Kulkukoira  Proturbo

öljypumppu kavitoi

  • 2 Vastauksia
  • 3171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MonGooSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
öljypumppu kavitoi
« : 01.02.2014, 10:28:28 »
Tuli tällainen asia mieleen että onko kellään volvon öljypumppu kavitoinu jos on oikeen kunnolla ruvettu ottamaan jenkaa ulos koneesta???

mb dieseliä huudatettiin 7500rpm ja öljynpaineet hävis, kone auki ja kaskummaa laakerit sökö... niin onko kellään ollut volvon koneissa vastaavaa ongelmaa?

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: öljypumppu kavitoi
« Vastaus #1 : 12.02.2014, 12:46:55 »
Tuli tällainen asia mieleen että onko kellään volvon öljypumppu kavitoinu jos on oikeen kunnolla ruvettu ottamaan jenkaa ulos koneesta???

mb dieseliä huudatettiin 7500rpm ja öljynpaineet hävis, kone auki ja kaskummaa laakerit sökö... niin onko kellään ollut volvon koneissa vastaavaa ongelmaa?

Tuskin se öljypumppu kavitoi...  Epäilisin että tuossa dsl tapauksessa kiertokankien öljykalvo ei ole enää riittänyt. Kierrosten nostaminen 5-7500 rpm taitaa tuplata kiertokangen alapäiden kuormitukset. Suurempi kuormitus lisää laakeripintojen lämpenemistä, jolloin öljykalvo ohenee ja laakeripinnat kuumenevat lisää kun öljy ei vaihdu siinä välissä vaan virtaa karkuun toiselta puolen laakeria. Jos / kun voitelukalvo pettää liukulaakerissa, niin laakeripinnat koskevat toisiinsa ja tuohoutuvat.

Vinokoneita olemme kierrättäneet ratakäytössä 7500 rpm saakka, korotelulla öljynpaineella. Kilpakäytössä käytössä tuo jatkuva korkealle kierrättäminen aiheuttaa männänrengasurien kulumisen noin 50 tunnissa. Kiertokangen laakerit ovat kestäneet ihan ok kunhan voitelua saavat. Öljynpaineen riittävyyden kanssa on myös omat haasteensa ratakäytössä, vakio öljypohjasta nuo öljyt pakenevat jarrutuksissa ja pitkissä mutkissa aiheuttaen öljynpaineen tippumisen 0,5 bar tietämille mikä on myrkkyä laakerielle kun moottorissa on täydet kierrokset ja tehot... Slickseillä ajettaessa öljyt nousevat mutkissa noin 60 asteen kulmaan. Siviilirenkailla öljyt voi saada noin 45 asteen kulmaan sinne. Loiskelevyjä voi lisäillä, mutta kun se öljy on niin ohkaista lämpimänä, niin katovat pienestäkin reiästä... jotkut ovat käyttäneet paineakkua öljypiirissä.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2014, 12:56:32 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa MonGooSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: öljypumppu kavitoi
« Vastaus #2 : 15.02.2014, 09:37:52 »
mersua muutettu taas ja nyt kestää (ainakin toistaiseksi), kesää odotellessa että pääsee ottamaan oikeen kunnolla venttiilin nousua...
sillä vaan epäilin että pumppu kavitoinu kun laakeripinnat olivat kuin haulikolla ammuttu reikiä täynnä.

volvon öljypohjaa olen muuttanut ettei öljy pääsisi pakenemaan, mallia otin moroson tekemästä öljypohjasta.
laitoin erillisen semmoisen säädettävän öljykellon varoittamaan 1,3 barin tietämille ni eipähän sitten tuu hajotettua konetta heti jos paineet häviää syystä tai toisesta.
paineakkusta olen tietoinen mutta olkoot nyt toistaiseksi vielä laittamatta...
no jospa tuon koneen saisi ensikesäksi tulille ni kattoo sitten mitä muutetaan
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 09:45:56 kirjoittanut MonGooSe »

 

Ateho  Elekma