamoduuli (DEM))
Koodi: 0006 Pumpun moottori Jatkuva.
Eli vaikuttaisi siltä että Haldexpumppu olisi tullut tiensä päähän? Elekman sivuilta löysin ohjeet pumpun mittaamiseksi. Mittasin pumpun napojen välille resistanssiksi 17,8 ohmia. Ohjearvo GenIII pumpulle on 2,7 ohmia.
Yhtään varma en ole tuosta Gen-nron paikkansa pitävyydestä joten onko sille helppoa keinoa tunnistaa auton alta irrottamatta pumppua?
Entäpä voiko tuo vikakoodi liittyä pumpun kyljessä olevasta ohjausboxista? jostain olin lukevinani että H7 hehkulla voisi kokeilla syöttääkö virtaa tms mutta tyhmälle ja autojen kanssa kokemattomalle kaikki täytyy vääntää rautalangasta.
Niin ja siis myyjä tulee vastaan maksamalla pumpun ja suodattimen, mä maksan työn (n.2h) ja öljyt. Lähinnä sitä ajan postauksellani takaa, että kannattaako luottaa suoraan tuon vikakoodin antamaan vikaan pumpussa vai voiko paineanturit yms olla silti syypää. Ja toisekseen tuon pumpun Gen-nron tunnistamisessa.
-
2004 on gen 2 haldex
-
Kiitos infosta! Olikin myyjä kerennyt tilata mulle tänään pumpun, käsittääkseni rekisterinumeron perusteella. Ymmärsin että ois gen 3, osanro 30783079. Googlailun perusteella ainakin päälle päin näyttää ihan samalta kuin omassani on. Elelman mukaan tuo kävisi myös mun autoon.
www.elekma.com/esipainepumppu_gen_iii_volvo_30783079 (http://www.elekma.com/esipainepumppu_gen_iii_volvo_30783079)
(https://thumb.ibb.co/hmzAkF/IMG_20170708_185241.jpg) (https://ibb.co/hmzAkF)
upload picture (https://fi.imgbb.com/)
Täytyypi kyllä tarkastuttaa tuon tilatun pumpun ja suodattimen sopivuus ennen ku lunastan itselleni.
-
Kiitos infosta! Olikin myyjä kerennyt tilata mulle tänään pumpun, käsittääkseni rekisterinumeron perusteella. Ymmärsin että ois gen 3, osanro 30783079. Googlailun perusteella ainakin päälle päin näyttää ihan samalta kuin omassani on. Elelman mukaan tuo kävisi myös mun autoon.
www.elekma.com/esipainepumppu_gen_iii_volvo_30783079 (http://www.elekma.com/esipainepumppu_gen_iii_volvo_30783079)
(https://thumb.ibb.co/hmzAkF/IMG_20170708_185241.jpg) (https://ibb.co/hmzAkF)
upload picture (https://fi.imgbb.com/)
Täytyypi kyllä tarkastuttaa tuon tilatun pumpun ja suodattimen sopivuus ennen ku lunastan itselleni.
Tuo että olis gen2 on vain lista tietoa, 2002-2005 olisi gen 2 mutta eiköhän se rekisterinumeron perusteella ole just oikee autoon, volvolla tapana laittaa autoon mitä käsillä on... no tuota pumppua muudään 03-10 malleihin että kai näissä sitten onkin gen 3.
-
Pumpusta oli hiilet loppu, uudella pumpulla pelaa hienosti! Onko noilla hiilivikasilla pumpuilla muuten mitään arvoa? Kannattaako noihin hiiliä vaihdella?
-
Omassa xc90 -07 D5 on jonkun aikaa vilkkunut taulussa "ajonvakautus vaatii huollon" ja vaikuttaisi että kulmavaihde ja holkki olisi pois suljettu, kardaani pyörii eturengasta pyörittäessä. Tuon elekman ohjeilla mittasin haldex pumpun tai esipainepumppu kumpi onkaan ja jos osasin oikein niin antaisi arvoksi 43 ja uuden ohjearvo olisi 2,7 ohmia. Eli voisiko siis tulkita että kyseinen pumppu joutaa romukoppaan? Myös hitaassa vauhdissa kuuluu kaasua painaessa ja nostaessa kaasun kolahdus ääni, onko tällä yhteys tuohon pumppuun?
-
Omassa xc90 -07 D5 on jonkun aikaa vilkkunut taulussa "ajonvakautus vaatii huollon" ja vaikuttaisi että kulmavaihde ja holkki olisi pois suljettu, kardaani pyörii eturengasta pyörittäessä. Tuon elekman ohjeilla mittasin haldex pumpun tai esipainepumppu kumpi onkaan ja jos osasin oikein niin antaisi arvoksi 43 ja uuden ohjearvo olisi 2,7 ohmia. Eli voisiko siis tulkita että kyseinen pumppu joutaa romukoppaan? Myös hitaassa vauhdissa kuuluu kaasua painaessa ja nostaessa kaasun kolahdus ääni, onko tällä yhteys tuohon pumppuun?
Viallinenhan se on jos vastuksessa on noin suuri ero. Vikakoodinluku näyttänee koodiksi pumpun tai öljynpaineen.