Tuli tällainen asia mieleen että onko kellään volvon öljypumppu kavitoinu jos on oikeen kunnolla ruvettu ottamaan jenkaa ulos koneesta???
mb dieseliä huudatettiin 7500rpm ja öljynpaineet hävis, kone auki ja kaskummaa laakerit sökö... niin onko kellään ollut volvon koneissa vastaavaa ongelmaa?
Tuskin se öljypumppu kavitoi... Epäilisin että tuossa dsl tapauksessa kiertokankien öljykalvo ei ole enää riittänyt. Kierrosten nostaminen 5-7500 rpm taitaa tuplata kiertokangen alapäiden kuormitukset. Suurempi kuormitus lisää laakeripintojen lämpenemistä, jolloin öljykalvo ohenee ja laakeripinnat kuumenevat lisää kun öljy ei vaihdu siinä välissä vaan virtaa karkuun toiselta puolen laakeria. Jos / kun voitelukalvo pettää liukulaakerissa, niin laakeripinnat koskevat toisiinsa ja tuohoutuvat.
Vinokoneita olemme kierrättäneet ratakäytössä 7500 rpm saakka, korotelulla öljynpaineella. Kilpakäytössä käytössä tuo jatkuva korkealle kierrättäminen aiheuttaa männänrengasurien kulumisen noin 50 tunnissa. Kiertokangen laakerit ovat kestäneet ihan ok kunhan voitelua saavat. Öljynpaineen riittävyyden kanssa on myös omat haasteensa ratakäytössä, vakio öljypohjasta nuo öljyt pakenevat jarrutuksissa ja pitkissä mutkissa aiheuttaen öljynpaineen tippumisen 0,5 bar tietämille mikä on myrkkyä laakerielle kun moottorissa on täydet kierrokset ja tehot... Slickseillä ajettaessa öljyt nousevat mutkissa noin 60 asteen kulmaan. Siviilirenkailla öljyt voi saada noin 45 asteen kulmaan sinne. Loiskelevyjä voi lisäillä, mutta kun se öljy on niin ohkaista lämpimänä, niin katovat pienestäkin reiästä... jotkut ovat käyttäneet paineakkua öljypiirissä.