Autodiagnoosi  Carcom Oy

B230 putkitus vai betonointi?

  • 53 Vastauksia
  • 14920 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
B230 putkitus vai betonointi?
« : 08.12.2020, 01:51:10 »
Onko kukaan putkittanut b230 lohkoa ja onko Suomessa mitään puljua joka kyseistä operaatiota tekee? Ja minkä hintaista noin suunnilleen?
Vai onko järkevämpi betonoida? Saa antaa vinkkejä hyvin toimivista betonointi resepteistä myös.

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #1 : 08.12.2020, 10:15:25 »
Onko kukaan putkittanut b230 lohkoa ja onko Suomessa mitään puljua joka kyseistä operaatiota tekee? Ja minkä hintaista noin suunnilleen?
Vai onko järkevämpi betonoida? Saa antaa vinkkejä hyvin toimivista betonointi resepteistä myös.

Avaa nyt hiukan enemmän et oletko putkittamassa vanhaa, kulunutta jotta saisi std kokoiseksi vai onko kuutioiden lisääminen kiikarissa ??

joskus -90 luvun lopussa kaverin kanssa putkiteltiin B23 lohkoja 90mm ja 92mm männälle ihan sen takia et lohko kestäisi laittaa reilusti ahtoja mutta ongelmaksi kiteytyy aina, aina runkolinja !
Eli suosittelen laittamaan betonit  :)
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #2 : 08.12.2020, 18:18:33 »
Avaa nyt hiukan enemmän et oletko putkittamassa vanhaa, kulunutta jotta saisi std kokoiseksi vai onko kuutioiden lisääminen kiikarissa ??

joskus -90 luvun lopussa kaverin kanssa putkiteltiin B23 lohkoja 90mm ja 92mm männälle ihan sen takia et lohko kestäisi laittaa reilusti ahtoja mutta ongelmaksi kiteytyy aina, aina runkolinja !
Eli suosittelen laittamaan betonit  :)

Ihan standardi kokoinen lohko aihiona, tarkoitus porata 96,5mm mutta jotain pitäisi keksiä että kestää kovat ahdot.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #3 : 08.12.2020, 22:26:05 »

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #4 : 09.12.2020, 07:59:11 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=5605&start=150

Tuolla pääsee hyvään makuun

Varmaan ihan hyvää juttua mutta kun ei tuo ruotsi taivu sitten yhtään ja googlekääntäjä kääntää ennemmin siansaksaa kuin suomea niin en oikein ymmärrä.

Muutenkaan ei ole kokemusta betonoinnista niin saa vinkata mikä on parasta tököttiä lohkon sisään(joka kestää glykolin eikä irtoa jos saa vähän lämpöä) ja millä myrkyillä kannattaa pestä ennen sitä?



Mites nuo stressilevyt joista puhuvat? Pitääkö tehdä joku levy vai voiko vain pultata jonkun romukannen paikoilleen? Tiivisteellä vai ilman? Otetaanko se pois kun betoni on kuivunut vai porataanko pytyt sen kanssa?

Onko noiden kanssa mitään muita taikoja?

Tarkoitus tehdä katu/rata ajoon kone joka ei ihan heti leviäisi ja varmana saa kenkää kunnolla.
Lämmöt pitäisi saada pysymään myös kurissa joten ei ihan täyteen voi betonia valaa.
Ahtimeksi tulee hx52 joten jos kaikki toimii hyvin niin tehoa saattaa tulla 700-800hp.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #5 : 09.12.2020, 08:02:21 »
Käännä Ruotsi--> Englanti niin tulee paremmin ymmärrettävää  ;)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #6 : 12.12.2020, 14:43:45 »
Avaa nyt hiukan enemmän et oletko putkittamassa vanhaa, kulunutta jotta saisi std kokoiseksi vai onko kuutioiden lisääminen kiikarissa ??

joskus -90 luvun lopussa kaverin kanssa putkiteltiin B23 lohkoja 90mm ja 92mm männälle ihan sen takia et lohko kestäisi laittaa reilusti ahtoja mutta ongelmaksi kiteytyy aina, aina runkolinja !
Eli suosittelen laittamaan betonit  :)
mitä tarkoitat että ongelmaksi muodostu runkolinja? 

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #7 : 12.12.2020, 14:49:48 »
Onko kukaan putkittanut b230 lohkoa ja onko Suomessa mitään puljua joka kyseistä operaatiota tekee? Ja minkä hintaista noin suunnilleen?
Vai onko järkevämpi betonoida? Saa antaa vinkkejä hyvin toimivista betonointi resepteistä myös.
Multa saa 3 eri variaatioo.  Oikeastaan neljää.. Ensimmäinen variaatio lohko joka putkitettu osaksi. Toinen variaatio lohko joka putkitettu kokonaan..kolmas drag race putkitus ja neljäs ralliin.. Nyt joku kysyy mitä maksaa niin tonnin kahta puolta ja vaihto lohko..juu ja en putkita ite vaan tulee alihankinnasta.. Mielenkiintoinen avaus kuitenki asialle täällä netin maailmassa on varmaan monta kokemusta.. FK lohkon betonointi vois olla vaihtoehto. Oletko jo ajannu lohkon rikki?
« Viimeksi muokattu: 12.12.2020, 15:32:59 kirjoittanut spesialisti »

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #8 : 14.12.2020, 13:25:15 »
Ei kovin aktiivista ainakaan tämä virtuaali putkitus täällä netin maailmassa.. j.lunka koitti ainakin putkittaa fb sivuillansa mutta ilmeisesti kajahti läpi kutentuo  ruotsin poikienkiprojekti.. fb päivityksessä ei selvinny mihin kokoon lunka lohkon poras? Onnistuneeseen lopputulokseen on päästy myös ohutseinämisillä usa putkilla (kovempia putkia) jotka vaatii cromi renkaat. HUOMIOIKAA  Lunkan putkitus on märkäputkia  ja isoille porauksille ja lopputulokset on ollu  onnistuneita minä taas kirjottelen kuivaputkista ja poraus jätettiin 95.5 mm
« Viimeksi muokattu: 14.12.2020, 18:19:11 kirjoittanut spesialisti »

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #9 : 14.12.2020, 19:18:15 »

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #10 : 15.12.2020, 17:31:53 »
Onko näihin laitettu alakertaan paljon korsetteja? Tuli vaan mieleen että jos laittais korsetin ja vesimarkan alareunaan asti betonit niin luulis kestävän  :idiot2:

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #11 : 15.12.2020, 17:37:48 »
Varmaankin tunnetuin tökötti, Moroso Block Filler...varmaan löytyy useimmista kotimaisistakin vauhtikaupoista, mutta JEG:s tai Summit tulee nopeasti.

https://www.jegs.com/p/Moroso/Moroso-Engine-Block-Filler/745552/10002/-1

Puhtaaksihan se blogi pitää saada, ruosteet ja muut moskat pois. Muutenhan lämpölaajeneminen on sama valuraudalla ja betonilla. Glykoli ei sinänsä vaikuta tuohon ja jos auto on kesäkäytössä, niin glykolin tilalla kannattaa käyttää jotain Water Wetteriä jo paremman jäähdytyksenkin takia.

Lipeässähän noita lohkoja keitellään, johonkin tynnyrin puolikkaaseen lipeää, lohko uimaan ja tulet alle. Suojavarusteet ovat tarpeen, lipeä syövyttää pahasti. Sitten huolellinen vesipesu ja lohko on kuin uusi, kanavat ja kaikki puhtaat. Mutta täysin omalla vastuulla teet. Ennen keittelyä pestään liottimella rasvat ja kaikki irtolika pois painepesuria hyödyntäen ellei ole oikeaa osien pesukonetta käytössä.

Tuo voisi olla turvallisempi aine lohkon ruosteen puhdistukseen. Kaveri uittanut siinä menestyksellä valurautakansia ja muuta moottorin osaa. Uudelleen käytettävä aine, säilyy vaikka kannellisessa saavissa tallinnurkassa. Pitää vaan ostaa riittävä määrä.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/evapo-rust-19-l-ruosteenpoistoaine
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 17:43:03 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #12 : 15.12.2020, 17:54:15 »
Varmaankin tunnetuin tökötti, Moroso Block Filler...varmaan löytyy useimmista kotimaisistakin vauhtikaupoista, mutta JEG:s tai Summit tulee nopeasti.

https://www.jegs.com/p/Moroso/Moroso-Engine-Block-Filler/745552/10002/-1

Puhtaaksihan se blogi pitää saada, ruosteet ja muut moskat pois. Muutenhan lämpölaajeneminen on sama valuraudalla ja betonilla. Glykoli ei sinänsä vaikuta tuohon ja jos auto on kesäkäytössä, niin glykolin tilalla kannattaa käyttää jotain Water Wetteriä jo paremman jäähdytyksenkin takia.

Lipeässähän noita lohkoja keitellään, johonkin tynnyrin puolikkaaseen lipeää, lohko uimaan ja tulet alle. Suojavarusteet ovat tarpeen, lipeä syövyttää pahasti. Sitten huolellinen vesipesu ja lohko on kuin uusi, kanavat ja kaikki puhtaat. Mutta täysin omalla vastuulla teet. Ennen keittelyä pestään liottimella rasvat ja kaikki irtolika pois painepesuria hyödyntäen ellei ole oikeaa osien pesukonetta käytössä.

Tuo voisi olla turvallisempi aine lohkon ruosteen puhdistukseen. Kaveri uittanut siinä menestyksellä valurautakansia ja muuta moottorin osaa. Uudelleen käytettävä aine, säilyy vaikka kannellisessa saavissa tallinnurkassa. Pitää vaan ostaa riittävä määrä.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/evapo-rust-19-l-ruosteenpoistoaine

Fosforihappo varmaan toimii myös kunnon pesun jälkeen, ainakin ruosteet lähtee

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #13 : 15.12.2020, 19:20:54 »
Moroso block filleriä saa kotimaan toimittajilta 2 gallonaa usa rahtien hinnoilla..Fosforihappoa käytetään peittoamiseen eli ruostumisen pysäyttämiseen esim. juna ratakiskot on fosforihapotettu. Lohkon vesitilojen puhdistukseen toimii parhaiten sitruunahappo. 5% liuos hyvä ja on luonnon tuote,helppo hävittää käytön  jälkeen.

Kankikari

  • Vieras
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #14 : 15.12.2020, 21:10:32 »
Agrimarketista hakee sen sitruunahapon ni saa kerralla tarpeeksi.

Muistaako kukaan minkä takia ainakin b230 lohkossa 1-2 sylinterin välinen seinämä on vahvempi mitä 2,3,4 välit.

Olis kiva huomata kesken putkituksen että yks väli muuttaa 2 putkea erilaisiksi muista.

 

KL-varaosat  Race.fi