RallyBaron  Samppasport

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1125 : 15.08.2019, 21:59:15 »
Eilen tein englantilaiselle katselmuksen kesämiittiä varten, aloitin sisustan putsaamisen ja vaihdoin toisen painepumpun. Noin vuoden kesti viime keväästä johonkin vaiheeseen kesää. Ei ole tullut isommilla paineilla ajettua joten tarkka ajankohta ei ole tiedossa. Ei tarvinnut ostaa uutta vaan lainasin Country Squiresta. Nyt voisi viimeinkin päivittää AEM:n isotuottoiseen pumppuun. Uudemman jättää rinnalle ja kytkee toimintaan megan kautta vaikka yli 1,5bar paineella.

Tänään paikkamaalasin palan lukkopeltiä öljyjäähyn kohdalta. Viime kesämiitissähän öljyjäähyn lämpö kuori lakan ja pintamaalin pois pieneltä alueelta, koska ne oli vedetty hyvin paksusti. Nytkin sai kuumailmapuhaltimen ja muovilastan kanssa vedettyä ympäriltä lisää pois aika vaivatta. Tuli ainakin siistimpi ja nyt joutuu vahaamaan ympärystän :P Maalin kuivumisen väleissä jatkoin sisustan putsausta ja vaihdoin kardaanin taaemman ristikon, koska siihen oli tullut pientä pykälää liikkeeseen.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1126 : 16.08.2019, 22:14:51 »
Töiden jälkeen vaihdoin kumisarjan englantilaisen vasempaan takasatulaan. Ei voi sanoa, että olisi jumettanut vielä, mutta jarrupölyä kertyi vähän enemmän kuin oikealle. Kävin tankkaamassa jerrykannutkin huomista varten ja äsken sain pestyä konehuoneesta sekä päältä. Vielä ois kamppeiden pakkaaminen jonkinlaiseen järjestykseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1127 : 17.08.2019, 22:59:33 »
Kesämiitissä käyty ja radallakin, tosin vain kymmenkunta kierrosta. Ei oikein vielä siinä ajassa pääse sinuiksi täysin tuntemattoman radan kanssa, mutta tulipahan käytyä :P Tuonnekin pitäisi olla reilummin camberia ja pykälän-kaksi tiheämpi perävälitys jotta kolmosella pääsisi hyvin ulos mutkista. Ensimmäisellä kerralla meinasi olla pikkaisen liukasta kun kokeilin miten renkaille käy katupaineilla :D

Ohjaustehostimenpumppu ei tykännyt ensimmäisestä ajokerrasta ja alkoi vuotamaan akselilta. Siihen oli varautunut jo valmiiksi lyhemmällä hihnalla jonka vaihdoin ja samalla kipattiin säiliö tyhjäksi jottei vahingossakaan puske korkin välistä pihalle. Toinen uhri jossain kohtaa tai jo aiemmin oli laturi. Viimeiseksi jääneeltä ajokerralta sai juuri ja juuri nilkutettua takaisin varikolle. Käynnistyi ennen sitä normaalisti ja toimi hetken kunnes jännite tippui liian alas.

Lainasin Sjtv:n autosta akun, englantilaisen akku sai latausta AJH:n avustuksella, jotta Sjtv:n auto saatiin tulille ja sillä menetelmällä pääsi hienosti Jyväskylään. Ilman valoja noin 175km matkalla jännite tippui vain voltin. Siellä tutulta vasta ladattu akku jolla ajelin töihin. Yhdessä vaiheessa laturi innostui toimimaan jonkin aikaa, oli vähän aikaa pois, latasi taas aikansa kunnes lopetti kokonaan. Töissä vaihdoin paikalleen laturin valkeasta(aika tuore Bosch vaihto-osa) ja se osasto on nyt kunnossa. Kunnostettava nuo pari laturia, tähän asti se homma on ollut vain ajatuksen tasolla. -jadi- toi pari tavaraa radalta töihin jottei akkuja vaihtaessa tarvinnut puljata niin paljoa ja Daywalkerilta sain apuvirtalähteenkin lainaan kaiken varalta. Melkoinen tiimisuoritus tällä kertaa ;D -H-

Muuten jäi tosiaan vähän hampaankoloon kun ei saanut enempää kierroksia ja auto tuntui koko ajan paremmalta. Pikkupaineillakin tuli ajettua, mutta 1,5bar tuntui olevan ihan hyvä näin tutustumisvaiheessa. Incaria ehkä jossain vaiheessa. Päivän ajosuorite noin 670km plus ratailut.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2019, 23:01:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Daywalker

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • Laahustaja
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1128 : 18.08.2019, 23:07:52 »
 O0 -H-
V50 2.4 -04"Toppinen" + Toyota Corolla T-Sport -06 "Unto"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1129 : 18.08.2019, 23:08:19 »
Huuhtasin englantilaisen ja pesin molemmat vannesetit.

Tilasin uudet kumit kadulle, vanhat on niin kuluneet ettei niillä enää kovin sateisella säällä viitsi ajella. Hankook Ventus V12 Evo2 on toiminut hyvin ennenkin joten samalla linjalla jatkuu. Ostin kääntölaakerit yläpäihin ja ne on Postissa odottamassa. Ois ollut kiva saada paikalleen ennen kesämiittiä.

Kamera tuli laitettua vähän huonoon kohtaan, kyytiläinen peittää ison osan ja B-pilari loput :( Oli tarkoitus ajaa muutama kierros ilman kyytiläistäkin, mutta se jäi ::)
Siellä ne niskantuijottelut: https://youtu.be/ZUW6QccKCXk
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1130 : 19.08.2019, 22:15:13 »
Tilasin joku aika sitten englantilaiseen kääntölaakerit ja ne tuli sopivasti vasta tänään. Mieluusti oisin ennen kesämiittiä laittanut, olisi tullut esiin muutakin samalla.

Oikea puoli olikin jälkien perusteella ollut jo jonkun aikaa vähän väljä. Ei itse laakeri vaan laakerin ulkokooli pesään pystysuunnassa. Onko sovitus ollut alunperinkin vähän liian löysä? Ulkokooli oli naputellut itsensä pikkaisen väljäksi ja kuluttanut alla olevaa lukkorengastakin. Uusi laakeri ja lukkorengas korjasi sen tilanteen. Alkuperäinen lukkorengas on normaalia kapeampi, uutta piti hioa vähän jotta sai ujutettua paikalleen.

Vasemmalle jätin vanhan laakerin, koska molemmilla puolilla pääsyy kolinaan oli ajastaan löystyneet iskarinmutterit. Muttereissa on lyhyt ja hieman kartio ohjaus iskarin yläpäälle eli tolpat on päässeet elämään vähän sivuttain. Pyöränkulmat seuranneet säädettyä varmasti todella hyvin ja säätelin ne uusiksi. Ajettavuus sekä ajomukavuus parani kummasti kun kolina on poissa ja kaistaa vaihtaessa vetelee vähemmän.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1131 : 27.08.2019, 20:22:03 »
Sunnuntaina vaihdoin englantilaiseen öljyt ja suodattimen. Jälleen Valvoline VR1 10W60 sisään. Ei ole tainnut kertaakaan aiemmin haissut vanha öljy yhtä palaneelta kuin tuo Redline, eikä se ole käynyt edes reilusti kuumana.

Tänään vaihtelin alle uudet katukumit kun toinenkin pari saapui. Eturenkaat menee noin neljä kesää ja takarenkaat kaksi. Mikähän sellaisen epätasapainon aiheuttaa ???

Tilasin Wisecon männänasennuskauluksia Summitilta ja ne tuli tänään. Loppuu se venkoilu ohuiden öljyrenkaiden kanssa. Oishan nuokin pitäny tilata jo vuosia sitten, mutta aina unohtunut sen jälkeen kun on saanut koneen kasaan.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2019, 21:17:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1132 : 09.09.2019, 19:41:35 »
Jos on jotain muuta myyty, niin on taas ostettukin.

Vähän aikaa sitten sain haltuun valkeaan lasikuituiset etulokasuojat. On kevyet ja pitääkin vahvistaa yläpintaa jotta kestää nojailla. Ja on lisättävä kantit sisälokaria varten, liimailee alumiinikulmaa sopivin välein. Takaluukun tilailen lähiaikoina RPglasfiberiltä ja sen jälkeen oiskin löydettävä jostain kuituset takaovet. Koneeseen tulee boostilta jäykemmät venttiilijouset, Kent Cams VS5, eli samat kuin englantilaisessa.
Vielä ois tälle syksylle kaikenlaista hankittava ja asennettava.

Englantilaiseen tilasin Finjectorilta AEM "044-tyylisen" 400l/h pumpun ja laitoin viikonlopulla paikalleen. Talven aikana voisi laittaa jämäkämmät virtajohdot, sisustan joutuu purkamaan joka tapauksessa jos/kun hitsaa kaaret katon sivukoteloihinkin kiinni. Jos sillä pääsee eroon katon sauman elämisestä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1133 : 11.09.2019, 23:25:56 »
Joku pieni ostos unohtui mainita. Valkeaan ostin toisen alakerran varalle, piti vaan ostaa koko S80 sen takia ja se onkin osina myynnissä.
Eilen muutin englantilaisen megan ja siihen liittyvän sulakerasian virransyöttöä paremmaksi.

Tänään tuli täyteen 9 vuotta englantilaisen ostamisesta :o Ns. sen kunniaksi kävin tutun luona kokeilemassa miten kampe toimii sen penkissä. Ensimmäinen kerta HX45:n kanssa. Painetta nostellessa, ennakkoa kokeillessa ja nokkia säätäessä saikin noin 2,5h kulumaan. Vetoja tuli noin 18 ja huvin vuoksi lopuksi yksi veto vaihteita läpi käyden.

Inertiapenkki ei kovin todenmukaista kuvaa anna koneen toiminta-alueesta kun tahtoo mennä rankasti rikkaallakin liian pienen kuorman takia, mutta nokkia kääntelemällä sai käppyrään yläpäähän lisää aluetta. Jos uudemman kerran sitten kunhan on saanut ohjelmistopäivityksen ja jarrun käyttöön.

Lukemat on ainakin reilut 1,95bar paineelle(moottorilta) ;D Oli varmaan aika sopivan kostea kelikin. Tuossakin vedossa yläpäässä meni törkyrikkaalle.
Klikkaamalla taasen isommaksi.


Jonkinlaista kuvamateriaalia, imusarjan runnereiden kumit elää aika paljon.
https://youtu.be/V3rXUrgwUgQ
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019, 23:28:17 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1134 : 14.09.2019, 21:48:00 »
Valkean öljyn pöllyttely ei asettunut ajamisella, tuntui pahentuvan vaan ja melkein kuukauden se onkin saanut seistä sen takia. Epäilin katkennutta öljyrengasta.

Eilen töiden jälkeen otin kannen pois ja kolmospytty melkein ui öljyssä. Tiputin etupalkin sekä öljypohjan ja tarkastin kolmosen männänrenkaat. Ei mitään vikaa, vaihdoin silti uudet varmuuden varalle ja laitoin öljypohjan sekä etupalkin takaisin paikoilleen. Mäntä lopsahti asennuskauluksen kanssa nätisti takaisin. Otin kolmosen venttiilit sekä imuohjurinkumit pois ja niissähän oli metallihituja sisäpuolella :buck2: Nähtävästi jäänyt ohjurin sisälle ja venttiili työntänyt ne ylös, vaikka kaikki olin putsaavinani.

Tänään purin venttiilit, vaihdoin kaikki imuvenojen ohjurinkumit ja neljä pakovenan kumia joista näytti tulleen vähän kosteutta läpi. Ois voinut vaihtaa kaikki ohjurinkumit, mutta tähän väliin ei saanut kuin 16kpl. Putsasin loput pakopuolen kumit uudelleenasennusta varten. Tein tulpanhattupihdeistä lisätaivuttelulla ja hiomalla ohjurinkumien irrotukseen sopivat, saa kumit ehjänä irti. Hioin venttiilien varret tonnisella paperilla pylväsporassa ja kasasin osat takaisin jäykkien venttiilijousien kanssa.

Kansi ja muut osat paikalleen, öljyt sisään, käyntiin ja odottelemaan alkaako savutus uudestaan hetken käynnin jälkeen. Ei alkanut, nyt vaikuttaisi öljy pysyvän poissa palotilasta. Odotellaan pahinta kunhan saa otettua varaosa-autosta laturin ja liikenteeseen ;D Olihan tuo noin 11,5h operaatio työn osalta, ei kovin paha sinällänsä muttei viitsis kovin usein tehdä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1135 : 14.09.2019, 22:07:37 »
Ei kuitekaa ollu väljiä ohjureita?
Mut hyvä että selvisi öljyn polttamisen syy. O0
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1136 : 14.09.2019, 23:54:42 »
Ei olleet väljistyneet. Kokeilin ennen kannen kasausta alunperin ja nuo eniten vuotaneet nyt uudestaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1137 : 17.09.2019, 21:56:38 »
Eilen otin purkuautosta laturin ja tehostimenpumpun. Tänään laitoin pumpun englantilaiseen, laturin valkeaan ja vaihdoin valkeaan öljyt. Tällä kertaa Valvoline VR1 5W-50. Jos se ois vähän notkeampaa niin tulee lisää tehoa :D Tehostimenpumppuun vaihdoin lyhennetyn jousen vanhasta.

Aukaisin englantilaisessa olleita latureita sen verran että näki mikä vaivaa. Alunperin kiinni olleessa oli liukurengas kulunut loppuun ja hiili kääntynyt syrjälleen. Toisessa oli jännitteensäätimestä katkennut ulkopuolella mutterin alle tuleva johde. Siinäkin toisen hiilen alta on liukurengas kulunut enemmän, mutta uudella jännitteensäätimellä saa toimivan vielä pariksi kesäksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1138 : 18.09.2019, 22:03:18 »
Eilen otin purkuautosta laturin ja tehostimenpumpun. Tänään laitoin pumpun englantilaiseen, laturin valkeaan ja vaihdoin valkeaan öljyt. Tällä kertaa Valvoline VR1 5W-50. Jos se ois vähän notkeampaa niin tulee lisää tehoa :D Tehostimenpumppuun vaihdoin lyhennetyn jousen vanhasta.

Aukaisin englantilaisessa olleita latureita sen verran että näki mikä vaivaa. Alunperin kiinni olleessa oli liukurengas kulunut loppuun ja hiili kääntynyt syrjälleen. Toisessa oli jännitteensäätimestä katkennut ulkopuolella mutterin alle tuleva johde. Siinäkin toisen hiilen alta on liukurengas kulunut enemmän, mutta uudella jännitteensäätimellä saa toimivan vielä pariksi kesäksi.

Mitäs toi tarkottaa käytännössä ja miten vaikuttaa?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1139 : 18.09.2019, 22:21:44 »
Mitäs toi tarkottaa käytännössä ja miten vaikuttaa?

Otin englantilaisen tehostimenpumppua vähän syrjään, purin paineventtiilin osat pöydälle ja lyhensin jousta noin 2,8mm. Noin 1,6mm lyhennyksen jälkeen muutos ei ollut enää niin suuri, mutta nyt pääsi sentään eroon täysin ylitehostetusta ohjauksesta.

Teipinpalan alla tulppa:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja osat:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Alentaa tehostimen tuottamaa painetta ja siten myös tehostuksen määrää.

 

Kulkukoira  Proturbo