Futurez  Kulkukoira

Moot. Alhainen suorituskyky?

  • 62 Vastauksia
  • 41253 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MinäJaV40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
« Vastaus #60 : 25.06.2023, 07:31:26 »
Mulla on Volvo V50 T5 vuosimallia -05 (Automaatti) ja kilometrejä oli noin 146 000km kun se tuli ostettua viime talvena. Auto oli yleisesti ottaen todella hyvässä kunnossa. Kuitenkin kuukausi eteenpäin sain "Moottorin alhainen teho" virheviestin mittaristoon. Käytin OBD lukijaa, joka antoi virhekoodin P0101, joka näytti googlen mukaan viittaavan MAF-sensoriin (ilmamassamittari). Joillain foorumeilla mainittiin, että kannattaa ensimmäisenä vaihtaa kuitenkin ilmansuodatin joten tein sen. Ilmansuodatin näyttikin aika likaiselta, joten se oli syytäkin vaihtaa. Vikakoodi kannatta OBD-lukijalla kuitenkin nollata, koska auto tuntui todella laiskalta ja keskikulutukset nousivat noin 2-3 litralla / 100 km.

Meni noin 6-7 kuukautta, kuin sama "Moottorin alhainen teho" viesti tuli mittaristoon. OBD-lukija antoi saman virhekoodin, joten tällä kertaa ostin Autodocista uuden ilmamassasensorin noin 65-80 eurolla. Huomasin jälkeenpäin, että pelkkä sensori ilman sitä lieriöyksikkiö olisi maksanut 30-40 euroa, joten todennäköisesti sekin olisi riittänyt. Joka tapauksessa vaihto oli yksinkertainen, noin tunnin homma josta löytyy Youtubesta hyviä videoita. Tämän jälkeen resetoin jälleen OBD-lukijalla vikakoodin pois päältä.

Meni noin kuukausi kuin tuli jälleen "Moottorin alhainen teho" viesti. Tällä kertaa OBD-lukija ei antanut mitään vikakoodia. Lueskelin eri foorumeita netissä ja tulin siihen tulokseen, että vaihdan polttoainepaine anturin "Fuel pressure sensor". Tämä maksoi Autodocista noin 40 euroa. Tähänkin löytyi hyvä asennus video Youtubesta ja kesti noin 1h - 1,5h vaihtaa se kaikkine asennusvaiheineen.

Nyt olen ajellut noin 1500 km ilman mitään virheitä. Tiivistettynä uskoisin näin, että "Moottorin alhainen teho" viesti voi johtua useammastakin eri virheestä. Luulen, että minun tapauksessani oli Volvossa parikin eri vikaa. Ilmamassamittari ja tämä polttoaineenpaine anturi. Ilmamassamittari oli kuitenkin ainoa, joka antoi virhekoodin OBD-lukijaan.

Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä  :)

Olihan tästä - tavallaan! Täälläkin V50 T5 -05 autom. Kilometrejä reilun 240 tkm.

Vaihdoin polttoainepaineanturin, enkä sitten tiedä mikä meni pieleen, mutta nyt moottorin vikavalo  (tai siis pakokaasun puhdistusjärjestelmä?) vilkuttaa 8 kertaa ennen käynnistystä. Kaikki tuntuisi olevan kuitenkin paremmin: on muka vähän ehtivämpi, kuluttaakin muka vähemmän eikä auto enää valittele moottorin alhaista suorituskykyä. Kilometrejä on anturin vaihdon jälkeen tullut kyllä vasta pari sataa, että ehtiihän tuo vielä tulla - etenkin nyt kun sen on sanonut julkisesti, niin eiköhän se tule heti seuraavalla kerralla.

Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea. Onko niitä odotellessa mitään ideaa mikä tässä voisi olla..? Anturi vaihdettiin, akkua käytettiin irti.

Löytyykö noista valon vilkutuksista ja vilkutusten määrästä jotain selitystä jostain?

Poissa -Slimex-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
« Vastaus #61 : 06.12.2023, 22:22:06 »
Jaahas, T5 Lolvoon iski tämä sama huomautus "Moot.alh..." jne. Jo pidempään ihmetellyt yhtäkkisiä kierroksentippumisia, mutta selvishän tuo sitten viimeinkin.
Vein auton huoltoon ja katsastukseen, kun auto piti kovaa ääntä varsinkin oikealle kääntäessä. Syyksi paljastui etuiskarit ja se iso moottorituki, tai sen kumin väsyminen (oisko oikeelta puolelta, semmonen darth vaderin ratin näkönen laitos). Samalla tehtiin määräaikaishuolto ja katsastus, jossa vaihdettiin mm. pa-suodatin. Koko hoito 1050€.
Toivoin että nykiminen ja katkominen olisi loppunut mutta ei, tarvittiin sittenkin sitä jo aikaisemmin Biltemasta ostamaani ilma-anturien puhdistusainetta (CRC-merkkistä). Ongelmana vaan on tuo turboputken ja ilmanputsarin pervo suhde joustoputkella. On vaan pirun kettumainen irrotella sitä MAF-anturia, jos ei se turbonletkukaan oikein taivu mihinkään. Helpoin tapa putsata ko. anturi on:
1) ota ihan ekana piuha irti MAFfista ettet riko sitä, se klipsu on kettumaisesti juurikin siellä mihin et näe... paina sitä piuhapuolen päästä
2) löysää kunnolla molemmat putkenkiristimet lyhyestä joustoputkesta MAFfin ja turboputken välistä, se on muotoputki muotoon tehtyjen putkien suiden väliin, joten tarviit vähän talttapäistä ruuvaria avittamaan
3) kun saat sen jousto/haitariputken pois, voit joko tässä vaiheessa ottaa koko anturitynnyrin pois (2xTORX) tai tuutata siihen anturiin puoli purkkia sitä puhdistusainetta
4) puhdistuksen jälkeen odota 1+ tuntia, jotta aine haihtuu (tunti+ toimii pakkasessakin)
5) kokoa takasin
6) resetoi virhekoodit suoraan, jos ei anna vikakoodeja... muuten jää vajaatehotilaan (viesteissä edelleen sama "Moot. alh. suorituskyky" ilmotus, vaikka puhdistaisi ja/tai ei löydy vikakoodeja)
 - Halpa bluetooth-OBD2 riittää tähän

Semmosta, toivottavasti jotain autto. Auto on siis -05 V50 T5 AWD Aut.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2023, 22:29:40 kirjoittanut -Slimex- »
V50 T5 AWD Aut.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5054
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Moot. Alhainen suorituskyky?
« Vastaus #62 : 07.12.2023, 23:33:50 »
Mistä ne löysi vaihdettavan polttoainesuodattimen kyseisestä ajoneuvosta siellä huollossa.
Sua on rahastettu tyhjästä tai muuten vaan valehdeltu.

Siinä kun ei sellaista suodatinta ole.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Carcom Oy  Ateho