Futurez  Kulkukoira

jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen

  • 11 Vastauksia
  • 5722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« : 20.12.2017, 18:28:03 »
Eli mitä esim, kuplan jäykempia venttilin juosia porukka laitellut 1 kertasia vai tupla jousia
kone vapari ja nokat tulee olemaan v,vx3,D ja nyt on ne kaikkein löysimmät vakiot mitkä varmaan jo kuoleentunut , hinta luokkakin saisi olla se maks 60€ mitä ne yleensä maksaa, kun ei viitti siviili autoon 200€ jousia ostaa 

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #1 : 20.12.2017, 23:19:27 »
Ei varmaan tolla kokoonpanolla tarvetta jäykemmille. Miksei vaan uudet vakiojouset, jos tarve vaihtaa?

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #2 : 21.12.2017, 10:23:32 »
En tosiaankaan näe syytä käyttää jäykempiä jousia alkuperäisillä nokilla.
Volvo 240 GL 1989 b200k
Ikuisuusprojekti b234ft...

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #3 : 22.12.2017, 01:27:56 »

Ei yhtään pahasta ole vaikka siellä hiukan jäykempää jousta löytyy Volvon omilla nokilla.
Tuossa jousimerkkejä esim:
Scat, JPM, CB, Logmech, Keiteleen koneen

Allekirjottaneella Scatit, todella tyytyväinen olen. Taitavat olla lisäksi halvemmat mitä esim uudet vakiot.
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #4 : 22.12.2017, 06:22:16 »
Paljon puhutaan ylinokittamisesta, enemmän olisi varmaan hyötyä puhua ylijousittamisesta! Nokkien nosto, + ja - kiihtyvyys, venttiilikoneiston liikkuvien osien paino suhteessa haluttuun kierroslukuun olisi syytä tietää oikeasti jousia valittaessa. Myös jousen jäykkyys noston mukaisesti ja se ettei ne pääse pohjaamaan olisi aika tärkeää saada tietää :)

Meillä kävi yhdessä 16v että ostettiin kl-racingiltä niiden suosituksen mukaiset jouset komppaamaan enemin nokkia. Sitten kun asiantuntevassa kansiverstaassa mitattiin yllämainitut asiat, ja sovellus lisää siihen vielä halutun ahtokertoimen niin halutessaan. Ei siinä mitään, kooällän jouset on ihan hyvät mutta oli meidän käyttötarkoitukseen liian jäykät, nyt ne viettää aikaa pahvilaatikossa. Kaiken tämän tiedon jälkeen tutkittiin jousikatalogeja ja valittiin sieltä oikeasti spekseihin sopivat jouset.

Tämän jälkeen on käyty aina ensimäisenä nokkapenkissä ja sitten on valittu jouset. Tässä on tietysti lajinsa vaivaa ja vähän maksaa eurojakin, mutta se on aina neuvottelukysymys.

Muutmassa 8v projektissa mittailtu vakiojousia niin väittäisin kyllä että volvon omilla nokilla saa konetta pyörittää niin ylös kuin sen saa menemään. Ja jos ei riitä niin kyllä sen kuulee, ympäripyörivässä useammin kuin sellaisessa missä tila loppuu! Mutta jos haluaa kylän äreimmän koneen niin laittaa äreimmät venttiilinjouset että pysyy varmasti lautanen kiinni...Ja kyllä lähtee

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #5 : 22.12.2017, 12:50:30 »
Tämän jälkeen on käyty aina ensimäisenä nokkapenkissä ja sitten on valittu jouset. Tässä on tietysti lajinsa vaivaa ja vähän maksaa eurojakin, mutta se on aina neuvottelukysymys.


Millainen on nokkapenkki, miten itse mittaus tapahtuu ja missä tälläisiä vehkeitä on?

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #6 : 22.12.2017, 14:29:39 »
Vaikka tästä googelihaun mukaan yksi esimerkki. Kyllä varmaan käytössä on niillä ketkä vakavammin tekee kansi ja nokkahommia, tai jos ei ole niin ei voi puhua kovin vakavahenkisestä toiminnasta. Menee moni homma enemmän arvailun puolelle....

Aparaatti itsessään pelkistetyimmillään varsin yksinkertainen. Nokka kärkien väliin ja siitä mittalaite joka seuraa nokkien muotoa, siitä sitten narut tietsikkaan kiinni ja ohjelma piirtää käyriä ja ilmoittaa asioita.

http://www.initracing.co.uk/news/cam-measuring-machine/

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #7 : 22.12.2017, 16:08:05 »
mulla on kans nokkapenkki. ei vaan toimi käyrien piirto. joku vika ku siirtää exelille ni se laitaakin jokku random arvot sinne.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #8 : 22.12.2017, 16:35:04 »
Venttiilin kiihtyvyys tai hidastuvuus ei aina riitä jäykkyyden tarkasteluun. Jousi/venttiili-systeemin ominaistaajuus on usein määräävä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #9 : 22.12.2017, 20:34:20 »
Sillä saa yllättävän paljon tehohävikkiä aikaan kun laittaa jäykemmät jouset. Yksinkertaisesti sanottuna.

'Beehive' jouset on nykyaikaisempi ratkaisu. Tuplajouset on sit parempi vaihtoehto, jos halutaan esimerkiksi ahdetussa moottorissa käyttää suurempia jousipaineita.
Ja sen sisemmän jousen tarkoitus ei ole kasvattaa jousipainetta - vaan vähentää ulomman jousen värähtelyä.

Tuossa on hyvä artikkeli, mikä kannattaa lukaista:
http://www.chevyhardcore.com/tech-stories/engine/valve-spring-tech-overview-of-valve-spring-design-dynamics/

Mut turhaan ei siis kannata jäykempiä jousia lähteä laittamaan.. budjettiratkaisuna juu ihan hyvä, jos alkuperäiset uudet kalliimmat mitä uudet esim kuplan jouset (en ole kattonu vinokoneen jousien hintoja).. jotka virikäyttöön tarkoitettuna taitaa olla kaikki jäykempiä mitä volvon orkkikset??
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #10 : 01.01.2018, 18:44:23 »
Turbovehkeissä, joissa syystä taikka toisesta käytetään ns. paukkua, on aivan turhaa lähteä kikkailemaan liian löysillä jousilla. Tottakai käytännön mukaan mennään jousien, kuin myös nokkienkin suhteen, että sikäli turha laittaa vääränlaisia osia.

Löysät jouset saavat aikaan mm. istukkarenkaiden keinahtelua, jolloin venttiilit eivät enää pidä kunnolla. Venttiilen päät ovat myös monesti pahoin levinneet, kuten myös lukkourat piloilla venttiileistä. Miinuksena huolloissa hankala purettavuus, kun osat eivät tule pois ed. mainituista syistä johtuen.

Esim. ohjelma saattaa näyttää riittäväksi jousivakioksi vaikkapa 5,4kg/mm. Ja mukaan on laskettu kaikkien osien paino, sekä venttiilin kiihtyvyydet, mutta käytännössä se ei aina välttämättä riitä. Kaikessa on aina vähintään kaksi puolta, joten pelkkä teoriakaan ei aina tue käytäntöä.

Mutta kuinka vakavaa täytyy virittämisen olla, jos ei omista nokan mittaus laitetta? Ja lasketaanko myös moottoridynamometrin, sekä pyöräjarrun puuttuminen samaan kategoriaan. Eli ilman näitäkö ei homma yksinkertaisesti vain toimi..? Onko pitkällä käytännön kokemuksella mitään merkitystä, vaiko laitteet sen lopulta ratkaisevat?

Henk kohtaisesti suosin aina hieman topakampia jousia, mitä olisi suositukset. Ja paljoltihan osien kestävyys on myös kiinni käyttötarkoituksesta, kuin myös käyttäjästä.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: jäykemmät venttilin jouset 530 kanteen
« Vastaus #11 : 16.01.2018, 15:41:59 »
Mahdollisimman lineaarinen materiaali,(lineaarista jousi kuormaa suosiva).
Laadukkaita jousia yksinkertaisena ja tuplana Volvoon  tekee ruotsalainen tehdas joka taitaa olla nykyään yhdysvaltalainen yrityskauppojen myötä, ja hinnatkin nousi vähäsen.
Kun jousi on PAC etuliiteenä voit päätellä että oikea jousi motorsporttiin.
 
Voit vaikka googlata oteva springs ja pääset jyvälle.. PAC= pacaloy springs

Multa löytyy Volvoon joitain malleja tuplana tai ykkösenä.. B20 B19-234

Niitä joita kiinostaa yleisesti PAC tuplajousi, esim,Volvo B19-230 asennuskorkeus 38.5mm jousipaine noin 40kg nokan yli  paine siinä 14mm 105kg eli varsin kiltin oloinen jousi. Moottori pyörii käsin veivattuna kepeästi.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 16:04:43 kirjoittanut spesialisti »

 

Ateho  Elekma