Carcom Oy  Ateho

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 604358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Maanantaina vaihdoin D5 alle valkean talvi-Hydrat ja vaihdoin jarrunesteet kun en sitä ollut vielä tehnyt. Jarrupääsylinteristä on kesinyt maalit pois koska säiliön tiivisteet on hikoilleet. Sen voisi melkein putsata, maalata ja vaihtaa siistimmän säiliön tiivisteineen. Laitoin etuvakaajan paikalleen ja nyt on tehtävä pieni muutos vesiletkuun. Tein lämmönvaihtimen liitäntöihin vain vakaajan ali letkulenkin ja 960 vakaaja kulkee niin paljon alempana, että nyt letku on kiinni vakaajassa.

Vakio pesurinsäiliö jalkoineen mahtui vasemman iskaritornin juureen. Ei se siinä kovin esteettisen näköinen ole, mutta on kuitenkin. Koska tehostettu hammastanko ei ole vielä kiinni, laitoin rikkinäisen tehostimenpumpun kiinni jotta saa lataamaan. Ajelin muutaman ringin hallin ympäri ja muutenhan tuo toimii, mutta sisällä jymisee jonkin verran.

Eilen illalla homma jatkui pääosin sähköjen parissa. Suojasin konehuoneessa olevat irtojohdot, vedin takaluukkuun uuden johdon jarru- ja kilvenvaloille, suuntailin ajovaloja(kyllä niistä jonkinlainen kuvio tulee ainakin seinään), hieroin moottorinkoppaa paikalleen ja muuta pientä.

Katsastusajankin menin jo varaamaan, tekemistä riittää ennen sitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen illalla puuhailu jatkui taas paikkojen siistimisellä ja pikku asennuksilla. Vianhakuakin joutui suorittamaan, koska oikeanpuolen parkkien sulake paloi. Syypäänä oli mittarivalot ja sieltä ois löydettävä aiheuttaja. Lainasin Englantilaisen konehuoneen roiskesuojan, koska muutakaan ei ollut nyt tarjolla. Tulin siihen tulokseen, ettei kone välttämättä tarvitse sivutukea. Sen verran tukevan oloisesti istuu kumien päällä. Otin ylätuen pois jolloin johtojen linjauksen koneesta sähkökeskukselle sai paremmaksi. Laitoin moottorikopan paikalleen ja nythän se näyttää jo konehuoneelta. Sähkökeskus tarvitsee edelleen jalustan.




Klikkaamalla/painamalla saa kuvat isommaksi.

Aiemmin testasin väheneekö jyminä nostamalla konetta etusumpusta, mutta eipä sillä ollut mitään merkitystä. Onko sitten laatikontukikumi liian jäykkä vai välittyykö värinä keppitelinettä ja imu- sekä oikeanpuolen ahtoputkea pitkin jää testattavaksi. Turbolta välijäähylle menevässä ahtolinjassa ei ole kummoista joustoa kummassakaan päässä, varsinkaan koska välijäähyn päähän tuli spiraalivahvisteinen letku jonka voisi vaihtaa joustavampaan. Ilmanputsarissakaan ei ole kumivaimennusta pohjassa kuten alunperin ja samalla tavalla keppitelineestä puuttuu vaimenninkumi laatikon päästä.

Aamulla ajelin töihin mukavan viileässä -24 kelissä ja pääsi toteamaan ettei lämmöt nouse juurikaan. Muuten ei ollut ongelmia, mitä nyt 3.73 perävälitys on turhan tiheä. Voisi lisätä lukonkin kunhan välityksen vaihtaa. Päivällä kävin näyttämässä konttorilla ja nyt on muutokset otteessa V:> Päästöt oli mittauksessa hyvin linjassaan, ensimmäinen polkaisu 0,18 ja toinen 0,07 vaikka kone olikin alilämpöinen. Otteeseen merkitty omamassa kasvoi 60kg alkuperäisestä, johon osansa tekee isommat pyörät ja 5-10kg ekstrakampetta. Ei kovin suurta eroa B200F ja M45 yhdistelmään ja siltä se näyttikin vakiojousilla. Jousituksesta puheenollen iskarit on vähän turhankin napakat. Voisi vaihtaa taakse jotain pehmeämpää jotta olisi parempi pitokin ::)

Ennen leimaa laitoin pahvin syylärin eteen ilman selvää muutosta lämpöihin. Konttorilta lähdön jälkeen nousi vähän. Sää lauhtui koko ajan ja töistä lähtiessä nostikin lämmöt normaaliin eli termaria vaihtoon. Ajovaloja pääsi testaamaan myös. Kyllä niillä näkee, mutta valon jakautuminen on sitä mikä olikin epäilys eli epätasainen. Varsinkin pitkillä tulee selvästi kirkkaampia ja tummempia alueita. Aurauksen tiirailin eilen illalla silmävaraisesti ja osui vissiin suht lähelle, koska ei hakenut polanteisellakaan tiellä. Mutta onhan sekin tarkastettava.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2022, 17:28:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Siisti konehuone tuli O0

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Siistin näköinen  8) Onnea leimasta.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Paljon paremmalta se näyttää kuin mitä epäilin :D

Melumittauksen tulos oli 84 desibeliä vaikka on 3" läpivirtaavat pöntöt. Kaamea meteli :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
cc57:n varastoista löytyi Jeepin ahtoletku josta sain pätkittyä D5:een pidemmät ja joustavammat ahtoletkut välijäähyn molemmille puolille. Jyminän suhteen on oikeastaan testaamatta enää laatikontukikumin vaihtaminen löysempään. Kojelaudan valojen aiheuttama sulakkeen palaminen johtui irralleen jätetyistä keskikonsolin lampunkannoista. Yksikään ei ollut paikallaan vaan nojaili minne nojaili. Laitoin samalla uudet polttimot ja se osasto on kunnossa. Mittaristoonkin tarvitsee uudet.

Tehostettua hammastankoa odotellessa(ostoa lähinnä) tuumasin vaihtaa viallisen tehostimenpumpun turhaan pyörimästä ja hommasin toisen kompuran tilalle tulevan ohjainrullan. Tein lastasta kiinnikkeen ja arviolta 1825 hihna oli juuri oikean pituinen.

Kone pelaa muuten, mutta uudempi korkeapainepumppu taitaa olla isompituottoinen(?) ja antaa liian korkean railipaineen tälle vanhemmalle moottorinohjaukselle ja reilummin kiihdyttäessä menee sen takia vikatilaan. Meinasin käyttää joka tapauksessa ohjelmoinnissa ylimääräisten vikakoodien poistossa, josko painetta tai raja-arvoja sais ruuvattua samalla kohilleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Uusin D5:n mittarivalot sekä vaihtelin perus tarviketakaiskarit ja nyt perä käyttäytyy mukavammin. Maantielenkillä kulutus oli 7,8l/100km. Onhan se korkea tällaiselle koneelle maltillisilla ajonopeuksilla, mutta kone pyörii ajossa noin 700rpm normaalia korkeammilla kierroksilla. 110km/h nopeudessa noin 2900rpm :buck2: Osansa tekee mahdollisesti koko ajan pikkaisen liian korkea railipainekin.

Jostain syystä nokan etustefa oli lähtenyt paikaltaan varmaankin juuri ennen maantielenkkiä ja sotki sopivasti paikkoja. Liekö ollut huohotin hetkellisesti jäässä, vaikka vielä ei ole sitä tullut näissä vastaan. Voisi sille osastolle vilaista kuitenkin. Vaihdoin uuden stefan ja se on kestänyt paikallaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen otin D5:stä ovipaneelit pois ja voitelin kaikki lukkomekanismit. Vähän tarkasteluita ympäriinsä ja vaihdoin alle 15" pellit. Tyrkkäsin niihin vanhoissa vanteissa olleet pillerit ja vähän kärsineet 164:n kehät. Näyttää suht hyvin istuvalta setiltä töidenkin jälkeen kuvattuna.




Yksi syy pyörien vaihtoon oli se, että etuiskarit on todella kovat ja kyyti on turhan pomppuista. Auttoivat vähän, mutta kun iskari ei jousta oikein mitään, niin pitäisi olla aikamoinen kumipallo renkaana ennen kuin ajomukavuus on edes samalla tasolla Englantilaisen kanssa ja siinä on sentään kunnolla jäykät jouset :D Eli etuiskarien vaihto on lähitulevaisuudessa tiedossa jotta tällä viitsii ajaa varsinkaan polanteisella tiellä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 perävälitys häiritsi niin paljon, että tiistaina irrotin Englantilaisen akselin pääpiirteittäin ja eilen hilasin sen alta pois.


Tänään otin D5 akselin irti, vaihdoin vetarit ja jarrukilvet ristiin ja niputtelin paikalleen.


Onpa paljon mukavampi ajaa kun moottorin kierrokset on noin 300rpm alempana. Vaikka saishan ne olla vieläkin alempana.

Englantilaiseen voisi kokeilla 3.54 välitystä ja sen kaveriksi laittaa hyllyssä pari vuotta odottaneen uuden Truetracin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Eli mikäs välitys D5:n kaveriksi meni?

Mulla on TDI + 722.6 perässä (vitosen välitys 0.83) 3.15 -perä, ja siltikin tuntuu, että hyvin vois olla mersumainen kakkosella alkava perä.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
3.31 meni. 3.15 tiputtais noin 150rpm, mutta eihän sekään ole vielä sama kuin V70:ssä. 3.31 välityksellä kierrokset tippuis samaa luokkaa myös vaikka 205/60/16 kumeilla, mutta onhan ne pikkaisen ison näköiset.

Viikonlopulla tuli vajaa 500km ajoa D5:llä ja kulutushan vaikuttaa jo ihan kohtuulliselta. Sain laskeskeltua tulokseksi noin 6l/100km. Pääosin 80-90km/h ja jonkin verran satasen alueella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Nyt on D5 ohjelmaa päivitetty ja voi tarjota reilummin kaasua ilman vikatilaa :) Kyllähän tuo aika herkästi kulkee, mutta harvempi perävälitys ei haittaisi yhtään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Nyt on D5 ohjelmaa päivitetty ja voi tarjota reilummin kaasua ilman vikatilaa :) Kyllähän tuo aika herkästi kulkee, mutta harvempi perävälitys ei haittaisi yhtään.

1030 ja siihen kai löytyy helpommin harvoja välityksiä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
3.07 tarjoaa Bakaxeldelar 1030. Enkä muista sen harvempaa nähneeni aiemmin. Ja hintakin on noin 160e korkeampi kuin niiden myymällä 3.15 välityksellä. Tarvikkeita molemmat joten jotain vonkunaa on odotettavissa. Tuli kumminkin tilattua 3.15 välitykset Tarmo_L:n kanssa. Sen jälkeen laitettava pykälän isompaa kumia jos haluaa kierroksia vielä alemmas, mutta eiköhän se riitä kumminkin näille nopeuksille.

Ajovalot on heijastimien takia aika heikot joten ens talveksi edessä on alkuperäisten vaihto. Sitä odotellessa laitoin maskin taakse ledipötköparin ja nyt sentään pitkillä näkee jotain :D

Termarin menin vaihtamaan myös. Lämpöä tulee paremmin ja nopeammin kuin ennen, mutta silti mittarin perusteella nousu on hidasta. En ole testerin kanssa ajellut miten hidasta nousu on oikeasti, mutta mieleen tulee josko lämmönvaihtimen tilalla oleva letku antaakin nesteen kiertää turhan vapaasti. Kokeiltava tökätä se tukkoon.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2023, 12:48:48 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Muuttuipa D5 viimeinkin mukavaksi ajaa kun vaihdoin eteen Bilsteinien tilalle perusiskarit. Niiden kaveriksi laitoin Englantilaisen vanhat uniball-yläpäät. Enää ei tunnu siltä, että penkki on se mikä joustaa :D "Jännä" miten keulassa on paljon enemmän pitoa. Ei toki tuommonen ratajäykkä voikaan olla kovin mukava kun lokasuojasta painelemalla periksi antaa lähinnä rengas. Ehkä ne säilöö hyllyyn tai sitten voisi hukata pois.

Parin viikon odottelun jälkeen Scangauge2 saapui ja nyt pääsee katselemaan ajon aikana tietoja. Perän vaihdon jälkeen en katsonut testerillä kierroksia vaan laskin välityslaskurilla. Renkaan halkaisijassa tainnut tulla heittoa, koska nyt noin 2540rpm on 110km/h. Eli menee noin 400-450rpm matalammilla kierroksilla kuin vanhalla perällä, eikä 300rpm.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2023, 11:03:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho