Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tuce - 30.05.2015, 12:09:02

Otsikko: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 30.05.2015, 12:09:02
Iski näytölle tuollasen vikailmoituksen ja ei suostunut ottamaan kunnolla kierroksia. V50 1.6d 2010 ajettu 110tkm. Olin ajanut muutaman kilometrin ja sitten auto seisoi tunnin verran ja lähdin ajamaan, pääsin kotiin muutaman kilometrin ja käynnistin uudelleen, niin vika hävisi. Onko tämä joku normaali ilmoitus vai mikä merkki? Mikä polttoaineensuodattimen huoltoväli on vai onko niissä ongelmia?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: maza88 - 31.05.2015, 12:03:13
Jospa vikakoodit kattos...?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 31.05.2015, 14:59:56
Niinhän nuo voisi katsoa. Vaan kun ei ole lukijaa...
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: maza88 - 31.05.2015, 16:31:52
On nimittäin mahdollisuuksia aikas paljon tilaa jostain bluethoot lukia.. Käy suoraan älypuhelimeen.. Itte tilasin e-villestä ja tarkistin et löytyy suomen varastosta..
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 31.05.2015, 19:20:41
Ahaa, no selvitänpäs tuon! Ei oo herjannu enää tuon jälkeen. Mikä tuon polttoaineensuodattimen vaihtoväli on? Löytyykö huolto-ohjelma jostakin?

Käykö tämä ja tuleeko mukana android softa vai maksaako sekin?
www.e-ville.com/fi/3126-suomi-varasto/13969-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija.html (http://www.e-ville.com/fi/3126-suomi-varasto/13969-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija.html)
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: maza88 - 31.05.2015, 20:31:53
Olikohan putsarin vaihto 60tkm välein mut oma teki niin et täys kaasu kiihdytykses joko sammu tai sit tiputti tehot pois.. Ja ittellä juurikin tuo ja siihen latasin torque ohjelman makso muutaman euron ja ittellä ainenki pelannu hyvin..
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 04.06.2015, 21:24:39
Sain nyt tuon obd-lukijan ja ilmaisella torque ohjelmalla ei ainakaan löytynyt historiasta vikakoodeja. Olisiko tuo herjaus joka tuli, kuulunut jäädä historiaan vai eikö tuo torque osaa sitä lukea? Vai voiko luennan tehdä väärin?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 09.06.2015, 20:19:01
Jahas. Ei tuo ilmaisversio näyttänyt koodeja oikein. Maksullisella versiolla löysin kaksi vikaa.

Maininta current fault punaisella logolla molemmissa.  P1402 eri vaihtoehtoja eri merkeille, en tiedä mikä volvon koodi tämä olisi ja P0089 suction control valve stuck.

Mitä nämö tarkoittaa käytännössä, kun nyt auto toimii normaalisti?  Voinko nollata vai vaatiiko lisätutkimuksia?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: maza88 - 09.06.2015, 20:24:58
Nollaa ja jos ilmenee jotain outoa niin sit kattoo koodit...
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: VäLKKy - 10.06.2015, 08:33:53
Tuossa pari topiccia missä käsitelty yo. vikakoodeja. :)

P1402 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49240.msg855657#msg855657

P0089 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48908.msg874678#msg874678
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 10.06.2015, 09:32:44
Kiitosta näistä.
Ilmeisesti tuo p0089 on rail paineensäädin, toinen on vähän epäselvä.
Eikö tuo lukija pysty kertomaan, koska nuo viat on tullut? Voiko olla että toinen tai molemmat olleet tuolla pidempään?
Pitänee nollata sitten nuo vaan. Onko joku virallinen lista v50 vikakoodeista olemassa netissä?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: VäLKKy - 10.06.2015, 10:12:28
Onko joku virallinen lista v50 vikakoodeista olemassa netissä?

Ei virallista mutta http://forums.swedespeed.com/showthread.php?123542-VOLVO-P2-Diagnostic-Fault-Codes-%28Multi-Part-Post%29&
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 10.06.2015, 18:30:57
Okei, hieno juttu!

Tutkaillaa tilannetta, nyt ei ainakaan uudestaan syttynyt.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 12.06.2015, 09:09:33
Tänään jätti volvo tielle saman vian vuoksi?! Lähdin kylmällä koneella kiihdyttämäön ramppiin ja löi moottorin suorituskyky alhainen herjauksen ja ei enää vastannut kaasuun. Auto sivuun ja turhia startti yrityksisä kymmenkunta. Sitten lukija kiinni P0089 oli syttynyt. En nollannut, mutta auto hetken oli rauhassa ja sitten lähti kuitenkin käyntiin.

Mikä vika tuo nyt on?  Kyl harmittaa...
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ayrton - 12.06.2015, 10:44:37
Joko vaihdoit pa-suodattimen? Siitä aloittaisin... Vinkkiä vaihtoon jos vaihdat itse https://youtu.be/gKWCNjvELk8
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 12.06.2015, 10:49:13
Ajattelin itse tuota samaa, kun se on huolto-ohjelmassa muutenkin. Mietin vain että onko tuolle vikakoodille suoraan, joku anturi. Mutta ei taida olla kun ei lue sensor perässä. Eli voinee johtua vaikka pa suodattimestakin... Joku mainitsi rail anturin takertelun, tuolla toisessa topicissa,mutta sille olisi omiakin ilmoituksia..
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: VäLKKy - 12.06.2015, 10:55:09
Ajattelin itse tuota samaa, kun se on huolto-ohjelmassa muutenkin. Mietin vain että onko tuolle vikakoodille suoraan, joku anturi. Mutta ei taida olla kun ei lue sensor perässä. Eli voinee johtua vaikka pa suodattimestakin... Joku mainitsi rail anturin takertelun, tuolla toisessa topicissa,mutta sille olisi omiakin ilmoituksia..

Onko hajua koska pa-suodatin on vaihdettu viimeksi?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 12.06.2015, 14:39:15
Epäilen että huolto-ohjelman mukaan. Eli auto on 2010 ja ajettu 113tkm. Eli useampi vuosi ja 60 tkm sitten
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: VäLKKy - 12.06.2015, 14:47:50
Epäilen että huolto-ohjelman mukaan. Eli auto on 2010 ja ajettu 113tkm. Eli useampi vuosi ja 60 tkm sitten

Eli paljon mahdollista että vika löytyy siitä... :)
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tuce - 13.06.2015, 09:58:00
Pa suodin vaihdettu ja koodit taas kuitattu. Nyt taas toistaiseksi toimii, tarkkaillaan. Vedän vielä stp ultra tehopuhdistajan polttoaineen sekaan, niin josko tuokin jotain tekisi...
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 13.10.2015, 15:47:44
V50 T5: Täällä tuli kans samanlainen vikailmotus kesken ajon, " Moot.alhainen suorituskyky ". Auto ei reagoinut millään tavalla kaasuun. Ei muutakun auto tiensivuun ja uudelleenkäynnistys.

Pa suodin varmaan pitää sit vaihtaa.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 02.11.2015, 15:32:33
Eli kävin sillon Volvon huollossa kuittaamassa tuon vian. Ei vaihdettu polttoainesuodatinta, vaan sanottiin, että seuraile tilannetta.

No tänään tuli tuo ilmoitus uudestaan. Mulla oli vakionopeudensäädin päällä (samoin kuin ekalla kerralla) ja vauhtia hiukan yli 80km/h. Ei varmaan sattumaa ole?

Edit:
Vikakoodi ekalla kerralla oli ECM-9800
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 03.11.2015, 01:27:02
vikailmotus

Kolme tuhatta euroa maksaa, jos syttyy keltainen varoitusvalo. :o 
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 03.11.2015, 06:04:47
Kolme tuhatta euroa? Selitätkö vähän tarkemmin, mistä tuon sait.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 03.11.2015, 09:27:23
Kolme tuhatta euroa? Selitätkö vähän tarkemmin, mistä tuon sait.

Tuo koodi on ecun sisäisen laskentapiirin toimintavirhe eli joko ecu on rikki ~2000€ siniseltä tai ecussa on virityssofta mikä on perseestä.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 03.11.2015, 11:16:57
Tuo koodi on ecun sisäisen laskentapiirin toimintavirhe eli joko ecu on rikki ~2000€ siniseltä tai ecussa on virityssofta mikä on perseestä.

Noniin, eipä kuulosta ollenkaan hyvältä..

Voikos tuota virityssofta mahdollisuutta mitenkään tarkistaa?  Siis mikäli tuossa nyt edes on mitään virisoftaa.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 03.11.2015, 11:43:30
Noniin, eipä kuulosta ollenkaan hyvältä..

Voikos tuota virityssofta mahdollisuutta mitenkään tarkistaa?  Siis mikäli tuossa nyt edes on mitään virisoftaa.

Kyllä sen pystyy tarkastamaan. Minkä vuotinen tuo autosi on? Siinä olevan ecun todennäköisesti pystyy kloonaamaan eli purkaamosta ecu 200-300€.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 03.11.2015, 13:48:33
Kyllä sen pystyy tarkastamaan. Minkä vuotinen tuo autosi on? Siinä olevan ecun todennäköisesti pystyy kloonaamaan eli purkaamosta ecu 200-300€.

2004 puolella rekisteröity mutta 2005 se on.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 03.11.2015, 16:30:42
2004 puolella rekisteröity mutta 2005 se on.

Kloonaus onnistuu jos siihen vaihtoehtoon vian haku johtaa.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 03.11.2015, 18:24:47
Kloonaus onnistuu jos siihen vaihtoehtoon vian haku johtaa.

Jos se virisofta on huono, niin pystyykö sen "päälle" uuden virisoftan ajaa? Ja jos voi, niin korjaako se tuota onglemaa?

Muuten sit varmaa joutuu ecun ostamaan purkaamosta ja kloonaa sitten minun ecun tuohon "uuteen" (jos ymmräsin oikein).
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 03.11.2015, 20:24:02
Jos se virisofta on huono, niin pystyykö sen "päälle" uuden virisoftan ajaa? Ja jos voi, niin korjaako se tuota onglemaa?

Muuten sit varmaa joutuu ecun ostamaan purkaamosta ja kloonaa sitten minun ecun tuohon "uuteen" (jos ymmräsin oikein).

Kyllä päälle pystyy uuden laittaan ja jos ei auta niin hakee ecun purkaamolta ja törkkää vanhan ecun tiedot siihen.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 03.11.2015, 20:49:18
Kyllä päälle pystyy uuden laittaan ja jos ei auta niin hakee ecun purkaamolta ja törkkää vanhan ecun tiedot siihen.

Okei, tämä selvä.

Tietysti tuossa uuden virisoftan asentamisessa tuohon nykyiseen ecuun on riski. Sitten jos ei autakaan, niin rahat meni savuna ilmaan.. Kun mulla on muutenkin ollu mielessä, että jos virisoftaa jossain vaiheessa tuohon autoon.

No tää nyt ei ole just tämän hetken ongelma, mutta jossain vaiheessa sitten..
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 03.11.2015, 21:47:00
Okei, tämä selvä.

Tietysti tuossa uuden virisoftan asentamisessa tuohon nykyiseen ecuun on riski. Sitten jos ei autakaan, niin rahat meni savuna ilmaan.. Kun mulla on muutenkin ollu mielessä, että jos virisoftaa jossain vaiheessa tuohon autoon.

No tää nyt ei ole just tämän hetken ongelma, mutta jossain vaiheessa sitten..

Ei se tsekkaus softan hintaa maksa, vaivan palkkaa jos saa niin hyvä  :)
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 03.11.2015, 22:05:16
Ei se tsekkaus softan hintaa maksa, vaivan palkkaa jos saa niin hyvä  :)

Heh, aivan joo  :) Missäs ton mahdollisen virisoftan 'kunnon' voi tarkistaa? Turbotec yms. muut 'softapajat'?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: paku97 - 04.11.2015, 08:12:42
Optimoiautosi Tre. :hello:
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 04.11.2015, 08:15:57
Optimoiautosi Tre. :hello:

Juuri näin, muiden puolesta en voi puhua.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volvo86 - 08.12.2015, 19:45:10
Tsekattu ja ei ole virityssoftaa. Ja ahdotkin ' normi' softan luokkaa.

Ei ole tullut vikakoodia enää (koska en ole vakkari päällä ajellut). Pitää nyt koittaa jos sen vian sais uudestaan päälle, niin voisi tutkailla enemmän.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ju-Sa - 30.12.2015, 21:41:56
V50 1,6D, vm. 2009, 100 000 km. Huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, viimeisessä huollossa (11/2015) vaihdettiin lisäksi polttoainepumppu kun turbo putosi ajoittain pois pelistä. Varoitusteksti "moottorin suorituskyky alhainen" ilmestyi kun pakkanen kiristyi pari päivää sitten n. -11 asteeseen ja esilämmitin Eberillä. Sitä ennen ollut lauhaa koko syksy enää ollut Eberiä tarvinnut, päivittäin ajettu min. 40 km/päivä. Tyhjäkäyntikerrokset normaalin 900:n sijasta n. 1500 eikä pysy vakiona vaan seilaa 900 ja 1500 välillä myös ajon aikana. Lisäksi ilmestyi "ajonvakautus vaatii huoltoa" varoitus.

Tänään kun lämpötila pyöri nollan tuntumassa ongelma poistui: normaali tyhjäkäynti, ei varoitustekstejä, kaikki vaikutti normaalilta. Mikähän tämän aiheutti? Olikohan jonnekin kertynyt jäätä tms. joka sekoitti mitta-antureita? Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten tilanne korjaantui?

Ihmetellen, Jukka
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 31.12.2015, 08:34:51
V50 1,6D, vm. 2009, 100 000 km. Huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, viimeisessä huollossa (11/2015) vaihdettiin lisäksi polttoainepumppu kun turbo putosi ajoittain pois pelistä. Varoitusteksti "moottorin suorituskyky alhainen" ilmestyi kun pakkanen kiristyi pari päivää sitten n. -11 asteeseen ja esilämmitin Eberillä. Sitä ennen ollut lauhaa koko syksy enää ollut Eberiä tarvinnut, päivittäin ajettu min. 40 km/päivä. Tyhjäkäyntikerrokset normaalin 900:n sijasta n. 1500 eikä pysy vakiona vaan seilaa 900 ja 1500 välillä myös ajon aikana. Lisäksi ilmestyi "ajonvakautus vaatii huoltoa" varoitus.

Tänään kun lämpötila pyöri nollan tuntumassa ongelma poistui: normaali tyhjäkäynti, ei varoitustekstejä, kaikki vaikutti normaalilta. Mikähän tämän aiheutti? Olikohan jonnekin kertynyt jäätä tms. joka sekoitti mitta-antureita? Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten tilanne korjaantui?

Ihmetellen, Jukka

Vaihdoin PSA -leiristä juuri tuollaisten ihmeellisten sähkövikojen (?) takia.
Tuolloisessa 307 HDi:ssä ohjainlaitteet (?) tekivät vaikka mitä ihmeellisiä ilmoituksia ruudulle ja koko auto käyttäytyi kuin mielenvikainen.
Seuraavana päivänä ei taas mikään ei vaivannut ja sattumanvaraisesti häiriöt tulivat aina uudelleen.

Korjaamon näkemys oli asiasta että aletaan vaihtamaan osa kerrallaan uusiin kunnes vika löytyy, ja tietysti vika pitäisi olla päällä kun auton tuo tutkimuksiin.
Kertaakaan ei virka-aikana vika tullut päälle kuukauden aikana, siihen loppui minulla hermot ja auto vaihtui VAG-leiriin ja sieltä taas pois omien laatuongelmiensa (TSI ja DSG) takia.

Niin, tämä kertomus siksi että PSA-diesel tuossakin autossa on, jokin ohjainlaite/johtosarja/jokin muu kiukuttelee.

Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: puliukk0 - 31.12.2015, 09:05:29
Noissa PSA dieseleissä (volvoissa) on tullut töissä vastaan n.5kpl missä moottorin alhainen suorituskyky, joissain polttoainepaine herjaa, jotku höriny ilmaa, tai sitten vaan heikko teho ilman vikakoodeja.

Näihin kaikkiin vaihdettu pelkkä polttoainesuodatin (tuohon ilmaanhörivään koko purkki) tämä tieto tuli biliasta, niitä myydään kuin karkkia siellä.  :D
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ju-Sa - 31.12.2015, 09:30:20
Viimeisen huollon yhteydessä vaihdettiin myös polttoaineensuodatin. Vuosia sitten meillä oli vm. 2000 Golf, jossa oli Webasto. Vastaavassa tilanteessa, jossa pakkanen kiristyi ja lauhtui, huohotinputki jäätyi ja aiheutti vastaavia oireita. Auto huoltoon ja sulatus, 100 €, kiitos. Sama homma olisi hoitunut lämpimässä parkkihallissa, siis jos olisi tiennyt mistä oli kysymys. Voiko PSA-koneessa olla vastaava ongelma?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 31.12.2015, 10:47:32
Viimeisen huollon yhteydessä vaihdettiin myös polttoaineensuodatin. Vuosia sitten meillä oli vm. 2000 Golf, jossa oli Webasto. Vastaavassa tilanteessa, jossa pakkanen kiristyi ja lauhtui, huohotinputki jäätyi ja aiheutti vastaavia oireita. Auto huoltoon ja sulatus, 100 €, kiitos. Sama homma olisi hoitunut lämpimässä parkkihallissa, siis jos olisi tiennyt mistä oli kysymys. Voiko PSA-koneessa olla vastaava ongelma?

Voi.
Kannattaa kokeilla.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ju-Sa - 01.01.2016, 12:20:58
Viimeisen huollon yhteydessä vaihdettiin myös polttoaineensuodatin. Vuosia sitten meillä oli vm. 2000 Golf, jossa oli Webasto. Vastaavassa tilanteessa, jossa pakkanen kiristyi ja lauhtui, huohotinputki jäätyi ja aiheutti vastaavia oireita. Auto huoltoon ja sulatus, 100 €, kiitos. Sama homma olisi hoitunut lämpimässä parkkihallissa, siis jos olisi tiennyt mistä oli kysymys. Voiko PSA-koneessa olla vastaava ongelma?

Tämähän ei ole pelkästään dieselin ongelma, esiintyy myös bensakoneissa ja liittyy usein siihen, että lämpötila vaihtelee suhteellisen nopeasti eikä autolla ajeta em. ajankohtana, näin ainakin itselle on käynyt. Huohotinputkeen tai sen jatkeena olevaan letkuun ilmeisesti tiivistyy kosteutta lämpötilamuutoksen seurauksena ja jos autolla ei ajeta niin kosteus aiheuttaa virheilmoituksia. Jos autolla ajetaan päivittäin niin ongelmaa ei ilmene.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 01.01.2016, 14:03:45
Noissa dieseleissä on sähkölämmitin huohotinputkessa, joten lämpötilan vaihtelut eivät vaikuta sen toimintaan. Toki lämmittimen pitää olla ehjä, mutta ei tuo juuri ole ollut PSA moottoreiden ongelma. Mutta kaikki pohtiminen on tässä kohtaa turhaa ennen kuin auto käy testerissä, missä ilmoituksen aiheuttaja selviää 100% varmuudella.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 01.01.2016, 15:39:22
Ennen testerin päähän pääsemistä odotellessa voi kokeilla kaikenlaisia ilmaisia keinoja, kuten lämpimässä pitämistä/sulattamista.
Jos se ilmaiseksi voi tehdä, tai edes pienellä parkkimaksulla.

Huohottimissa taitaa olla jälkiasennettuja lämmittimiä PSA-dieseleissä ja jossakin vaiheessa ne tuli vakioksi vai muutettiinko rakennetta, en enää muista.

Mutta toimiiko systeemit, siitähän nyt oli kyse.
Lämmitetty huohotin on hyvä jos lämmitys toimii.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ju-Sa - 01.01.2016, 19:25:51
Seuraan tilannetta, maanantaina jatkuu työt ja päivittäinen ajo. Jos vikatilanne uusiutuu niin koodien lukuun ja pajalle.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ju-Sa - 02.01.2016, 21:49:38
Ajoin tänään sopivasti korjaamon ohi ja vikakoodit luettiin, tuloksena "9530 Accelerator position sensor" ja "952F Accelerator position sensor". Huoltomiehen mukaan koodit viittaavat kaasupolkimessa olevaan sensoriin, joka tunnistaa polkimen asennon. Poljin joudutaan irroittamaan kun vaihdetaan raitisilmasuodatin ja se vaihdettiin marraskuussa. Olisiko siinä yhteydessä anturi jäänyt jotenkin huonosti kiinni tms? Pariin päivään vikailmoitusta ei ole tullut, toivottavasti ei tulekaan. Soitan Volvon huoltoon ja kysyn raitisilmasuodattimen asennuksesta ja anturista, josko olisi asennettu huolimattomasti paikoilleen.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 02.01.2016, 23:21:26
Hyvä kun kävit luetuttamassa koodit, tuota ei aivan heti kukaan olisi veikannut ja nyt vika on selvillä ja ei odota kuin korjausta.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: mustoska - 10.03.2017, 12:56:03
Vulvukka valitellut jo jonkin aikaa "Moot. alahainen suorituskyky". Joksus hälytyksen jälkeen autoon iskee joku automaatti ryypyn tyyppinen päälle ja pystyn ajelemaan painamatta kaasua 4-vaihteella 80km/h. (aika jännää) Ilmestyy silloin tällöin. Pakkasella tai kosteudella ei näyttänyt olevan mitään logiikkaa tuohon vikaan.

Ensimmäisen kerran koitin polttoainesuodattimen vaihtoa. Hälytystä ei ilmaantunut vähään aikaan, mutta alkoi taas ilmestymään uudelleen. :nohnoh Nyt, kun vein auton 240tkm huoltoon, niin sieltä ilmoitetiin että hälytys johtui turbon imuvuodosta. Korjaus maksoi kaikki 30€.  :o Kirjoittelen mikäli vika ilmestyy uudelleen.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 10.03.2017, 13:25:05
Tuskin oli tuosta kiinni. Vaikka imuputken heittäisi kokonaan pellolle niin ei ECM lisää syöttöä.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: mustoska - 31.03.2017, 08:06:05
Noh, ei se tuolla korjaantunut. "Moot. alhainen suorituskyky" ilmeistyi taas. Korjaaja oli kirjoittanut tuollaiset vikakoodit:
2A10 - lämpötilanturi hiukkassuodatin -viallinen signaali
9530 kaasupolkimen anturi
952F viallinen signaali
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Taisto_30 - 03.04.2017, 13:55:12
Perjantaina autoon ilmaantui juuri tämä moottorin suoristuskyky alhainen ja saatiin kotikonstein vikakoodi P2110 Throttle Actiator control system. Eli häh? Kaasuun liittyvä? Teksti nollaantui akun navan irrottamisella ja sen jälkeen auto käy jokseenkin normaalisti, vähän tupruttaa sinistä savua. Moottorivikavalo jäi palamaan.

Vien autoa tänään jos korjaamolle asti sillä pääsen, mutta onkohan mitään kokemusta täällä mikä vika?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: volvotdi - 03.04.2017, 14:28:51
Perjantaina autoon ilmaantui juuri tämä moottorin suoristuskyky alhainen ja saatiin kotikonstein vikakoodi P2110 Throttle Actiator control system. Eli häh? Kaasuun liittyvä? Teksti nollaantui akun navan irrottamisella ja sen jälkeen auto käy jokseenkin normaalisti, vähän tupruttaa sinistä savua. Moottorivikavalo jäi palamaan.

Vien autoa tänään jos korjaamolle asti sillä pääsen, mutta onkohan mitään kokemusta täällä mikä vika?

Kaasuläppä rikkein.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: seisoppa - 23.10.2019, 12:13:57
Itselläni '11 S40 D3 automaatilla ja eilen heitti kesken ajon kaasupolkimen pois käytöstä. Olin juuri kiihdyttämässä, kun näin kävi ja sain nippa nappa nilkutettua tien sivuun ihmettelemään tilannetta. Moottorin vikavalo ei pala, mutta tekstikenttään ilmestyi "Moott. alhainen suorituskyky", "Moottorijärj. vaatii huoltoa" ja "Paikoitustutka vaatii huoltoa". Jos laitan vaihteenvalitsijalla jonkun vaihteen päälle, niin auto lähtee ajamaan itsestään, eli vähän kuin joku painaisi kuitenkin kaasua, vaikka minun painalluksiini se ei vastaa mitenkään. Ainoa, joka vähän varoitti tästä etukäteen oli se, että vakkari ei suostunut menemään päälle ollenkaan ennen hyytymistä.

Täällä on spekuloitu ja tarjottu yhtä sun toista vikaa, mutta onko joku saanut pajalla laitettua kuntoon ja tiedossa mikä oikeasti voi olla vikana?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Tolski - 15.11.2019, 11:04:18
Mulla on Volvo V50 T5 vuosimallia -05 (Automaatti) ja kilometrejä oli noin 146 000km kun se tuli ostettua viime talvena. Auto oli yleisesti ottaen todella hyvässä kunnossa. Kuitenkin kuukausi eteenpäin sain "Moottorin alhainen teho" virheviestin mittaristoon. Käytin OBD lukijaa, joka antoi virhekoodin P0101, joka näytti googlen mukaan viittaavan MAF-sensoriin (ilmamassamittari). Joillain foorumeilla mainittiin, että kannattaa ensimmäisenä vaihtaa kuitenkin ilmansuodatin joten tein sen. Ilmansuodatin näyttikin aika likaiselta, joten se oli syytäkin vaihtaa. Vikakoodi kannatta OBD-lukijalla kuitenkin nollata, koska auto tuntui todella laiskalta ja keskikulutukset nousivat noin 2-3 litralla / 100 km.

Meni noin 6-7 kuukautta, kuin sama "Moottorin alhainen teho" viesti tuli mittaristoon. OBD-lukija antoi saman virhekoodin, joten tällä kertaa ostin Autodocista uuden ilmamassasensorin noin 65-80 eurolla. Huomasin jälkeenpäin, että pelkkä sensori ilman sitä lieriöyksikkiö olisi maksanut 30-40 euroa, joten todennäköisesti sekin olisi riittänyt. Joka tapauksessa vaihto oli yksinkertainen, noin tunnin homma josta löytyy Youtubesta hyviä videoita. Tämän jälkeen resetoin jälleen OBD-lukijalla vikakoodin pois päältä.

Meni noin kuukausi kuin tuli jälleen "Moottorin alhainen teho" viesti. Tällä kertaa OBD-lukija ei antanut mitään vikakoodia. Lueskelin eri foorumeita netissä ja tulin siihen tulokseen, että vaihdan polttoainepaine anturin "Fuel pressure sensor". Tämä maksoi Autodocista noin 40 euroa. Tähänkin löytyi hyvä asennus video Youtubesta ja kesti noin 1h - 1,5h vaihtaa se kaikkine asennusvaiheineen.

Nyt olen ajellut noin 1500 km ilman mitään virheitä. Tiivistettynä uskoisin näin, että "Moottorin alhainen teho" viesti voi johtua useammastakin eri virheestä. Luulen, että minun tapauksessani oli Volvossa parikin eri vikaa. Ilmamassamittari ja tämä polttoaineenpaine anturi. Ilmamassamittari oli kuitenkin ainoa, joka antoi virhekoodin OBD-lukijaan.

Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä  :)
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: vph - 09.01.2020, 16:50:59
V50 1.6d vm08 ja ilman varoituksia "moott. alhainen suorituskyky" näyttöön. 30e kiinalainen obd- lukija kertoi että hehkutusjärjestelmän ohjaussignaali tms viallinen, myöhemmin vida kertoi että hehkujen ohjausrele rikki. Uusi rele ja hehkut tilaukseen, ja koitin eka vaihtaa relettä mutta luovutin aika pian kun rele ilmeisesti jossain etupuskurin takana piilossa? No kokeilin sitten hehkujen vaihtoa ja kiroilun kera lopulta onnistuikin, kannattaa imusarjaan menevä egr:n putki ottaa pois niin helpottaa kummasti..vika hävisi pelkällä hehkutulppien vaihdolla. 
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Maatti - 09.01.2020, 18:35:20
Vm. -08 pitäisi hehkun rele olla ihan moottoritilan sulakerasiassa. Ruskean värinen tavallisella kannalla (+joku lisäpinni) oleva kytkentärele, wetteriltä 12e. En tarkkaa ajankohtaa muista missä sijainti vaihtui, mutta -07 vuosimallin aikana se taisi olla.
Ja tosiaan kun kaikki hehkut menee pimeäksi, niin vikatila iskee päälle.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ege_ - 19.01.2023, 10:57:32
Morjesta foorumille! Piti nyt parin vuoden lukemisen ja hyvien neuvojen jälkeen rekisteröityä itsekin tänne. Nyt on parina aamuna tullut otsikon mukainen ilmoitus näyttöön. Ekalla kerralla tuli n. 40 min ajon jälkeen ja tänä aamuna heti startin jälkeen. Auto on Volvo S40 vm. -05, 1.8 bensakoneella (ei turboa). Etanolimuutos tehty asianmukaisessa firmassa.

Outoa tässä on se, että toisin kuin monella muulla, tässä meijän Volvossa ei katoa tehot mihinkään ja auto tuntuisi toimivan muutenkin ihan normaalisti. Ilmoitus lähtee pois viiksestä kuittaamalla (varmaan kumminkin joku vikakoodi jää muistiin?). Eli töihin ja sieltä kotiin olla nyt toistaiseksi päästy  :2funny:

Mistähän vika nyt johtuu? Ajattelin käyttää koodien luvussa heti kun saan ajan. Tässä automallissahan ei ole vissiin vaihdettavaa pa-suodatinta, kun sitä ollaan monesti huoltomiesten kanssa pähkäilty ja sitä ei löytynyt tankistakaan pa-pumpun uusimisen yhteydessä. Voiko kosteus jossakin letkussa/anturissa tehä tätä? Nythän on ollut tosi kosteaa ja parina päivänä ollut asteen pari pakkasella. Eilen tankkasin tankin täyteen bensaa etanolin sijaan ja ei ollut vaikutusta ilmoituksen ilmaantumiseen.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: VäLKKy - 19.01.2023, 13:14:44
Ne vikakoodit ensin, ei kannata arvailla.

Kuitenkin joku sen verran lievä vika ettei mene "limp home" modiin.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: Ege_ - 19.01.2023, 17:16:10
Ne vikakoodit ensin, ei kannata arvailla.

Kuitenkin joku sen verran lievä vika ettei mene "limp home" modiin.

Joo näin kans ajattelinkin. Tosiaan tähän mennessä on vain kahdesti tullut tuo ilmoitus eikä sitten sen jälkeen ilmaannu. Katsotaan tuleeko taas huomenna seisottamisen jälkeen. Vkloppuna sitten koodien luku!

EDIT: Tänään oli eka kerta, ettei yön yli seisottamisen jälkeen tullut ko. herjaa näyttöön :D Voisi varmaan liittyä kosteuteen väärässä paikassa, kun nyt on ollut pikku pakkanen koko päivän.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: MinäJaV40 - 25.06.2023, 07:31:26
Mulla on Volvo V50 T5 vuosimallia -05 (Automaatti) ja kilometrejä oli noin 146 000km kun se tuli ostettua viime talvena. Auto oli yleisesti ottaen todella hyvässä kunnossa. Kuitenkin kuukausi eteenpäin sain "Moottorin alhainen teho" virheviestin mittaristoon. Käytin OBD lukijaa, joka antoi virhekoodin P0101, joka näytti googlen mukaan viittaavan MAF-sensoriin (ilmamassamittari). Joillain foorumeilla mainittiin, että kannattaa ensimmäisenä vaihtaa kuitenkin ilmansuodatin joten tein sen. Ilmansuodatin näyttikin aika likaiselta, joten se oli syytäkin vaihtaa. Vikakoodi kannatta OBD-lukijalla kuitenkin nollata, koska auto tuntui todella laiskalta ja keskikulutukset nousivat noin 2-3 litralla / 100 km.

Meni noin 6-7 kuukautta, kuin sama "Moottorin alhainen teho" viesti tuli mittaristoon. OBD-lukija antoi saman virhekoodin, joten tällä kertaa ostin Autodocista uuden ilmamassasensorin noin 65-80 eurolla. Huomasin jälkeenpäin, että pelkkä sensori ilman sitä lieriöyksikkiö olisi maksanut 30-40 euroa, joten todennäköisesti sekin olisi riittänyt. Joka tapauksessa vaihto oli yksinkertainen, noin tunnin homma josta löytyy Youtubesta hyviä videoita. Tämän jälkeen resetoin jälleen OBD-lukijalla vikakoodin pois päältä.

Meni noin kuukausi kuin tuli jälleen "Moottorin alhainen teho" viesti. Tällä kertaa OBD-lukija ei antanut mitään vikakoodia. Lueskelin eri foorumeita netissä ja tulin siihen tulokseen, että vaihdan polttoainepaine anturin "Fuel pressure sensor". Tämä maksoi Autodocista noin 40 euroa. Tähänkin löytyi hyvä asennus video Youtubesta ja kesti noin 1h - 1,5h vaihtaa se kaikkine asennusvaiheineen.

Nyt olen ajellut noin 1500 km ilman mitään virheitä. Tiivistettynä uskoisin näin, että "Moottorin alhainen teho" viesti voi johtua useammastakin eri virheestä. Luulen, että minun tapauksessani oli Volvossa parikin eri vikaa. Ilmamassamittari ja tämä polttoaineenpaine anturi. Ilmamassamittari oli kuitenkin ainoa, joka antoi virhekoodin OBD-lukijaan.

Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä  :)

Olihan tästä - tavallaan! Täälläkin V50 T5 -05 autom. Kilometrejä reilun 240 tkm.

Vaihdoin polttoainepaineanturin, enkä sitten tiedä mikä meni pieleen, mutta nyt moottorin vikavalo  (tai siis pakokaasun puhdistusjärjestelmä?) vilkuttaa 8 kertaa ennen käynnistystä. Kaikki tuntuisi olevan kuitenkin paremmin: on muka vähän ehtivämpi, kuluttaakin muka vähemmän eikä auto enää valittele moottorin alhaista suorituskykyä. Kilometrejä on anturin vaihdon jälkeen tullut kyllä vasta pari sataa, että ehtiihän tuo vielä tulla - etenkin nyt kun sen on sanonut julkisesti, niin eiköhän se tule heti seuraavalla kerralla.

Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea. Onko niitä odotellessa mitään ideaa mikä tässä voisi olla..? Anturi vaihdettiin, akkua käytettiin irti.

Löytyykö noista valon vilkutuksista ja vilkutusten määrästä jotain selitystä jostain?
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: -Slimex- - 06.12.2023, 22:22:06
Jaahas, T5 Lolvoon iski tämä sama huomautus "Moot.alh..." jne. Jo pidempään ihmetellyt yhtäkkisiä kierroksentippumisia, mutta selvishän tuo sitten viimeinkin.
Vein auton huoltoon ja katsastukseen, kun auto piti kovaa ääntä varsinkin oikealle kääntäessä. Syyksi paljastui etuiskarit ja se iso moottorituki, tai sen kumin väsyminen (oisko oikeelta puolelta, semmonen darth vaderin ratin näkönen laitos). Samalla tehtiin määräaikaishuolto ja katsastus, jossa vaihdettiin mm. pa-suodatin. Koko hoito 1050€.
Toivoin että nykiminen ja katkominen olisi loppunut mutta ei, tarvittiin sittenkin sitä jo aikaisemmin Biltemasta ostamaani ilma-anturien puhdistusainetta (CRC-merkkistä). Ongelmana vaan on tuo turboputken ja ilmanputsarin pervo suhde joustoputkella. On vaan pirun kettumainen irrotella sitä MAF-anturia, jos ei se turbonletkukaan oikein taivu mihinkään. Helpoin tapa putsata ko. anturi on:
1) ota ihan ekana piuha irti MAFfista ettet riko sitä, se klipsu on kettumaisesti juurikin siellä mihin et näe... paina sitä piuhapuolen päästä
2) löysää kunnolla molemmat putkenkiristimet lyhyestä joustoputkesta MAFfin ja turboputken välistä, se on muotoputki muotoon tehtyjen putkien suiden väliin, joten tarviit vähän talttapäistä ruuvaria avittamaan
3) kun saat sen jousto/haitariputken pois, voit joko tässä vaiheessa ottaa koko anturitynnyrin pois (2xTORX) tai tuutata siihen anturiin puoli purkkia sitä puhdistusainetta
4) puhdistuksen jälkeen odota 1+ tuntia, jotta aine haihtuu (tunti+ toimii pakkasessakin)
5) kokoa takasin
6) resetoi virhekoodit suoraan, jos ei anna vikakoodeja... muuten jää vajaatehotilaan (viesteissä edelleen sama "Moot. alh. suorituskyky" ilmotus, vaikka puhdistaisi ja/tai ei löydy vikakoodeja)
 - Halpa bluetooth-OBD2 riittää tähän

Semmosta, toivottavasti jotain autto. Auto on siis -05 V50 T5 AWD Aut.
Otsikko: Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
Kirjoitti: laatikkovika - 07.12.2023, 23:33:50
Mistä ne löysi vaihdettavan polttoainesuodattimen kyseisestä ajoneuvosta siellä huollossa.
Sua on rahastettu tyhjästä tai muuten vaan valehdeltu.

Siinä kun ei sellaista suodatinta ole.