Lainaus B23 Wikistä:
Varianter av B23 och B230 [redigera]
B23A - Förgasarmotor (Pierburg) på 112 hk
B23E - Mekanisk bränsleinsprutning, utvecklade 136 hk och 190 Nm.
B23F - Elektronisk bränsleinsprutning, utvecklade 114 hk och 180 Nm. Fanns i 240 på den amerikanska marknaden.
B23ET - Återfanns i 760 turbo -84 utvecklar 173 hk med oljekyld garret t03 turbo.
B230A - Förgasarmotor (Pierburg) på 112 hk. Denna motor hade 530-topp och A-kamaxel.
B230E - Mekanisk insprutning a typen Bosch K-Jetronic. Fanns med endera 405-topp och K-kamaxel eller 530-topp och V-kamaxel. I 740 utvecklar den 131hk och 190Nm, i 240 129hk.
B230F - Denna motor kom sent 1984, och satt i 240, 740 och 940. Har elektronisk insprutning. Mellan 1984 och juni 1988 var insprutningen av typen Bosch LH-Jetronic 2.2. I juli 1988 byttes det ut mot LH-Jetronic 2.4. I och med denna uppgradering kunde man själv läsa av felkoder via en dosa i motorrummet. Denna motor hade 530-topp och M-kamaxel. Mellan juli 1988 och december 1989 kunde man köpa motorn med ett trimpaket från Volvo som ökade effekten från 116 till 136 hk. Paketet var i princip bara en 531-topp och en VX-kamaxel. Utanför Sverige hade motorn ett insprutningssystem som hette Regina.
B230K - Vakuumstyrd förgasare. Topplocket hette 631 och motorn hade förbränningsrummen i kolvarna istället för i toppen. Tillverkades fram till och med årsmodell 1988. 117 hk och 194 Nm.
B230FB - Fanns i 940 årsmodell 1991 och 1992. Detta är i princip samma motor som B230F från 1988-1989 efter att den utrustats med Volvos egna trimpaket (se ovan). 136 hk.
B230FD - Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair. 111 hk.
B230FS - Samma motor som B230F.
B230FX - 531 topp och VX kam (100kw - 136HK), fanns i 240 1993
-topp och A-kamaxel. B230ET - Återfanns bland annat i 740/760 turbo och utvecklade 182 hk. Tidiga B230ET hade Bosch K-jetronic insprut men fick senare Motronic. Hade 531
B230FK - Hittas i 940 fulltrycksturbo och lättrycksturbo och såldes mellan 1995 och 1998. Det är i grunden en B230FT fast med oljekylda kolvar. 530-topp och T-kamaxel.
B230FT - Fulltrycksturbo och lättrycksturbo i 940 serien. fanns i senare 740/760 Turbo. 165 hk.
B200FT - Fanns i 940 turbo i Italien, England och Japan på grund av skatteregler som gjorde det ofördelaktigt med motorer över två liter.
B204FT - Fyrventilsteknik och turbo. Fanns i 780 och 960 på den italienska marknaden.
B234F - Volvos enda gjutjärnsmotor med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Denna modell hade även balansaxlar för tystare och jämnade motorgång. Denna motor var även försedd med hydrauliska ventillyftare. 155 till 159 hk.
De flesta B230-motorer har tändfördelaren monterad på baksidan av topplocket, dvs. mot torpedväggen. På 240 fanns det dock inte plats för fördelaren där så B230 i 240 har blockmonterad fördelare på samma vis som B23. Alla B230-motorer har ställbar/vridbar tändfördelare.
Alla svensksålda Volvo med B23/B230-motorer innan 1986 saknade katalysator. Efter 87 hade F-motorerna katalysator.