Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: volvo 929 - 21.10.2013, 12:44:10

Otsikko: volvo b20a viritys
Kirjoitti: volvo 929 - 21.10.2013, 12:44:10
tarkoituksena olisi virittää/piristää volvo b20a moottoria. toivomuksena olisi saada hevosia n. 130-150. mitä kannataisi tehdä kannelle? kuinka paljon voisi laskea ettei alkaisi kalkatteleen? mikä olisi ihanne puristussuhde kyseiselle moottorille? mikä nokka-akseli? vaikuttaako vauhtipyörän kevennys paljoa ja minkäverran sitä kannattisi keventää? tiedossaa olisi tupla kaasarit ja peltipakosarja. itse en ole aikaisemmin viritellyt noita joten tieto taitoa ei paljoa ole. auto on vm 74 :)
Otsikko: Vs: volvo b20a viritys
Kirjoitti: Joni145 - 21.10.2013, 12:51:13
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=133.0

Kannattaa lukasta tuo siellä on paljon tietoa. Vauhtipyörän kevennyt ei vaikuta tehoihin, vaan koneen herkkyyteen.
Otsikko: Vs: volvo b20a viritys
Kirjoitti: spesialisti - 22.10.2013, 08:39:44
tarkoituksena olisi virittää/piristää volvo b20a moottoria. toivomuksena olisi saada hevosia n. 130-150. mitä kannataisi tehdä kannelle? kuinka paljon voisi laskea ettei alkaisi kalkatteleen? mikä olisi ihanne puristussuhde kyseiselle moottorille? mikä nokka-akseli? vaikuttaako vauhtipyörän kevennys paljoa ja minkäverran sitä kannattisi keventää? tiedossaa olisi tupla kaasarit ja peltipakosarja. itse en ole aikaisemmin viritellyt noita joten tieto taitoa ei paljoa ole. auto on vm 74 :)

Tarvitset yläkerran jossa on totaalivirtausta 160 cfm imusarjat ja kaasuttimet paikoillaan, hyvät venttiili työt ja kiinittäisin erityis huomioo venttiilin varren tiivistyksiin ja ohjurityöhön...
Harmitaa aina niin penteeleesti kun porukat näkee vaivaa ja laitaa rahaa tehon saavuttamiseen ja sitten ohjain työt on jätetty väliin ja penkitys tulos sen mukainen..
Oikeesti maailmalla kilpa autot pyrkii ajamaan mahdollisimma puhtaalla bensiinillä ja ölyn pääseminen palotilaan tiputtaa oktaani lukua ja aiheutaa muuta haittaa..Peruspuristuksen nostaminen ei ole ratkaisu asiaan.
10:1 peruspuristus riitää sun tapauksessa hyvin...Dynaaminen puristus jossain siellä 7,5:1 luokaa.. Nokan valitset sen mukaan sinne 6000 rpm tasoon.