Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Katalysaattori viritetyssä moottorissa

  • 11 Vastauksia
  • 6778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« : 02.12.2011, 16:26:11 »
Jos tästä on jo aihe olemassa niin yhdistäkää siihen.

Foorumin yhteistyökumppani Mamasan:illa on kahden sorttista katalysaattoria valikoimissaan ja näistä kahdesta heräsi kysymys että kumpi on parempi, keraamisella kennolla oleva vaiko metallikennolla varustettu?  ???

Kohteena on kaksi autoa, molemmat ahdettuja ja tehotavotteet jää alle 350 hevosvoiman kampiakselilta. Kokoluokka katille tulee olemaan 3" ja mieluiten litteä malli koska tilaa ei ole yhtään ylimääräistä. Onko näin "alhaisilla" tehotavotteilla mitään merkitystä tuon kennon materiaalilla?

Kiitän vastauksista. -H-
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #1 : 02.12.2011, 16:45:55 »
Parempi missä mielessä on ehkä aiheellinen kysymys. Metallikennoinen kestää paremmin virikäytössä (ei aivan niin herkästi ota itseensä kovista lämpötiloista, mahdollisesta palamattomasta bensasta jne.) Mutta mikään kun ei tule ilmaisesksi niin vastapainona metallikennoinen katti vaatii pidempään saavuttaakseen toimintalämpötilan ja ehkä puhdistustehossakin jäädään keraamiseen verrattuna hieman.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #2 : 02.12.2011, 18:42:28 »
Parempi missä mielessä on ehkä aiheellinen kysymys. Metallikennoinen kestää paremmin virikäytössä (ei aivan niin herkästi ota itseensä kovista lämpötiloista, mahdollisesta palamattomasta bensasta jne.) Mutta mikään kun ei tule ilmaisesksi niin vastapainona metallikennoinen katti vaatii pidempään saavuttaakseen toimintalämpötilan ja ehkä puhdistustehossakin jäädään keraamiseen verrattuna hieman.

Taidan siis pistää pari tuommoista keraamista "litteätä" kattia tilaten. En usko että näissä kohde autoissa tulee bensaa raakana putkeen. Tai mistä minä tiedän jos niihin tulee vikaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #3 : 02.12.2011, 18:51:43 »
Onko sillä lämpeämisellä isoa merkitystä kuin katsastuksessa?
Siks kysyn kun en tiedä miten noissa viri vehkeissä ohjaukset toimii.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #4 : 02.12.2011, 18:54:07 »
Onko sillä lämpeämisellä isoa merkitystä kuin katsastuksessa?
Siks kysyn kun en tiedä miten noissa viri vehkeissä ohjaukset toimii.

Ei mun puolesta. Jos viittisin jumpata niin laittaisin katin vaan leimalle kiinni. Molemmat autot on lastutetulla vakio ECU:lla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #5 : 02.12.2011, 18:56:58 »
Ei mun puolesta. Jos viittisin jumpata niin laittaisin katin vaan leimalle kiinni. Molemmat autot on lastutetulla vakio ECU:lla.
Eli metallinen piisais.
Tee se laipoilla niin helppohan se on jumpata.

Kumpi on muuten halvempi? Olettaisin että metalli katti

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #6 : 02.12.2011, 19:01:31 »
Eli metallinen piisais.
Tee se laipoilla niin helppohan se on jumpata.

Kumpi on muuten halvempi? Olettaisin että metalli katti

Kun sen sinne kerran laittaa niin saa olla siellä.

Mamasanilla keraaminen on halvempi ja ainoostaan sitä saa "litteenä".
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #7 : 02.12.2011, 19:04:18 »
Kun sen sinne kerran laittaa niin saa olla siellä.

Mamasanilla keraaminen on halvempi ja ainoostaan sitä saa "litteenä".
Sellanen sitten vaan.   :)

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #8 : 02.12.2011, 19:15:36 »
Sellanen sitten vaan.   :)

Täytyy harkita jos vaikka tässä lähipäivinä tilais.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #9 : 15.10.2013, 23:55:21 »
Mitenhän paljon tämmöinen sitten ahistaa n. 400hv koneessa?

Biltsu tarjoaa tälläisen.

Löytääkö kukaan mitään dokumenttia missä noita testailtaisiin?


Ei taida tosta hintaluokasta sellaista saattoria löytyä jota ei leiman jälkeen pois ottaisi.  :-\
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Anssi_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • Miksi ostaa BMW ku pituus riittää -VOLVO-
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #10 : 16.10.2013, 02:39:03 »
Täältäkin löytyisi erilaisia katalysaattoreita, putkistoja yms. http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Siitä en sitten tiedä millaisia katit ovat, mutta se selviää varmasti kysymällä.

Putki tuli tuolta tilattua omaan S60:een reilu kuukausi sitten.
Saapui ruotsista noin viikossa tilauksesta, oli sellainen kuin pitikin ja heittämällä meni paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2013, 02:41:23 kirjoittanut Anssi_ »
Volvo S60 2.4t -01

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
« Vastaus #11 : 16.10.2013, 17:08:54 »
Mitenhän paljon tämmöinen sitten ahistaa n. 400hv koneessa?

Biltsu tarjoaa tälläisen.

Löytääkö kukaan mitään dokumenttia missä noita testailtaisiin?


Ei taida tosta hintaluokasta sellaista saattoria löytyä jota ei leiman jälkeen pois ottaisi.  :-\

Japanissa 600hp rata autossa testas aikoinaan. Tuloksena jotain pari heppaa hävis. Mut hc tippu jostain 2000 alle 200.
En muista oliko 100cell vai mikä.

Taas vakio katit ahdistaa ihan tajuttomasti...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho