Carcom Oy  Ateho

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441177 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomiäs69

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvon b200k moottorin turbotusta
« Vastaus #720 : 04.04.2018, 21:26:04 »
Aloittelen tässä tuollaisen vm.88 b200k volvon turbotusta. Tehotavotteet pyörii 250-400hv välillä.

Aattelin pitää ton alakerran vaikka vissiin aika paska onki verrattuna muihi volvon koneisii, muuten ku takomännät ja jotku teräskanget vaihtasin. Männiks kattelin tollasia: http://janicolracing.fi/tuote/muut-mantasarja-89-25-92-00mm-tako-volvo-b20-13804
ja kangiks jotku teräksiset samasta verkkokaupasta (kestääkö sellaset teräksiset kanget päälle 7000rpm vai pitäskö olla erilaiset, jos nii minkälaiset, ja niihin en mielellään montaa satasta enempää käyttäis).

Kertokaas vinkkiä, mikä nokka, mikä bensapumppu, mikkä suuttimet, millanen kytkin, mikkä kaasarit/kaasari(mielummin 1 koska en halua käydä tankilla joka toisen kaasutuksen jälkee). Ei ruiskua vaikka pienen kulutuksen haluunki, kaasarit on niin kivoja.
Kannattasko kantta käyttää pajalla puristuksien takia. Virtauksia en tähän vehkeesee aio parannella. Vai kannattaisko ehdottomasti? Pakosarjan ja putken teen ite.

Ja sitte leimaamine turbotekniikalle. Oon lukenu että vm88 ja alaspäin ei tarvi ku dynolapun + alustan muutoksen esim.b230ft vastaavaks. Vai onko muutaki säätöä siinä muutoskatsastukses?

TIEDÄN ETTÄ NETTI ON PULLOLLAAN B200K TURBOTUSOHJEITA, OLEN VAIN NIIN LAISKA ETTÄ HALUAN KAIKEN YHTEEN JA SAMAAN KESKUSTELUUN. TÄSSÄ SAA PAREMMAN KOKONAISKUVAN TIEDOISTA, JA LISÄKSI SAA SUORAT VASTAUKSET OMIIN KYSYMYKSIIN.

Kiitos jo etukäteen projektin avittamisesta eteenpäin!

(Ainiin, ja lisäks olis kiva saada vinkkiä, että miten sais halvalla turbolle muutoskattastamiseen tarvittavan alustan! Ja tarviiko alustaan muuta kuin jarrut ja jouset/iskarit.)

Ja lisäksi ylimääräisiä vinkkejä, esim mitä muuta kannattaisi autoon laittaa, että ajokokemus olisi parempi. Ja kestääkö M47 vaihteisto noita tehomääriä? Entäs tuon volvon vakio perä? Jos eivät kestä, niin millaiset tilalle?

Poissa Juuso.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: Volvon b200k moottorin turbotusta
« Vastaus #721 : 04.04.2018, 23:33:10 »
Aloittelen tässä tuollaisen vm.88 b200k volvon turbotusta. Tehotavotteet pyörii 250-400hv välillä.

Aattelin pitää ton alakerran vaikka vissiin aika paska onki verrattuna muihi volvon koneisii, muuten ku takomännät ja jotku teräskanget vaihtasin. Männiks kattelin tollasia: http://janicolracing.fi/tuote/muut-mantasarja-89-25-92-00mm-tako-volvo-b20-13804
ja kangiks jotku teräksiset samasta verkkokaupasta (kestääkö sellaset teräksiset kanget päälle 7000rpm vai pitäskö olla erilaiset, jos nii minkälaiset, ja niihin en mielellään montaa satasta enempää käyttäis).

Kertokaas vinkkiä, mikä nokka, mikä bensapumppu, mikkä suuttimet, millanen kytkin, mikkä kaasarit/kaasari(mielummin 1 koska en halua käydä tankilla joka toisen kaasutuksen jälkee). Ei ruiskua vaikka pienen kulutuksen haluunki, kaasarit on niin kivoja.
Kannattasko kantta käyttää pajalla puristuksien takia. Virtauksia en tähän vehkeesee aio parannella. Vai kannattaisko ehdottomasti? Pakosarjan ja putken teen ite.

Ja sitte leimaamine turbotekniikalle. Oon lukenu että vm88 ja alaspäin ei tarvi ku dynolapun + alustan muutoksen esim.b230ft vastaavaks. Vai onko muutaki säätöä siinä muutoskatsastukses?

TIEDÄN ETTÄ NETTI ON PULLOLLAAN B200K TURBOTUSOHJEITA, OLEN VAIN NIIN LAISKA ETTÄ HALUAN KAIKEN YHTEEN JA SAMAAN KESKUSTELUUN. TÄSSÄ SAA PAREMMAN KOKONAISKUVAN TIEDOISTA, JA LISÄKSI SAA SUORAT VASTAUKSET OMIIN KYSYMYKSIIN.

Kiitos jo etukäteen projektin avittamisesta eteenpäin!

(Ainiin, ja lisäks olis kiva saada vinkkiä, että miten sais halvalla turbolle muutoskattastamiseen tarvittavan alustan! Ja tarviiko alustaan muuta kuin jarrut ja jouset/iskarit.)

Ja lisäksi ylimääräisiä vinkkejä, esim mitä muuta kannattaisi autoon laittaa, että ajokokemus olisi parempi. Ja kestääkö M47 vaihteisto noita tehomääriä? Entäs tuon volvon vakio perä? Jos eivät kestä, niin millaiset tilalle?


"TIEDÄN ETTÄ NETTI ON PULLOLLAAN B200K TURBOTUSOHJEITA, OLEN VAIN NIIN LAISKA ETTÄ HALUAN KAIKEN YHTEEN JA SAMAAN KESKUSTELUUN. TÄSSÄ SAA PAREMMAN KOKONAISKUVAN TIEDOISTA, JA LISÄKSI SAA SUORAT VASTAUKSET OMIIN KYSYMYKSIIN."
Sittenhän olet juuri oikeassa paikassa,ei muutaku kun sivuja taaksepäin  *kahvia->
242R sport,242 t5,240,855t5r,855 500hv+

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #722 : 05.04.2018, 05:39:53 »
Aloittelen tässä tuollaisen vm.88 b200k volvon turbotusta. Tehotavotteet pyörii 250-400hv välillä.

Aattelin pitää ton alakerran vaikka vissiin aika paska onki verrattuna muihi volvon koneisii, muuten ku takomännät ja jotku teräskanget vaihtasin. Männiks kattelin tollasia: http://janicolracing.fi/tuote/muut-mantasarja-89-25-92-00mm-tako-volvo-b20-13804
ja kangiks jotku teräksiset samasta verkkokaupasta (kestääkö sellaset teräksiset kanget päälle 7000rpm vai pitäskö olla erilaiset, jos nii minkälaiset, ja niihin en mielellään montaa satasta enempää käyttäis).

Kertokaas vinkkiä, mikä nokka, mikä bensapumppu, mikkä suuttimet, millanen kytkin, mikkä kaasarit/kaasari(mielummin 1 koska en halua käydä tankilla joka toisen kaasutuksen jälkee). Ei ruiskua vaikka pienen kulutuksen haluunki, kaasarit on niin kivoja.
Kannattasko kantta käyttää pajalla puristuksien takia. Virtauksia en tähän vehkeesee aio parannella. Vai kannattaisko ehdottomasti? Pakosarjan ja putken teen ite.

Ja sitte leimaamine turbotekniikalle. Oon lukenu että vm88 ja alaspäin ei tarvi ku dynolapun + alustan muutoksen esim.b230ft vastaavaks. Vai onko muutaki säätöä siinä muutoskatsastukses?

TIEDÄN ETTÄ NETTI ON PULLOLLAAN B200K TURBOTUSOHJEITA, OLEN VAIN NIIN LAISKA ETTÄ HALUAN KAIKEN YHTEEN JA SAMAAN KESKUSTELUUN. TÄSSÄ SAA PAREMMAN KOKONAISKUVAN TIEDOISTA, JA LISÄKSI SAA SUORAT VASTAUKSET OMIIN KYSYMYKSIIN.

Kiitos jo etukäteen projektin avittamisesta eteenpäin!

(Ainiin, ja lisäks olis kiva saada vinkkiä, että miten sais halvalla turbolle muutoskattastamiseen tarvittavan alustan! Ja tarviiko alustaan muuta kuin jarrut ja jouset/iskarit.)

Ja lisäksi ylimääräisiä vinkkejä, esim mitä muuta kannattaisi autoon laittaa, että ajokokemus olisi parempi. Ja kestääkö M47 vaihteisto noita tehomääriä? Entäs tuon volvon vakio perä? Jos eivät kestä, niin millaiset tilalle?

Voi hyvää yötä  :buck2:

Mainittakoon nyt eka että noi linkin männät tappikoneeseen. Eli männätappi on eri kokonen, toki jos haluaa niin saahan ne uudet H-profiilit holkitettua noille.

Täällä on foorumi puolillaan kokoonpanoja, osassa jopa penkkilappu todisteena että ei muutakuin apinoimaan omaa pakettia. Noista kaasareista ja B200-alakerrasta voidaan olla aika jyrkkiä mielipiteitä, en itsekkään lähtis niillä moista kulkinetta kasaamaan ladulle. Öljyruutallinen 230 ja ruisku. Turbon vakiomännätkin piisaa tonne 400hv hujakoille että niille kaveriks vaikka hyväks havaitut Kiina H-veivit ARP-pulteilla.
Kannattais kertoa sen vuosimallin lisäks auton mallikin  ;) 2/3/7-sarjan välillä taitaa olla pieniä eroja tekniikan leimaukseen...

Joku muu jatkakoon
E: Tai jatketaan nyt vielä hiukan ennen nukkumaan käyntiä...

M47 on aika huono valinta noille tavotteille, ellei sit ole masokisti askin vaihtaja. M90, SRE763, pottapyörä ja joko D24TIC massalevy tai sintteri olis varmaan helpoin, tosin ZF:n laittelee jo liki samaan rahaan ja kestää paremmin vähän väärinkäyttöäkin.

Volvon perä kestää kovempiakin lukuja, saahan sen tietty särki vähemmälläkin mutta perää ei tarvi alkaa ihan heti vaihtamaan.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2018, 05:47:19 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #723 : 05.04.2018, 20:04:59 »
B200 johon vaihtaa Cossu-sierran männät, omilla 13mm kangilla. Joutuu heloittamaan tapin ja poraamaan sylinterit Tulee 2070cc. Puristukset asettuu 8.2 tienoille. Vakiopahvi kovilla pulteilla ja aluslevyillä.
Kanneksi vaikka 530 johon turbon pakoventtiilit, nokaksi VX3.
Volvon oma ruiskun imusarja johon esim 630cc suuttimet ja säädettävä bensanpaineensäädin.
Ns. kiinan rosterisarja, joku hx35-kokoluokan ahdin.
Ohjaamaan Mega, vaikka Autotunelta valmis paketti hukkakipinällä.
Omasta kokemukseta 1.8bar ahdoilla antaa 350hp helposti, syttyä hieromalla enemmän. Nyt ei tarvinnut kun suti riittävästi.
Eli siitä saa helposti ja edullisesti tehoa, miinuksena matala puristussuhde jolloin ahtoja vaatii että tehoa tulee. Ja minulla ainakin teho tulee kerralla, aivan kun joku ajaisi konttiin ainakin slickseillä ajettaessa.
Kytkimeksi SRE618 ja 228mm sintteri, kesti ainakin minulla luistamatta.

Ps. auto puretaan ja kone oheislaitteineen myynnissä, koekäyttömahdollisuus  ;)
« Viimeksi muokattu: 05.04.2018, 20:09:00 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Tatu1337

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
b230+penta+16v kysymyksiä
« Vastaus #724 : 30.04.2018, 13:41:39 »
Elikkö löytys tällänen moottori joka nyt olis keulille menossa


Hoonattu STD lohko, jonka dekkitaso myös ajettu
Pentan STD koossa oleva akseli - isku 86 mm
Uudet runkolaakerit
152 mm H-profiilit ARP:n pulteilla uusilla kk laakereilla
Heron Head koneen männät 3 mm reunoilta madallettuna ja 16v venakolot kaivettuna
Uudet männänrenkaat
Kantena löytyy melkein vakio 16v kansi vapari nokilla ja jäykemmillä jousilla ja säädettävillä nokkapyörillä
Bmw 5lovinen+sre765+billet vauhtis ja massalevy ja mega ms3x ohjauksella


herää kysymyksiä, että millaisia järkeviä tehoja tuollaisesta voisi saada että kone  kestää ja käyttöalue olisi mukava, ja onko muilla tälläisiä ollut, olisin kiinnostunu kokemuksista ja että mikä tulee ekana vastaan jos tehoa ruvetaan repimään
« Viimeksi muokattu: 30.04.2018, 13:56:31 kirjoittanut Tatu1337 »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #725 : 30.04.2018, 19:14:08 »
Vastaavilla männilla otettu 8 tappisesto koneesta +600 hv, joten ahtimesta ainoastaan kiinni mitä tuosta irtoaa.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #726 : 21.07.2018, 00:43:44 »
Olis tulossa 940 keulille b230fk:n lohko joka porattu 96.43 ja dekkitaso oikastu ja mäntinä wössnerin takomännät+H-profiilit.
puristuksia olis 7,2:1
vaihteistona ois m90+sre 763+6lapanen jousitettu sintteri.
suuttimet 840cc dekat
530 kansi siistittynä/kulma venoilla
nokka?
lh 2.4 ohjaamassa
buchkan hukkakipinä
ja turboks hx35 tai 40? kumpi ois sitten sopivampi käyttikseen/välillä kentännä vedätykseen?
ja mikähän lie tuossa setissä heikoin lenkki, jonka mukaan niitä tehoja otetaan? varmaan pitäs päästä aikalailla +350hp?

(joo olis varmasti saanu vastauksen kaikkiin moneen kertaan, mutta laiskuus iski.)
« Viimeksi muokattu: 21.07.2018, 00:47:23 kirjoittanut Arzi95 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #727 : 21.07.2018, 20:03:28 »
Heiköin lenkki lienee säädöt, ellet itse opettele säätämään, ja lisäksi nuo petroolikoneen puristukset. Tehoahan tuommonen setti voi tuottaa ihan tolkullisesti noin muuten, mutta ainakin puolitoista numeroa tarttisi saada purkkaa lisää
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #728 : 21.07.2018, 20:58:36 »
Heiköin lenkki lienee säädöt, ellet itse opettele säätämään, ja lisäksi nuo petroolikoneen puristukset. Tehoahan tuommonen setti voi tuottaa ihan tolkullisesti noin muuten, mutta ainakin puolitoista numeroa tarttisi saada purkkaa lisää

tässä oon lueskellut tuota lh:n säätämistä ja ostrich on tulossa myös.
mites kun nuo wössnerit on 7.9cc kuopalla ja männän ja dekin väli 2,05mm+1mm tiiviste on, eli 3,05mm jäis paljealueeks niin selittäkää tyhmälle et paljon pitäs kannesta ottaa pois/ohuempi pahvi et sais noita ruttuja sinne 8,5 paikkeille?
Mitähän lie tuo m90 kestää vääntöä jos ajatellaan et puhtaasti vedossa särkys eikä vaihtaessa? :idiot2:

Poissa evilracer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #729 : 22.07.2018, 15:16:11 »
2,05mm dekkikorkeus ei ainakaan omaan korvaan kuulosta hyvältä, ootko ihan varma?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #730 : 22.07.2018, 15:58:12 »
Ruotsalaiset jokkismiehet ovat plaananneet lohkoa jopa 4mm, netin mukaan.

Se olisi hyvä jos paljeraon saisi n. 0.8 mm, eli jotain 2,2 mm lohkotasosta pois. Mutta ei ole omia kokemuksia, eli silkkaa mutua.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #731 : 22.07.2018, 22:41:45 »
joo, siis itellen on vasta tulossa kyseinen lohko+hilut ja näitä mittoja on vasta laskeskeltu! pitää katella ja mittailla tarkemmin sit kun itelle saapuvat. toki mittausvinkitkin ovat tervetulleita, kun ei noista niin paljoo kokemustakaan oo vielä päässy kertymän  ???

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #732 : 24.07.2018, 17:14:35 »
Minkälaisia kokemuksia muuten porukalla on tuosta hx35/40 sarjasta hukkaportillisena? vai onko järkevämpi hommata ulkosella portilla oleva? kun ois tarkotus vielä saaha kylmästöikin vielä mahtumaan..

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #733 : 26.07.2018, 07:32:20 »
B230F 13mm kangilla olevaa konetta on tullut kiusattua muutama vuosi isolla kiinan ahtimella ja megaruutalla, no nyt sieltä tais kajahtaa kiertokanki ja kesämiittiin tulee vähän kiire :(
Mitenhän tuommonen vakio B19a moottori käyttäytyy jos nakkaan sen äkkiä paikalleen semmosenaan. Siihen pitää tehdä kampiakselin asentoanturin paikka lohkoon, muuten pitäs sopia kyllä sopia fyysisesti.

Onko siitä mitään hyötyä taikka haittaa jos vaihdan siihen päälle 530 kannen sen 160 tilalle? puristuksia ei viitteis ainakaan laskea.
varmaan tulee ainakin huonompi kone heräämään, kun toi b230 on ollut tosi hyvän tuntunen ja jo 0,5bar saatiin 210hp ja toimi vielä yli 1bar ahdoilla ja 98 bensalla.
Korvataanko puuttuva alavääntö ruuvaamalla lisää painetta pyttyyn  :D

Jossain tallessa olisi myös n.2,2litran b19e joka porattu b21e ylikoon männille mutta siitä on lohkosta vissiin ajettu sen verran tavaraa pois että mäntä tulee lohkon tasolle, voi olla et on kannestakin otettu kun ainakin siinä joutuu käyttämään sierran hihnaa niin varmaan liikaa ruttuja turbo käytössä?


« Viimeksi muokattu: 26.07.2018, 07:35:36 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #734 : 26.07.2018, 10:09:45 »
B230F 13mm kangilla olevaa konetta on tullut kiusattua muutama vuosi isolla kiinan ahtimella ja megaruutalla, no nyt sieltä tais kajahtaa kiertokanki ja kesämiittiin tulee vähän kiire :(
Mitenhän tuommonen vakio B19a moottori käyttäytyy jos nakkaan sen äkkiä paikalleen semmosenaan. Siihen pitää tehdä kampiakselin asentoanturin paikka lohkoon, muuten pitäs sopia kyllä sopia fyysisesti.

Onko siitä mitään hyötyä taikka haittaa jos vaihdan siihen päälle 530 kannen sen 160 tilalle? puristuksia ei viitteis ainakaan laskea.
varmaan tulee ainakin huonompi kone heräämään, kun toi b230 on ollut tosi hyvän tuntunen ja jo 0,5bar saatiin 210hp ja toimi vielä yli 1bar ahdoilla ja 98 bensalla.
Korvataanko puuttuva alavääntö ruuvaamalla lisää painetta pyttyyn  :D

Jossain tallessa olisi myös n.2,2litran b19e joka porattu b21e ylikoon männille mutta siitä on lohkosta vissiin ajettu sen verran tavaraa pois että mäntä tulee lohkon tasolle, voi olla et on kannestakin otettu kun ainakin siinä joutuu käyttämään sierran hihnaa niin varmaan liikaa ruttuja turbo käytössä?

Kyllähän se sinne menee sekin alakerta jos paniikki on, itelläni oli B19A:n alakerta omassa 245:ssa, muuten FT LH:n romuilla. Toki se pienempi tilavuus hieman haittaa mutta kyllä se auto sillä parilitrasellakin kulkee ihan kivasti tarpeeks ahdettuna. Öljynpaluullehan kyseisessä lohkossa ei ole paikkaa, nakuanturille joudut tekee reiän ja kierteen sekä se asentotunnistin.
Sekä hyvä kattoa että löytyy tarvittavat hihnapyörät kampuralle :)

Puristukset ei muutu 530 -> 160 vaihdolla mihinkään, eli jättäisin suosiolla sen 530:n päälle, luultavasti tuo 160 on vielä isoilla vesikanavilla.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo