Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: JBerry - 23.02.2011, 19:38:09

Otsikko: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: JBerry - 23.02.2011, 19:38:09
Auto on 340 -88vm ja kone b14. Kiihdyttäessä alkaa ulisemaan/vinkumaan ja ulina lakkaa kun nostan jalan polkimelta. Auton toimintaan ääni ei vaikuta mitenkään, mutta tosi häiritsevä tuo ääni on. Ääni tulee jostain koneen alueelta. Osaako joku tietäväisempi kertoa mistä voisi johtua?
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: Huikkoster - 23.02.2011, 19:54:00
Vesipumppu tai laturi vetelee viimeisiään on minun veikkaus.
Edit: niin tai no, kiihdytettäessä ulisee. Voimansiirtoon liittynee, painelaakeri?
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: sjs - 26.02.2011, 16:29:11
Ettei olis vaan laturin/vesipumpun hihna löysällä?
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.02.2011, 16:54:56
Vesipumppu tai laturi vetelee viimeisiään on minun veikkaus.
Edit: niin tai no, kiihdytettäessä ulisee. Voimansiirtoon liittynee, painelaakeri?

Ei taida remmi-johanissa olla painelaakeria, kun ei ole kytkinlevyäkään  ;)
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: HembalanD - 26.02.2011, 17:26:20
Ei taida remmi-johanissa olla painelaakeria, kun ei ole kytkinlevyäkään  ;)
Sanottiinko jossain olevan automaatti  ???
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.02.2011, 17:39:33
Mulla on käsitys, jotta 1,4 koneiset on aina variaattorilla vetäviä.

Kappas, olin väärässä (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_34x)
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: JBerry - 27.02.2011, 23:43:59
Mulla on käsitys, jotta 1,4 koneiset on aina variaattorilla vetäviä.

Kappas, olin väärässä (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_34x)

Auto on vuosimallia -88 ja 4-vaihteisella manuaalivaihteistolla :)
Kiitos neuvoista! Täytyy avata konepelti ja alkaa tarkastelemaan noita!
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: Xuppo - 28.02.2011, 10:47:54
Ei taida remmi-johanissa olla painelaakeria, kun ei ole kytkinlevyäkään  ;)
Viisastellaan tähän että kyllä sieltä löytyy ihan kytkinlevy mutta kytkinasetelma on keskipakoispainojen voimalla toimiva+alipaine ohjattu(kierroksia päälle 1300-1500rpm niin se ottaa "kiinni").  ;)
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: Aukki - 28.02.2011, 10:56:29
Viisastellaan tähän että kyllä sieltä löytyy ihan kytkinlevy mutta kytkinasetelma on keskipakoispainojen voimalla toimiva+alipaine ohjattu(kierroksia päälle 1300-1500rpm niin se ottaa "kiinni").  ;)

Ja tästä edelleen kehittäen vois saada manuaalivaihteiseen kivan kehitelmän tehtyä, "puoliautomaatin".

Ottaisi hurinavaattorista alipaineservon kytkintä käyttämään ja upottaisi servoa käyttävän  mikrokytkimen manuaalin vaihdekeppiin.

 :)
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: adrock - 28.02.2011, 11:25:35
Auto on 340 -88vm ja kone b14. Kiihdyttäessä alkaa ulisemaan/vinkumaan ja ulina lakkaa kun nostan jalan polkimelta. Auton toimintaan ääni ei vaikuta mitenkään, mutta tosi häiritsevä tuo ääni on. Ääni tulee jostain koneen alueelta. Osaako joku tietäväisempi kertoa mistä voisi johtua?

Itselläni oli samalla moottorilla ja samaa vm. ja siellä oli joku ilmaletku revennyt ja vuosi niin, että kaasua painaessa vihelteli. Mutta en sanoisi ulinaksi, joten ei varmaan sama vika. Ei tuokaan vaikuttanut menoon mitenkään, vaan muut varmaan luulivat autossa olleen turbo  ;D
Otsikko: Vs: 340 ''ulisee'' kaasua painaessa
Kirjoitti: Pyssy - 02.03.2011, 17:23:47
340:n tyyppivika on kaasaria nipussa pitävien ruuvien löystyminen.  Tiiviste alkaa värisemään raossa ilmavirran vaikutuksesta.  Ruuvien löystyessä lisää häviää tyhjäkäynti, ja alkaa muutenkin käydä tosi huonosti.  Älä kiristä ruuveja liikaa.  Kaasutin on valettu tosi heikosta materiaalista.  Omaani piti laittaa altapäin kannalliset ilmanputsarin kiinnityspultit vaarnapultin reikien kierteitten hävittyä.